Airnt schreef:Babootje schreef:Airnt, als je met je bibs niet in het zadel past en je zit daardoor op de lepel, dan krijg je puntbelasting van het zadel in de rug van het paard. Dat heeft niet zozeer te maken met het gewicht. Ook bij een lichtere persoon geeft dat op den duur schade in de rug (van het paard). In dit geval is de amazone ook nog eens te zwaar.
Zou de amazone wel goed in het zadel passen en kan ze goed rijden, zou ik minder moeite hebben met het gewicht, al is een lichtere amazone natuurlijk te prefereren.
Dus eens met San87. In dit geval zit het probleem dus vooral in het niet passen van het zadel, i.c.m het gewicht van de amazone.
Het andere aspect wat belangrijk is als het gaat om gewicht en rijden (de rijkwaliteiten) van de amazone is van een foto moeilijk te beoordelen.
Ok dus in dit geval is het zadel gewoon ruk... en dus niet domweg de ruiter te dik
dit soort dingen zijn een enorm probleem, en vaak een belangrijk probleem voor paardenwelzijn... maar hoe ga je dat policen aan de hand van een foto?
is de voorvork de juiste vorm? wil jij dat vaststellen aan de hand van een foto?
zwaait de achterkant uit en zit op of bij de rug? (90% van alle dressuurzadels hebben dit probleem)
een zadelpasvorm is daarbij leidend, niet het gewicht van de ruiter.
dus zien we maar weer dat deze krietiek op zwaarlijvigheid dusdanig de plank mis slaat dat dat het eigenlijk nergens meer op slaat, het is misschien een factor in een complex geheel
het gaat om mandaat en verantwoordelijkheid... in zo'n topic heb je uitdrukkelijk geen mandaat om te zeuren en ook geen verantwoordelijkheid.
dus dit is gewoon doorgaans virtue signalling van de posters, omdat het niet tot een constructief begrip van het object van de discussie leidt, en dus ook niet tot verbetering van het leven van het paard.
Wat beeldvorming van derden aangaat is dat ook een argument, daar zien we een beeld dat we tegenwoordig allemaal paarden moeten rijden van 2 meter ofzo, en die hebben grotere rugbeweging...
dit is een belangrijke factor: hoe ver kan mijn heupgewricht bewegen en dus kan ik überhaupt mijn paard uitzitten? daar zijn wel grenzen aan.
over het algemeen zijn dit spierlengtes en skeletgrenzen en die zijn best verwarrend, een heupgewricht kan je best verrassen... zeker van een fototje.
dientengevolge kan een ruiter gewoon een kleiner paard soms dusdanig beter zitten dat nou juist deze drukproblemen niet optreden.
over de lepel van het zadel komen is inderdaad een probleem, maar vaak een vraag van zitscholing, absoluut niet van afvallen.
eerlijk gezegd heb je dat vaak in 5 min opgelost... zitscholing is best essentieel.
Jij kijkt, in tegenstelling tot sommige anderen, tenminste verder dan het beeld, het plaatje.
De opmerking over de functionaliteit bijv. van het heupgewricht vind ik een hele goede.
Kijk, ik ben echt wel, vrij nadrukkelijk zelfs, van mening dat je als ruiter uit verantwoordelijkheidsgevoel voor je paard je gewicht binnen de perken dient te houden.
Maar het begint absoluut met goed kunnen zitten, in een zuivere balans en toch mooi losgelaten, zodat je de bewegingen moeiteloos kunt volgen en je het paard op geen enkele manier in zijn balans en bewegingen hindert. Daar zou, wat mij betreft tot op het hoogste niveau, in het algemeen qua instructie veel meer aandacht voor mogen zijn. Veel instructeurs kijken namelijk vooral naar het paard, en wat de ruiter betreft kijken ze vaak niet verder dan uiterlijkheden en kunnen ze niet goed overbrengen wat er nu precies voor nodig is om goed te kunnen zitten.
Verder, waar de grens ligt tussen 'niet ideaal en niet optimaal in verhouding' en toch echt net wat te groot en te zwaar, is op basis van foto's op een klein beeldschermpje niet goed te beoordelen. Los van het feit dat het, zoals Airnt aangeeft, helemaal niet glashelder is waar die grens ligt. Dan kom je ook in een discussie over belastbaarheid van het paard in het algemeen, welke aspecten daar een rol in spelen, en welke ethische consequentoes je daaraan kunt verbinden.
Alleen als de ruiter overduidelijk veel te groot en/of zwaar is voor het paard waar diegene op rijdt, zoals destijds de beruchte ponypletter (of dat nu een hoax was of niet), kun je daar op basis van een paar foto's zonder meer een negatief oordeel over vellen.