Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:54

Ik heb eerder al de de vragenlijst van Dr. Votion ingevuld, waarin wel 1 van de vragen was of het paard werd bijgevoerd. Dus wellicht dat dit wel wordt meegenomen in het onderzoek

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:57

heel veel sterkte, afschuwelijk om je paard op deze manier te verliezen!!
bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:09

Rondom mijn weiland staan ook Esdoorns,maar de grootste gifbomen die er ook staan is de Robinia [ook wel valse Acacia genoemd],is ook dodelijk voor paarden.Met de afgelopen storm was er zo'n boom omgewaait en in het weiland terecht gekomen,1 pony heeft van de blaadjes gegeten.Godzijdank is hij niet ziek geworden.De boom is de volgende dag verwijderd en ik heb veel jonge bomen gewoon om gezaagd.
Wat kan je doen als er zoveel giftige bomen rondom je weiland staan? omkappen mag niet,ze staan op gemeente grond.

Ik wil hiermee zeggen dat er veel meer bomen zijn waarvan de blaadjes,schors of zaden heel giftig en dodelijk zijn voor paarden.Je moet maar eens googlen op giftige bomen en planten voor paarden!

delvira

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:41

veel sterkte voor iedereen die zijn paard verloren heeft...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 20:13

@gohya, ik denk dat iedereen dat wel weet, en er rekening mee houdt. Het frustrerende van AM is juist dat die esdoorns zelfs niet in je wei hoeven te staan, maar het waait je weide in. Bij taxus kan je jezelf (of een ander ) nog verwijten dat er snoeiafval in de wei ligt. Met AM ben je letterlijk aan de goden overgeleverd.

Het doel van dit topic toen ik het opende was om mensen weer te wijzen op de gevaren van de (eerste) herfststorm, ik had het echter niet aan zien komen dat we al bokkers hadden die een paard dit jaar verloren hebben aan deze vreselijke ziekte.

Maar door dit topic, en de geweldige dappere mensen die hun verhaal ondanks hun verdriet toch willen delen met ons, zijn we ook al een stap verder....in die zin...ik dacht dat ik "veilig" was met mijn paarden snachts op stal en bijvoeren in de wei. En dat is dus blijkbaar niet zo ;(

Los daarvan, er zijn heel veel views en maar een paar mensen die reageren, maar degene die dit topic gezien hebben vergroten wel hun kansen mocht hun paarden dit overkomen, omdat soms, heel soms, er paarden zijn die het overleven dankzij een heel snelle diagnose.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:17

`Maar door dit topic, en de geweldige dappere mensen die hun verhaal ondanks hun verdriet toch willen delen met ons, zijn we ook al een stap verder....in die zin...ik dacht dat ik "veilig" was met mijn paarden snachts op stal en bijvoeren in de wei. En dat is dus blijkbaar niet zo ;( `

Dit dacht ik dus ook mist, maar helaas ;(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 20:25

Die van mij (4)zijn vandaag 2 uurtjes buiten geweest de grote in de wei die ik gespaard had, de 2 mini's in de bak. Terwijl ik aan het uitmesten was komt de ene mini naar me toe met een bruin Esdoornblad in zijn mond %) gelijk afgepakt natuurlijk maar ik werd er echt niet goed van _-:(

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:35

mijn paard staat 24/7 buiten op het gras... hij krijgt flink veel te eten, dus denk dat hij niet zomaar aan bladeren begint... daarbij staat de wind altijd zo dat alles het weiland uitwaait, dus echt veel bladeren liggen er niet... maar ik ben nu toch wel een beetje bang.
Vooral omdat het allemaal zo vaag is. Wat nou als het niet perse aan die bladeren ligt maar aan bv een schimmel is die zich deze herfst gewoon extra uitzaait... morgen ga ik heel het weiland nalopen op blaadjes, paddestoelen, zaden en eventuele esdoornen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:04

Allereerst heel veel sterkte voor degene die hun paarden zijn verloren of de strijd tegen gaan met deze vreselijke ziekte!!

Echter vraag ik mij af.. in alle beschrijvingen staat dat er geen koorts op treed maar in de link (video) op pagina 2 word verteld dat ze eerst koorts krijgen.. Hoe zit dit nu?

Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben nog ruim voldoende gras. Ook bij mij staan nog een aantal bomen maar ik zou echt niet weten wat voor bomen het zijn :(
Ben best wel bang dat een van de paarden het krijgt..
Morgen eens foto's maken van de bladeren van de bomen en eens op internet zoeken wat het zijn!
Heb overigens wel al meerdere paddestoelen tegen gekomen in het weiland... Hoe kan je deze goed weg halen? (ik trap ze altijd wel kapot als ik ze zie)

Edit: niet alleen de video maar ook in deze link word gezegd dat er wel koorts op treed:
http://www.paardenarts.nl/kennisbank/at ... myopathie/

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 21:17

ik denk dat het moeilijk te bepalen is, koorts, omdat paarden met AM veel liggen, en als je met deze temp.lang buiten ligt dan heb je al snel ondertemperatuur, wat zelfs veel gevaarlijker is dan koorts.

Ik vang al jaren zieke zwerfkatten op en ik moet zeggen dat ik veel liever koorts heb (te hoge temp) dan ondertemperatuur, want in die gevallen is het me zeldzaam gelukt om ze er bovenop te helpen

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:25

Biancatje: paddestoelen kun je denk ik het beste een beetje uitgraven, ze zitten niet erg diep, maar denk dat als je ze vertrapt de sporen(=zaden) verspreid waardoor je er volgend jaar meer hebt, en waardoor de schimmels eerder in het gras terecht komen.

Je kunt me als je wilt pb'en met foto's van bladeren en twijgjes, heb vorig jaar voor school veel sortiment moeten leren dus herken er wel een aantal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:33

Heel veel sterkte voor beide dames en echt geweldig dat ze zo snel al hun verhaal willen vertellen _/-\o_ .

Ik zit ook aardig in de piepzak op moment, ik weet pas een week of 2 van deze ziekte af. Heb nooit bomen bij mijn weilanden gehad, tot nu. Sta hier nu een maand of 3 en er word gezegd dat het populieren zijn, maar werkelijk mijn hele wei ligt bezaaid met een flinke laag blad en takken en 1 haal met je hark en die zit vol, dus dat is echt geen doen. Op stal zetten is ook geen optie op moment, omdat er een boom gevaarlijk over de stallen helt, die word wel verwijderd maar dat duurt nog wel een aantal weken. Dit gegeven en het feit dat het zeiknat is op de wei, maken dat ik letterlijk mijn broek vol poep met alle 7 kleuren...
Ik geef ze ruim voldoende hooi in netten in hun stallen (iig droog daar), laat deuren open zodat ze en dat doen ze ook echt, bij elk onbekend geluid of gekraak naar buiten vluchten en gelukkig eten ze geen blad (niet meer in het begin toen ze nog vers waren wel?!) En ik bid tot alle goden en halfgoden tot aan allah en zelfs de duivel aan toe, dat het goed gaat, want lees toch echt ook verhalen waar geen esdoorn in voor komt, ben dus beetje bang dat die schimmel misschien wel in het gras gaat zitten met dit natte weer?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:34

Ilse_123 schreef:
Biancatje: paddestoelen kun je denk ik het beste een beetje uitgraven, ze zitten niet erg diep, maar denk dat als je ze vertrapt de sporen(=zaden) verspreid waardoor je er volgend jaar meer hebt, en waardoor de schimmels eerder in het gras terecht komen.

Je kunt me als je wilt pb'en met foto's van bladeren en twijgjes, heb vorig jaar voor school veel sortiment moeten leren dus herken er wel een aantal.

Bedankt voor de tip! Ik ga maar eens aan de gang in de wei dan..
Super bedankt voor je hulp! Ik zou graag wat hulp willen bij de foto's want ik herken ze lang niet altijd als ik wat op internet opzoek.
(en is ook wel lastig om op te zoeken gezien ze bijna allemaal wel groene blaadjes hebben.. :+ )

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:39

BianCatjee schreef:
Ilse_123 schreef:

