Artrose....iedereen die er iets vanaf weet....help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle88

Artrose....iedereen die er iets vanaf weet....help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 19:52

Halloow....ik ben net nieuw op deze site en heb mij mede aangemeld om misschien antwoord van wat mensen te krijgen die ook ervaring hebben met artrose.

Sinds kort is bij mijn paard gebleken dat hij artrose heeft aan de spronggewrichten, de arts uit de kliniek zei dat er niet veel aan te doen was, dus ik denk dat hij bedoelde dat ik hem maar beter kon later inslapen. Maar ik wil het niet zo snel opgeven, daarom heb ik nu een ontsteking en pijn remmend middel van de dierenarts gebrobeerd en het is nu een week geleden en het lijkt te werken!! Pling Pling Vandaag heb ik namelijk sinds 4 maanden weer gereden en hij liep aardig. Ik sprak alleen wel iemand en die zei dat ik misschien beter homeopatische middelen ofzo kon gebruiken want dat pijnstillers enz op den duur ook niet meer helpen, en goed zijn.

Ik hoop dat er iemand is die misschien een goed idee heeft of een medicijn wat bij zijn/haar paard wel helpt!

Bedankt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:58

Ik zit in hetzelfde schuitje en ben sinds vorige week met Primeval begonnen. Er zijn meer van dit soort middelen die eenzelfde werking hebben.
Maar waarom ga je eigenlijk rijden? Dat belast hem nu alleen maar meer ook al heeft hij pijnstillers.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:37

Nou het is de bedoeling dat ik weer op hem kan rijden, en dat zou met pijnstillers ook moeten lukken. Maar kun jij dan met je paard doen als die ook artrose heeft?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:40

Ik gebruik Glucosamine Complex, dat is homeopatisch en niet goedkoop, maar alles voor je paardje toch???
Succes! OK dan!

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:46

Glucosamine en MSM, als je het in de USA besteld (zoek het even op google) ben je een stuk goedkoper uit. goede site met veel info www.mdschoice.com

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:55

Bedankt! en is dr toevallig ook iemand met een paard die artrose heeft en die er nog op kan rijden? Ik heb vandaag voor het eerst gereden en het ging goed maar ben bang dat als ik het vaker belast dat hij dan weer kreupel gaat lopen....en springen zal helemaal wel niet gaan of......?

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:02

Ligt eraan in welke mate hij het heeft en of ie er erg last van heeft. Beweging is in principe wel heel goed, lekker recreatie en buitenrijden, lichte dressuur oefeningen gaan vaak ook nog wel maar springen lijkt mij niet zo goed met actrose

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:13

Laatst bijgewerkt door MaiNat op 10-11-04 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 21:15

hm....das wel jammer want dat vind ik eigenlijk het leukst haha maarja niks aan te doen....jij woont trouwens in nijmegen? welke club zit je? ik woon in druten..is dr vlakbij ma dat zal je wel weten hahah

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:17

Met pijnstillers rijden Boos!
sorry hoor maar dat DOE je toch niet je paard aan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:20

Ik gebruik Glucosamine speciaal voor mijn haf met atrose. Verder rijden we gewoon. Het is altijd goed opletten met wat hij aankan.
En zoveel mogelijk weidegang, want rust roest.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 21:26

nou met pijnstillers rijden lijkt me toch altijd beter als naar de slacht brengen en waarom zou ik daar niet mee kunnen rijden? heb jij soms ervaring ermee dat pijnstillers slecht zijn ofzo?!?! ik zie het probleem niet

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 21:27

Heej anteman.....hoe zie je dan of hij het aankan of niet? en rijd je er ook dressuur mee of springen? of alleen rustig en recreatief?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:30

Marielle88 schreef:
Heej anteman.....hoe zie je dan of hij het aankan of niet? en rijd je er ook dressuur mee of springen? of alleen rustig en recreatief?

