dubbele teugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

dubbele teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:28

Ik zat van t weekend bij een jury L2 te schrijven, en daar was amazone die haar paard met een dubbele teugel reed op een normaal bitje.
Wie doet dit nog meer.
En wat kan de rede hiervan zijn? dat je meer houvast heb of iets dergelijks?
Kom maar op met die reacties!!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:29

Je ziet het wel vaker, vroeger zag ik het vrij veel bij verenigingen in Zuid Holland. Waarom ze het doen weet ik niet . Het is volgens mij wel toegestaan .

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:40

Een kennis na mij deed dat ook, omdat ze dan haar handen stiller kon houden en niet ging plukken!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:41

Het is inderdaad wel toegestaan ja.. maar ik wil de reden er van weten, het lijkt me wel dat je meer druk hebt, ben benieuwd naar nog meer reacties!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:46

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:49

Ik kan in die oude topics nog niet echt een sluitende verklaring vinden. (Moet wel eerlijk bekennen dat ik ze niet allemaal gelezen heb Bloos )

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:52

het komt er op neer dat je met dubbele teugel een stiller en beter contact met de mond zou hebben, in bepaalde provincies zie je het nog vrij veel, en vroeger kwam het nog veel vaker voor

het echte nut zie ik er ook niet van in, rij dus ook nooit met dubbele teugels(behalve met S&T dan Knipoog )

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:01

Ik heb een tijdje een pony bijgereden van iemand, en diegene reed ook met 2 teugels. Ik dus ook, maar ik merkt eeigenlijk geen verschil, behalve dan dat je meer in je handen hebt. Ik was er wel snel aan gewend en ik wist sowieso al hoe je ze vast moet houden, maar volgens mij is het puur voor het idee van de ruiter. Het zit tussen de oren Cool (coole uitdrukking Haha! )
Want ik heb die pony ook wel gewoon met 1 teugel gereden, en ik merkte echt geen verschil in zijn lopen hoor.
Maar ik moet zeggen dat ik het toch ook wel een stoer idee vond met 2 teugels te rijden, kon ik net doen of ik met stang- en trenshoofdstel reed Tong uitsteken Haha! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:30

Ik rij ook altijd met dubbele teugel. Ik vind het gewoon fijner. Wat het nut ervan is weet ik eigenlijk ook niet Clown

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:15

Even een vraagje......bij s&t heb je toch je stangteugel tussen ringvinger en middelvinger en de trensteugel tussen ringvinger en pink Verward

Wanneer ik met slof reed had ik de slofteugel onder m'n pink langs, waarom dan niet tussen ringvinger en middelvinger Verward

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:33

Volgens mij doet de bereden politie het ook zo, maar die doen het voor de veilgheid. Als er een teugel breekt hebben ze er altijd nog een.
Ook doen mensen het wel eens als oefening voor het rijden met S&T.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:39

meisje bij ons op de manege deed dat ook maar die deed het meer om intressant en stoer te doen

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:40

Breitling schreef:
meisje bij ons op de manege deed dat ook maar die deed het meer om intressant en stoer te doen

wow stoer Clown

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:15

vind het ook niet stoer, maar ik denk wel dat het bit aan 2 teugels stiller ligt in de mond.. weet je wat?? ik ga het morgen eens proberen...
Ik zal eens kijken of ik verschil merk (heb een pony met een gevoelige mond). Ik laat nog wel weten hoe het was!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:38

horselover21 schreef:
vind het ook niet stoer, maar ik denk wel dat het bit aan 2 teugels stiller ligt in de mond.. weet je wat?? ik ga het morgen eens proberen...
Ik zal eens kijken of ik verschil merk (heb een pony met een gevoelige mond). Ik laat nog wel weten hoe het was!!

Ben heel benieuwd!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 17:36

Zo ik heb het getest!! 2 teugels aan een gebroken trensbitje.
Pony duikt normaal heel gauw achter de teugel, en loopt gauw "op zijn kop".
Op de een of andere manier kon ook ik met een dubbele teugel een veel stabielere aanleuning houden.
Of het nou komt door dat ik meer in handen had en minder frunnikte, of het kwam doordat er meer verdeelde druk op het bitje stond door de dubbele teugel.
Ik weet het dus niet.. maar mijn pony liep vandaag super, mooi op de loodlijn en stabiel. MIsschien dat ik er een keer wedstrijd mee ga rijden!!!
Het is de moeite waard om het te proberen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:13

Jaike, dan houd je nét je slofteugel verkeerd vast. Net als bij een S&T moet je de stangteugel (dus de teugel met de hefboomwerking) tussen pink en ringvinger houden en je trensteugel achter je pink. Dit doordat je anders, als je je hand kantelt, te veel druk geeft op je stangteugel.

