[AR] [NH] jonge merrie, respectloos? wat te doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:15

Voor degene die Seren wat aanvallend een reactie geven over de opfok en dat ze geen paard moet nemen om dat ze iedere cent nu moet omdraaien zou ik willen zeggen:
Neem even de tijd om haar vorige topics te lezen en je begrijpt waarom ze dat nu moet doen.
Ze is net haar merrie kwijtgeraakt die een dood veulen met veel moeite (en veel DA kosten) ter wereld heeft moeten brengen. Deze jaarling heeft ze gekregen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:28

kim16 schreef:
Ik heb er thuis net zo'n een. Je moet ze gewoon streng aan pakken. En heel consequent zijn. Meestal als die van mij iets doet wat niet mag zeg ik duidelijk NEE, luistert ze niet dan krijgt ze een tik. Als je dit consequent volhoud dan luistert ze op een gegeven moment al als je nee zegt.

Helemaal mee eens. Mijn hengstje vloog me zelfs een tijdje aan. Door gericht te straffen en te belonen doet hij dit nu niet meer. Heeft bijna een half jaar geduurd maar is nu wel te vertrouwen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:31

griebels schreef:
Voor degene die Seren wat aanvallend een reactie geven over de opfok en dat ze geen paard moet nemen om dat ze iedere cent nu moet omdraaien zou ik willen zeggen:
Neem even de tijd om haar vorige topics te lezen en je begrijpt waarom ze dat nu moet doen.
Ze is net haar merrie kwijtgeraakt die een dood veulen met veel moeite (en veel DA kosten) ter wereld heeft moeten brengen. Deze jaarling heeft ze gekregen.

Het zou misschien helpen als ze de informatie in haar profiel zou zetten, want ik ga bij een discussie echt geen 400 berichten van iemand doorlezen om te kijken wat er gebeurd is. En zo zijn er velen met mij.

Maar de foto's van haar vorige paard staan hier, met de uitleg:

[ITP] ter herinnering aan mijn meisje (veel foto's)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:32

Het is nog maar pas geleden gebeurd... En ze hoeft het natuurlijk niet in al haar topics te vermelden he... Ik kan me zo al 3 topics herinneren waar ze de links bijgezet heeft...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:43

Nogmaals, bij een discussie ga ik echt geen detectivewerk plegen, dan ben ik bezig met dat topic, wil misschien nog wel even in het profiel neuzen, maar dat was het dan ook.

De links had ze ook in haar profiel kunnen zetten, als ze al geen zin heeft om het te updaten.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:55

Ik vind dat als iemand besluit zijn of haar paard niet naar de opfok te doen daar best wat meer begrip voor getoond mag worden.
En ja er zijn meer wegen die naar Rome leiden en zo ook jou paard ontzag voor jou laten krijgen!
Dat hoeft echt niet persee dmv een opfok!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:56

Amen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:06

fsoudan schreef:
Ik vind dat als iemand besluit zijn of haar paard niet naar de opfok te doen daar best wat meer begrip voor getoond mag worden.
En ja er zijn meer wegen die naar Rome leiden en zo ook jou paard ontzag voor jou laten krijgen!
Dat hoeft echt niet persee dmv een opfok!

Omdat er uitzonderingen bestaan, en er ook paarden zijn die wel hun jeugd alleen (of met zijn tweeen) doorbrengen en zonder te grote psychische problemen doorkomen, betekend dat niet dat iedereen dat zo moet doen.
Als er geen reden is zoals bij jouw om een paard in handen te houden, zou ik een paard inscharen. Of een adres zoeken waar het allebei kan.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:14

Dat zeg ik ook niet Cassidy... Maar niet iedereen wil zijn paard naar de opfok doen en het is ook geen verplichting!
Ook al heeft je paard geen trauma's of psychische problemen en doe je hem niet naar de opfok dat moet toch kunnen?

