[AR] hoofdstel en bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

hoofdstel en bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:13

hallo,

Ik heb vandag voor het eerst mijn paard voor de wagen gehad en nu word het tijd voor een eigen tuig, maar nu weet ik niet wat voor hoofdstel en bit ik moet nemen, met of zonder oogkleppen, een stang of een gewone trens? Ik zeg eerlijk, ik heb er geen verstand van, en met beleren hebbenw e er een ervaren iemand bij, maar eigenspullenz ijn wel zo handig. Hebben jullei tips voor mij? waar ik op meot letten etc?

Sodeletuut

Re: hoofdstel en bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:14

Misschien kan je dat het beste aan je instructeur vragen, die zal er vast verstand van hebben Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:17

instructeur heb ik dus niet, gewoon iemand die hobbie't, als ik zpullen heb wil ik wel les, maar daar moet ik eerst naar opzoek.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:51

Standaard = oogkleppen en stang.
Wanneer een paard 1 van deze 2 dingen niet accepteert, kan je terugvallen op een rijhoofdstel dan wel een trens. Maar ik zou het in eerste instantie altijd met oogkleppen en stang proberen aan de dubbele longe.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:47

Wat voor hoofdstel en bit had hij dan in tijdens het beleren en vandaag voor het eerst voor de wagen? Als het goed ging met wat hij nu in had, kun je dat ook gewoon kopen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:51

EmptyWords schreef:
hallo,

Ik heb vandag voor het eerst mijn paard voor de wagen gehad en nu word het tijd voor een eigen tuig, maar nu weet ik niet wat voor hoofdstel en bit ik moet nemen, met of zonder oogkleppen, een stang of een gewone trens? Ik zeg eerlijk, ik heb er geen verstand van, en met beleren hebbenw e er een ervaren iemand bij, maar eigenspullenz ijn wel zo handig. Hebben jullei tips voor mij? waar ik op meot letten etc?

Dat ligt aan je paard. Mijn eigen KPWN had ik met oogkleppen en een dubbel gebroken trensje voor de wagen. Andere paarden doen het beter zonder oogkleppen en met een Liverpool. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden, zelfs dubbel gebroken Liverpool bitten zijn verkrijgbaar. Probeer met de ervaren begeleider verschillende dingen uit en kijk wat het best bij je dier past.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 20:06

Jelleee schreef:
Wat voor hoofdstel en bit had hij dan in tijdens het beleren en vandaag voor het eerst voor de wagen? Als het goed ging met wat hij nu in had, kun je dat ook gewoon kopen.

vandaag had hij gewoon zijn rijhoofdstel met dubbelgebroken watertrens, maar toen heb ik er gewoon naast gelopen, we hebben niet op de wagen gezeten. Van de wagen achter zich schrikt hij niet, maar ik ben een beetje huizerig voor oogkleppen, hij kan er slecht tegen als hij dingen hoort maar niet kan zien, ook ben ik bang dat ik een stang verkeerd gebruik, met dressuur willen we hem lichter in de mond hebben, dat wil ik niet ongedaan maken als hij voor de wagen staat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:52

Gebruik dan een heel ander bit voor het mennen, en trekken is ook bij mennen niet aan te raden.
Als je paard dingen moet zien om niet te panieken kan je inderdaad beter zonder kleppen werken. Je zal dan wel veel extra tijd moeten steken in het aanleren dat sommige dingen achter hem blijven volgen en rare geluiden maken. Dus verschillende ondergronden en veel bochtjes maken ivm goed zien van de dingen vanuit de ooghoeken.

Lancome schreef:
Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden, zelfs dubbel gebroken Liverpool bitten zijn verkrijgbaar. Probeer met de ervaren begeleider verschillende dingen uit en kijk wat het best bij je dier past.

Ik zou geen gebroken stang willen gebruiken, ivm teveel bewegelijkheid en vaak daardoor onduidelijkheid/onrust in de mond.

