Dit is niet de discussie hier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:30

Airnt schreef:
Babootje schreef:
Airnt, als je met je bibs niet in het zadel past en je zit daardoor op de lepel, dan krijg je puntbelasting van het zadel in de rug van het paard. Dat heeft niet zozeer te maken met het gewicht. Ook bij een lichtere persoon geeft dat op den duur schade in de rug (van het paard). In dit geval is de amazone ook nog eens te zwaar.
Zou de amazone wel goed in het zadel passen en kan ze goed rijden, zou ik minder moeite hebben met het gewicht, al is een lichtere amazone natuurlijk te prefereren.
Dus eens met San87. In dit geval zit het probleem dus vooral in het niet passen van het zadel, i.c.m het gewicht van de amazone.
Het andere aspect wat belangrijk is als het gaat om gewicht en rijden (de rijkwaliteiten) van de amazone is van een foto moeilijk te beoordelen.

Ok dus in dit geval is het zadel gewoon ruk... en dus niet domweg de ruiter te dik

dit soort dingen zijn een enorm probleem, en vaak een belangrijk probleem voor paardenwelzijn... maar hoe ga je dat policen aan de hand van een foto?

is de voorvork de juiste vorm? wil jij dat vaststellen aan de hand van een foto?
zwaait de achterkant uit en zit op of bij de rug? (90% van alle dressuurzadels hebben dit probleem)

een zadelpasvorm is daarbij leidend, niet het gewicht van de ruiter.

dus zien we maar weer dat deze krietiek op zwaarlijvigheid dusdanig de plank mis slaat dat dat het eigenlijk nergens meer op slaat, het is misschien een factor in een complex geheel

het gaat om mandaat en verantwoordelijkheid... in zo'n topic heb je uitdrukkelijk geen mandaat om te zeuren en ook geen verantwoordelijkheid.

dus dit is gewoon doorgaans virtue signalling van de posters, omdat het niet tot een constructief begrip van het object van de discussie leidt, en dus ook niet tot verbetering van het leven van het paard.

Wat beeldvorming van derden aangaat is dat ook een argument, daar zien we een beeld dat we tegenwoordig allemaal paarden moeten rijden van 2 meter ofzo, en die hebben grotere rugbeweging...

dit is een belangrijke factor: hoe ver kan mijn heupgewricht bewegen en dus kan ik überhaupt mijn paard uitzitten? daar zijn wel grenzen aan.

over het algemeen zijn dit spierlengtes en skeletgrenzen en die zijn best verwarrend, een heupgewricht kan je best verrassen... zeker van een fototje.

dientengevolge kan een ruiter gewoon een kleiner paard soms dusdanig beter zitten dat nou juist deze drukproblemen niet optreden.

over de lepel van het zadel komen is inderdaad een probleem, maar vaak een vraag van zitscholing, absoluut niet van afvallen.

eerlijk gezegd heb je dat vaak in 5 min opgelost... zitscholing is best essentieel.

Jij kijkt, in tegenstelling tot sommige anderen, tenminste verder dan het beeld, het plaatje.
De opmerking over de functionaliteit bijv. van het heupgewricht vind ik een hele goede.

Kijk, ik ben echt wel, vrij nadrukkelijk zelfs, van mening dat je als ruiter uit verantwoordelijkheidsgevoel voor je paard je gewicht binnen de perken dient te houden.
Maar het begint absoluut met goed kunnen zitten, in een zuivere balans en toch mooi losgelaten, zodat je de bewegingen moeiteloos kunt volgen en je het paard op geen enkele manier in zijn balans en bewegingen hindert. Daar zou, wat mij betreft tot op het hoogste niveau, in het algemeen qua instructie veel meer aandacht voor mogen zijn. Veel instructeurs kijken namelijk vooral naar het paard, en wat de ruiter betreft kijken ze vaak niet verder dan uiterlijkheden en kunnen ze niet goed overbrengen wat er nu precies voor nodig is om goed te kunnen zitten.

Verder, waar de grens ligt tussen 'niet ideaal en niet optimaal in verhouding' en toch echt net wat te groot en te zwaar, is op basis van foto's op een klein beeldschermpje niet goed te beoordelen. Los van het feit dat het, zoals Airnt aangeeft, helemaal niet glashelder is waar die grens ligt. Dan kom je ook in een discussie over belastbaarheid van het paard in het algemeen, welke aspecten daar een rol in spelen, en welke ethische consequentoes je daaraan kunt verbinden.
Alleen als de ruiter overduidelijk veel te groot en/of zwaar is voor het paard waar diegene op rijdt, zoals destijds de beruchte ponypletter (of dat nu een hoax was of niet), kun je daar op basis van een paar foto's zonder meer een negatief oordeel over vellen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:38

Ik snap niet zo goed dat we nu inhoudelijk op de discussie in gaan...
Wellicht een beetje een dooddoener naar aanleiding van de OP :+
Maar volgens mij gaat het over het feit dat er op ITP geen discussies mogen worden gevoerd. Niet over het onderwerp van de discussie.

MyWishMax

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:44

Dat staat nergens in de rij itp regels. Commentaar mag, niet verplicht en bashen mag niet. En dan wordt er helemaal met 2 maten gemeten, want er zijn zat topics waar elke keer hetzelfde naar voren komt en geen groene balk komt.

