Is het ban-systeem wel objectief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:30

Prrrr schreef:
slimmerik schreef:
Maar bepalen de mods dan of iets eerlijk is? Dat b.v. iemand bedonderd wordt en niet het gehele bedrag over wil maken of in dit geval teugels achter houdt?

Wie anders?

Misschien ook de postitieve ervaringen mee laten wegen in een beslissing? Als er naar aanleiding van de modoproep op FZ positieve ervaringen komen de permaban terugdraaien?

Waarom wordt eigenlijk die oproep nog gedaan? Pure nieuwsgierigheid? Bokker is dan toch al geband. Wordt er alleen nog een keertje extra "doorgehaald".

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:32

Waarschijnlijk om nog meer mensen te kunnen helpen, mochten er nog meer slechte ervaringen met een persoon zijn, en deze mensen hebben zich nog niet gemeld.
Dan weten ze in ieder geval dat ze de verkoper niet meer kunnen bereiken en dit verder moeten afhandelen via de mods.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:33

om het nou alleen maar te geloven omdat jij het zegt vind ik nu niet zo'n goede reden :)

ik ben zelf het slachtoffer geweest van een onterechte OW en ik weet een aantal andere mensen die er ook over kunnen meepraten.

het probleem is dat het altijd in de doofpot wordt gemoffeld

slimmerik

Dat kunnen ze ook op de banlijst terugvinden. Bovendien worden ervaringen gevraagd.

Of hebben de mods een potje waaruit ze schades kunnen betalen?

_Kimmm

Ik vind het totaal onlogish dat ik niet gewoon in dat topic kan zeggen dat ik wél goede ervaringen met haar heb.
Ik vind ook dat je nu een totaal ander beeld schets van een persoon die
1 zichzelf niet kan verwoorden reacties geven etc. omdat ze geband is.
en
2 ook al is de deal via bokt gemaakt of wat dan ook. Dit gaat tussen twee personen. Geeft haar dan een ban op EA. maar niet op heel bokt.

Ik ga dus met laverite mee.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:35

Tieneke schreef:
tessyke schreef:
dan nog ben je hier op bokt zoals ze zeggen "schuldig tot het tegendeel bewezen wordt"

eerst bannen en daarna pas uitzoeken

Eh, daar zit je toch wel fout ;)

Billy, met alle respect, maar je zegt altijd dat het boktbeleid slecht is. Toch heb ik van de afgelopen maanden geen enkel topic of geen enkele post gevonden op FZ met daarin een suggestie om het echt beter te maken. Wat stel je dan voor?

Ik stel helemaal niks voor, er wordt nl toch niet geluisterd.
DAt is het manco van bokt.
Maar wat mij zwaar irritewert is de gemiddelde leeftijd van de mods...
Trouwens, ik vraag me vaak af of de grote modwisselingen wel zo spontaan zijn als ze moeten lijken, ik heb wel eens het gevoel dat er opruiming gehouden wordt, en de exmods het zelf mogen aankondigen om gezichtsverlies te voorkomen..
Waarna er even vrolijk een nieuwe clup mods aangesteld wordt waarvan ik denk: maken die de drie maanden vol en hebben ze werkelijk een eigen mening of worden ze aangesteld omdat ze makkelijk te sturen zijn?

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:35

Cayenne schreef:
Maartje1990 schreef:
Boterkoekje hééft ook contact gehad met de betreffende bokker wáárom het langer duurde etc. Betreffende bokker had zelfs het email adres én het mobiel nummer.

Dan is het blijkbaar toch niet naar tevredenheid afgehandeld.
Boterkoekje kan natuurlijk nog wel naar de betreffende mod mailen of de Bezwaarcommissie aanspreken.

Er heeft zich nog iemand aangemeld met minder goede ervaringen dus misschien is het wel alles bij elkaar, je weet het niet.

En de mensen die dus goede ervaringen met haar hebben tellen dus niet mee ?
Ik mag niet in een topic zeggen dat ik me dekje wel ontvangen heb nadat me geld bij haar gestort is?
Dus alleen het negatieve telt en niet het goede?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:36

Maar wanneer iemand alleen op EA wordt geband, kan ze wel nog steeds via PB dingen aan mensen verkopen die op zoek zijn, of bieden op artikelen.
Dat gaat dus ook niet werken.
Dan zou het hele EA gedeelte ontzichtbaar moeten worden gemaakt voor die persoon, maar dan nog zijn er manieren om toch te handelen.
Tja, dan blijft er nog maar 1 manier over en dat is een permaban.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:36

Albert schreef:
Er kan op Bokt nooit sprake van een objectief systeem omdat er geen onafhankelijke derde is die de ban beoordeeld en uitspreekt en er is geen sprake van mogelijkheid tot verweer voor de ban actief wordt. Er is geen ban-systeem, maar een machtssfeer waarbij er wel regels zijn, maar die worden naar willekeur eenzijdig geïnterpreteerd.

