[PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38579
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

[PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 07:19

Uit de reacties in dit topic hebben wij vanuit het team een voorstel tot een pilot. Op MWS dien je de OP duidelijk te voorzien van de volgende informatie

KIES UIT:
  • Ben bij HA geweest en heeft dit en dit gezegd/voorgeschreven, heeft iemand ervaring.
  • HA gebeld en hij heeft gezegd het een x-periode aan te kijken.
  • HA is met spoed onderweg/ben onderweg naar de HAP, maar ik moet m'n zenuwen even kwijt.

Verder maak je een duidelijke beschrijving van de situatie voor een goed beeld.

In dezelfde OP geef je aan of je wel of niet openstaat voor alternatieve geneeswijzen. Dit dient door alle gebruikers in het topic te worden gerespecteerd.

De pilot houden we aan voor een periode van 3 maanden, na deze 3 maanden openen we een overlegtopic op FZ en willen graag samen met jullie de pilot evalueren. Daaruit spreken we af of we het verder doorzetten en uitbreiden over de rest van Bokt of dat we terug gaan naar de oude situatie (huidige).

Vragen mag altijd, feedback ook, maar dit lijkt ons een mooie start, het grote evalueren komt dus later.

Ben je een Bokker of een Jokker....



Echwel

Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:26

Dit ook voor medisch bij dieren??

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:28

Echwel schreef:
Dit ook voor medisch bij dieren??

Ik denk omdat het een Pilot is, eerst bij mens, werkt het goed zal het ook wel naar dier gaan.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Mondy

Berichten: 11788
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:28

De pilot is voor nu alleen nog bij mensenwelzijn om te kijken hoe het gaat en waar we tegenaan gaan lopen.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.


Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:39

Enorm goede pilot, ik ben benieuwd :D

Is het een idee om bij deze (of andere specifieke onderwerpen) in de OP een lijst van Bokkers te vermelden die echt inhoudelijke kennis hebben en dit willen delen? Die personen hoeven dan niet direct een hogere stem binnen zo'n topic te krijgen, maar zouden bijv. wel via pb benaderbaar zijn mits een TS daar behoefte aan heeft.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Dieuwke_
Berichten: 4534
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:41

Dat is vlot besloten, goed gedaan! _/-\o_

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:43

Een diagnose op scherm kan ook de persoon met inhoudelijk kennis niet geven.
Een arts vraagt niet voor niets op bepaalde punten door, die een ts hier niet meld.

En die personen zitten wellicht ook niet op extra pb's te wachten.

Zelf zou ik nog een grote disclamer duidelijk plaatsen, bokt en bokkers zijn niet verantwoordelijk voor wat de topicstarter doet met de gegeven informatie.
Die staan nu in een sticky, maar ik zou ze meer naar de voorgrond halen.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

MarjanB

Berichten: 16310
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:46

Super!

Had ik net m’n boekje er bij gepakt kan die weer terug de kast in :+

Afbeelding
Deze komt uit de erfenis van mijn oma _O-

Life is a balance of holding on, and letting things go…

rien10
Berichten: 14409
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:57

Top! Goed gedaan team Bokt!

Goed boek MarjanB, in ere houden hoor!

IMANDRA

Berichten: 9786
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:20

Ods schreef:
Verder maak je een duidelijke beschrijving van de situatie voor een goed beeld.

In dezelfde OP geef je aan of je wel of niet openstaat voor alternatieve geneeswijzen. Dit dient door alle gebruikers in het topic te worden gerespecteerd.


Misschien is het handig een soort formuliertje in een sticky te zetten: waarin de gebruiker een paar vragen beantwoordt zodat de situatie duidelijk is.

Reddit gebruikt zoiets op de AskVet pagina, maar dit is vast om te vormen naar iets algemeens en –voor de pilot– iets voor mensen. Bijvoorbeeld:

Voorbeeld schreef:
  • Heb je contact gehad met je huisarts of een andere arts?
  • Wat was de diagnose van de huisarts?
  • Het heeft de (huis)arts voorgeschreven/geadviseerd?
  • Wat is je ziektebeeld?
  • Wat zijn je symptomen?
  • Is er nog overige informatie die relevant kan zijn voor mensen die reageren?
  • Wat verwacht je van dit topic?
  • Sta je open voor alternatieve geneeswijzen?


