ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:39

als je wedstrijden start, is het dan nodig om hoefijzers te hebben? (paard dan )

elinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:16

Zomers Vind ik het wel handig
In de winter maakt het niet zo veel uit. Met Springen in de zomer op het gras is het wel handig als je er Kalkoenen onder kan draaien. Maar het hoeft niet perse

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:03

Ik rij Z1 dressuur met Rad en ze heeft nog nooit ijzers onder gehad.
Ik heb 1 x een wedstrijd gehad op gras toen was het glad, maar degene met ijzers en kalkoenen gleden net zo hard.
Voor de rest rij ik in de zomer altijd op gras en het is niet glad.

als je ijzers onder doet, dan wel met kalkoengaten.

Cappuccino

Re: ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:45

Ik de winter heeft mijn pony geen kalkoengaten, maar in de zomer wel want als ik op gras rijdt draai ik ze eronder

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 07:06

Ik vind het voor in de zomer wel handig voor als je op gras moet rijden, ik heb altijd het idee dat je dan net wat meer grip hebt.. (maar misschien valt het mee, ik zie dat radje er geen last mee heeft..) Als je alleen wedstrijden op zand rijd maakt het zowieso niet uit.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 07:15

Ik rijd in de winter altijd zonder ijzers.
alleen in de zomer wel!
gewoon omdat we dan veel buitenritten maken,

Maar ook zonder ijzers in de zomer opt gras nergens last van hoor!

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:54

in de zomer doe ik ze wel onder
in de winter ook wel maar dan is het eigelijk niet nodig.
Maar buiten is het soms wel glad

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:55

Het is niet perse nodig om ze te hebben, maar wel makkelijk. De meeste paarden voelen zich ook wat veiliger als ze steviger staan. Ik zie zelfs mensen met de SGW die zonder ijzers rijden. Het kan dus wel.

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:39

Volgens mij ligt het ook een beetje aan de omstandigheden. Ik heb wel eens gehad dat het super modderig was met springen, en mijn pony was de enige zonder ijzers, en de enige die geen problemen had met glijden.
Op een ander moment vooral als het gras wat nattig is en de grond wat harder, dan zijn stiften toch wel heel erg handig. Aangezien dit vaker voorkomt dan extreme modder, zou ik wel ijzers adviseren. Maar dus alleen in het outdoor seizoen. Verder is het voordeel van ijzers ook wel dat ze er vaak iets beter op lopen, vooral voor heb je net iets meer actie in de benen.

Verder ligt het er aan wat je van plan bent. Wil je een paar x per jaar een proefje rijden, en niet springen en buitenrijden (op de weg) dan lijkt het mij persoonlijk een beetje zonde van het geld. Maar ik weet verder niet wat je van plan bent, dus kan ik hier niet over oordelen. Succes met je keuze

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:04

Ik vind het zelf inde zomer wel handig want dan rij ik meer en deel op gras en in de winter heeft mijn paard alleen voor ijzers

Lappie_Lap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:15

Het hangt heel erg van het paard/pony af. Sommige zijn heel erg vast ter been en andere minder. Je zou tijdens je training kunnen uitproberen of je paard erg glijd en nog wel regelmatig wil lopen als je op het gras rijd (nat en droog).

Meestal hebben pony's minder gauw ijzers nodig dan paarden, omdat ze wat sneller en behendiger zijn (om hun balans steeds te houden).

Ik rijd zelf al jaren op een E-pony. Die is erg vast ter been en heeft nog nooit ijzers onder gehad. We rijden momenteel M1 dressuur en springen ook (heb ook een oefencross zonder ijzers gedaan) .. en dat gaat niet bepaald rustig bij ons ... maar het gaat prima. Niet veel hoefsmidkosten, want ze met een beetje zelf bijraspen heeft ze misschien 3/4x int jaar een hoefsmid nodig.

Maar zoals ik al eerder zei .. het hangt helemaal van je paard af. Probeer het eerst en 'luister' naar wat je paard 'zegt'.

j0rien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:16

Er zijn ook wel een aantal paarden en pony`s die gewoon zonder ijzers starten. Zelfs op gras...

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:27

Ik wil dit seizoen ook proberen om ijzerloos te blijven, ook op gras,

maar ik weet niet of het verstandig is. Mijn paard is een draver van 1.68 en 4 jaartjes jong, en als het glad is?
met al de hoeken en voltes?
Wie kan me helpen?

Marije_Dusty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:04

in de zomer is het erg handig

baukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:07

Ik zou het wel doen als ik jou was.
In de zomer is het handig, hebben ze door kalkoenen meer grip, wanneer het beetje nat is ofzo!

Chantal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:18

wanneer begint het buiten seizoen?

Rl_PrincEsS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:54

Ik zou het in de zomer wel doen.
Al is het alleen voor de extra grip.

Gentle_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:40

Ik heb zelf wel ijzers, kan je er kalkoenen in draaien in de zomer

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:37

Ik heb die van mij nu wel op ijzers staan. In 2004 heb ik een aantal wedstrijden gereden, toen stond ze alleen voor op ijzers. Nu staat ze rondom op ijzers. Merk toch wel duidelijk verschil, ze loopt nu lang zo voorzichtig niet als toen ik haar alleen voor op ijzers had

In principe zou je ook zonder kunnen rijden. Het lijkt me alleen wel prettiger, om met ijzers te rijden. Als de baan erg glad is heb je net een beetje meer zekerheid.

HorseyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:28

ik rij wel altijd met ijzers, sómers met kalkoengaten, en s'winters zonder kalkoengaten

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:36

De manier van bekappen maakt ook uit voor hoeveel grip je hebt op gras zonder ijzers. Verder moet je paard leren wat wel en niet kan op welke ondergrond. Oefenen dus. Zonder ijzers zal een paard meer moeten verzamelen en zijn lichaam correct moeten gebruiken om goed op de benen te blijven, dat kan een een dressuurproef geen kwaad en ook in een parcour betekend dat alleen maar makkelijker sturen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:36

mijn pony heeft alleen voor ijzers.. met kalkoengaten, ze staat nooit achter op ijzers.. ik rijd ook op het gras en dan gebeurt er niet veel (wel als het redelijk droog is) ze is best vast ter been, of ze moet ineens knoerthard gaan of aan de longeer lijn dan wil ze weleens ietsje glippen maar verder vind ik dr aardig vast ter been! kan ik gewoon starten op gras met alleen voor ijzers met stiften?? ik twijfel, aan de ene kant denk ik misschien moet het wel maar aan de andere kant.. buiten rijd ik ook op gras en nu afgelopen week ook op het gras met alleen voor stiften maar ik mag alleen in die wei rijden als het droog is. zin er onder jullie die zonder starten in de dressuur of alleen voor ijzers? dank jullie!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:39