Maar wel jammer dat het nu hier weer verder besproken wordt en de reacties die juist het algemene probleem bespreken genegeerd worden :+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:55

Wat is dan het algemene probleem volgens jou? Willekeur van het mod team?

Het gaat de ts vrij duidelijk wél om het onderwerp 'overgewicht', en niet zozeer om (vermeend) willekeurig moderaten in het algemeen.
Dat lijkt mij het júist aan de orde dat er ook inhoudelijk over dit onderwerp (mag je ruiters op basis van foto's aanspreken op hun gewicht) gediscussieerd wordt. Misschien ook als aanzet tot een eenduidiger beleid van Bokt op dit punt.

Overigens is het niet zo dat een openingstopic per se leidend hoeft te zijn voor het verdere verloop van een topic. De ts is geen topic-eigenaar. En in dit geval is er ook reden om de motivatie voor het openen van dit topic met enige scepsis te bekijken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:58

Ik vind eigenlijk dat je je op een forum net zo moet gedragen als IRL.. als ik bij de bakker een onbekend iemand tegen kom met een mooie jurk aan die netjes afkleed zeg ik tegen die persoon wat ziet u er mooi uit.. als ik iemand tegen kom met een te kleine broek aan en een lelijk hoedje op hou ik mn mond.. het gaat me tenslotte helemaal niets aan wat iemand aantrekt en er wordt ook niet om mijn mening gevraagd..

Complimenten kunnen altijd, kritiek hou je voor je..

Ik denk dat de (online) wereld een stuk liever en positiever zou zijn als iedereen dat eens wat meer zou doen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:59

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 11-11-21 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:06

Specifieke topics bespreken is zoals al gezegd is niet de bedoeling.

Maar de eigenlijke vraag die hier gesteld word is wel een goed punt om eens naar te kijken. Wanneer is een discussie passend in een topic en wanneer niet.

Het niet herhalen van commentaar is nu de afspraak op fotofora en daar kan ik mij persoonlijk wel in vinden.
In de regels staat:
Mocht je ergens negatief commentaar op willen geven, probeer het dan zo vriendelijk mogelijk te verwoorden. Ook het herhalen van commentaar wordt niet op prijs gesteld. Meer daarover kun je hier lezen

Waarom moet iets constant herhaald worden als het al gezegd is? Als je specifiek iets toe te voegen hebt dan ja, als je alleen herhaald wat al gezegd is en soms ook op een niet al te vriendelijke toon, dan nee.
Als je zelf een topic zou openen met (puur als voorbeeld) een hoofdstel wat per ongeluk niet helemaal goed zit, word je er ook niet blij van als het meerdere pagina's gaat over dat hoofdstel.

Maar het is inderdaad niet de bedoeling dat iets in het ene topic wel word toegestaan en in het andere niet. Hier kun je dus ook op TeMmen als je dit voorbij ziet komen, graag zelfs!
Wij hebben niet altijd alles in de gaten en kunnen niet alles doorlezen wat er gepost word op een dag dus hulp hierbij is altijd welkom.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:12

Maar iets herhalen wijst er wel op dat de mening niet bepaald alleenstaand of afwijkend is. Maar dat juist veel mensen het zo zien. Dat kan ook een reden zijn om eens over je eigen visie na te denken e. 10 pagina’s moet dat niet zijn maar daar zaten we nog lang niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:39

Zo werk dat natuurlijk niet, twee pagina’s bashen is oké maar 10 pagina’s niet. De afspraak voor de foto-fora bestaat al heel lang en zoals hier al vaak uitgelegd is het ook een kunst om goed opbouwend te reageren. Dat wij dan moeten modden op het topic omdat die regel niet gevolgd wordt, ja dat kan soms vroeg in een topic gebeuren en soms voor je gevoel (te) laat. De eeuwige dooddoener dat wij ook een leven hebben zal ik er maar direct ingooien dan.

Maar als iedereen zich nou eens aan die afspraak hield en of opbouwend reageerde of bij de behoefte aan de algemene discussie die voerde in een nieuw topic, hoeft het helemaal niet op ellenlang herhalen uit te lopen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:02

poes schreef:
Maar iets herhalen wijst er wel op dat de mening niet bepaald alleenstaand of afwijkend is. Maar dat juist veel mensen het zo zien. Dat kan ook een reden zijn om eens over je eigen visie na te denken e. 10 pagina’s moet dat niet zijn maar daar zaten we nog lang niet.

Dan alsnog, als de TS niks wil aannemen (wat zijn of haar goed recht is) én de discussie bevind zich in het grijze gebied heeft het echt geen enkele zin om maar te blijven herhalen. Dan wordt het gewoon drammen en dat is best naar. Het enige wat je kan doen is zeggen "ik zie dit en zou het zo en zo doen".

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:12

Askja schreef:

Het gaat de ts vrij duidelijk wél om het onderwerp 'overgewicht', en niet zozeer om (vermeend) willekeurig moderaten in het algemeen.
Dat lijkt mij het júist aan de orde dat er ook inhoudelijk over dit onderwerp (mag je ruiters op basis van foto's aanspreken op hun gewicht) gediscussieerd wordt. Misschien ook als aanzet tot een eenduidiger beleid van Bokt op dit punt.

