Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilse_123 schreef:Biancatje: paddestoelen kun je denk ik het beste een beetje uitgraven, ze zitten niet erg diep, maar denk dat als je ze vertrapt de sporen(=zaden) verspreid waardoor je er volgend jaar meer hebt, en waardoor de schimmels eerder in het gras terecht komen.
Je kunt me als je wilt pb'en met foto's van bladeren en twijgjes, heb vorig jaar voor school veel sortiment moeten leren dus herken er wel een aantal.
BianCatjee schreef:Ilse_123 schreef:Biancatje: paddestoelen kun je denk ik het beste een beetje uitgraven, ze zitten niet erg diep, maar denk dat als je ze vertrapt de sporen(=zaden) verspreid waardoor je er volgend jaar meer hebt, en waardoor de schimmels eerder in het gras terecht komen.
Je kunt me als je wilt pb'en met foto's van bladeren en twijgjes, heb vorig jaar voor school veel sortiment moeten leren dus herken er wel een aantal.
Bedankt voor de tip! Ik ga maar eens aan de gang in de wei dan..
Super bedankt voor je hulp! Ik zou graag wat hulp willen bij de foto's want ik herken ze lang niet altijd als ik wat op internet opzoek.
(en is ook wel lastig om op te zoeken gezien ze bijna allemaal wel groene blaadjes hebben..)
BianCatjee schreef:Ilse_123 schreef:
Bedankt voor de tip! Ik ga maar eens aan de gang in de wei dan..
Super bedankt voor je hulp! Ik zou graag wat hulp willen bij de foto's want ik herken ze lang niet altijd als ik wat op internet opzoek.
(en is ook wel lastig om op te zoeken gezien ze bijna allemaal wel groene blaadjes hebben..)
of bruin rond deze tijd
sjattukuh25 schreef:waar men het vorige week dinsdag over had en naar mijn inziens ook het meest aannemelijk is dat het ging om de esdoornschimmel. Doordat er zo'n heftige wind is geweest zijn er meer dan normaal bladeren, zaden, schimmels op de grond terecht gekomen. Doordat het ook zoveel geregend heeft en er ineens behoorlijk wat zon op stond was dit natuurlijk de ideale omgeving voor de schimmel om actief te worden. juist omdat er meer vanaf gevallen is zoniet meer de wei in gewaaid is als alle anderen jaren lijkt het me aannemelijk dat de hoeveelheid schimmel die de paarden binnen krijgen juist de oorzaak is. De daadwerkelijke veroorzaker zou de endofyt zijn, dze vind je op de grond en het ene paard krijgt een geringe hoeveelheid endofyten binnen en het andere paard veel meer toch kunnen ze beiden even ziek worden. daarbij word aangenomen dat de plekken zeer lokaal zijn, het is niet zo dat je hele wei er vol van ligt, het ene plekje kan meer endofyten bevatten als het andere plekje. of dit uiteindelijk een juiste verklaring is valt ook te bezien maar gezien de storm afgelopen maandag lijkt het me aannemelijk dat er ineens veel meer zaden, bladeren,schimmels in de wei terecht zijn gekomen als normaal.
vandaar dat ook word geadviseerd nooit het hooi e.d op de grond te leggen, restanten worden een broedplek voor endofyten en op deze wijze kunnen paarden dus zoals gehoord ook am krijgen.