En inderdaad de juiste combinatie kan even zoeken zijn.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 20:56

tamary schreef:
Gebruik dan een heel ander bit voor het mennen, en trekken is ook bij mennen niet aan te raden.
Als je paard dingen moet zien om niet te panieken kan je inderdaad beter zonder kleppen werken. Je zal dan wel veel extra tijd moeten steken in het aanleren dat sommige dingen achter hem blijven volgen en rare geluiden maken. Dus verschillende ondergronden en veel bochtjes maken ivm goed zien van de dingen vanuit de ooghoeken.

hij heeft de eerste keer niet gereageert op de wagen die hem "achtervolgde" natuurlijk kan het zijn dattie overdonderd was, maar ook met het rijden ernaast gaf ie er niets om

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 06:59

Zolang jij normaal met een stang blijft rijden is er niets aan de hand hoor. Tenzij jij anders kan verklaren dat veel menpaarden tegelijkertijd in de (hoge) dressuursport worden uitgebracht.

Ook mijn eigen pony's men ik voor de wagen met een liverpool en ohz op een trensje. Niets geen probleem.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:07

Is inderdaad even uitvogelen waar ze het beste mee lopen, een van onze pony's ging echt niet vooruit op een stang (gewoon zoeen met hefboomwerking, niet een liverpool). Nu hangt er nog steeds een stang in, maar gewoon zonder hefboomwerking, en hij loopt er super op.
Er zijn ook menhoofdstellen zonder oogkleppen trouwens, die vind ik om de een of andere reden netter staan dan normale rijhoofdstellen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:27

oké bedankt! dan moe tik maar eens gaan uitvogelen wat voor Mau werkt Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:49

Lepeltje schreef:
Is inderdaad even uitvogelen waar ze het beste mee lopen, een van onze pony's ging echt niet vooruit op een stang (gewoon zoeen met hefboomwerking, niet een liverpool). Nu hangt er nog steeds een stang in, maar gewoon zonder hefboomwerking,

Ik neem aan dat je een ongebroken trens bedoeld?
Een stang heeft namelijk áltijd hefboomwerking, dit is namelijk het verschil tussen een trens en een stang.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:00

Maar niet als je hem in de bril rijd, of bedoelt Lepeltje dat niet?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 19:02

in de bril rijden?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:08

Met de bril wordt de bovenste ring bedoelt,
dus niet in 1 van de sleuven (staven onder de ring)

Ik zal er een foto bij zetten voor de duidelijkheid..
http://www.bokt.nl/wiki/Menbit

Op de wiki van bokt kun je duidelijk zien wat de bril is..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 19:09

op die manier Lachen ik snap hem Lachen

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:16

Goed zo!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:35

Afbeelding

Ik gebruik deze voor hem, die heet ook stang. Ik heb ook natuurkunde gehad, en voor zover ik weet komt er geen hefboomwerking aan te pas. Haha!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:07

Lepeltje schreef:
Afbeelding

Ik gebruik deze voor hem, die heet ook stang.
Bustrens Vork

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:39

Citaat:
Ongebroken trens
Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Dit is wat er op de wiki over staat. Haha!

Dus geen stang. Knipoog

http://www.bokt.nl/wiki/Trens

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:52

BlackDevils schreef:
Bustrens Vork

Dat is vooral van belang voor het aspect "geen hefboomwerking"... Die is er wel degelijk (zij het dan heel licht) en als je die helemaal niet wil, moet je gaan voor een watertrens.

Groeten, SuSEQ

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:02

Hmm, op wikipedia is een stang idd een bit met een hefboomwerking. Volgens mij heb ik die fout al eens eerder gemaakt.
Stond bij zon webshop ook gewoon onder stangen, foutje dan denk ik. Clown

Nou ja, iedereen weet nu wat ik bedoel dus? En het is dus een ongebroken trens! Haha! (sorry mensen)

Zo ziet het eruit zeg maar, alleen nu met wat hippere hoofdstellen:

Afbeelding

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:16

Nieuwe oogkleploze hoofdstellen:

Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 11:12

zo'n bustrens is nog het meest vriendelijk? die hoofdstellen zijn trouwens wel gaaf!