Tuurlijk is dat voor ieder op zich! Als ik ooit nog een veulen zou krijgen zou ik die misschien wel naar de opfok doen.... Maar ik vind dat iemand dat zelf moet besluiten! En als iemand besluit het niet te doen moet dat ook kunnen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:18

Maar als men aangeeft dat er problemen zijn, en deze problemen opgelost kunnen worden (en soms vanzelf verdwijnen in die groep) dan is het toch niet meer als normaal dat het gros van de mensen dat aangeeft?
Natuurlijk valt het ook op een andere manier op te lossen, maar niet met carrotstick en leadrope. Helaas in dit geval alleen door soms hard fysiek contact. Dat paarden onderling tegen elkaar gebruiken, en vooral, dat paarden onderling in de kudde 24 uur per dag tegen elkaar gebruiken. En dat is wat anders dan dat uurtje of die twee uurtjes per dag die jij bij je paard kunt zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:19

griebels schreef:

Lief ik werk 60 uur per week, probeer daarnaast een kind op te voeden en een huishouden te runnen.........

Ik denk idd dat ik eerst maar eens de catacomben van Bokt ga doorzoeken om te kijken tegen wie ik het heb............. not Knipoog

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:28

Ja dat is ook zo. Maar denk jij nu echt dat als die merrie nu al geen ontzag heeft voor "mensen" dat ze dat na een jaar opfok wel heeft?
Heb ik het nu over een opfok waarin ze weinig kontakt heeft met mensen.
Ze zal na zo'n jaar ontzag hebben voor andere paarden.... maar mensen dat betwijfel ik.
Ik zou lekker een half jaar gaan oefenen en zeker weten dat dat ontzag er is en vervolgens kan ze nog anderhalf jaar de kudde in!

Ik hou mn merrie van 2 ook liever in handen...
Puur omdat ik zeker weet dat als ik haar nu een jaar niet zie ik weer van voor af aan kan beginnen met haar. Het is ook een kwestie van vertrouwen... in het begin toonde Zoe weinig respect voor mij en nu zij mij meer vertrouwd krijg ik meer respect ook. Als ik nu een jaar uit het zicht verdwijn is ook alles wat ik heb opgebouwd verdwenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:34

@ fsoudan: ik weet dat Zoe een verhaal apart is. Bij haar is het wel degelijk belangrijk dat je haar in handen houdt. Maar vlak de opvoedkundige werking van andere paarden niet uit. Een jaarling kan door de kudde wel worden geleerd wat persoonlijke afstand is. En als ze dat eenmaal hebben geleerd (bij meer paarden dan alleen eentje waar ze toch altijd het onderspit delft) heeft moeten knokken voor haar plek in de kudde. Dat het leven een kwestie is van geven en nemen. Tot nogtoe heeft dat veulen alleen maar gegeven. En nu komt ze in een situatie waar ze probeerd te nemen, en hardhandig ook. En dit kan en mag ze niet winnen. In een kudde zijn de kansen beter verdeeld, wint ze soms en verliest ze soms. En dat is de balans die je nodig hebt en die dat paard misschien niet gaat krijgen (misschien is de jaarling shet haar ook de baas?)

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:47

Hooo ik vlak de opfok en de opvoedingen die door andere paarden in een kudde zullen plaats vinden niet uit. Het zal altijd anders zijn zoals wij de veulens zouden opvoede. Ik begrijp wel dat het voor veel paarden goed zal zijn zo'n opfok. Wat ik eerder ook al zei... mocht ik ooit nog een veulen krijgen zit de kans erin dat die naar een opfok zal gaan.

Maar sommige mensen doen het liever niet en dat moet ook geaccepteerd worden. En ik weet zeker dat het lang niet voor alle paarden even goed zal zijn ongeacht voorgeschiedenis, psychische problemen of niet.

Er is wel eens een test gedaan. Als mensenkinderen van jongs af aan niet gestimuleerd worden door tegen ze te praten... Zullen die kinderen nooit kunnen praten. Dat hersendeel krimpt dus en zal nooit meer gebruikt kunnen worden. Ik denk dat als je vroeg stimuleerd met dingen leren ze daar op latere leeftijd alleen maar profijt van hebben. En ze hoeven echt niet de hele dag op stal staan ben er juist een voorstander van dat paarden met elkaar kunnen spelen en ook contact hebben met elkaar meerdere uren per dag. Maar wat die paarden elkaar leren is nooit hoe ze een ruiter op hun rug moeten dragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:53

Heb je wel eens een paard gezien waar te jong mee gestart is om hem onder het zadel te krijgen? Dan zal je zien dat paarden ook voor die stap mentaal niet klaar kunnen zijn. Voor alles is er een bepaalde tijd. Kleuterschool voor een kind van 4, en eerste klas en rekenen en leren lezen voor een kind van 6.

