Artikel schriktraining

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

Artikel schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:45

ik zag net dat er onder het kopje grondwerken in de wiki nog niet veel staat :)
stijlen
-pat parelli
-monty roberts
-clickertraining
-schriktraining
-...

harnachement
-longe
-lang koord
-touw halster
-carrot stick
-...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-11 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Cassidy

Re: aanvulling grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:47

Wat wil je er aan toegevoegd hebben dan?
Noem eens iets?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:48

ik dacht vooral aan meer uitleg over deze dingen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:52

De uitleg over deze dingen vind je als je op Google gaat zoeken, of zelfs via Bokt?
Het is niet de bedoeling dat de Bokt Wiki alles voor je gaat uitkauwen...
Beetje eigeninitiatief is wel gewenst....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:55

Als je zelf iets wilt toevoegen aan deze onderwerpen dan is dat prima :) Je kan dat doen door een topic te openen op Wikizaken en je tekst daar neer te zetten (aanvullingen, of misschien wel foto's). De Wikimods en schrijvers en andere bokkers kunnen dan nog feedback geven en als het stuk in orde is dan zullen wij het plaatsen op de Wiki.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:57

ok, sorry,
ik dacht dat ik eerst een soort toestemming moest vragen om teksten te maken, door er een korte samenvatting van te maken :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:01

Nee hoor dat hoeft niet :) Als je bijvoorbeeld iets wilt toevoegen aan het artikel van de carrot stick dan kan je een overleg topic openen zoals hier beschreven is: [FZ] [dienstmededeling] BBB Februari

Je kan dan in dat topic je op/aanmerkingen vermelden.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:54

Over Parelli bestaat er het volgende op de wiki: Pat Parelli en Parelli. Ook over Monty Roberts, Clickertraining, Longeerlijn, Touwhalster en Carrot stick zijn al artikelen.

Een artikel over schriktraining is er nog niet. Dat moet dus nog geschreven worden. Ik vind het persoonlijk een onderwerp dat we idd missen. Als je daar over wilt schrijven, dan kan je dit topic gebruiken als je iets hebt. Ik zal dan wel even aan de WZ mod (Jans) vragen of ze de titel aanpast.

Anoniem

Re: Artikel schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:44

Ik wil even wijzen op het feit dat de wiki informatief is, maar ook voor iedereen. Iedereen is vrij om aan de wiki mee te werken, ongeacht leeftijd of welke interesse in de paarden en paardensport.

Met topics zoals deze worden gaatjes in de wiki en incomplete / incorrecte artikelen aan het licht gebracht en zo ook onder de aandacht gebracht bij kenners, wikischrijvers en potentiele schrijvers. Daarnaast is het goed om al doende te leren en is er op WZ genoeg begeleiding beschikbaar in de vorm van ervaren wikischrijvers en wikimods. Bedankt alvast!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:46

Mijn ervaring als Wiki schrijver is dat artikelen werden verwijdert of werden samengevoegd, zonder duidelijke verwijzing daar naartoe.
Haalt de lol van het wiki artikelen schrijven er wel een beetje af....

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:47

Dat is niet onze bedoeling. Als we iets doen (naast spelfouten fixen e.d.), dan is het wel zo netjes om erbij te zeggen waarom we het doen. Werkpunt!
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 09-03-11 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:47

Ik denk dat dat goede input is om naar te kijken Cassidy, dankjewel :)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:22

Schriktraining
In de natuur vroeger, kenden paarden alleen maar gras, weides, bossen,… Maar in het dagelijks leven komen paarden nog veel meer tegen, en paarden zijn dit meestal niet gewoon. Om ze hieraan te laten wennen bestaat er schriktraining. Omdat je dit samen met je paard doet, bevordert het ook het vertrouwen tussen jou en je paard.
Benodigdheden:
-een afgesloten bak
-halster
-longeerlijn
-obstakels (zie onder)