Super bedankt voor je hulp! Ik zou graag wat hulp willen bij de foto's want ik herken ze lang niet altijd als ik wat op internet opzoek.
(en is ook wel lastig om op te zoeken gezien ze bijna allemaal wel groene blaadjes hebben.. :+ )

of bruin rond deze tijd :+

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:49

waar men het vorige week dinsdag over had en naar mijn inziens ook het meest aannemelijk is dat het ging om de esdoornschimmel. Doordat er zo'n heftige wind is geweest zijn er meer dan normaal bladeren, zaden, schimmels op de grond terecht gekomen. Doordat het ook zoveel geregend heeft en er ineens behoorlijk wat zon op stond was dit natuurlijk de ideale omgeving voor de schimmel om actief te worden. juist omdat er meer vanaf gevallen is zoniet meer de wei in gewaaid is als alle anderen jaren lijkt het me aannemelijk dat de hoeveelheid schimmel die de paarden binnen krijgen juist de oorzaak is. De daadwerkelijke veroorzaker zou de endofyt zijn, dze vind je op de grond en het ene paard krijgt een geringe hoeveelheid endofyten binnen en het andere paard veel meer toch kunnen ze beiden even ziek worden. daarbij word aangenomen dat de plekken zeer lokaal zijn, het is niet zo dat je hele wei er vol van ligt, het ene plekje kan meer endofyten bevatten als het andere plekje. of dit uiteindelijk een juiste verklaring is valt ook te bezien maar gezien de storm afgelopen maandag lijkt het me aannemelijk dat er ineens veel meer zaden, bladeren,schimmels in de wei terecht zijn gekomen als normaal.

vandaar dat ook word geadviseerd nooit het hooi e.d op de grond te leggen, restanten worden een broedplek voor endofyten en op deze wijze kunnen paarden dus zoals gehoord ook am krijgen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:59

ben erg blij met de info die hier staat, vanmiddag wel geschrokken onze pony heeft koliek, dacht eerst ook aan AM

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:01

@mist: mijn paard lag juist helemaal niet ondanks dat hij 24/7 weidegang met schuilstal had. De dag van aantreffen stond hij nog steeds op zijn benen, het zijn de laatste 3 uur van zijn leven geweest dat hij heeft gelegen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 22:06

mmmm endofyten wil betekenen dat er een symbiotische relatie is ( dus 2 dingen die elkaar in stand houden, zoals bij white line disease; een schimmel+ een bacterie) dat kan natuurlijk wel een hele hoop verklaren; esdoorns op zich niet schadelijk, maar in een te nat en warm najaar + storm die ze over vele km's verspreiden...

edit deze toevoeging; tja, dat is ook raar, van jouw paard...de meeste sites zeggen dat een paard veel ligt met AM. Er is verdomme nog zo weinig bekend over deze kl*te ziekte.
Laatst bijgewerkt door Mist op 04-11-13 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:08

Klinkt mij als een logische verklaring.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:16

BianCatjee schreef:
Ilse_123 schreef:

of bruin rond deze tijd :+

Ja die liggen er meer dan zat in deze tijd bij mij in de wei...

Ze beginnen volgende week met zo'n 40 nieuwe bomen plaatsen rond mijn weiland.. nu maar hopen op nog erg jonge bomen..
Voel me zo ongelofelijk k*t.. Gister mijn 1,5 jarige merrie weggebracht (verkocht) daardoor voel ik me al ontzettend beroerd.. en dan deze ziekte die weer om de hoek komt kijken waar nog zo weinig van bekend is, het is me even teveel ;(

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:22

sjattukuh25 schreef:
waar men het vorige week dinsdag over had en naar mijn inziens ook het meest aannemelijk is dat het ging om de esdoornschimmel. Doordat er zo'n heftige wind is geweest zijn er meer dan normaal bladeren, zaden, schimmels op de grond terecht gekomen. Doordat het ook zoveel geregend heeft en er ineens behoorlijk wat zon op stond was dit natuurlijk de ideale omgeving voor de schimmel om actief te worden. juist omdat er meer vanaf gevallen is zoniet meer de wei in gewaaid is als alle anderen jaren lijkt het me aannemelijk dat de hoeveelheid schimmel die de paarden binnen krijgen juist de oorzaak is. De daadwerkelijke veroorzaker zou de endofyt zijn, dze vind je op de grond en het ene paard krijgt een geringe hoeveelheid endofyten binnen en het andere paard veel meer toch kunnen ze beiden even ziek worden. daarbij word aangenomen dat de plekken zeer lokaal zijn, het is niet zo dat je hele wei er vol van ligt, het ene plekje kan meer endofyten bevatten als het andere plekje. of dit uiteindelijk een juiste verklaring is valt ook te bezien maar gezien de storm afgelopen maandag lijkt het me aannemelijk dat er ineens veel meer zaden, bladeren,schimmels in de wei terecht zijn gekomen als normaal.

vandaar dat ook word geadviseerd nooit het hooi e.d op de grond te leggen, restanten worden een broedplek voor endofyten en op deze wijze kunnen paarden dus zoals gehoord ook am krijgen.

