Ontwormen: doe ik het zo goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Ontwormen: doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 12:49

Ik geef Jiron elk halfjaar een equest wormenkuur. Daarbij ongeveer een week voordat hij 24/7 in de wei gaat een gewone goedkope en als hij uit het land komt (ong. 6 weken later) weer een goedkope. Is dit genoeg? Hij loopt notmaal gesproken in een paddock, gemiddeld 3 uur p/d.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:08

Uit je verhaal begrijp ik dat je 4x per jaar ontworm? Als het 4x is vind ik het wel weinig.. die van mij ontworm ik eens per 8 weken...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 13:16

TheSam schreef:
Uit je verhaal begrijp ik dat je 4x per jaar ontworm? Als het 4x is vind ik het wel weinig.. die van mij ontworm ik eens per 8 weken...

Ja ik ontworm dus idd 4x per jaar, waarvan 2x met equest (is een sterk middel).

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:05

Je moet toch echt elke 8 weken ontwormen hoor!
Zeker als je paardje altijd op dezelfde wei staat!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 14:06

joepje schreef:
Je moet toch echt elke 8 weken ontwormen hoor!
Zeker als je paardje altijd op dezelfde wei staat!

Dat dacht ik dus eerst ook, maar toen vertelde de manege-eigenaresse dat het met equest maar 1x in het haljaar hoeft. Dus ik doe eigenlijk al extra als ik het doe voor en na de wei.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:14

Equest is maar 3 maanden werkzaam hoor!
Het bevat Moxidectine, en een behandeling met moxidectine moet na 12 weken herhaald worden.
ik heb net ff bij De Paardendrogist gekeken.
en als je vind dat je het al goed doet, hoef je ook niet aan een ander te vragen. Knipoog

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 14:35

joepje schreef:
Equest is maar 3 maanden werkzaam hoor!
Het bevat Moxidectine, en een behandeling met moxidectine moet na 12 weken herhaald worden.
ik heb net ff bij De Paardendrogist gekeken.
en als je vind dat je het al goed doet, hoef je ook niet aan een ander te vragen. Knipoog

Ik weet niet of ik het al goed doe. Ik zeg alleen dat ik eerst dacht wat jij nu zegt, maar toen ineens anders hoorde.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 14:37

Kan iemand dan een geschikt wormenkuur-schema voor me maken? De eerstvolgende wordt deze week gegeven (equest).

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 16:10

Als ik de berichtjes van Jantien in dit [MD] ontwormen topic lees lijkt het of ik bijv. 1 jaar lang met Equest (eens in de 3 maanden)zou moeten ontwormen. Dan bijv. een jaar met keuze uit een van de volgende: eqvalan(R), furexel(R), ivomec-p(R), pnomec(R), eraquell(R) en dan een jaar met strongid-P(R) of anthel-P(R).

Klopt dit?

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:14

als een paard veel op stal staat hoe je m maar eens in de 3 maanden te ontwormen, op het moment dat het 24/7 de wei op gaat dan moet je om de 6 weken gaan ontwormen.
wel moet je elke keer een andere wormenspuit nemen, en dan niet op het merk letten maar op de stofnaam, je hebt verschillende soorten stoffen het beste is wel om ivermectine te geven als ze op de wei zijn dit werkt namelijk ook tegen horzellarven.
verder heb je nog fenbetzazol(als je t zo schrijft??)pyrantel, moxidectine.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 16:22

Princess schreef:
als een paard veel op stal staat hoe je m maar eens in de 3 maanden te ontwormen, op het moment dat het 24/7 de wei op gaat dan moet je om de 6 weken gaan ontwormen.
wel moet je elke keer een andere wormenspuit nemen, en dan niet op het merk letten maar op de stofnaam, je hebt verschillende soorten stoffen het beste is wel om ivermectine te geven als ze op de wei zijn dit werkt namelijk ook tegen horzellarven.
verder heb je nog fenbetzazol(als je t zo schrijft??)pyrantel, moxidectine.

Jantien zegt dus juist dat ik per jaar moet afwisselen. Gaat het echt alleen om in de wei staan, of ook de paddock?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 16:53

Ik heb een ontwormingschema gemaakt:

Oktober (week 4): Stof: moxidectine Merk: Equest

Januari (1) : Stof: Fenbendazol Merk: Equiworm (F)

Maart (2): Stof: Pirantel Merk: Hippotwin (1/2)

Mei (3): Stof: Ivermectine en Praziquantel Merk: Equimax

Augustus (1): Stof: Pirantel Merk: Hippotwin (1/2)

Ziet dit er goed uit???

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:13

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:40

Als antwoord op de vraag die je in het andere topic hebt gesteld (en waar nu een slotje op zit, anders zou ik daar reageren): nee, je hoeft niet van werkzame stof te wisselen, mits je Ivermectine of Moxidectine gebruikt. Resistentie kan niet optreden door iedere keer hetzelfde middel te gebruiken, resistentie treedt op door onderdosering.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:46

ik ontworm mijn paardjes om de 8 weken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:01

Ik ontworm om de 8 weken met Equest en 2 x per jaar krijgen ze van mij Equimax (mei & oktober).

Nu vertelde degene met wiens jaarlingen mijn jaarling samen staat, dat ze 5 x Equest geeft (moxidectine) en dan 3 x Jernadex (weet niet welke werkstof dat heeft), dit met het oog op resistentie.

De een zegt regelmatig wisselen, met het oog op resistentie, de andere zegt: liever altijd hetzelfde ontwormschema aanhouden, anders worden ze juist resistent....