Kan zo even niet beoordelen wat wenselijk is om te vragen en of de formulatie zo goed is, maar zoiets is misschien wel handig? Biedt houvast voor de gebruiker.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:35

"In dezelfde OP geef je aan of je wel of niet openstaat voor alternatieve geneeswijzen. Dit dient door alle gebruikers in het topic te worden gerespecteerd."
Wat houdt dit praktisch in? Als een ts "er open voor staat", mag je dan geen kritische noot plaatsen bij voorstellen die onwerkzaam/schadelijk zijn, zolang ze onder "alternatief" vallen ?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:39

Kuggur schreef:
"In dezelfde OP geef je aan of je wel of niet openstaat voor alternatieve geneeswijzen. Dit dient door alle gebruikers in het topic te worden gerespecteerd."
Wat houdt dit praktisch in? Als een ts "er open voor staat", mag je dan geen kritische noot plaatsen bij voorstellen die onwerkzaam/schadelijk zijn, zolang ze onder "alternatief" vallen ?


Dat denk ik wel ja. Als de TS daar veel prijs op stelt is het simpelweg niet een topic voor jouw (en mijn..) ogen..

Maar wel een goed punt. Veel door bokt algemeen geaccepteerde zaken vallen onder alternatief, denk aan osteopathie en chiropractie. De scheidslijn kan erg grijs zijn. Wellicht zijn wat richtlijnen dan wel praktisch?

IMANDRA

Berichten: 9786
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:42

troi schreef:
Kuggur schreef:
"In dezelfde OP geef je aan of je wel of niet openstaat voor alternatieve geneeswijzen. Dit dient door alle gebruikers in het topic te worden gerespecteerd."
Wat houdt dit praktisch in? Als een ts "er open voor staat", mag je dan geen kritische noot plaatsen bij voorstellen die onwerkzaam/schadelijk zijn, zolang ze onder "alternatief" vallen ?


Dat denk ik wel ja. Als de TS daar veel prijs op stelt is het simpelweg niet een topic voor jouw (en mijn..) ogen..


Wat troi zegt denk ik. Als ze echt schadelijk zijn dan mag een opmerking daarover denk ik wel, maar het moet geen discussie worden? Maar de meeste alternatieve geneeswijzen zijn –in combinatie met wat de dokter heeft geadviseerd– niet schadelijk (hooguit werken ze niet/is er enkel een placebo-effect). Discussies kunnen in topics die daarvoor bestemd zijn lijkt me?

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:42

Iedereen mag zijn ervaring delen, iedereen die geen arts is.
Dan zie ik niet waarom die ervaring betreft alternatief niet mag.
Dat is misschien zelfs wel minder schadelijk die ervaring te delen dan het reguliere dat alleen door artsen mag.
En de discussie daarover dan niet passend in betreffende topic.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:57

Goed, een pilot! :)
Ben benieuwd na het evalueren en de lengte van de periode lijkt me ook prima.

Als ik de OP zo lees is een discussie niet gewenst als iemand dit niet wenst over alternatieve/reguliere geneeswijze. Wanneer iemand volledig alternatief handelt zou ik het niet erg vinden wanneer iemand reageert dat middel X schadelijk kan zijn voor langere periode. Een discussie of je wel of niet alternatief moet willen genezen lijkt me dan niet op zijn plaats.

Onderschrift

IMANDRA

Berichten: 9786
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:08

Giolli schreef:
Goed, een pilot! :)
Ben benieuwd na het evalueren en de lengte van de periode lijkt me ook prima.

Als ik de OP zo lees is een discussie niet gewenst als iemand dit niet wenst over alternatieve/reguliere geneeswijze. Wanneer iemand volledig alternatief handelt zou ik het niet erg vinden wanneer iemand reageert dat middel X schadelijk kan zijn voor langere periode. Een discussie of je wel of niet alternatief moet willen genezen lijkt me dan niet op zijn plaats.