Dat voel je. Als ik hem al sikkeneurig uit de wei haal en hij zucht steeds, dan weet ik het al. Verder voel je als het goed is toch echt wel of hij stijf loopt.

Als hij zijn dag niet heeft, dan rij ik wel , maar dat wordt een rustig rondje om de kerk, zeg maar. En dan galoperen we niet.

Ik ben een recreatie ruiter en we rijden trektochten.

Maar echt mindere dagen heeft hij niet zo vaak met de glucosamine! In het weekeinde scheuren we uren door de bossen in hoog tempo.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 21:37

Ohw dat is wel een hoopvol bericht Haha!:D en wat is dat glucosamine eigenlijk? moet je dat altijd blijven gebruiken? en is dat duur?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:39

www.paardendrogist.nl

ja, peperduur, je kunt eerst een "stevige" dosis geven en daarna onderhoudsdosis.
Geen idee wat het is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:11

Hier nog een glucosaminegebruikster Haha! of eigenlijk mijn paard dus.
Glucosamine zorgt voor een betere smering van de gewrichten. Aangezien artrose -even heel simpel gezegd- een soort slijtage van de gewrichten is waardoor de botten soms pijnlijk tegen elkaar aan schuren, brengt dit middel dus verlichting.

Ook ik rijd nog met mijn paard. We zijn wel beperkt natuurlijk. Springen lijkt me geen goed idee, en korte draaien en stops ook niet. Maar verder is beweging in principe alleen maar goed, maar dit ligt ook aan de ernst van het probleem. In het geval van Margee bijvoorbeeld is het gewricht dusdanig beschadigd dat rijden onverstandig is. Overleg gewoon met je da wat de mogelijkheden nog zijn.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:33

Marielle88 schreef:
hm....das wel jammer want dat vind ik eigenlijk het leukst haha maarja niks aan te doen....jij woont trouwens in nijmegen? welke club zit je? ik woon in druten..is dr vlakbij ma dat zal je wel weten hahah

St Frans (Alverna) Druten = inderdaad dichtbij

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:38

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 07:09

Marielle88 schreef:
Nou het is de bedoeling dat ik weer op hem kan rijden, en dat zou met pijnstillers ook moeten lukken. Maar kun jij dan met je paard doen als die ook artrose heeft?

Knuffelen!!!!
Als ik geluk heb, kan ik ooit weer een buitenrit maken. Maar dat duurt nog wel even.
Het hangt allemaal af van de mate waarop een paard artrose heeft. Blijkbaar valt het met jouw paard mee, raar dat ze dan zeggen dat er niet veel meer aan te doen is. Glucosespul geven dus, maar daar willen de heren en dames medici niet in geloven.
En ik vind rijden met pijnstillers ongeveer vergelijkbaar als met flink asperine op voor koppijn naar de disco gaan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:20

Margee schreef:
En ik vind rijden met pijnstillers ongeveer vergelijkbaar als met flink asperine op voor koppijn naar de disco gaan.

Haha, mooie vergelijking!

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:53

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen ter behandeling van artrose.
Het is maar net hoe ver je wilt gaan.

Er zijn diverse supplementen verkrijgbaar die de aanmaak van gewrichtsvloeistof stimuleert, speciaal beslag, gewricht inspuiten en
sommige zijn zelfs bereid tot een zenuwsnede.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ernstig de vorm van artrose is.
Niet elke vorm is te behandelen.
Wat misschien ook niet onbelangrijk is, is om te kijken naar de leeftijd en gezondheid van je paard. Hoe graag je hem/haar ook wilt helpen, ooit
komt er een dag dat je dit niet meer kunt.

Zelf is mijn vroegere verzorgpaard er ook voor behandeld (gewricht inspuiten), dit heeft zeer goed geholpen. De dierenarts heeft toen gezegd dat dit een tijdelijk effect kan zijn die misschien maar 6 maanden kan duren. Gelukkig heeft mijn verzorgpaard er nog jaren mee door kunnen lopen.

