Diverse benamingen kleuren

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Diverse benamingen kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 11:28

Op dit moment hanteerd de wiki met name de nederlandse benamingen van kleuren. Echter krijgen we steeds meer buitenlandse rassen in NL, die allemaal hun eigen benaming kennen.

Zo staat op de wikki nu wildkleur zwart. Echter zijn hier ontzettend veel andere benamingen voor
Grullo/grulla
Blue dun
Silverdun
Labuno (bij de criollo's)
etc

Zelfde als dat zwartroan ook wel blue roan of moorkop genoemd wordt.

Waar kunnen we die benamingen het beste kwijt?

Daarnaast is er naar mijn weten geen pagina voor gecombineerde genen als dunskin, dunnalino, silverbuckskin, etc

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:36

Is het misschien een idee om hier een soort van tabel van te maken? Zodat je eruit kan aflezen welke benamingen dezelfde betekenis hebben? Het zou dan eventueel op de pagina kleur kunnen. Maar die is ook al wel vrij groot, dus een aparte pagina is misschien ook nog wel een idee. Is dit er misschien eventueel ook voor te gebruiken Paardenwoordenboek#Kleuren?

Heb jij kennis over gecombineerde genen? Zou jij hier anders misschien iets over willen schrijven? Anders moet dat onderwerpje maar even onder de "witte plekken" van de Wiki :) .

LadyMadonna

Re: Diverse benamingen kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:46

In die pagina zit zowiezo al een fout. geen enkele schetser zet "palomino met dunkenmerken" op het papier, dus het is niet correct om dat als nederlandse benaming te zien. Aangezien meerdere genen met name bij (van oorsprong) amerikaanse rassen voorkomen zijn de benamingen over het algemeen ook engels, dus het dungen op een buckskin wordt een dunskin (voorbeeld)

Ik weet er wel een aantal, en we hebben op bokt zels een toveroloossa (oid ;) ), die heeft dus tobiano, overo en appaloossa :j

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:45

Is het een idee om alle kleuren artikelen eens door te lopen? En daarbij ook woordenboek eens te doen? Ik heb gemerkt dat Stef hier veel over weet. Zou jij dat willen doen of weet je iemand met kennis die dat zou willen doen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 17:23

Ik denk dat de kleuren in grote lijnen wel kloppen (moet er ff voor zitten om t na te lezen). In wildkleur staat bijvoorbeeld wel "de engelse benaming is dun". Wat ik hier dan weer mis is cremedun (vos + flaxen + dun, dus een wildkleur zweetvos)

Ik zie hier ook gelijk dat cobwebbing verwijst naar http://www.bokt.nl/wiki/Kleurmutatie#Cobweb en daar is vervolgens niks over cobwebbing te vinden.

Voor Tovero zie ik zo snel helemaal niks terug

even een vluchtige blik hoor

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:33

Rund voor de opmerkingen Stef. Zo te horen kloppen er dingen nog niet en mist er nog info. Ik weet er zelf niet super veel van af, dus ik hoop dat je er eens kritisch naar wilt kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:16

Dat wil ik wel, maar ik zit nog steeds met de namen ;) Ik heb trouwens nog wel een foto van cobwebbing:
Afbeelding

[edit] de zwarte kronkeltjes op t voorhoofd dus[/edit]

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:20

Zit m'n eigen post terug te lezen. Rund voor de opmerking? Fijn die autocorrect :D

Als ik het goed begrijp heb je basisnamen die samengevoegd kunnen worden als een paard meerdere eigenschappen heeft. Ik zou in de artikelen gaan voor de basisnamen. Of we de samenvoegsels ook gaan noemen is dan nog de vraag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:33

http://www.bokt.nl/wiki/Aftekening

Hier staat een foto van een paard met sneb en druipkol onder "voorbeelden van blessen" Dat lijkt me niet te kloppen

http://www.bokt.nl/wiki/Aalstreep

Zinnetje en foto toegevoegd

http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Kleursnowflake.jpg

Dit is volgens mij geen snowflake, eerder een varnish

http://www.bokt.nl/wiki/Agouti#Variaties

Kleine toevoeging gedaan

http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Kleur
De link buckskin verwijst hier naar het buckskin registry en niet naar de kleur buckskin (valk). Die moet dus gefixt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:35

Dribbel schreef:
Zit m'n eigen post terug te lezen. Rund voor de opmerking? Fijn die autocorrect :D

Als ik het goed begrijp heb je basisnamen die samengevoegd kunnen worden als een paard meerdere eigenschappen heeft. Ik zou in de artikelen gaan voor de basisnamen. Of we de samenvoegsels ook gaan noemen is dan nog de vraag.

:? ;)

Hoe bedoel je dit?