Ja precies. Een opmerking kan prima als het middel schadelijk is voor langere periode bijv, zodat diegene ervan op de hoogte is. Maar een Welles-nietes discussie is daar dan niet op zijn plaats, dan moet je er als ‘tegenstander’ maar bij neerleggen. Maar hier zal vast op gemodereerd worden als dat gebeurt!

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:13

Wat handig! Ik weet niet of het in Flarum mogelijk gaat zijn. Maar kan er niet een soort template gemaakt worden met die vragen?

Voor nu neem ik aan dat dit ook in de topicregels bovenin het formumgedeelte verwerkt gaat worden?

Ik vind het een super oplossing!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:14

Ok, maar ik een niet voor elk wissewasje naar de huisarts...

"Ik heb een allergische reactie op een muggesteek , wat is een fijne zalf?"

Dit mag dan dus niet?

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:33


Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:35

Het probleem dat schijnbaar een groot deel van de gebruikers zich mateloos stoort aan het geven van (verkeerd) medisch advies of het zelf diagnosticeren van gebruikers

Onderschrift

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:39

Dat gaat dit niet verhelpen. Ik kan als Bokker nog steeds het advies geven dat de huisarts het bij het verkeerde eind heeft en dat je beter honingzalf op je gebroken been kan smeren en dat je dan na een dag weer beter bent. :D

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:46

Ik snap m ook even niet, het probleem van diagnosticeren of verkeerde adviezen vindt plaats in de comments, niet in de OP. Mis even hoe een verplicht lijstje in de OP dat moet gaan ondervangen.

Plus op MWS is ook ruimte voor legio vragen waar je niet voor naar een HA wil/gaat/hoeft.
- wat is fijne dagcreme voor droge huid
- welke blarenpleisters zijn fijn
- hoe krijg je een blauwe plek sneller weg
- verbrand in de zon, wat doe ik nu?

Dan kun je die topics dus niet meer openen, of wat is de bedoeling?

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

IMANDRA

Berichten: 9786
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:51

Het ondervangt dat de OP op zijn minst advies heeft gehad van een arts, en niet alleen naar bokt zou luisteren voor advies. Als duidelijk is dat OP nog niet naar een arts is geweest, zal dit een van de eerste adviezen moeten zijn.

Maar misschien moet er inderdaad nog een optie bij waarin duidelijk is dat OP om ervaringen vraagt voor een alledaags iets (bijv de muggencreme of iets voor blauwe plekken, zoals Mars aangeeft).
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 24-07-20 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Manou

Berichten: 3373
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:52

Zou er niet er een richtlijn voor de mensen die reageren moeten zijn? Zoals duidelijk zijn als er redenen zijn dat jouw situatie afwijkt van de die van de TS?

Ik herinner me een reactie van iemand die slechte ervaringen had met de medicatie waar de vraag over ging. Pas helemaal aan het einde van het verhaal bleek dat deze persoon overgevoelig/intolerant/allergisch was voor een van de ingrediënten (misschien zelfs een hulpstof) en deze slechte ervaring dus nauwelijks betrekking had op de werking van de medicatie voor het probleem.

Of iemand blijkt ook een ander gezondheidsprobleem te hebben waardoor er een wisselwerking ontstaat die het verloop of de behandelmogelijkheden heel anders maakt dat voor iemand die dit niet heeft.

Je hoeft niet alle details in het topic te zetten, maar enige mate van duidelijkheid dat er in jouw geval nog iets anders speelt zou goed zijn.


Zou er op MWS ook verwezen kunnen worden naar https://www.thuisarts.nl/ ? Die is van het Nederlandse Huisartsen Genootschap en volgt dus de richtlijnen waar de huisartsen ook mee werken. Als je wilt weten wat je zelf kan doen of wanneer je wel contact met de huisarts moet opnemen is dat een goede bron.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lalladidoo, SemrushBot en 6 bezoekers