Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:36

En bovendien, als je hiermee al een paar hersenletsels kunt vookomen is dat altijd beter dan niets toch?
Imo is IETS beter dan niets.
En hoe het eruit ziet, daar went iedereen snel genoeg aan.
Het is dan tenslotte voor iedereen hetzelfde Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:43

Inderdaad niet echt goed voor het imago van de KNHS als er iemand hersenletstel oploopt tijdens een wedstrijd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:49

Ik zou dan eerst wel eens een onderzoek willen zien waaruit blijkt, hoeveel hersenletsel erop wedstrijden is ontstaan door het dragen van een hoedje. Zomaar wat roepen is wel erg makkelijk.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:08

Fitzroy"]
Ik zou dan eerst wel eens een onderzoek willen zien waaruit blijkt, hoeveel hersenletsel erop wedstrijden is ontstaan door het dragen van een hoedje. Zomaar wat roepen is wel erg makkelijk
[/quote]
Om zo'n onderzoek vragen ook, beetje ver gezocht niet ????

[quote="Fitzroy schreef:
Ik zou dan eerst wel eens een onderzoek willen zien waaruit blijkt, hoeveel hersenletsel erop wedstrijden is ontstaan door het dragen van een hoedje.

Het lijkt wel of alleen al het dragen van zo'n hoedje hersenletsel veroorzaakt, als je zo'n opmerking leest Schijnheilig U jureert nog wel gewoon ???????? Verward

!!!!! Wel uitkijken mensen als je met een hoedje gaat rijden !!!!!!!
Laatst bijgewerkt door pieternel op 28-09-04 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:11

Er zijn genoeg onderzoeken waaruit blijkt dat een veiligheidcap een positief effect heeft ten aanzien van hersen- en schedelletsels.

In vergelijking met een hoedje en niet te vrgeten de OUDE ONVEILIGE CAPS (die ook afgeschaft worden door de regel Knipoog ) zal de veiligheid van de paardensport dus toenemen.

Ik heb meegemaakt dat een meisje hersenletsel (gelukkig niet heel ernstig) heeft overgehouden na een val op een wedstrijd (met oude cap)
Citaat:
Ik zou dan eerst wel eens een onderzoek willen zien waaruit blijkt, hoeveel hersenletsel erop wedstrijden is ontstaan door het dragen van een hoedje.

De put dempen, nadat het kalf verdronken is, ik ben er niet zo'n fan van Knipoog

Al wordt er door de regel 1 hersenletsel per jaar tegengehouden, altijd nog beter dan niets OK dan!

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:21

Inderdaad Bealy er MOET eerst eens iets gebeuren en DAN wordt er iets aan gedaan. Gebeurt er eens een keer iets heel dichtbij of met die mensen zelf (wat niet te hopen is, daarom ook VEILIGHEID voor IEDEREEN) dan roepen ze in een keer ALLEMAAL: Ja toch wel belangrijk zo'n veiligheidshelm, je ziet wat er gebeuren kan, omdat er dan op dat moment natuurlijk de emoties van dat ongeluks moment meespelen.
Zover moet het gewoon niet komen.

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:33

Djiez, Pieternel, heb jij wat tegen mij of zo? Dan moet je dat per PB doen.

Ja, ik ben tegen de verplichte regel van cap omdat ik dat ieders eigen verantwoordelijkheid vind en omdat ik er de meerwaarde niet van inzie.

Ik snap niet wat het er mee te maken heeft dat ik jurylid ben. Dit is mijn persoonlijke mening dus dat jurylid zijn hoef je er niet iedere keer bij te halen.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:50

Fitzroy schreef:
Ik snap niet wat het er mee te maken heeft dat ik jurylid ben. Dit is mijn persoonlijke mening dus dat jurylid zijn hoef je er niet iedere keer bij te halen.