Het wordt vervelend gevonden dat er hier weer 1 topic besproken wordt, maar dat blijft wel gebeuren. Ik vind het dus wel een openingspost waar een goed probleem besproken wordt, maar wil absoluut niet over 1 topic gaan beginnen. Dat vind ik niet oke.

Het gaat nu ineens alleen over overgewicht in dit topic, terwijl discussies ook voorkomen bij lengte, leeftijd van een paard, manier van rijden, tuig, zit van een ruiter tot aan zelfs manier of kleden of los haar van ruiter. Dat zijn allemaal onderwerpen waarbij discussies geweest zijn en dan klopt het niet dat topic 1 op bladzijde 1 een groene post krijgt en topic 2 en 3 helemaal niet of alleen op de manier van reageren (en dat laatste vind ik terecht dat daar wat over gezegd wordt) discussie mag, bashen niet. Een opmerking in zo'n topic dat dit de discussie niet is is dus niet kloppend en niet volgens de eigen regels. Een opmerking dat men moet opletten hoe iets gezegd wordt en dat iets niet eindeloos herhaald hoeft te worden kan wel. Op een manier reageren dat de andere kant maar arrogant, dom of vreselijk is is niet echt een goede manier om het gesprek aan te gaan. Soms lees ik reacties en ook al hebben ze misschien een punt, door de manier waarop heb ik er al geen zin meer in.

Voor mij persoonlijk vind ik een discussie erbij horen, maar niet op de afzeiken manier. Want dan gaan er steeds minder mensen dingen plaatsen, wat je nu al ziet. Maar alleen oeh en ah hoeft van mij ook niet. Soms zie je gebruikers langskomen die in elk topic waar zij reageren echt met een rotopmerking binnen komen en niet 1 keer maar meerdere keren, geen onderbouwing maar gewoon een rot opmerking en weer weg. Daar zou van mij ook wat aan gedaan mogen worden

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:20

Airnt schreef:
ik geloof dat de regels van het fototopicforum gewoon alle kritiek verbieden, dus dat is betrekkeijk eenvoudig. (ITP, bedoelde je toch?, naja wellicht bedoel je een ander forum)

als het om overgewicht gaat is dat dus sociaal enorm heikel om aan te kaarten, als het om vrouwen gaat, ikzelf hoor regelmatig grappen dat ik te vet ben etc, dat kan dan weer wel, want ik ben een man.

in betrekking op paardrijden is natuurlijk overgewicht dan een dingetje waar deze het rijden op zich negatief beinvloed.
Over het algemeen wordt dit op draagvermogen van paarden gegooid, meestal onder het mom van 'wetenschap'.
over het algemeen hebben mensen dan die artikelen helemaal niet gelezen of gezien dat die vrijwel allemaal pas echt wat kunnen meten aan effecten bij 29% of 30% van eigengewicht met nog niet eens 1 significant cijfer. (vooral omdat over het algemeen de paarden hun eigen gewicht geschat wordt en niet gewogen.... maar we praten over een hele rij onderzoeken... iig zou 29% moeten worden afgerond op 30.)

de richtlijnen zijn een ander verhaal, die zijn betrekkelijk eenduidig, echter compleet uit de lucht gegrepen arbitrair getal dat gewoon de laatste jaren omlaag geschroefd is.

die artikelen quoten op een aantal plaatsen in practisch advies militaire standaarden... die ze dan helemaal fout noemen.. omdat historische cavalerie nogal veel meer op hun paard hadden dan die mensen denken...

(zijn ook geen historici, maar maken nou eenmaal een hostorisch argument)

anyway... er is iig helemaal geen wetenschaappelijk achtergrond om terug te gaan op 15% ofzo of in sommige gevallen roepen mensen zelfs 11%

(een van de studies meet alleen maar moeite, en die had geloof ik wel iets van een waarde maar niks schrikbarends)

Anyway, dit soort getallen zijn niet zo snel overschreden. vooral niet door vrouwen, aangezien een gemiddelde vrouw nou eenmaal minder weegt dan een gemiddelde man.
Een flinke (zelfs fitte) cowboy op z'n quarterhorse kan zo maar 100 kg wegen en een zadel hebben van 27kg, misschien zelfs nog 10 kg kleding, bijvoorbeeld, en daar hoor je niks over, daar komt die discussie niet op. (ja 25-27 kg komt voor western zadels betrekkelijk vaak voor)

een enigsinds mollig meisje op een sterke pony zou qua percentage veel lager kunnen liggen maar die krijgt de wind van voren.
dit is iig nogal met twee maten meten.

Ja, i know, de houding van het paard maakt uit
het zadel maakt uit
de training van het paard maakt uit
de bouw van het paard maakt uit
de zit van de ruiter maakt uit
de bouw van de ruiter maakt uit.
zelfs de duur van de rit maakt uit.

dus deze percentages zijn zowiezo geen accurate gegevens maar een richtlijn.

Anyway, ja zwaarlijvigheid kan natuurlijk ook de houding van de amazone negatief beinvloeden, (bovenbenen die het zadel niet meer passen, bijv) dat is zeker een factor, maar dat wil nog niet zeggen dat je mensen daarmee moet en mag lastigvallen.

net zoals we niet een discussie willen hebben over de voors en tegens van bitten onder elke foto met een paard met een of ander bit.

is het echt waar dat iemand te zwaar is, of loopt het paard gewoon niet over de rug?
over het algemeen zie ik beduidend meer mensen die slecht zitten dan mensen die te zwaar zijn voor hun paard. Dat slecht zitten kun je iemand afleren, maar ècht niet met een rotte opmerking op een forum.

