Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:26

Is dit tegenwoordig een nieuwe reden voor een ban? Ik schrik eigenlijk best wel van deze weekban. Sinds wanneer is dit een reden tot straf geven als je ergens kritiek op hebt. Ik heb altijd gemeend dat kritiek hebben mag tenzij je met een dictatuur te maken hebt. En ik ben eigenlijk best verbaas over deze straf. Ik heb de berichten van Pucknew gelezen en ook de discussie in het rondetafeltopic steeds gevolgd en zie eigenlijk geen echt erge reactie tegen het team.

Zie moderatoropmerking op pagina 3:
Onderwerp: Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Chica schreef:
Moderatoropmerking:
Het bespreken van persoon en sanctie is niet toegestaan, deze vanaf hier dan ook gaarne achterwege laten.
Het verder bespreken van (on) gefundeerde kritiek is prima, daarom is besloten dit topic open te houden zolang het binnen de reden van onderwerp (kritiek en in welke mate) blijft welke een goede basis tot discussie is.
Er personen en sancties bij betrekkken zal leiden tot het over moeten gaan tot sluiting van het onderwerp.

Laatst bijgewerkt door Chica op 24-02-11 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd + aanvulling moderatoropmerking

Stopcontact

Re: Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:28

Was me ook al opgevallen.. heb er maar wijselijk mijn mond over gehouden, voordat dit ook als kritiek wordt gezien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:29

Ik vind het ook raar. Ook het topic over pucknew dat ze graag wilde dat haar berichten werden verwijderd. is ook naar de mesthoop verplaatst. Ik kan het iig niet meer terug vinden.. Erg jammer dat het op deze manier moet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:33

Ik geef dit niet als kritiek maar ben verbaasd erover dat is alles ik kan me echt niet herinneren dat ik deze reden ooit heb gezien in de ban lijst namelijk. Vandaar het topic ook.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:42

Niet te geloven!! _/-\o_
Het is inderdaad een bizarre omschrijving, misschien dat de mods wat duidelijkheid hierin kunnen geven.
Kritiek is niet slecht.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:42

karuna schreef:
Ik geef dit niet als kritiek maar ben verbaasd erover dat is alles ik kan me echt niet herinneren dat ik deze reden ooit heb gezien in de ban lijst namelijk. Vandaar het topic ook.

Kan wel zo worden opgevat...

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:44

In de bokt regels staat dit wel als reden voor een ban:

Citaat:
Ongefundeerde kritiek
Ongefundeerde kritiek op het Bokt-beheer en de moderators is niet toegestaan. Vage klachten of gescheld op de moderators hebben we geen behoefte aan, we zijn allemaal vrijwilligers en geven liever geen vrije tijd op voor bedreigingen of verwensingen. Ook klagen over individuele sancties aan gebruikers is niet de bedoeling: een OW of ban is een zaak tussen de moderators en de gebruiker, de rest van Bokt heeft niet de informatie voor handen om een gewogen mening over de sanctie te vormen. Een gebruiker die zich gedupeerd voelt door de ban kan contact opnemen met de bezwaarcommissie, als die het ermee eens zijn wordt de sanctie teruggedraaid. Wat mag wel: constructieve kritiek op het Boktbeleid horen we graag, ben je het niet eens met een algemene regel of mis je iets: laat het weten op forumzaken. Als je problemen hebt met een bepaalde moderator, meldt dit dan bij één van de hoofdmoderators. Als een moderator buiten zijn boekje gaat kan hij daar op aangesproken worden en eventueel uit zijn functie worden gezet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:46

Dat is geen nieuwe reden hoor, die gebruiken ze al jaren....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:50

Eigenlijk moet die banlijst wat duidelijker worden.

Wat hier stáát is: gebruiker heeft een 3e OW binnen 6 maanden gehad. De reden voor die derde OW was ongefundeerde kritiek uiten. Omdat het de derde OW was, volgt een ban van een week.
Gebruiker krijgt dus geen weekban voor het uiten van ongefundeerde kritiek, maar een weekban wegens een 3e OW binnen 6 maanden. Gebruiker heeft dus al twee keer eerder de regels geschonden.