Kan iemand mij eens argumenten noemen die ervoor/tegen spreken om altijd met dezelfde werkstof te ontwormen en argumenten die ervoor/tegen spreken om wisselende werkstoffen te nemen ??!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 12:42

Oké, bedankt voor alle reacties. Mijn schema ziet er nu zo uit:

Oktober (4): Moxidectine, Equest/equigel

Januari (4): Ivermectine/Praziquantel, Equimax

April (4): Moxidectine, Equest/equigel

Juli (4): Ivermectine/Praziquantel, Equimax

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 22:43

Ik ga geen Equest meer geven, omdat ik (van betrouwbare bron Haha! ) te horen kreeg dat dat niet alleen voor de wormen vergif is.

Ik kreeg van iemand dit schema:
oktober (begin stalperiode (oktober-maart)) equimax (ook tegen lintwormen en horzellarven)

na ong. 13 weken eraquell

na ong. weer 13 weken (begin weide periode (april-september)) weer equimax

dan na ong. 10 weken weer eraquell

na 10 weken weer eraquell

weer na 10 weken eraquell

en dan is het weer 1 oktober (equimax dus)

Dit betekent wel dat het paard alleen ivermectine krijgt. Wat vinden jullie van dit schema?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:45

Elke wormenkuur is niet echt gezond voor de paarden. En er doen idd geruchten de ronde over Equest, maar die dateren uit de begintijd van het product. En als je Equest aan veulens geeft kunnen die daar niet tegen nee.
Nu ben ik wel benieuwd naar die "betrouwbare" bron van jou. Mijn DA adviseert gewoon Equest.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 23:15

Cassidy schreef:
Elke wormenkuur is niet echt gezond voor de paarden. En er doen idd geruchten de ronde over Equest, maar die dateren uit de begintijd van het product. En als je Equest aan veulens geeft kunnen die daar niet tegen nee.
Nu ben ik wel benieuwd naar die "betrouwbare" bron van jou. Mijn DA adviseert gewoon Equest.

Ik heb dit gehoord van iemand van een ruitersportzaak (niet dat ik iedereen die in een ruitersportzaak vertrouw hoor Knipoog ). Ze heeft een curus ontwormen gedaan. Ik ga haar zowieso ook naar een goed schema vragen. Van de site van de paardendrogist begrijp ik dat het niet uit maakt als je iedere keer ivermectine geeft, omdat er geen resistentie voor bekend is. Dat zou betekenen dat als ik equimax 1x in het half jaar geef en verder om de 8-10 weken een andere kuur (op basis van ivermectine) dat ik het goed doe. Klopt dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:18

Mijn jaarling word inderdaad om de 8 weken ontwormt. Maar de 5 jarige die ontworm ik 4 keer per jaar. Die staat niet op "gevoelig" terrein dus meer vind ik ( en mijn veearts) niet nodig.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:26

Het allerbelangrijkste is om je aan de voerschema van de fabrikant van het product die je gebruikt te houden, en om die van werkzame stof af te wisselen. Uit recent onderzoek is gebleken dat dit juist resistentie in de hand werk. Helaas zijn VA's hier nogsteeds te verdeeld over, maar degene die hun vakbladen lezen weten van dit onderzoek af.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:31

ALs danc de wei opgaat(april) krijgt ie equimax
Na 13 weken de equarell
na 13 weken weer de Equimax(en alsie langer op de wei blijft nog een keer extra de equarell
en dan om de 10 weken weer equarell(tot de wei periode)
Zo moet het volgens de info folder/poster van VIrbac(producent van deze bovenstaande wordemnspuiten!)

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:02

Oei, ontwormingsschema's...
Dit is wat ik op de universiteit geleerd heb, ik heb mijn syllabus ernaast liggen... so don't shoot me. Klaag Utrecht maar aan. Slim

Allereerst: paarden op stal hoeven niet ontwormd te worden. Dit heeft te maken met het feit dat de eieren nog niet infectieus zijn op het moment dat ze uitgescheiden worden. Dus op het moment dat het paard ze uitpoept kunnen ze nog geen paarden ziek maken. Pas na enkele weken is dit het geval. Dus tenzij jij de oude mest van de mesthoop afschept en die door zijn voer mengt Clown loopt je paard geen gevaar.
Ten tweede: Je wil voorkomen dat de weide besmet wordt met wormeieren. Je kan het uitscheiden van eieren voorkomen door de paarden vlak voor het weideseizoen begint te behandelen met ivermectine of pyrantel.
Het probleem van ontwormingsmiddelen is echter, dat ze wel werken tegen de volwassen wormen, maar niet tegen de larven (die al in het paard zitten). Na verloop van tijd worden deze larven volwassen, en gaan ook eieren uitscheiden. Op een gegeven moment zal er dus opnieuw ontwormd moeten worden. Aangeraden wordt om dit te doen na 6 weken voor pyrantel of na 8 weken voor ivermectine. Voor die tijd worden al wel wat eieren uitgescheiden, maar zo weinig dat het geen problemen veroorzaakt.
Dit alles herhaalt zich weer, dus na 6 of 8 weken (afhankelijk van gebruikte middel) weer ontwormen...
De laatste keer ontwormen doe je 6/8 weken (weer afhankelijk van middel) voor het opstallen. Als het paard weer grote hoeveelheden eieren begint uit te scheiden, staat hij namelijk weer op stal. En dan komen de eieren op de mesthoop en niet op de weide.

Verder wordt aangeraden maar 1 soort ontwormingsmiddel per weideseizoen te gebruiken. Dus in 2005 gebruik je pyrantel, in 2006 ivermectine, 2007 weer pyrantel...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 07:47

dat is inderdaad te weinig wormenkuur,4 keer per jaar!
je moet het echt om de 8 weken doen of om de 12 weken