Manegeles Working Equitation

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Queen123

Manegeles Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 09:46

Hallo allemaal,

Ik geef een aantal dagen per week les op een manege. Daarbij vind ik het leuk om iets te doen met de verschillende disciplines in de paardensport. Denk aan dressuur, springen, maar ook voltige en "cross" (lees: pionnetjes, een klein boomstammetje etc).

Nu lijkt het mij leuk om iets in de trant van Working Equitation te doen. Hebben jullie ideeën hoe ik dit zou kunnen inrichten in een binnenbak? Ik heb er zelf niet veel ervaring mee, maar ik bedoel dan een stukje uit een Trail parcours. Zelf heb ik al het volgende bedacht:
- Slalom
- Tussen twee balken een stukje achterwaarts
- Klein sprongetje met één hand
- Een object van A naar B brengen.

Voor de beeldvorming: de jongste lessers zijn 10 jaar en de oudsten zijn 18. Iedereen beheerst stap / draf / galop en de lessen bestaat uit maximaal 3 kinderen per groep.

Mochten jullie verder ideeën hebben voor leuke themalessen, let me know!

robbie88

Re: Manegeles Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:53

leuk, ik lees met je mee, ik geef soortgelijk les aan max 4 kinderen.. zo ben ik nu bezig met viertal rijden met een groepje, laatst hebben we geoefend met boogschieten : zonder handen galopperen/ verlichte zit. working equatation leg ik ook een U neer waar ze door heen moeten rijden, iets verplaatsen een hek maken met een touw die je om de 2 e paal moet leggen. een lange stok van ton naar ton brengen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:56

Een hek open maken, een dik touw tussen 2 staanders.

Een bruggetje, dit kunnen ook houten platen op de grond zijn, met een hekje of pionnen er naast

Heb je zelf ervaring met WE?
Want daarin gaat het minder om de obstakels zelf maar meer om de techniek?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:58

Je zou met balken of andere objecten ook een pen kunnen maken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:05

Klinkt erg als het onderdeel Trail bij Western.
De Bokt-Wiki geeft hier al een aardige uitleg en wat onderdelen met foto's https://www.bokt.nl/wiki/Trail
Verder kun je op Youtube ook heel veel hierover vinden.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:00

Wat leuk. Ik geef zelf ook les en heb toevallig vorige week W.E. thema lessen gegeven.
Wat ik had staan :

2 standaards op breedte dat een paard er tussen kan staan, en dan op 1 standaard een pion gezet die ze over moeten zetten naar de andere standaard.
Een L vorm neer gelegd (ik had het met zachte balken gedaan) en dan kunnen ze vooruit de L in en dan halthouden en dan de L weer achterwaarts eruit.

1 balk op de grond, paarden er over heen laten staan en dan horizontaal wijken (dus alleen opzij) over de balk heen.

Een ton met een stok erin. Stok vast pakken naar de overkant, rondje om een pion en dan weer terug naar de ton en stok weer in de ton plaatsen.

Een tunnel maken van balken en standaards en dan dekens er overheen (niet echt w.e. meer schriktraining maar wel een leuke toevoeging)

Met 3 pionnen een 3hoek uitgezet en dan daardoor heen in stap, draf en eventueel galop.

Het leuke en fijne hier van is vindt ik zelf is dat je heel veel in stap kan doen, en alle oefeningen in stapjes kan uitleggen en laten doen, waardoor het voor je paarden qua werkuren weer makkelijker wordt, en je je mensen er echt op kan wijzen dat alles in samenwerking moet en ze goed kan uitleggen wat de signalen van de paarden zijn als ze iets eng vinden bvb.

Hopelijk heb je er wat aan en veel plezier

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 14:09

Ik zou het geen WE noemen als ik jou was, zoals al genoemd wordt gaat het daar veel meer om hoe je een oefening uitvoert dat de oefening zelf.

Als je het meer hebt over een obstakelparcours kan je veel meer verschillende dingen erbij bedenken, ik denk dat dat voor die leeftijd leuker is.

Een kliko in de bak open en dicht doen.
Een dekzeil neerleggen en zien dat je er met de paarden/pony's overheen komt, daarmee kan je klein beginnen natuurlijk. Zijn ze het wat gewend kan je er een soort slootje van maken tussen twee balken en er of overheen springen, of tussen de balken door over het zeil lopen.
Blikken opstapelen op een tafeltje oid en dan blikgooien ( met tenmisballen of met wat zachtere ballen).

En zo is er nog wel meer te bedenken, altijd leuk dit soort dingen.