Ik heb ab -so- luut niets tegen u. Ik mag toch reageren op een opmerking die u plaatst ? Daar is toch niets mis mee....
Die opmerking van mij was meer als een grapje bedoeld. Ik bedoelde er helemaal niets vervelends mee, was meer een grappige uitloper van de opmerking die ik geplaatst had..........SORRY HOOR Bloos Bloos

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:31

a: het is mijn eigen verantwoordelijkheid.
b: 98% van de tijd rijdt ik zonder iets, maar ja voor een wedstrijd moetje wel.
c: als het dan toch moet dan graag een hoedje of een normale ouderwetse cap en niet zo`n achterlijk ei geval

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:20

Fitzroy schreef:
Djiez, Pieternel, heb jij wat tegen mij of zo? Dan moet je dat per PB doen.

Ja, ik ben tegen de verplichte regel van cap omdat ik dat ieders eigen verantwoordelijkheid vind en omdat ik er de meerwaarde niet van inzie.

Wat moet je doen als je je aangevallen voelt op bokt Haha!

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:36

Ik vind dat als ze zo iets verplichten doe het dan voor de hele basissport. Dus ook het Z!!! Zelf blijf ik bij m'n mening het is en blijft mijn eigen hoofd! Ik doe ermee wat ik wil.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:45

Bealy schreef:
Al wordt er door de regel 1 hersenletsel per jaar tegengehouden, altijd nog beter dan niets OK dan!

Ik kan een regel bedenken waardoor het percentage opgelopen letsel door paardrijden tot NUL wordt gereduceerd ................

Gewoon paardrijden verbieden.
Dát zet tenminste zoden aan de dijk.

Deze regel is een beetje te vergelijken met het overbrengen van water in een emmer met gaatjes, en ook nog zonder bodem.
Door deze regel kun je één klein gaatje dichten............... aan de zijkant.

Puur een maatregel voor de vorm dus.... !

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:46

Tazz schreef:
Ik vind dat als ze zo iets verplichten doe het dan voor de hele basissport. Dus ook het Z!!! Zelf blijf ik bij m'n mening het is en blijft mijn eigen hoofd! Ik doe ermee wat ik wil.

Met dit soort uitspraken sleep je dus ook anderen mee.......... zonder dat je er zelf op vooruitgaat.
Nare karakter-eigenschap........ een ander iets misgunnen. >;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:05

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:09

CGJ12 schreef:
Ik kan een regel bedenken waardoor het percentage opgelopen letsel door paardrijden tot NUL wordt gereduceerd ................

Gewoon paardrijden verbieden.
Dát zet tenminste zoden aan de dijk.

Juist, zo denk ik er ook over.

Doe ook maar meteen een bodyprotector, maar o jee, hoe kwam ik toch ook al weer aan die gescheurde enkelbanden?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:16

Och het is toch heerlijk als mensen zich veilig WANEN door zo'n champignondop op hun hoofd te zetten.

Het niet willen inzien dat de kans op hersenletsel door een val van je paard aanzienlijk kleiner is dan enig ander ernstig letsel getuigt IMO van een zekere kortzichtigheid.

Ook ik vind dat het ieders eigen verantwoording is.

Als men vindt dat de maatschappij daar dan niet voor op moet hoeven draaien, moet men dat maar op een andere manier regelen, zoals via de ziektenkostenverzekering en dergelijke.

Bovendien moet dat dan gaan gelden voor alle sporten en niet alleen voor paardensport!!!!!
Op het moment dat je gaat sporten, loop je risico's voor je gezondheid en heb je verhoogd risico op letsel.

Als je helemaal niet sport loop je risico op hartaanvallen of andere enge ziektes.

Dus of je nou van de kat of van de hond gebeten wordt.......

Persoonlijk zit ik ook niet te wachten op dit soort belerend vingertjes van een logge organisatie als het KNHS.

Ik ben benieuw hoe iedereen zou reageren als je ineens op de fiets ook een helm moest gaan dragen!!!!!
(Niet dat je dan je nek niet kan breken, maar ja...........daar wordt niet over nagedacht)

Ehhh CGJ ook dan lukt het niet om dit tot nul te reduceren, want je houdt altijd nog de illegale ruiters over Haha!:D:D

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:23

Had Christopher Reeve (superman) eigenlijk een veiligheidshelm op toen hij zijn nek brak tijdens de val van zijn paard?