Hopelijk heb je wat aan alle adviezen die hier worden gegeven.
Veel succes met je paard

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:39

Ook mijn paardje eet iedere dag een schep glucosamide.
Ik heb gewoon een grote pot gekocht en moest toen heeel veel betalen...maar ja voorlopig heeft ie genoeg.

Verder ben ik nu al sinds augustus aan het stappen, erop rijden voorlopig nog maar even niet. Ja stappen en dan voor de lol je zadel erop doen en er even op zitten Bloos.

Ik begrijp dus niet helemaal waarom je gewoon door mag gaan met rijden Verward . Mijn DA (kliniek emmeloord) geeft nog steeds het advies stappen en dat mogen we nu al uitbreiden van 2 keer 10 minuten naar 1 keer 10 min en de tweede keer max. 50 minuten. Kortom 1 uur stap-beweging vind hij voorlopig voldoende. Scheve mond
Ik mag begin december weer terug voor controle en fotos en hoop maar dat we dan weer mogen draven. In eerste instantie was de kliniek ook zeer negatief maar nu worden ze al positiever.
Mijn paardje loopt wel op speciaal beslag (breack-over ijzers).
Zij heeft artrose aan haar voorbenen en liep licht kreupel (alleen in draf). Al zou ik haar al weer kunnen rijden hebben ze mij al meegedeeld dat dat dan recreatief zal zijn (zeker geen sprongetje dus!). En ik zal altijd in de gaten moeten houden hoe haar dag is en of ik niet teveel van haar vraag (bij overbelasting komt de ontsteking toch weer terug en kan je weer opnieuw beginnen).

Inmiddels ben ik ook wel zoveel verder geinformeerd en heb ik al diverse paarden gewoon weer zien dressuuren in de bak.
Maar de ZZ zullen we niet meer halen Schijnheilig

Ik denk er ook wel over na om bijvoorbeeld Antoine de Bodt te bezoeken als ze toch onregelmatig blijft (die schijn zoveel te kunnen lees je hier op Bokt)

Er zijn dus diverse zaken waarmee je best nog een hoop met je paardje kunt doen. Er zijn echter een heleboel verschillende plaatsen waar de artrose zit en hoe erg die is... ik zou toch even goed met je DA overleggen hoe je er mee om moet gaan.

Wat al eerder gezegd is...ik snap niet waarom je rijd met pijnstillers.... laat je paardje eerst weer zonder pijnstiller goed lopen. Het lijkt er nu erg op dat je alleen aan jezelf denk en niet aan de gezondheid van je paardje.

Poetsen kan ook leuk zijn *LOL*

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:45

Wat al eerder gezegd is...ik snap niet waarom je rijd met pijnstillers.... laat je paardje eerst weer zonder pijnstiller goed lopen. Het lijkt er nu erg op dat je alleen aan jezelf denk en niet aan de gezondheid van je paardje.

Poetsen kan ook leuk zijn *LOL*[/quote]

Hier sluit ik me volledig bij aan. OK dan!
Zorg eerst dat je paardje goed loopt zonder pijnstillers, anders verhult dat de werkelijke situatie en neem je zo te veel risico dat het zelfs nog erger wordt, ik snap dat het niet leuk is voor jou, maar rijden is not done.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:49

Margee schreef:
Als ik geluk heb, kan ik ooit weer een buitenrit maken. Maar dat duurt nog wel even.

Dat is voor mij idd ook het hoogst haalbare. En een beetje basisoefeningen doen in de bak. De da heeft heel duidelijk gezegd dat zware training er niet meer inzit. Stappen is vaak wel heel goed, omdat dat nietbelastende beweging is.

Wees dus verstandig en doe het rustig aan. Wil jij meer, gun dit paard dan aan iemand die er de tijd voor kan nemen.

Succes!