Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:42

Ondanks gesloten discussie, dank voor je reactie. Hoopte alleen aan je mee te geven dat je dus niet per se Pramox hoeft te geven, maar ook groene Equest en Equimax los van elkaar kunt geven. Mocht je aldaar nog eens een paard hebben met een dubieuze gezondheid, zou ik dat wel aanraden. ;)

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:51

Winnethou is wel heel erg mondig aan het worden, en niets helpt! Hij is zo drammerig als ik het hek telkens open doe. Als ik hem een harde tik geeft verroerd hij geen spier, zelfs als ik achteruit trap als een paard niet. Zweep niet. In de snuit knijpen niet. Niets. Iemand enig idee?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:02

Kun je hem niet gewoon iedere keer weg duwen als hij in jouw ruimte komt? Het kwartje valt meestal snel genoeg.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:11

Of een lange touw naar hem toe gooien dat dat jou persoonlijke ruimte is?
Ik heb het via me tante zij is nu bezig met haar 3 jarige paard naturalship en dat paard moet dan ook weten wat de persoonlijke ruimte is enzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:25

In de snuit knijpen en naar achteren trappen als een paard.....? :+

Gewoon je ruimte opeisen :j

Zij moeten voor jou aan de kant gaan. Je kan best een keer waarschuwen in de trant van: Hup, opzij! Of Achteruit / Aan de kant! met duidelijke stem en zo uitgesproken dat het duidelijk is dat je het meent. En je houding moet dat ook uitstralen, zo van: je kunt nu uit jezelf aan de kant gaan of anders beuk ik je aan de kant.

Wie niet aan de kant gaat krijgt gewoon een hek of kruiwagen tegen zijn bolus of een hollepeuter of een stevige mep of elleboog ofzo. Moeten ze maar aan de kant gaan. Wie niet binnen mijn bereik loopt te duwen kan ook geen beuk tegen zijn kop krijgen.

Klinkt heel hard maar van die lompe / opdringerige / dominante dieren die dondersgoed weten dat ze op moeten zouten maar het niet zo serieus nemen die moet je gewoon even heel duidelijk de regels uitleggen.

Niet te voorzichtig met die dieren doen hoor, als je duidelijk bent dan hoef je niet steeds te zeuren en te duwen en te pielen maar gaan ze zelf wel aan de kant omdat ze weten dat je het meent dat je je ruimte wilt hebben. Dat maakt het een stuk leuker voor alle partijen, dat iedereen weet waar die aan toe is en zijn plek heeft :)

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:55

Ik heb het idee dat hij duwen als een spel ziet.

En ja, knijpen in zijn snuit en achteruit schoppen als een paard. Enkele tips op een andere paardensite gekregen. Heb ik dus uitgeprobeerd, maar het werkt gewoon niet.
En een lang touw naar hem gooien werkt ook niet, net geprobeerd.

Ze zijn nooit opgevoed en nu ze zich weer beter gaan voelen krijgen ze een grote mond en hebben ze de kracht ervoor om te kunnen protesteren.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:20

Als niks werkt zeggen we dan blijf sterk zijn! En geef de moed niet op! Want je bent al goed bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:48

Pmarena heeft gelijk hoor! Mijn tuigtank is wat dit betreft 10x beter opgevoed dan mijn shetflessenkind en je word er af en toe gewoon niet goed van, dat ze zo vreselijk oostindisch doof kan zijn, dat ze ze bv met gras eten aan touwtje buiten echt al wel 100x voor de kop is geschopt door me (niet eens allemaal expres :+ ), omdat ze gewoon voor mijn voeten blijft lopen! Die kleintjes zijn vaak veel moeilijker, juist omdat mensen vaak zeggen en denken: "Aww, het is toch maar een kleintje", echt vol blijven houden hoor, der is er maar 1 de baas en dat ben jij!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:51

ohjajoh6 schreef:
Pmarena heeft gelijk hoor! Mijn tuigtank is wat dit betreft 10x beter opgevoed dan mijn shetflessenkind en je word er af en toe gewoon niet goed van, dat ze zo vreselijk oostindisch doof kan zijn, dat ze ze bv met gras eten aan touwtje buiten echt al wel 100x voor de kop is geschopt door me (niet eens allemaal expres :+ ), omdat ze gewoon voor mijn voeten blijft lopen! Die kleintjes zijn vaak veel moeilijker, juist omdat mensen vaak zeggen en denken: "Aww, het is toch maar een kleintje", echt vol blijven houden hoor, der is er maar 1 de baas en dat ben jij!