Is die even blij dan dat hij niet ook nog hersenletsel heeft, maar allleen maar een hoge laesie op C4 niveau!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:24

Vokgende vraag
Waarom is een helm dragen op een motor dan wel verplicht?
Of het dragen van een gordel in de auto.
Doe je dat ook niet omdat een helm dragen geen gezicht is, of omdat er een belerend vingertje is richting de gordel.

Ik ben zelf ook helemaal niet zo'n goede cap drager
Maar ik vind wel dat jullie nu erg overdreven reageren op deze maatregel.
Natuurlijk is dressuur een stukje plaatje, maar het goed en eerlijk rijden blijft bij mij toch nog altijd met stip boven dat plaatje staan.

En de tijd van een veiligheidscap zo groot als een echte helm is ook al lang verleden tijd hoor

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:28

Heb ik al verteld dat ik gestopt ben met werken? Ik kon namelijk geen enkel vervoersmiddel vinden die me werkelijk veilig door het verkeer kon loodsen.
Ik ben nu thuis en zit stil op de bank in de hoop dat de lamp 3 meter verderop niet van het plafond dondert en heeeeeel toevallig toch op mijn kop flikkert.

Maar even serieus. Natuurlijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid. Maar is het niet fijn om te weten dat er een instantie is cq. mensen zijn, die bij willen dragen aan onze veiligheid?
Uiteraard is het risico groot of zelfs groter dan, dat je iets overkomt in het verkeer of bij dagelijkse bezigheden, dan bij paardrijden. Maar ook in een auto hebben ze de gordel verplicht gesteld om je eigen veiligheid te vergroten. Is een helm dan ook niet een bijdrage op zo'n zelfde soort manier?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:28

je was even sneller RK............Haha!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:32

We dróegen toch al een cap tijdens het wedstrijdrijden.

IMO is de enige reden dat die niet voldoende functioneerde alleen maar, dat geen hond het kinbandje ooit dichtmaakte, dus bij de eerste de beste val rolde die cap over de grond.

Waar ik het niet mee eens ben is dus, dat iedereen nu ineens een nieuwe cap moet gaan kopen omdat die nieuwe zogenaamd beter zouden voldoen. Ik denk dat dat niet helemaal waar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:35

ja we droegen idd een cap
En dat was voor mij toen ook de reden om zelfs met zadelmak maken dat ding niet op te zetten, want idd die lag eerder op de grond dan jezelf.

De veiligheidscap zit toch echt een stuk beter.
Voor mij nu de rede er op jonge paarden wel 1 op mijn kop te zetten.
Simpelweg omdat de vooruitgang in deugelijk zittende caps echt verbeterd is.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:44

Fitzroy schreef:
Volgens mij zit P de hele tijd op mij in te hakken, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Knipoog

Fitzroy ik heb mijn excuses gemaakt, bovendien heb ik ook gezegd dat het NIET zo bedoeld was.
In ieder geval zal ik om het feit dat ik het NIET ZO BEDOELT heb, regel 1. dan nog maar even naar voren halen, voor als u zich toch nog aangevallen voelt. Ik bedoel het ECHT goed, heb de beste bedoelingen mbt. veiligheid en WIL helemaal NIEMAND aanvallen.

1. Blijf vooral rustig als je je aangevallen voelt. Via de pc komen opmerkingen vaak harder over dan ze bedoeld zijn. Lees de opmerking waar je boos om bent geworden nog eens rustig door, nu met de gedachte dat die andere persoon het beste met je voor heeft en er niet op uit is om jou onderuit te halen.

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:19

CGJ12 schreef:
Met dit soort uitspraken sleep je dus ook anderen mee.......... zonder dat je er zelf op vooruitgaat.
Nare karakter-eigenschap........ een ander iets misgunnen. >;)

Heeft niks met misgunnen te maken horen. Maar waarom nou die eeuwige discussie dat je pas als z-ter met hoedje mag? Dus om het eerlijk te houden juist geen verschil meer. Al start je in de B met hoedje als je dat mooi vind moet je het lekker doen! Haha na 1 april niet meer dus. Ik vind dus dan iedereen met cappie op.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:56

Je kan wel zeggen het is je eigen keuze, maar de paardensport krijgt de naam gevaarlijk te zijn, terwijl er een hele hoop problemen verkomen kunnen worden door bepaalde maatregelen.