Als je het argument aanhaalt dat het paard op jonge leeftijd met van alles in aanraking moet komen, hoe kan het toch dat er zoveel paarden op later leeftijd beleerd worden en ook geen problemen geven?

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:56

O nee zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel meer mee lopen aan halstertouw en voetjes ed. Ben er totaal geen voorstander van om paarden te veel op een te jonge leeftijd te beleren. Ik zeg wat jij schreef over de kleuterklas ook vaak tegen mensen die een 2 jarige berijden en longeren.

Daarom zei ik ook al voor sommige paarden zal het goed zijn de opfok maar voor andere paarden ook niet!

Zijn we even afgedwaald van het punt waar ik mee begon.... Dat er zoveel kritiek is als iemand zijn veulen of jaarling niet naar de opfok doet.
Ik vind dat het de keuze voor ieder op zich is... ongeacht de voor en de nadelen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:03

fsoudan schreef:
Zijn we even afgedwaald van het punt waar ik mee begon.... Dat er zoveel kritiek is als iemand zijn veulen of jaarling niet naar de opfok doet.
Ik vind dat het de keuze voor ieder op zich is... ongeacht de voor en de nadelen Knipoog

Alle respect voor iemands eigen mening, maar als de kosten de uitslag geven....Lips are sealed
Enfin, ik kan me voorstellen dat Seren haar nieuwe paard zo veel mogelijk bij zich wil hebben. Alleen zal ze wel twee jaar moeten wachten tot ze er op kan...

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:07

Maar zo'n ramp is het toch niet om een jaarlinger niet in de opfok te doen wij hebben zelf 2 merries gefokt(een hebben we nog is nu 2) de ander hebben we verkocht toen die 4 was. We hebben ze beiden niet in de kudde gehad(alleen afspenen, dus ongeveer 4 maanden) maar ik heb niet het idee dat ze echt veel mis hebben gelopen, ik bedoel met alletwee is het helemaal goed is gekomen. Ik ben het wel met jullie eens dat de opfok de beste manier maar jullie doen net of het een misdaad is om een paard niet in de opfok te zetten.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:18

Wat een geweldgebruik word hier geadviseert, tik met de zweep, boos worden.... Het is mij nu nog niet duidelijk of het paard uit de kudde kwam, maar zo te hoern moet ze daar wel heen. Misschien heel erg voor de topicstarter, maar om emoties een paard zijn opvoeding niet mee te geven...sorry, daar kan ik me niet in vinden. Als ik dit verhaal zo hoor, heeft ze nooit van een gelijke (paard dus) geleerd wat leiderschap is, en dat kun je al;s mens niet bijbrengen, daar ben je simpelweg te klein voor. Wil je dit probleem VOLLEDIG oplossen, dabn is het noodzakelijk haar in een kudde te zetten, en zelf paardentaal te gaan leren (hoe je dominant bent). Ik zou het knap vinden als dit op leiderschap EN vriendschap op vrijwillige basis uitkomt, zonder dat het paard, en de mens paardentaal geleerd hebben

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:21

Duncan... soms kan je niet anders als een goede mep verkopen! Want zo'n merrie op de NH manier opvoeden is zeker geen optie
Niet elk paard is geschikt voor NH en niet elk paard voor de opfok Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:23

gijsenkim"]
en daarom moeten mensen nou eerst eens leren nadenken over de kosten van een paard VOORDAT deze aangeschaft wordt. Dus omdat ie hier goedkoper staat doe je m tekort, en wat als het paard erstig ziek wordt of ineens erg gaat kreupelen........ dan er ook maar geen va bij, want de expertise van Bokt is goedkoper Verdrietig
[/quote]
Ik geloof dat dit de eerste keer is dat ik het echt 95% niet eens ben met je...
Er zijn namelijk genoeg situaties op te noemen, waarbij het wel de beste zet is, een paard te kopen, terwijl je financiele boekje er niet riant genoeg uitziet... Natuurlijk zijn er van die debielen die niet goed nadenken over de kosten, maar ik zal er echt geen spijt van krijgen dat ik mijn pony'tje gekocht heb, ook al had ik het geld officieel niet...