Dank voor de info.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:34

ik begrijp natuurlijk dat er veel onduidelijkheid bestaat over am, een van de adviezen die ik zelf raadzaam vind is om je paard regelmatig te controleren, mocht hij/zij onverhoopt sloom reageren of amper mee willen lopen ga er ten alle tijden van uit in het najaar of in het voorjaar dat het om am gaat. het beste is dan tch per direct het paard een het infuus te hangen om te flushen zoals de veearts dit noemt. Dit om alle evt aanwezige gifstoffen uit het lijf te verwijderen. waarom zeg ik dit: Men kan wel bloed laten prikken maar eer tot de uitslag binnen is kan het al te laat zijn. Tevens zou mijn advies nu zijn om bij einde winter en einde zomer elk paard een vitaminenshot toe te laten dien door de veearts, gewoen als standaard net zoals inenten en ontwormen. Opvallende aan mijn paard was dat hij alle symptomen van koliek had behalve eentje: Hij hapte niet naar de buik en was zeker niet onrustig, paarden die zich goed kunnen bewegen en verder nergens last van hebben zouden normaliter gaan happen naar de buik of trappen vanwege de koliek, mijn paard deed dit niet. Omdat mijn paard nooit eerder koliek heeft gehad en eigenlijk best wel een harde was van zich zelf stond ik er niet van te kijken dat hij er niet op reageerde. Achteraf bleek Antaro juist hele heftige koliek te hebben gehad als gevolg van de am. Echter door de vele spierafbraak in zijn lijf kon hij gewoon niet meer reageren. Dit verklaarde dan ook dat hij acuut een slokdarmverstopping kreeg door de verlamming van de spieren. Ja, achteraf is de puzzel compleet en duidelijk maar op het moment zelf handel je naar wat je ziet.

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:10

Om even terug te komen op de koorts. Heidi heeft het hele proces een temperatuur tussen de 37 en 37,9 gehad. Wel zweette ze als een gek om zo de afvalstoffen te kunnen lozen. In het begin kon ik aan de deken zien dat ze wel had gerold, maar ze heeft eigenlijk zo goed als de hele tijd (woensdag tot en met zaterdag) gestaan en is ze in de nacht van zaterdag op zondag pas gaan liggen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:40

sjattukuh25, ook jij heel veel sterkte met het verlies van je paard! Het is gewoon zo rot dat zo'n rotziekte weer zo plotseling de kop op steekt, vreselijk.

Voor degenen die niet weten hoe esdoornblad eruit ziet: kijk naar de zaden, dat zijn van die helicoptertjes. Die zaden blijken ook heel veel kwaad te kunnen, één esdoorn maakt er ik weet niet hoeveel aan, veel meer dan voor één paard dodelijk zijn.
Als je bij google naar afbeeldingen van esdoornzaad kijkt zie je vanzelf wat ermee wordt bedoelt.

Verder heb ik ook gelezen dat het veel paarden betreft die niet gewend waren rond deze tijd van het jaar op het desbetreffende stuk wei/paddock te staan. Kennelijk weten paarden die er al langer staan dat ze eraf moeten blijven of msischien hebben die al wat resistentie opgebouwd, daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan.
Het is ook wel logisch dat paarden met een verminderde weerstand sneller ziek zullen worden dan paarden die een hele goede weerstand hebben.
Het schijnt dat het eerste geval al ergens in 1939 was, maar toen was natuurlijk helemaal niet bekend hoe het kwam. Ik heb de afgelopen dagen heel veel op google rondgekeken naar a.m. en aanverwante zaken, dit ben ik in die dagen allemaal tegengekomen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:58

in dit topic:
Scala @ [MD] Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

zou er ook een pony aan (vermoedelijk?) AM overleden zijn. Of de AM ook daadwerkelijk door een DA is bevestigd wordt niet echt duidelijk uit het topic. misschien meldt de TS zich hier nog wel, maar die is nu (geheel begrijpelijk) zoals ze zelf zegt in het topic, héel erg verdrietig.