Ik heb bijv zelf een grulloroan bonte, dus grullo, roan en tobiano in 1 paard.
Zij is gedekt met een silverbuckskin (dus silver en buckskin)
Ik kan dat niet kwijt onder silver, en ook niet onder buckskin.
Ik denk dat een artikel met "gecombineerde kleuren" wellicht het handigst is?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:01

Ik ga even overleggen met de overige Wiki mods.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:58

stef schreef:
Dribbel schreef:

:? ;)

Hoe bedoel je dit?

Ik heb bijv zelf een grulloroan bonte, dus grullo, roan en tobiano in 1 paard.
Zij is gedekt met een silverbuckskin (dus silver en buckskin)
Ik kan dat niet kwijt onder silver, en ook niet onder buckskin.
Ik denk dat een artikel met "gecombineerde kleuren" wellicht het handigst is?

Worden het er dan niet heeeeel erg veel? Ik bedoel je hebt meer dan duizenden combinaties en om die nu allemaal te gaan beschrijven lijkt mij niet zinvol. Veel zinvoller is om er bij te vermelden dat er diverse combinaties mogelijk zijn en dan diegene waar foto's van zijn als voorbeeld noemen.

Lijkt mij een stuk nuttiger. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 19:45

Wat wel een mogelijkheid is is om een collage te maken, zodat je voorbeelden hebt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:59

* Als Wikimods zien wij wel wat in een pagina waarin de veel voorkomende combi-kleuren een plekje krijgen. De pagina wordt aangemaakt. Het is dan de bedoeling dat er een foto wordt geplaatst, met daarbij de combi-naam en de losse namen die de combi-naam vormen.

De meerdere benamingen voor 1 kleur kunnen gewoon op die pagina. Er kan dan geschreven worden dat er andere benamingen zijn, namelijk: (namen invullen)

*
stef schreef:
Ik denk dat de kleuren in grote lijnen wel kloppen (moet er ff voor zitten om t na te lezen). In wildkleur staat bijvoorbeeld wel "de engelse benaming is dun". Wat ik hier dan weer mis is cremedun (vos + flaxen + dun, dus een wildkleur zweetvos)

Ik zie hier ook gelijk dat cobwebbing verwijst naar http://www.bokt.nl/wiki/Kleurmutatie#Cobweb en daar is vervolgens niks over cobwebbing te vinden.

Voor Tovero zie ik zo snel helemaal niks terug

even een vluchtige blik hoor

Onder Lacing staat iets over cobweb:

Lacing
Lacing is een zeldzaam patroon op op de rug van een paard dat veelal lijkt op het patroon van een giraf. Vandaar dat het ook wel bekend staat als Giraffe Markings, maar ook Cobweb en Marble zijn voorkomende benamingen. Het begint vaak pas op latere leeftijd met witte of lichte vlekjes op de rug die zich uitbreiden tot het herkenbare Lacing patroon. Wat het precies is weet men nog niet. Er wordt gedacht aan een gemuteerd gen van bijvoorbeeld appaloosa of van een witpatroon maar ook een huidaandoening zou de oorzaak kunnen zijn. Helaas zijn er nog niet genoeg bewijzen om met zekerheid te kunnen zeggen waardoor deze aftekening kan ontstaan.

* Oh en ik heb de sneb onder het kopje blessen even aangepast.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 13:32

Zoals cobwebbing daar beschreven staat klopt geen *piep* van. Cobwebbing en lacing hebben niks met elkaar te maken (zo is lacing wit/licht en cobwebbing zwart/donker, kan lacing overal zitten en zit cobwebbing op t hoofd....

Maar goed, ik kan dus op zoek naar foto's van paarden/pony's met gecombineerde kleuren?

Is het handig om de diverse benamingen direct onder de titel te vermelden? Dus:

Wildkleur zwart
Andere benamingen: Grullo, Labuno etc

Ik weet niet of dat invloed heeft op de zoekmachine?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:33

Volgens mij maakt het niet zo veel uit. Ik denk dat het in de inleiding prima past, zoals jij het beschrijft.

Je kan idd starten met verzamelen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:55

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:42

Ben deze week nog ff druk, maar dan zal ik er eens voor gaan zitten :j

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:10

Stef: ik heb een doorverwijspagina aangemaakt voor Buckskin die dan doorverwijst naar een stukje over de kleur buckskin en naar Buckskin (registry).
Zou jij eens willen kijken of het zo klopt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:12

Lijkt zo te kloppen, alleen in het stukje over valk staat dat valk lijkt op wildkleurbruin, maar dan zonder aalstreep. Dit kan, maar hoeft niet. Wij hebben op stal een wildkleurbruine quarter, en die is om te zien gewoon bruin + aalstreep, is niks valkig aan

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:58

Ik heb inhoudelijk niet naar de tekst gekeken, maar het ging er meer om dat buckskin kleur en buckskin registry op een aparte pagina staan en dat daar dus een doorverwijspagina voor is nu. Omdat jij eerder opmerkte dat de link buckskin in de categorie kleur uitkwam bij een pagina over buckskin registry.