springen op blote voeten. paard niet beslaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjappelorus

springen op blote voeten. paard niet beslaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:27

wij hebben ons paard vorig jaar zomer voor het eerst beslagen omdat we op het gras springles hebben en we springwedstrijden wilden rijden. In de winter hebben de hoefijzers eraf laten halen
altijd had ons paard mooie gelijkmatige hoeven nu heeft ie last van scheuren en stukken eraf. Ik ben nu aan het twijfelen of ik deze zomer ons paard wel zal laten beslaan. Ik ben eens op de site van natuurlijk bekappen geweest maar ik vind dit toch wel kostbaar en erg lastig allemaal. Heeft iemand ervaring met springen op gras op blote voeten? is het een optie om alleen van voren evt. te beslaan? glijdt een paard echt zo snel uit tijdens springen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:35

met ijzers, en zonder proppen glijd een paard eerder uit dan zonder ijzers volgens mij.. en ijzers zijn er vooral om ervoor te zorgen dat de hoeven niet te snel slijten.. mijn mening = lekker op blote voetjes!! natuurlijk bekappen ben ik ook niet zo'n voorstander van.. als dat echt beter zou zijn dan zouden de gewone hoefsmeden dit ook wel leren lijkt mij..

mymyhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:13

Met blote voetjes springen kan hoor!

met mijn vorige pony sprong ik altijd zonder ijzers in het gras, nooit problemen meegehad.. Heb nu een klein paardje en wil ik graag hoefschoennen laten dragen maar dat mag volgens mij niet in de wedstrijden(springen dan)

Niekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:34

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:42

Springen zonder ijzers vind ik absoluut niet aan te raden.

Heb het zelf ook geprobeerd vorig jaar met mijn merrie(die heeft eigenlijk geen ijzer nodig), maar ik gleed regelmatig de wending uit of ze gleed achter weg in de afzet.

Er zullen gerust mensen en paarden zijn die het wel zo doen en nooit last hebben, maar ik merkte dat mijn paard er absoluut niet beter van werd en ik laat er gewoon weer een ijzertje onder zetten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:01

Ik ben het volledig met Gomir eens; In het B wil het nog maar in hogere klasses komt er absoluut rondom een ijzer onder met proppen aangepast aan de bodem.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:03

Je moet eens op www.paardnatuurlijk.nl kijken.
Daar staat iemand die hoog sprong zonder ijzers.

Ik vind dat het best moet kunnen maar als het gras nat is kan het best wel gevaarlijk zijn.
Als je dan toch voor ijzers kiest moet je dr wel proppen/kalkoenen onder doen anders glijdt ie vast en zeker uit!

Lappie_Lap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:58

Ik heb mijn paardje ook nooit op ijzers gehad sinds ik haar heb (is nu 8 jr). Bij ons gaat dat met springen ook goed (en we gaan niet bepaalt langzaam of zonder krachtexplosies).
Maar zoals Gomir al aangaf: het hangt erg van het paard af.
De mijne is een E-pony (rijd bij de paarden) en uit mijn ervaring kunnen pony's over het algemeen wat beter zonder ijzers lopen dan paarden (pony's zijn wat handiger en behendiger).
Ik zou het eerst gewoon proberen zonder ijzers, daarmee bedoel ik ook je training/springlessen. Lukt het niet en vertrouw je het zo niet (je moet wel durven, anders geef je dat ook weer aan je paard door waardoor je bv weigeringen krijgt), laat haar dan beslaan.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:30

Mijn paard spingt M en heeft nog nooit een ijzer van dichtbij gezien..!
gevaarlijk: nee hoor, hoefschoenen zijn echt een perfecte oplossing..!

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:41

Gewoon zonder ijzers. Ijzers met proppen lijken misschien wel handig maar dan komen alle klappen en draaiingen op de gewrichten ( de proppen zorgen er immers voor dat de voet blijft staan terwijl het lichaam draait ) Het is dan maar net wat je wilt natuurlijk.

Niekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:22

Justarman schreef:

Jeuj dus de link die ik had geplaatst was niet voor niks Het product wordt dus echt gebruikt

Jammer genoeg mag het niet in de dressuuur.. Ik was ook wel benieuwd namelijk..