Hier nog zo een die het al 6 jaar stug vol houd, hoe consequent je ook bent het is allemaal dikke middelvinger en 3 bier ik doe zelf wat ik wil. _O-

Maar TS, nogmaals +:)+ en dat opvoeden komt vanzelf wanneer ze je leren te respecteren.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:53

Ik sluit me helemaal aan bij pmarena!
Desnoods als je geen carrotstick hebt, kan je een halstertouw aan je broek hangen. Lekker flink mee zwiepen, als de pony's niet in jouw ruimte staan, kunnen ze ook geen klap van het touw krijgen. Beter een keer te hard zijn, dan tien keer te zacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:56

MarlindeRooz schreef:
ohjajoh6 schreef:

Hier nog zo een die het al 6 jaar stug vol houd, hoe consequent je ook bent het is allemaal dikke middelvinger en 3 bier ik doe zelf wat ik wil. _O-

Maar TS, nogmaals +:)+ en dat opvoeden komt vanzelf wanneer ze je leren te respecteren.

:') Echt he, van die dikke middelvinger en 3 bier! Even offtopic, wat heb jij een ontzettend leuke avatar! _/-\o_

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:04

ohjajoh6 schreef:
MarlindeRooz schreef:

:') Echt he, van die dikke middelvinger en 3 bier! Even offtopic, wat heb jij een ontzettend leuke avatar! _/-\o_

Thanks. :D

En het is niet eens een officiële shetlander maar wel het karakter, pfff. Gaat door het draad heen rennen, de inloopstal in of tegen de bakrand aan beuken om de ruiter er af te krijgen. _-:(

Maar dit was vroeger ook een geval van aanvallen, gericht trappen, tegen je op steigeren met longeren etc. en op dat gebied is het nu echt een schatje. Gewoon een paar keer een flinke mep uitdelen op het juiste moment (en dat is juist de kunst). Klinkt zielig maar dat is beter dan elke keer een tik.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:36

Vooral niet opgeven met aan de kant duwen. Jij moet over hem heenlopen en hij niet over jou. Dat doe ik nu ook met mijn shetlanderhengst, hij loopt dan ook amper meer voor mijn fouten, maar hij loopt me echt als een hondje achterna tijdens het poep opruimen...

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 22:36

Ze komen me achterna, drukken zich tegen me aan (vooral als ik ze ga voeren). En maar steeds langs me willen ontsnappen zodat ze gras kunnen eten aan de andere kant, want het weiland is nu een grote paddock. :')

Maar het probleem is: Ze geven niets om een harde tik. Het doet mij meer pijn dan hun.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:39

Scala schreef:
Ik heb het idee dat hij duwen als een spel ziet.

En ja, knijpen in zijn snuit en achteruit schoppen als een paard. Enkele tips op een andere paardensite gekregen. Heb ik dus uitgeprobeerd, maar het werkt gewoon niet.
En een lang touw naar hem gooien werkt ook niet, net geprobeerd.

Ze zijn nooit opgevoed en nu ze zich weer beter gaan voelen krijgen ze een grote mond en hebben ze de kracht ervoor om te kunnen protesteren.

Ja niet duwen dat je druk blijft zetten, want dan gaan ze zelf terug duwen. Als je een goede zet geeft dan kunnen ze dat niet. Dat werkt bij die van mij prima. Luisteren ze dan niet dan krijgen ze idd een knal zodat ze wel aan de kant gaan. Maar goed, dat is eigenlijk nooit nodig. Als ik met een volle kruiwagen aan kom dan gaan ze zelfs al opzij voor me.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:08

Wees sneller dan zij zijn. Zorg dat ze niet kunnen ontsnappen naar gras, en vervolg gewoon je eigen pad.
Tikken geven aan shetten in een punk-bui is over het algemeen verloren energie.
Probeer op de niet-voermomenten vriendjes te worden, dan leer je ze echt beter kennen.

En verder hebben ze nogal wat in te halen. En is mijn ervaring dat juist degenen die een ontzettende achterstand hebben opgelopen, heel bijdehand zijn als het weer beter gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:40

Zich tegen je aandrukken niet accepteren, langs je willen ontsnappen zou ook geen issue moeten zijn want ze mogen niet in jouw ruimte komen en moeten dus gewoon op afstand blijven.

Hou ze gewoon bij je vandaan, stel je voor dat je een onzichtbare bubbel om je heen hebt waar ze niet in mogen komen en proberen ze dat wel dan activeren ze als het ware de elektriciteit zodra ze tegen die bubbel aan komen en ontplof jij :P

Zacht maar duidelijk waarschuwen dat ze op afstand moeten blijven dat werkt bij van die opdringerige dingen vaak niet vanzelf...die knop zul je eerst moeten installeren :)

Pas nadat je eerst eens een keer goed ontploft bent gaan dat soort dieren snappen dat je het serieus meent. Eigenlijk moet je ze niet eens aanraken als ze in jouw ruimte komen of als je wilt dat ze opzij gaan, zodra je ze terug gaat duwen ben je al het lülletje want dat hoort helemaal niet nodig te zijn :P

Krijg je ze op een boze stem en wegjagende beweging niet bij je vandaan, dan maar een beuk of hollepeuter maar opzouten moeten ze.