De vergelijking internationaal is ook best frappant, ik geef clinics over de hele werled en zie dus meer dan duizend combinaties van vele verschillende achtergronden (van dressuur tot Ijslanders tot Cavaleriegroepen tot WE tot wat ook) en de relative gewichten lopen sterk uit een, correlatie met gewicht en paardenwelzijn is echt ver te zoeken... itt bitkeuze, zadel pasvorm, en gewoon rijervaring en kunde.

dus ik zou zeggen dat het waarschijnlijk is dat je ook nog is barking up the wrong tree is.

Wat een mooie reactie dit. Opbouwend, niet oordelend en informerend zonder zelfoverschattig. Dank!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 16:21

Muurp schreef:
Maar volgens mij gaat het over het feit dat er op ITP geen discussies mogen worden gevoerd. Niet over het onderwerp van de discussie.

Klopt, dat was ook idd waar het mij om ging. Ik had het woord overgewicht niet moeten gebruiken.

Het gaat mij er idd om of de discussies op ITP mogen worden gevoerd. En ik vind het bijzonder dat er in bepaalde topics direct wordt ingegrepen, maar in andere helemaal niet. En ik ben helemaal niet voor direct ingrijpen, wel voor modereren op de discussie. Daar heb ik helemaal geen issue mee.

De reden dat ik voor discussie ben, is omdat het in het belang van paardenwelzijn is. En het tegenargument dat een specifieke TS daar niets mee doet, prima. Gaat het mij ook niet om. Maar ik loop al een tijdje mee in de paardenwereld, en ik kan me herinneren dat er in het verleden felle discussies waren over "het paard neemt je in de maling". En er verandert toch wel iets.
Want nu hoor ik dat mensen eigenlijk nooit meer zeggen. Nu wordt er de zadelpasser, osteo, masseur, DA bijgehaald, gekeken naar huisvesting en management. En ik vind dat super, want we geven nog wel het paard de schuld, maar we houden niet meer vast aan het idee dat het paard ons voor de gek houdt.

Dus er verandert misschien niet iets wat betreft een specifieke TS, maar wel over het geheel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 16:26

Askja schreef:

Overigens is het niet zo dat een openingstopic per se leidend hoeft te zijn voor het verdere verloop van een topic. De ts is geen topic-eigenaar. En in dit geval is er ook reden om de motivatie voor het openen van dit topic met enige scepsis te bekijken.

het gaat mij niet om overgewicht.
Ik gebruikte het voorbeeld naar aanleiding van een ander topic, en omdat juist in deze topics er vaak discussie ontstaat.

Het gaat me wel om het willekeurig modereren, maar ook omdat deze discussies onmiddellijk afgekapt worden. Omdat ik vind dat die discussie wel gevoerd mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:55

Licor schreef:
Ik vind eigenlijk dat je je op een forum net zo moet gedragen als IRL.. als ik bij de bakker een onbekend iemand tegen kom met een mooie jurk aan die netjes afkleed zeg ik tegen die persoon wat ziet u er mooi uit.. als ik iemand tegen kom met een te kleine broek aan en een lelijk hoedje op hou ik mn mond.. het gaat me tenslotte helemaal niets aan wat iemand aantrekt en er wordt ook niet om mijn mening gevraagd..

Ik denk dat de (online) wereld een stuk liever en positiever zou zijn als iedereen dat eens wat meer zou doen

Ik zie niet in waarom men kritiek altijd voor zich moet houden?
Wat betreft kleding zou ik me ook niet zo snel uitlaten over wat ik vind, maar als ik zie dat een dier aanzienlijke hinder of kwelling ondervindt van diens baas, dan zeg ik daar wel wat van.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 17:18

Eens. Die kleding heeft niemand last van. Een paard heeft er wel last van als ie slecht te eten krijgt, oneerlijk behandeld wordt, of wat dan ook.

En er is ook een verschil tussen gewoon iemand zien rijden, en iemand die een topic plaatst. Iemand die een topic plaatst, wil reacties, iemand die gewoon een rondje rijdt niet per se. Als iemand om mijn mening vraagt (wat je imo doet als je een topic plaatst) krijgt die persoon die. IRL of online.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:19

Avalanche81 schreef:
Muurp schreef:

Klopt, dat was ook idd waar het mij om ging. Ik had het woord overgewicht niet moeten gebruiken.

Het gaat mij er idd om of de discussies op ITP mogen worden gevoerd. En ik vind het bijzonder dat er in bepaalde topics direct wordt ingegrepen, maar in andere helemaal niet. En ik ben helemaal niet voor direct ingrijpen, wel voor modereren op de discussie. Daar heb ik helemaal geen issue mee.

De reden dat ik voor discussie ben, is omdat het in het belang van paardenwelzijn is. En het tegenargument dat een specifieke TS daar niets mee doet, prima. Gaat het mij ook niet om. Maar ik loop al een tijdje mee in de paardenwereld, en ik kan me herinneren dat er in het verleden felle discussies waren over "het paard neemt je in de maling". En er verandert toch wel iets.
Want nu hoor ik dat mensen eigenlijk nooit meer zeggen. Nu wordt er de zadelpasser, osteo, masseur, DA bijgehaald, gekeken naar huisvesting en management. En ik vind dat super, want we geven nog wel het paard de schuld, maar we houden niet meer vast aan het idee dat het paard ons voor de gek houdt.