Is het zo duidelijker? Het uiten van ongefundeerde kritiek levert je een OW op. Dat hoeft dus geen ban te betekenen, laat staan een weekban. Die krijg je pas als je vaker de fout ingaat. En dáár ben je zelf bij...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:56

Caira schreef:

Ik heb hem echt nog nooit voorbij zien komen en wist dus niet dat dit een reden kon zijn tot een ban. Ik kan me ook niet herinneren dat ik dit in de regels destijds heb gelezen, al is dat ook alweer jaren geleden dat ik die gelezen heb :+ .

Hangt er wel vanaf wat gezien wordt als ongefundeerde kritiek.

Edit Ibbel ok dan snap ik het wat beter, ik vond het al zo'n zware ban meteen. Maar aangezien ik nog nooit een OW of ban heb gehad weet ik dus ook niet hoe dat in zijn werk gaat, en ben eigenlijk ook niet van plan er in de toekomst ervaring mee te krijgen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-02-11 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:59

Karuna, lees even de reactie van Ibbel. Het geven van kritiek is niet de reden voor de ban, het krijgen van een 3e OW wel. Het is niet zo dat het modteam gewoon kan zeggen 'jij hebt kritiek op ons dus we schoppen je er voor een week vanaf' :+

Overigens is het inderdaad ongelukkig dat het zo in de banlijst staat, dat roept onvermijdelijk reacties op.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:04

Tip Karuna: Boven aan de website van Bokt staat de vraag of je mee wilt doen aan de enquete over de regels op Bokt.
Ik heb het gedaan en je kunt precies aangeven waar je het mee eens/oneens bent en hoe je vindt dat de MOD's optreden, wat je vaag/niet duidelijk vindt, wat je veranderd zou willen hebben etc. Ook aantal open vragen waar je je ei in kwijt kunt.
Dit is een mooie om erin te verwerken ;) .

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:04

Ok, dus die kritiek heeft een OW opgeleverd en die OW levert een ban op, omdat er al 1 of meerdere OW's stonden. Dát snap ik allemaal.
Wat ik me echter afvraag: wie bepaald of kritiek gefundeerd is of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:07

Ik kan mij zo voorstellen als iemand structureel kritiek uit op het team, en verder niet met met oplossingen of ideeen aan komt zetten dit als storend kan worden ervaren door andere bokkers eo. het team van bokt zelf.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:08

Maar dan nog heeft zij een OW omdat zij het niet eens was het team en dat uit, terwijl ik niet vind dat ze echt over de schreef ging maar goed. Wat geeft het team dan het recht om wel kritiekk te uiten naar de bokkers? Kritiek is niet altijd slecht hè, kan evengoed leerzaam zijn (als je ervoor open staat) en op deze manier krijg ik toch weer het gevoel met een dictatuur te maken te hebben ipv een forum.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:09

Caira schreef:

:j een typische regels die ze toepassen als het eigenlijk niet mee eens zijn maar als er geen goede reden is voor een ban.

Kritiek uiten is uit den boze op bokt en helemaal richting het team

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:10

De weekban is niet voor dit kritiek, maar omdat dit de zoveelste OW is van deze persoon.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:12

Christi schreef:
Maar dan nog heeft zij een OW omdat zij het niet eens was het team en dat uit, terwijl ik niet vind dat ze echt over de schreef ging maar goed.

De manier waarop deze persoon haar gram trachtte te halen was nogal buiten proporties. Ze opende een topic op FZ over iets dat niet toegestaan was, opende toen dat verwijderd werd onmiddellijk een twééde topic over hetzelfde wat óók niet toegestaan is. Hoeveel regels wil je overtreden?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:19

Gefundeerde kritiek mag dus wel....maar wat is gefundeerd....de mening van de een is niet de mening van de ander...en om als team dwars tegen de mening van velen in te gaan ......dat geeft in mijn ogen redenen genoeg tot het uiten van ktitiek.
Je kan wel zeggen dat er regels overtreden zijn...maar wat zegt dat als de regels op zich niet deugen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:23

Ibbel schreef:
Christi schreef:
Maar dan nog heeft zij een OW omdat zij het niet eens was het team en dat uit, terwijl ik niet vind dat ze echt over de schreef ging maar goed.