Zo werkt het bij een slof ook. Doe je de slofteugel onder en kantel je je hand, dan rijd je alleen op de slof en dat is niet de bedoeling. Slof is een hulpmiddel en mag alleen inwerken als dat nodig is. Als je je slof onder je pink doet, heb je vrijwel altijd inwerking daarvan.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:18

horselover21 schreef:
Zo ik heb het getest!! 2 teugels aan een gebroken trensbitje.
Pony duikt normaal heel gauw achter de teugel, en loopt gauw "op zijn kop".
Op de een of andere manier kon ook ik met een dubbele teugel een veel stabielere aanleuning houden.
Of het nou komt door dat ik meer in handen had en minder frunnikte, of het kwam doordat er meer verdeelde druk op het bitje stond door de dubbele teugel.
Ik weet het dus niet.. maar mijn pony liep vandaag super, mooi op de loodlijn en stabiel. MIsschien dat ik er een keer wedstrijd mee ga rijden!!!
Het is de moeite waard om het te proberen!

Bloos! dat had ik niet verwacht, als je het ziet dan lijkt het echt alsof er geen verschil kan zijn, maar blijkbaar...

*heel erg verrast door het resultaat*

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:50

Ik reed vroeger met dubbele teugel,nu dus niet meer,vond het niet erg leuk om te rijden
Ookal moet ik nu harder werken om haar te laten ontspannen,het geeft me een goed gevoel dat ze goed loopt zonder hulpteugel ofzo

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:15

Ik heb het idee bij een dubbele teugel dat je meer kracht op de mond kan zetten en zo dus harder in de mond bent.
Een jaar of 10 geleden zag je het nog veel meer dan nu, ik denk dat iedereen wijzer is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:45

CAuvraySky schreef:
Ik reed vroeger met dubbele teugel,nu dus niet meer,vond het niet erg leuk om te rijden
Ookal moet ik nu harder werken om haar te laten ontspannen,het geeft me een goed gevoel dat ze goed loopt zonder hulpteugel ofzo

Ik vind met dubbele teugel rijden nou niet echt een hulpteugel!
Het grootste voordeel is, vind ik, dat als je ook een teugel onder je pink doorhebt je fijnere hulpen kan geven door alleen je pink aan te knijpen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 12:38

LIL schreef:
Ik vind met dubbele teugel rijden nou niet echt een hulpteugel!
Het grootste voordeel is, vind ik, dat als je ook een teugel onder je pink doorhebt je fijnere hulpen kan geven door alleen je pink aan te knijpen.

Nee het is inderdaad GEEN hulpteugel, maar iets extra's.
Ik kan hierdoor mijn handen blijkbaar stiller houden dan met een enkele teugel, want dan frummel ik eindeloos door, en duikt ze achter de loodlijn.
Het ene nadeel vind ik dat het gewoon niet mooi is vind ik.. ik rij er strax nog een keer mee en kijk of het toeval was van gisteren, en dan haal ik hem er toch weer af!!

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:04

ik rij ook met dubbele teugel, ik heb een welsh cob die erg sterk kan zijn. naar mate je hoger in de dressuur komt, krijg je meer gewicht in je handen. ook wil Taran zijn rug met bijvoorbeeld travers aanleren eruit drukken. om dit te voorkomen en hem naar beneden te houden, rijden ik met dubbele teugel. heel simpel, omdat je meer macht en druk kan uitoefenen.

het is geen hulpteugel, zoals al gezegt is maar een vriendelijke manier om dingen duidelijk te maken zonder hulpteugels of vreemde bitten te moeten gebruiken. je mag in de B al met een dubbele teugel rijden, maar vaak zie je het pas vanaf de L2/M1.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 23:28

Ik heb er nu 3x mee gereden, de eerste keer dacht ik echt: dit is het!! maar volgens mij had luna gewoon een goede dag.
Want vandaag ging het bagger, dus haal de extra teugel er toch maar weer af.
Luna voelt namelijk meer druk, waardoor ze sterker wordt, zij geeft tegendruk in mijn hand.. en dat kan ik gewoon niet houden.
Maar het was de moeite waard om het te proberen.
Als we verder gaan met de traver hang ik de extra teugel er nog wel eens aan!!

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:18

naar mate je hoger in de dressuur komt, krijg je meer gewicht in je handen.

??? naar mijn mening gaat je paard meer op de achterhand lopen en krijg je juist minder druk op de handen omdat alles fijner moet worden!
door ondertreding van de achterhand kanteld het gehele paard achterover en word de aanleuning steeds fijner en dat heeft niets met een dubbele teugel te maken!
die werd inderdaad voor afdelings dressuur gebruikt in de jaren tachtig!
vaak word het ook gebruikt als aanloop naar stang en trens om te wennen dat je meerdere teugels in je handen hebt!
verder krijg je er een iets stabielere aanleuning door omdat je zoveel in je handen hebt.
en minder de neiging om te bewegen!
en dat is dan weer gunstig voor een rustige handhouding met de stang en trens!
en meer is het niet!
oef wat een lang verhaal Haha!