Dus er verandert misschien niet iets wat betreft een specifieke TS, maar wel over het geheel.

Heel goed dat het paardenwelzijn je aan het hart gaat.
Maar in bovenstaande post doe je het voorkomen alsof er een duidelijke consensus is over de criteria voor paardenwelzijn. Die is er niet, daar is juist meer discussie over dan ooit. En dat is goed, want het maakt duidelijk dat mensen ermee bezig zijn en erover nadenken.
Dat betekent dus ook dat er geen individuele Bokker, of een groep Bokkers is die qua paardenwelzijn de waarheid in pacht heeft. Al dénken velen dat wel - dat mag, dat is mij soms ook niet vreemd ;) Het is alleen wel handig om je daarbij te bedenken dat er grijstinten bestaan.

Over bepaalde zaken bestaat natuurlijk wel consensus: 24/7 op stal, slecht passend tuig, een paard alleen houden, in de krul trekken, doorsporen, slaan, te weinig voeren, dat soort dingen. Maar de felste discussies gaan vaak juist over de grijze gebieden. En daar is gewicht en postuur van de ruiter er één van: waar de grens ligt tussen wat kan en wat niet meer kan, is gewoon niet duidelijk te zeggen (tenzij de ruiter bijv. letterlijk breder is dan het paard, dus overduidelijk veel te zwaar. Heb ik weleens gezien, en dat doet pijn aan je ogen).
Wat dat betreft is het een goed voorbeeld in de discussie over paardenwelzijn, en hoe je mensen hierop aanspreekt.

Daarbij denk ik dat juist op dit punt een negatieve insteek, in de zin van een ruiter op basis van rijfoto's in de hoek zetten vanwege zijn/haar gewicht, steeds uitsluitend dat punt aanhalen en daarop doorgaan, zijn doel op verschillende punten compleet voorbijschiet. Want wat wordt ermee bereikt? Dat diegene zich óf k*t voelt (en voortaan geen foto's meer plaatst), of het totaal negeert.
Alleen maar met een beschuldigende vinger wijzen is gewoonweg niet de beste of meest constructieve manier om bij te dragen aan paardenwelzijn.

Maar, heel eerlijk, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat in dit soort zaken soms ook een beetje een element zit van pestgedrag. En dat stoort me er misschien nog wel het meest aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:27

Of er een element van pestgedrag in zit dat durf ik zo niet te zeggen. Gewicht is, over welk onderwerp het ook gaat, altijd een heikel punt. Daar mag eigenlijk nooit iets over gezegd worden, ook al speelt het soms wel overduidelijk een rol, maar daar mag je het schijnbaar nooit aan wijten. En heel eerlijk, het maakt mij niet uit hoeveel iemand weegt, maar als je daarmee een dier hindert dan mag het best genoemd worden.
En daarvoor hoef je echt geen 150 kg wegen.

Airnt noemde net het zadel, voor sommige ruiters is geen geschikt zadel te vinden, dat zowel op de rug van het paard past en om de billen van de ruiter, als de ruiter dan op de lepel zit, ondanks een nette houding verder, dan vind ik dat kwalijk.

Ook het gewicht van gezonde fitte mannen is op bokt vaak genoemd, dus dat het daar nooit over gaat, dat klopt niet.

Bij veel topics lijkt het tegenwoordig als of je enkel oe en ah mag roepen, kritiek liever niet, ook al is die valide. En dat vind ik enorm zonde.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:42

Avalanche81 schreef:

Ok, dank, begrijp ik je topic nu wat beter, dus sorry dat ik die hele verhandeling uit de kast haalde.

Maar eigenlijk is de case study van dat onderwerp wel weer interessant.

het lastig is dat er zo veel variabelen zijn die voor vrijwel elke keuze rondom paarden moeten worden gemaakt. Dit maakt een reactie op een foto nogal snel kort door de bocht.

dit is vooral op Bokt nogal snel het geval. Een discussie over lang en laag ozfo is snel heel erg lastig, en gaat vaak niet op de daadwerkelijke materie in.

zoals hierboven ook al weer meningen en argumenten door elkaar gegooid worden.

dus die cultuur van juist argumenteren is niet gemodereerd, dat klopt zeer zeker.

Als je maar even naar de topiclijt kijkt... heel veel gekeuvel om niks, (leuk, verder prima) maar ontzettend weinig inhoudelijks, omdat de discussiecultuur gewoon niet toestaat echt wat te bespreken.

kijk alleen al naar het topic over 'wat is AR' wat door niet-AR mensen wordt beschreven, en daarna op slot gaat. nou ben ik zelf ook wel voor een open discussie over wie nou wat als achtergrond beweerd, en dus ook wel mag definieren wat ze nou zijn en hoe ze van anderen te onerscheiden zijn, maar een paar grote bekken krijgen dan de kans en de rest wordt gewoon de mond dichtgedaan.

Dat is inderdaad heel leidend, de moderatoren doen dat (of vooral deden dat ) nogal veel.
dus ja er is heel duidelijk een bias en nee, je kunt nauwelijks nog iets inhoudelijks bespreken en het wordt enorm snel heel kattig.