==De obstakels==
De paraplu
Als je paard deze voor het eerst ziet, zal hij het maar raar vinden, laat ‘m rustig snuffelen en kijken, als hij door heeft dat het niet gevaarlijk is, zal hij niet meer schrikken. Je kan je paard laten wennen door er eens voorbij te lopen, of de paraplu zelf eens vast te nemen en wat mee te bewegen.
Plastic
Je kan dit obstakel op twee manieren opstellen:
-Een groot zeil op de grond leggen en erover lopen
-Wapperende linten omhoog hangen en er onderdoor lopen
Tractors
Dit is heel handig als je veel gaat wandelen. Je kan het best beginnen met een tractor die stilstaat en geen lawaai maakt, daarna kan je het langzaam opbouwen, de tractor laten draaien, voorbijrijden,…
Er zijn nog veel meer obstakels die je kan gebruiken. Dit hangt ook af van je paard, sommige paarden zijn eerder bang voor honden, en anderen zijn dan weer bang voor iets helemaal anders. Schriktraining kan je dus aanpassen aan je paard!

bronnen:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html
www.bokt.nl
en mijn geheugen :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:03

Heb je specifieke topics van bokt waar in dit wordt besproken? Dan kunnen we die als bron gebruiken.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:20

Ik heb even wat aanpassingen gedaan en dingen herschreven. Zo is het een wat netter artikel en ik het duidelijker te lezen.

Schriktraining
Gedomesticeerde paarden komen in hun leefomgeving veel meer onbekend en vluchtgedrag opwekkende voorwerpen en situaties tegen dan wilde paarden. Vluchtgedrag bij gedomestiseerde paarden kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Helemaal als het paard, in aanspanning, onder de man of aan de hand, in het verkeer komt. Om ze aan enge dingen te laten wennen bestaat er schriktraining. Omdat je dit samen met je paard doet, bevordert het ook het vertrouwen tussen jou en je paard.

Het is aan te raden om schriktraining in een omheinde ruimte te doen. Het paard kan dan niet wegvluchten met alle gevolgen van dien. Verder is het handig om het paard een halster of hoofdstel om te doen met daaraan een lang halstertouw of een longeerlijn. Het is ook mogelijk om schriktraining te paard te doen. Dan heb je het gebruikelijke harnachement nodig.

Obstakels
De paraplu
Paarden die dit voorwerp voor het eerst zien zullen het vaak spannend. Je kan het paard aan de paraplu laten wennen door hem er rustig aan te laten snuffelen, er voorbij te lopen en uiteindelijk zelfs mee te bewegen lang en over het paard.

Plastic
Je kan dit obstakel op twee manieren gebruiken. Het is mogelijk om een plastic zijl op de grond te leggen en er met het paard in verschillende gangen overheen te gaan. Een andere manier van het gebruik van plastic is in de vorm van linten. Een goede manier om daarmee te trainen is om het paard onder hangende linten door te laten lopen.

Groot gemotoriseerd verkeer
Het wennen aan tractoren en ander groot verkeer is heel handig voor het buiten rijden en wandelen. Je kan het best beginnen met een tractor/voertuig stilstaat en geen lawaai maakt, daarna kan je het langzaam opbouwen, de tractor laten draaien en de tractor/voertuig het paard voorbij laten rijden.

Er zijn nog veel meer obstakels die je kan gebruiken. Dit hangt ook af van je paard. Sommige paarden zijn eerder bang voor honden en anderen zijn dan weer bang voor iets totaal anders. Schriktraining kan je dus aanpassen aan je paard en aan de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt.

bronnen:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html
http://www.bokt.nl

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 20:05

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:11

Artikel staat op de wiki.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:40

Ik doe af en toe wel schriktraining met mijn paard. Kan evt. proberen een keer mooie foto's te maken. Voor bij het artikel. Als het nodig is natuurlijk :j.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:30

Dat zou erg fijn zijn Elise95.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:34

ik heb thuis op de computer nog wel foto's van een schriktraining staan, ik zal ze vanavond uploaden :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:34

Super!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:41

Banjer schreef:
ik heb thuis op de computer nog wel foto's van een schriktraining staan, ik zal ze vanavond uploaden :)

Zijn mijn foto's dan nog nodig?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:43

weet niet van welke onderdelen jij foto's hebt Elise? Een schriktraining bestaat uit verschillende onderdelen en iedere schriktraining is ook weer anders... :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:45

ik ga nu wat foto's van een geïmproviseerde schriktraining van een tijdje terug uploaden. Ik heb er nog meer, van een training van het Balingehof een paar jaar terug... maar die moet ik even uit een flinke stapel cd-rommetjes vandaan zien te toveren... :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:55

Ik zou ze dan nog moeten maken. Maar volgens mij heb jij er heel veel. Dan kan ik beter wat anders doen voor de wiki :j.