Ze mogen alleen zo dicht bij je komen als jij er zelf naartoe gaat of ze zelf aanhaalt / bij je roept.
En dan nog horen ze je niet onderuit te duwen.

Rena van mij die weet dondersgoed dat ze mij mijn ruimte moet gunnen, daar hoef ik hooguit een keer lichtjes geïrriteerd en een beetje dreigend zachtjes "Renaaa..." >;) tegen te zeggen als ze niet snel genoeg opkrast terwijl ik er met de kruiwagen aan kom :P

De Fjord daarentegen...pfft die heeft regelmatig een HEEL erg dreigende houding & brul nodig of zelfs een hollepeuter / kruiwagen / hek tegen dat logge lijf zo nu en dan om het serieus te blijven nemen dat ze op moet zouten als ik het zeg.

Die blijft het steeds weer "vergeten" in een poging om de grenzen in haar voordeel te verleggen :roll:

Dan kan ik elke dag dat dier opzij gaan duwen en lopen te mopperen, maar ik geef haar dan liever eens in de zoveel weken een kuis tegen haar kop zodat het weer een poosje duidelijk is dat ze een beetje rekening met mij dient te houden terwijl ik met haar stront, hooi en voer bezig ben _-:(

Liever een tijd lang leuk en gezellig en dan 1 keer een dreun, dan elke dag lopen zeuren tegen zo'n dier.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:21

een zweepje meepakken kan ook helpen om de ponies op afstand houden.
Verder gewoon EISEN dat ze ruimte maken voor jou tijdens het voeren. :j
Als ik mijn paarden in de winter hooi voer op de wei komen ze lekker met hun vier rond mijn kruiwagen drammen. Nou als het moet rij ik gewoon tegen hun kont aan hoor. Verder geef ik regelmatig een brul. Als het op eten aan komt kennen paarden geen manieren meer. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:31

Zo is dat, wie niet in de weg staat krijgt ook geen kruiwagen tegen zijn dikke reet, simpel zat :)

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 17:18

gheghe. bedankt allemaal. ik ga even leren en dan zo met ze aan de slag. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:23

Gewoon lekker wat mee werken, dingetjes leren zodat je kan zeggen dat ze braaf zijn...en als tegenhanger dan ook grenzen stellen dat ze uit je ruimte moeten blijven :j

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:50

Ben benieuwd naar een update ;) Ook over hun gezondheid. Kun je al zien dat ze een beetje bij trekken?

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 14:11

Ik had weinig tijd de afgelopen dagen, maar nu kan ik wel updaten. En ik heb jullie advies weer nodig.

Odi, de bruine en de jongste, die loopt al sinds hij bij ons is erg moeizaam. De afgelopen drie weken ging het telkens weer beter. Hij liep steeds sneller, maar toch ook weer erg sloom. De hoefsmid had ook gezegd dat de stralen bij hem verrot zijn en dat pijn doet. We moesten blauwspray gebruiken, maar dit hebben we nog altijd niet kunnen vinden.
Zonet lag hij in het schuilstalletje. Ik wilde weer met ze gaan lopen, eerst Odi en dan Winnethou. Ik deed het halster om en hij stond op. Dit gebeurde erg moeizaam en hij stond nogal wankelig op zijn pootjes. Dit doet hij elke keer en na een stukje lopen gaat het weer beter zegmaar. Maar zonet niet. Hij kruisde zijn voorbenen steeds over elkaar. Dit doet hij normaal gesproken niet. Wat hij wel telkens doet is heel erg met zijn achterbenen trekken. Hij loopt heel erg stijf met zijn achterbenen. Na een klein stukje lopen besloot ik om te draaien. Toen ik hem weer in het weiland wilde zetten, liet hij merken dat hij in de stal waar normaal gesproken onze geiten in staan, wilde gaan. Dat is veel meer beschut en ik liet hem in de stal liggen. Hij ademt nogal zwaar heb ik gemerkt en hij rilt heel erg. Omdat we geen paardendeken hebben, heb ik een oude deken over hem heen gelegd.

Mijn vraag is: Wat moet ik doen? Velen zeggen de dierenarts erbij, maar is dit een spoedgeval of kan ik nog aankijken tot morgen en als het dan nog steeds zo 'slecht' gaat nog bellen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:16

Ogenblikkelijk DA er bij halen, dit kun je niet zelf oplossen, je kunt ook niet weten wat er aan de hand is (niemand hier op Bokt) maar naar jouw verhaal lijkt me hier WEL sprake van een spoedgeval.Dus NIET aankijken!

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 14:16

Oke dankjewel!