De vraag is dus of je een fototopic als discussietopic mag hyjacken, dat satt vrij duidelijk in de regels dat dat niet mag.

Maar ook dogmen van de rijkultuur in NL zijn ook heel hard ingesleten en de paradigmas zeer diep verankert in vaak enorm onbegrip

daar discussies vaak kernwoorden gebruiken die meerdere definities ebben is onbegrip ingebouwt.

(bijv 'rechtrichten': sommige mensen bedoelen 'recht als een liniaal' sommigen 'zonder afstelling' sommige bedoelen 'symmetrisch bespiert' en sommige 'beide voorbenen en beide achterbenen evenredig belast' à la de definitie vn Steinbrecht) vaak zijn al deze begrippen nuttige concepten... maar wel verschillende dingen... maar welke bedoeld is daarmee niet duidelijk.

Dit alleen al aankaarten heeft in de afgelopen jaren al voor verhitte discussies gezorgd.

dus ja, modereren kan wellicht consequenter... maar is het niet gewoon veel te laat? is de discussie niet al lang dood?

de bredere Nederlandse rijcultuur is daar ook een factor in... Bokt kan alles goed doen, maar dan is daarmee de cultuur van de rijwerled nog niet onderricht in logica, discussies en debat, enz.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 17:48

Askja schreef:
Heel goed dat het paardenwelzijn je aan het hart gaat.
Maar in bovenstaande post doe je het voorkomen alsof er een duidelijke consensus is over de criteria voor paardenwelzijn. Die is er niet, daar is juist meer discussie over dan ooit. En dat is goed, want het maakt duidelijk dat mensen ermee bezig zijn en erover nadenken.
Dat betekent dus ook dat er geen individuele Bokker, of een groep Bokkers is die qua paardenwelzijn de waarheid in pacht heeft. Al dénken velen dat wel - dat mag, dat is mij soms ook niet vreemd Het is alleen wel handig om je daarbij te bedenken dat er grijstinten bestaan.

Nee, je hebt gelijk dat zo een consensus er niet is. En discussie is goed, daar veranderen dingen van. 20 jaar geleden waren stands heel normaal, nu totaal onacceptabel, en dat is een goed ding. Wat betreft de grijstinten: die zijn er, en die kunnen ook per paard verschillen. Ik sta ervoor open dat ik het fout kan hebben :)
Askja schreef:
Daarbij denk ik dat juist op dit punt een negatieve insteek, in de zin van een ruiter op basis van rijfoto's in de hoek zetten vanwege zijn/haar gewicht, steeds uitsluitend dat punt aanhalen en daarop doorgaan, zijn doel op verschillende punten compleet voorbijschiet. Want wat wordt ermee bereikt? Dat diegene zich óf k*t voelt (en voortaan geen foto's meer plaatst), of het totaal negeert.
Alleen maar met een beschuldigende vinger wijzen is gewoonweg niet de beste of meest constructieve manier om bij te dragen aan paardenwelzijn.

En toch ligt er ook een zekere kracht in herhaling. Stel ik heb mijn paard 24/7 op stal, en mijn instructeur zegt dat dat prima is, maar iedereen om me heen zegt dat ik dat niet goed doe, en dat dat naar mijn paard toe echt heel oneerlijk is. Ik ga dan (even puur voor mezelf sprekend) wel nadenken. En misschien leg ik het de eerste paar keer wel naast me neer, maar de 4e en 5e en 6e keer ga ik wel nadenken, want als zoveel mensen dat zeggen, zit er misschien wel een kern van waarheid in.
En natuurlijk, ook de meerderheid kan het fout hebben, maar toch...... het loont de moeite om er eens in te duiken.
Mindim schreef:
Of er een element van pestgedrag in zit dat durf ik zo niet te zeggen. Gewicht is, over welk onderwerp het ook gaat, altijd een heikel punt. Daar mag eigenlijk nooit iets over gezegd worden, ook al speelt het soms wel overduidelijk een rol, maar daar mag je het schijnbaar nooit aan wijten. En heel eerlijk, het maakt mij niet uit hoeveel iemand weegt, maar als je daarmee een dier hindert dan mag het best genoemd worden.
En daarvoor hoef je echt geen 150 kg wegen.

Eens :j
en wat de reden voor het gewicht is, maakt voor het paard natuurlijk niet uit.

En tuurlijk, ik ben het ermee eens, dat veel aan zit en houding, rijtechniek, passend harnachement verbeterd kan worden, en het dan een veel minder groot probleem is. Ik heb ooit 20% gehoord, inclusief tuig, de meeste mensen zitten daar echt wel onder. Al weet ik niet waar de percentages vandaan komen. Verder is het lastig te oordelen vanaf een plaatje.

Maar er zijn plaatjes en vooral video's waar het paard overduidelijk last heeft van de ruiter, en ongeacht waar dan precies de oorzaak zit, dat ongemak is er wel. En in het kader van paardenwelzijn mag dat imo ter discussie staan.

Mindim schreef:
Airnt noemde net het zadel, voor sommige ruiters is geen geschikt zadel te vinden, dat zowel op de rug van het paard past en om de billen van de ruiter, als de ruiter dan op de lepel zit, ondanks een nette houding verder, dan vind ik dat kwalijk.

