Is mijn ontwormschema goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Is mijn ontwormschema goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 17:28

Ik heb een ontwormingschema gemaakt en ik wil graag weten of deze goed is. Mijn paard staat alleen zomers in de wei en 's winters een paar uur in een paddock.

Oktober (week 4): Stof: moxidectine Merk: Equest

Januari (1) : Stof: Fenbendazol Merk: Equiworm (F)

Maart (2): Stof: Pirantel Merk: Hippotwin (1/2)

Mei (3): Stof: Ivermectine en Praziquantel Merk: Equimax

Augustus (1): Stof: Pirantel Merk: Hippotwin (1/2)

Ziet dit er goed uit???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:33

Equest werkt drie maanden, waarom doe je er maar twee?
Ik snap trouwens niet waarom je zo vaak wisselt. Ik geef Equest met in het voor en najaar Equimax tegen de lintwormen. Hippotwin ken ik niet, maar Pyrantel zou ik zelf niet geven.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:58

Zou inderdaad niet zo vaak wisselen van stof. Wij krijgen altijd het advies om in december te ontwormen tegen horzeleitjes (bijv. met furexel). Kijk trouwens ook eens met de zoekfunctie dan vind je heel wat adviezen en die kan je dan vergelijken met jouw schema.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:07

Cassidy schreef:
Equest werkt drie maanden, waarom doe je er maar twee?
Ik snap trouwens niet waarom je zo vaak wisselt. Ik geef Equest met in het voor en najaar Equimax tegen de lintwormen. Hippotwin ken ik niet, maar Pyrantel zou ik zelf niet geven.

Ik had eerst dit topic en daarin kreeg ik dus commentaar [MD] Ontwormen: doe ik het zo goed?

Wat je zei over Equest klopt idd. Ik heb het even aangepast:

Elke laatste week van de maand.
Oktober: Equest
Januari: Equiworm (F)
Maart: Hippotwin
Mei: Equimax
Augustus: Hippotwin

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:08

Kyona schreef:
Zou inderdaad niet zo vaak wisselen van stof. Wij krijgen altijd het advies om in december te ontwormen tegen horzeleitjes (bijv. met furexel). Kijk trouwens ook eens met de zoekfunctie dan vind je heel wat adviezen en die kan je dan vergelijken met jouw schema.

Ik snap er nu niets meer van. Ik moet toch juist wisselen van stof???
Met de zoekfunctie heb ik al veel gezocht, maar ben er niet heel wijs uit geworden. Equest is ook tegen horzels, dus in december is mijn paard beschermt tegen horzels Knipoog

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:15

Dus ik kan Pirantel er beter uit laten? Waarom? En welke stof daarvoor in de plaats?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:30

ik doe het altijd met de zelfde en dan 1 of 2x per jaar doe ik een andere die ook nog tegen horzelitjes werkt.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:30

Even over al die soorten werkzame stoffen:
* ivermectine, geen resitentie bekend en werkt 8 weken
*moxidectine, valt ze onder de ivermectine-achtigen, geen resistentie bekend en werkt 12 weken
* pyrantel, werkt inderdaad niet tegen horzellarven, er is resistentie bekend en werkt 6 weken
* fenbendazol, veel resistentie bekend en werkt 6 weken
* praziquantel, geen resistentie bekend, 1 tot 2 maal per jaar toedienen tegen lintwormen

Pyrantel en fenbendazol gebruik ik nooit, wegens de korte werkingsduur. Ik ontworm eigenlijk altijd met Equest (moxidectine) en eenmaal per jaar met Equimax (ivermectine en praziquantel). Dit op advies van de VA en natuurlijk let ik zelf altijd op eventuele wormen o.i.d. in de mest. Mijn schema is dus:
* oktober Equimax
* december Equest
* maart Equest
* juni Equest
* september Equest

Je ziet dat ik in het najaar dus een keer kort op elkaar ontworm, maar dat is om de lintworm uit te schakelen. Ik zou dan ook Hippotwin kunnen gebruiken, maar gezien de grote resistentie voor dit middel doe ik dat dus niet. Vaak probeer ik het zo te schuiven (binnen die maand) dat het allemaal redelijk uitkomt. Als je er niet uitkomt, vraag dan gewoon je VA om advies, die kan jou een advies op maat geven. Succes!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:12