De manier waarop deze persoon haar gram trachtte te halen was nogal buiten proporties. Ze opende een topic op FZ over iets dat niet toegestaan was, opende toen dat verwijderd werd onmiddellijk een twééde topic over hetzelfde wat óók niet toegestaan is. Hoeveel regels wil je overtreden?

Dan krijg jij nu ook een OW vanwege het negatief bespreken van een bokker :+

Gefundeerd of ongefundeerd, iedere krietiek is gefundeerd is nav iets, dat de achterliggende reden van kritiek niet wordt uitgesproken of beschreven maakt de kritiek niet ongefundeerd.
Maar goed, wie ben ik :D

De enquete is een lachtertje, gaat helemaal nergens over, en kunnen geen conclussies aan verbonden worden.
De vragen zijn gebasseerd op emotionele reacties, hoe de persoon zich op dat moment voelt of nav een actie/reactie ergens op bokt.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:23

Ibbel schreef:
Christi schreef:

Omdat het op een andere manier gewoon niet gaat. Het team wil geen kritiek aanvaarden, hoe goed je het ook onderbouwt.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:26

Ik vind 'ongefundeerd' ook niet zo'n gelukkig gekozen term, ze impliceert dat de kritiek die geuit wordt niet terecht is, terwijl dat op zich best wel het geval kan zijn. Ik denk dat ze gewoon afbrekende kritiek bedoelen, die niet constructief is en niet opbouwend gegeven wordt. Beetje galbakken zonder iets toe te voegen, zeg maar. Er zou een andere term voor moeten komen (en dan niet 'galbakken' :D ), 'herhaaldeijk afbrekende kritiek leveren zonder iets toe te voegen' oid. Maar dat past dan weer niet in dat vakje :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:28

papagroom schreef:
Je kan wel zeggen dat er regels overtreden zijn...maar wat zegt dat als de regels op zich niet deugen

En dát is nu ongefundeerde kritiek. 'De regels deugen niet'. Ja, OK, maar wáárom dan niet?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:30

Justy schreef:
Ik vind 'ongefundeerd' ook niet zo'n gelukkig gekozen term, ze impliceert dat de kritiek die geuit wordt niet terecht is, terwijl dat op zich best wel het geval kan zijn. Ik denk dat ze gewoon afbrekende kritiek bedoelen, die niet constructief is en niet opbouwend gegeven wordt. Beetje galbakken zonder iets toe te voegen, zeg maar. Er zou een andere term voor moeten komen (en dan niet 'galbakken' :D ), 'herhaaldeijk afbrekende kritiek leveren zonder iets toe te voegen' oid. Maar dat past dan weer niet in dat vakje :+

Enerzijds wil men, alle bokkers incl. team, dat mensen wanneer ze iets niet begrijpen door vragen zodat iets duidelijk wordt, behalve als het kritiek is richting team, dan volgt een slotje omdat het ongefundeerde kritiek zou zijn.... ipv doorvragen naar de achterliggende gedachte. Dat voorkomt tevens dat mensen slotjes onterecht gaat vinden.

Ibbel, dat is geen ongefundeerde kritiek... ongefundeerd bestaat niet, alle kritiek komt voort uit iets... de ene kan het in 1 zin samenvatten de andere moet het er eerst uitgooien en kan dan uitleggen wat er bedoeld wordt en waarom men er kritiek op heeft.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:31

Om dat deze de vrijheid van de forum gebruiker in veel gevallen dusdanig beperken dat hij in voorkomende gevallen niet meer kan zeggen wat hij wil....en dan denk ik nit aan krenkende opmerkingen...