Dat is een ding. Veel paarden hebben een 17" rug, en in een 17" zadel past geen 18" kont.
Nu zijn daar ook wel weer workarounds voor, zoals wow heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om een 18" zitting op 17" kussens te plaatsen, en als je een en ander op die manier comfortabel kunt maken voor ruiter en paard, is dat imo een nette oplossing. Op de lepel gaan zitten is dat niet.

Mindim schreef:
Bij veel topics lijkt het tegenwoordig als of je enkel oe en ah mag roepen, kritiek liever niet, ook al is die valide. En dat vind ik enorm zonde.

En dit is dus exact waar dit topic over gaat.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:54

Ik vind het ook kinderachtig om hier een topic te starten. Ik zie de topics van diegene graag en ik zie een paard die een leuk leven heeft. Het is best een sterk paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:55

Avalanche81 schreef:
En toch ligt er ook een zekere kracht in herhaling. Stel ik heb mijn paard 24/7 op stal, en mijn instructeur zegt dat dat prima is, maar iedereen om me heen zegt dat ik dat niet goed doe, en dat dat naar mijn paard toe echt heel oneerlijk is. Ik ga dan (even puur voor mezelf sprekend) wel nadenken. En misschien leg ik het de eerste paar keer wel naast me neer, maar de 4e en 5e en 6e keer ga ik wel nadenken, want als zoveel mensen dat zeggen, zit er misschien wel een kern van waarheid in.
En natuurlijk, ook de meerderheid kan het fout hebben, maar toch...... het loont de moeite om er eens in te duiken.

Aan de ene kant eens, maar het ligt wel aan de manier waarop het gebracht wordt. Als je meteen voor vanalles en nog wat uitgemaakt dan ga je er niet over nadenken. Als het op een normale manier gebracht wordt, met waarom dat gedacht wordt en wat bijvoorbeeld een oplossing is kan je erover nadenken of juist uitleggen wat jouw reden is om het zus of zo te doen.

Zo kunnen 5 bokkers kritiek of feedback geven en maar 3 waar je echt door gaat nadenken, 1 die recht tegenover je staat en 1 die alleen maar lelijk doet. Die laatste ga ik echt niet naar luisteren :+ maar dat is ook iets wat mensen zelf moeten leren, hoewel er in sommige gevallen wel wat van gezegd mag worden door modteam.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:57

Avalanche81 schreef:
En er is ook een verschil tussen gewoon iemand zien rijden, en iemand die een topic plaatst. Iemand die een topic plaatst, wil reacties, iemand die gewoon een rondje rijdt niet per se. Als iemand om mijn mening vraagt (wat je imo doet als je een topic plaatst) krijgt die persoon die. IRL of online.

Dat is toch vanuit jouwzelf dan een andere verwachting? Iemand die foto's op ITP zet wil iets delen dat diegene leuk vindt, en nodigt mensen die dat leuk vinden uit om daarop te reageren. Er is een heel nadrukkelijk onderscheid tussen HAW waarbij je inderdaad feedback vraagt, of ITP waar iemand dat niet vraagt.

En je hebt een heel duidelijke mogelijkheid als dat topic / de ruiter / de combinatie je niet aanspreekt: niet reageren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 18:05

Airnt schreef:
Ok, dank, begrijp ik je topic nu wat beter, dus sorry dat ik die hele verhandeling uit de kast haalde.

Geen probleem, want ik vond hem wel interessant, en ook weer onwijs veel van geleerd. Dus mijn dank daarvoor :)
Airnt schreef:
het lastig is dat er zo veel variabelen zijn die voor vrijwel elke keuze rondom paarden moeten worden gemaakt. Dit maakt een reactie op een foto nogal snel kort door de bocht.

dit is vooral op Bokt nogal snel het geval. Een discussie over lang en laag ozfo is snel heel erg lastig, en gaat vaak niet op de daadwerkelijke materie in.

zoals hierboven ook al weer meningen en argumenten door elkaar gegooid worden.

dus die cultuur van juist argumenteren is niet gemodereerd, dat klopt zeer zeker.

Eens. Een video zegt daarin veel meer.
Lang laag is ook zo een ding. Lang laag kan heel goed zijn, maar ook niets toevoegen, en dat hangt van heel veel dingen af, en juist die nuance maakt de discussie imo interessant. Juist als we dieper de materie induiken, kun je ontzettend veel leren. Maar; dat gebeurt alleen als discussies niet meteen afgekapt worden. Tuurlijk heb je de eerste pagina's nogal een gebrek aan nuance, dat gebeurt altijd, maar door de discussie ook een beetje een eigen weg te laten gaan, en te modereren op de manier waarop, maar nadrukkelijk niet de inhoud, kun je ook de diepte in.

Ik leer altijd het meest van mensen die het neit met mij eens zijn, zeker wanneer ze met goed onderbouwde argumenten komen.

Airnt schreef:
Als je maar even naar de topiclijt kijkt... heel veel gekeuvel om niks, (leuk, verder prima) maar ontzettend weinig inhoudelijks, omdat de discussiecultuur gewoon niet toestaat echt wat te bespreken.

kijk alleen al naar het topic over 'wat is AR' wat door niet-AR mensen wordt beschreven, en daarna op slot gaat. nou ben ik zelf ook wel voor een open discussie over wie nou wat als achtergrond beweerd, en dus ook wel mag definieren wat ze nou zijn en hoe ze van anderen te onerscheiden zijn, maar een paar grote bekken krijgen dan de kans en de rest wordt gewoon de mond dichtgedaan.