[quote="Cassidy schreef:
Seren, jouw jaarling hoort in een groep te staan met meerdere paarden van gelijke leeftijd, en niet een shet van 1 jaar die zij met haar gewicht en haar maat makkelijk de baas kan. Want je paard is in de periode dat ze bij de 2 jarige stond de onderdanige geweest, bij jouw probeert ze de baas te zijn en bij de shet gaat het haar geheid lukken.

Ooit shetlanders meegemaakt? Je hebt er schatten bij, dat zeker, maar zo makkelijk geven die krengen (in dit geval liefkozend bedoeld) niet op... Gewicht wint het never nooit niet van eigenwijs, dapper, en sterk (want shetjes zijn wel degelijk sterk).

Verder vind ik dat die opfok-discussie al vaak genoeg gevoerd is. Opfok is in theorie een oplossing, maar in de praktijk niet altijd. Hier niet, duidelijk. Volgende oplossing:

In dit geval zal een consequente behandeling, geduld, nog consequenter, een kamikaze-instelling, en nog een zooi geduld ook genoeg zijn. Dus:
Afstraffen als ze je aanvalt of de baas over je probeert te spelen.
Als ze iets niet-aanvallend-maar-toch-ongewenst doet, negeren.
En doet ze iets goed, belonen.

Dat consequent volhouden, niet terugdeinsen maar straffen als ze je 'aanvalt', volhouden, niet terugdeinsen...
I think you catch my drift Knipoog

[edit] trouwens, gebruik liever de eerder genoemde honkbalknuppel als een zweep, want, zoals ook al eerder gezegd is, de zweep wil je nog kunnen gebruiken als hulp-verfijn-middel. (Ik zou een halstertouw gebruiken... Slap niet gevaarlijk/eng, maar in een slinger richting je reet, toch wel reden om maar op te houden met wat je probeerde - wel de haak vasthouden natuurlijk, tenzij ze t heel gek maakt) [/edit]
Laatst bijgewerkt door Hester op 26-05-04 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:25

fsoudan schreef:
Duncan... soms kan je niet anders als een goede mep verkopen! Want zo'n merrie op de NH manier opvoeden is zeker geen optie
Niet elk paard is geschikt voor NH en niet elk paard voor de opfok Lachen

Ik ben er van overtuigd dat elk paard NH kan, maar niet elk mens kan het Haha! (maar daar is en ander topic voor)

Als je een paard een mep verkoopt, moet je niet meer denken dat het vriendschap word. Een paard word gestraft als hij wat duidelijk probeert te maken. Hier weet het paard denk ik niet hoe hij met de situatie om moet gaan, en hij heeft geleerd dat hij haar de wei uit kn trappen. Nou, dan zou ik het wel weten als kleuter, trappen maar!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:30

Haha mijn merrie krijgt vaker een tik maar staat wel bij het hek te wachten wanneer ik kom!
Als je onterecht straft is dat een ander verhaal Knipoog

Als je de NH manier niet gebruikt betekent dat niet automatisch dat jij en je paard geen maatjes kunnen zijn! Ook buiten de NH manier zijn er verschillende methodes om op te voeden..... En soms is hardhandig ook nodig anders loopt er binnen no time 600 kilo over je heen.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:36

bij het hek wachten zegt niets over vriendschap. Wat doe jij namelijk als ze niet komt???

Als er 600 kg over je heen loopt ben je niet duidelijk genoeg geweeest Tong uitsteken

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:40

Duncan, paarden geven elkaar ook zovaak een mep maar kunnen dan nog steeds vriendjes zijn. Sorry hoor maar met het opvoeden van paarden staan wij volgens mij echt lijnrecht tegenover elkaar. Ik vindt dat je duidelijk en eerlijk moet zijn tegen paarden moet zijn en als je deaar af en toe een tik voor geven dan moet dat. En ik geloof niet dat ze paardentaal hoeft te leren. Paarden weten heel goed het verschil tussen paarden en mensen. En ze zouden het alleen maar vreemd vinden als wij ons ineens als paarden gingen gedragen.