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:26

Wij hebben ook zonder ijzers op gras gesprongen met ons paard.. dat ging gewoon prima.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:34

ik had er eentje in het Z lopen zonder ijzers, dit dier kon het heel makkelijk aan, gleed zelden en was ook niet zo groot.

maar als het ff kan zet ik ze op ijzers

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:16

Niekie schreef:
Justarman schreef:

Jeuj dus de link die ik had geplaatst was niet voor niks Het product wordt dus echt gebruikt

Jammer genoeg mag het niet in de dressuuur.. Ik was ook wel benieuwd namelijk..

wordt zeker wel gebruikt, en ben echt super tevreden en dressuur kan die best zonder ijzers lopen hoor, mijn pony reed in de Z ook zonder ijzers.. nooit moeite mee gehad. want op droog gras glijden ze niet, en als het nat is start ik niet, ook niet met ijzers..

Berdien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:24

Ik mijn pony in de B zonder ijzers gehad, nooit problemen mee gehad.
In de L was het op snelheid en gleed ze soms bijna weg.
Toen hebben we meteen ijzers laten zetten.
Hoefschoenen lijken mij ideaal, niet steeds dat geklooi met proppen draaien

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:39

BerdientJ schreef:
Ik mijn pony in de B zonder ijzers gehad, nooit problemen mee gehad.
In de L was het op snelheid en gleed ze soms bijna weg.
Toen hebben we meteen ijzers laten zetten.
Hoefschoenen lijken mij ideaal, niet steeds dat geklooi met proppen draaien

nou het gaat mij meer de bescherming van de pezen en gewrichten van mijn paard dan om het gek*t met proppen hoor..

Berdien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:39

Justarman schreef:

nou het gaat mij meer de bescherming van de pezen en gewrichten
van mijn paard dan om het gek*t met proppen hoor..

Dat is natuurlijk ook het belangrijkste !
En ik weet ook niet precies waar hoefschoenen voor dienen.
Maar ik kreeg die proppen er bij Okkie nooit zo goed uit,
en dat probleem heb je met hoefschoenen niet

Zazou_Murier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:25

Altijd met ijzers!!!!!!!! als je een voorzichtig paard hebt breng je jezelf alleen maar in de problemen met glijpartijen ed ik spring niet zonder ijzers

Niekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:02

maar bij hoefschoenen zitten toch ook juist stiften?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:19

Hoe kom je daarbij Niekie?

Hoefschoenen zijn van die pantoffels die je je paard aantrekt als je bijv. op harde bodem gaat rijden
Ik vind het ellendige dingen(heb met de endurance al heel wat mensen zien emmeren met die dingen ) en bovendien zijn ze volgens mij niet eens toegestaan op knhs-wedstrijden. Of dat moet recent veranderd zijn, dat weet ik dan niet.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:32

Heb het even opgezocht in het reglement.
(staat bij hulpmiddelen dus ik zocht me rot )

Het is dus niet toegestaan om op KNHS-wedstrijden hoefschoenen te gebruiken!

Niekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:43

gomir schreef:
Hoe kom je daarbij Niekie?

Dat zal ik jou eens even haarfijn uitleggen gomirtje!

Afbeelding

De zool aan de onderzijde van de schoen is vervaardigd van polyurethaan, een sterke en duurzame kunststof die voor een uitstekende schokabsorptie zorgt. In de zool kunnen e.v.t. kalkoenen of widia puntjes worden gezet.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:37

Dat wist ik wel, maar normaal doe je bij hoefschoenen geen kalkoenen in Je trekt die dingen meestal alleen aan als je op het harde gaat rijden nl

Niekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:18

oke

Ik zou best wel deze hoefschoenen willen ipv ijzers, maar als het toch niet mag van de knhs ...

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:31

mijn pony heeft alleen voor ijzers.. met kalkoengaten, ze staat nooit achter op ijzers.. ik rijd ook op het gras en dan gebeurt er niet veel (wel als het redelijk droog is) ze is best vast ter been, of ze moet ineens knoerthard gaan of aan de longeer lijn dan wil ze weleens ietsje glippen maar verder vind ik dr aardig vast ter been! kan ik gewoon starten op gras met alleen voor ijzers met stiften?? ik twijfel, aan de ene kant denk ik misschien moet het wel maar aan de andere kant.. buiten rijd ik ook op gras en nu afgelopen week ook op het gras met alleen voor stiften maar ik mag alleen in die wei rijden als het droog is. zin er onder jullie die zonder starten in de dressuur of alleen voor ijzers? dank jullie!