Dat is inderdaad heel leidend, de moderatoren doen dat (of vooral deden dat ) nogal veel.
dus ja er is heel duidelijk een bias en nee, je kunt nauwelijks nog iets inhoudelijks bespreken en het wordt enorm snel heel kattig.

De spijker op de kop. En dat vind ik dus enorm jammer, want dat is voor mij de meerwaarde van Bokt, boven andere social media. Juist een forum leent zich uitstekend voor een diepgaande discussie, maar als mensen de mond wordt gesnoerd wordt die discussie niet meer gevoerd. En natuurlijk komen mensen dan met tenenkrommende meningen, en dat mag. Dan is het aan de ander om die argumenten te ontkrachten, maar ook aan de mods om die discussie de kans te geven.

Ik kan me een tijd herinneren dat er diepgaande (en soms felle) discussies over rijtechnische zaken werden gevoerd. Superleuk, en dat zijn dingen waarin, als mensen echt goed kunnen discussieren, je niet alleen heel veel leert over het onderwerp op zich, maar ook over communicatie, wat goede argumenten zijn. Ik vind dat leuk.
Ik heb daar ontzettend veel van geleerd ook. Sommige zaken ben ik veel genuanceerder in geworden, in andere van gedachten veranderd. Er zijn dingen die ik toen riep, waar ik het nu niet meer mee eens ben.
Airnt schreef:
Maar ook dogmen van de rijkultuur in NL zijn ook heel hard ingesleten en de paradigmas zeer diep verankert in vaak enorm onbegrip

daar discussies vaak kernwoorden gebruiken die meerdere definities ebben is onbegrip ingebouwt.

(bijv 'rechtrichten': sommige mensen bedoelen 'recht als een liniaal' sommigen 'zonder afstelling' sommige bedoelen 'symmetrisch bespiert' en sommige 'beide voorbenen en beide achterbenen evenredig belast' à la de definitie vn Steinbrecht) vaak zijn al deze begrippen nuttige concepten... maar wel verschillende dingen... maar welke bedoeld is daarmee niet duidelijk.

Jij durft....... maar definities zijn een ding, en het is goed om te definieren. Iets simpels als stelling en buiging is voor heel veel mensen niet duidelijk. En als je verder niet de sport in wilt hoeft dat geen probleem te zijn, maar als je erover wilt discussieren met elkaar is het goed om idd woorden een duidelijke definitie te geven, zodat we weten waar we het over hebben.

Rijtechnisch onderricht is in NL niet bijzonder goed imo :o

Airnt schreef:
dus ja, modereren kan wellicht consequenter... maar is het niet gewoon veel te laat? is de discussie niet al lang dood?

de bredere Nederlandse rijcultuur is daar ook een factor in... Bokt kan alles goed doen, maar dan is daarmee de cultuur van de rijwerled nog niet onderricht in logica, discussies en debat, enz.

Ik weet niet of het te laat is. Ik voor mij gooi met liefde de discussie terug open :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:07

Licor schreef:

Wat iemand aan heeft is ook totaal niet belangrijk.

Als iemand een kind bij zich heeft, die zich netjes gedraagt, geef je het een compliment?

Maar wat doe je als de ouder tegen het kind schreeuwt, scheldt, slaat, trekt etc? Heb het echt meegemaakt en heel weinig mensen durven iets te zeggen.

Zelfde als iemand zijn hond of paard verkeerd behandeld. Veel mensen zien het en veel houden hun mond. Waar WEL iets zeggen, echt kan helpen. Ook al neem je risico op een ruzie.

Ik heb het niet over 1 foto uit een topic, maar over het algemeen.

Als mensen een foto plaatsen waar een plas water staat in de paddock, hoor je altijd geluiden dat het paard in de modder, drek staat, zielig is, buiten staan slecht is etc. Plaatst iemand een foto van een paard op stal met een glimmende gouden knop, is de eigenaar geweldig.

Men kijkt niet verder naar de omstandigheden. Niet of er verder droge plekken zijn en niet of het paard met gouden knoppen evengoed buiten komt, met soortgenoten etc.
Het is het plaatje waar men op reageert. En met gebrek aan verdere info, is dat waar men iets van vindt.

Misschien is iemand zwaar, maar rijdt iemand weinig en kort, doet men veel voorbereiding op de grond. Maar dat kan iemand dan ook vertellen als er negatieve reacties komen.

Tegen negatieve reacties aan schoppen, met argumenten komen dat het allemaal niet zo erg is en wel meevalt, zijn discutabel, want dan weet je niet of de rest nog erger is. En daar mogen we echt wel iets van vinden.

Welzijn is een heel groot discussie punt en dat kan in de toekomst alle kanten op gaan. Je kan er samen voor zorgen dat paarden sport blijft bestaan. Want ook alle negatieve geluiden, komen op de negatieve beelden die veel vaker kritiek krijgen en men deelt.

imaudy schreef:
Ik vind het ook kinderachtig om hier een topic te starten. Ik zie de topics van diegene graag en ik zie een paard die een leuk leven heeft. Het is best een sterk paard.

Dat weet je niet. Je moet elkaar kennen en de omstandigheden om te oordelen. Alles best vinden, verlaagd wel de norm behoorlijk en die weg waren we juist niet ingeslagen als het om welzijn gaat.