_/-\o_

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:37

Voordat er een permanente ban uitgedeeld wordt vanwege EA-handelen gaat er al heel wat communicatie aan vooraf. Het is echt niet zo dat dit zomaar ineens gebeurd. Vaak wordt diegene er meerdere malen op gewezen wat de sanctie is als er niet gereageerd wordt of er niet meegewerkt wordt.

Op het moment dat de ban uitgedeeld is wordt er gewacht tot de pb gelezen is, en er wordt ook lang genoeg gewacht zodat we zeker weten dat de pb gelezen is. In dit geval is er zelfs meer dan een dag gewacht totdat er overgegaan werd tot een ban.

Iemand had het hier over fouten van een bepaalde mod. Het is niet 1 mod die een fout maakt of een foute beoordeling maakt. Een beoordeling wordt gemaakt met een hele groep moderators. De mod die de communicatie verzocht heeft nooit alleen deze beoordeling gemaakt, dit is altijd in overleg gegaan.

Voor wat betreft de reacties die verwijderd zijn uit dat topic. Er staat duidelijk in het topic dat niet relevante reacties verwijderd worden. Ook wordt er alleen maar informatie gevraagd of eventueel meer slechte ervaringen, en er wordt gevraagd dit per pb te melden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:38

tessyke schreef:
om het nou alleen maar te geloven omdat jij het zegt vind ik nu niet zo'n goede reden :)

ik ben zelf het slachtoffer geweest van een onterechte OW en ik weet een aantal andere mensen die er ook over kunnen meepraten.

het probleem is dat het altijd in de doofpot wordt gemoffeld

Als iemand niet overtuigd wil worden, kan je daar niet veel aan veranderen ;) Wat voor bewijzen wil je dan eigenlijk? Als je het niet gelooft, moet jij het weten. Ik blijf ervan overtuigd dat het modteam een goede inborst heeft. En ik heb nooit gezegd dat ze daardoor geen fouten kunnen maken, maar die maken ze in ieder geval niet veel en nooit met opzet of uit kwade wil. Nooit.

Over die positieve ervaringen: die doen er op zo'n moment niet toe. Ik kan 100 dingen eerlijk verkopen en versturen. Als ik bij nummer 101 gewoon geld aanneem en niks verstuur, is dat evengoed diefstal dan als ik dat bij de eerste keer zou doen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:39

De regels volgen is helemaal niet zo moeilijk op bokt en die regels zijn ook duidelijk wel nodig.
Verder geloof ik nooit dat de moddies zo graag bannen. Het lijkt me dat er echt wel een vorm van objectiviteit bij komt kijken bij het maken van zulke beslissingen.

Verder is het zo dat mensen met OWs of bans die meestal onterecht vinden, ook al zijn ze misschien wel terecht toegekend.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-08-09 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

_Kimmm

Cayenne schreef:
Maar wanneer iemand alleen op EA wordt geband, kan ze wel nog steeds via PB dingen aan mensen verkopen die op zoek zijn, of bieden op artikelen.
Dat gaat dus ook niet werken.
Dan zou het hele EA gedeelte ontzichtbaar moeten worden gemaakt voor die persoon, maar dan nog zijn er manieren om toch te handelen.
Tja, dan blijft er nog maar 1 manier over en dat is een permaban.

Ben ik het niet mee eens.
Al zou ze willen kan ze onder ander account ander ip adress weer lid worden.
Of 1 van de andere familie leden in huis!
Dat valt toch moeilijk te controleren.
Ik vind persoonlijk dat er nu dus maar na 1 kant van het verhaal aan hoort.
En zij niet eens hier reageren kan omdat ze gelijk geband is.
Een verhaal een deal een afspraak bestaat toch uit 2 kanten.
Waarom is er nu maar 1 kant wel aanwezig dan?

tessyke

ik vind goede reacties niet meteen niet-relevant als het om zo'n topic gaat
dat heet zwartmaken van die persoon

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:40

tessyke schreef:
ik vind goede reacties niet meteen niet-relevant als het om zo'n topic gaat
dat heet zwartmaken van die persoon

:j

Vind het tevens ook raar dat de mod mijn vraag wel gelezen heeft maar ik geen antwoord krijg op mijn vraag/ verhaal.
Laatst bijgewerkt door _Kimmm op 28-08-09 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:40

Neonlight schreef:
Voor wat betreft de reacties die verwijderd zijn uit dat topic. Er staat duidelijk in het topic dat niet relevante reacties verwijderd worden. Ook wordt er alleen maar informatie gevraagd of eventueel meer slechte ervaringen, en er wordt gevraagd dit per pb te melden.

Maar waarom? Bokker is al geband. Waarom dat te kakken zetten? Wat doen jullie met die info die dan nog binnen komt?

_Kimmm

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:41

Je zet er inderdaad de bokker te kakken mee terwijl esmee een best bekende actieve bokker is.

:n nee ik vind het absoluut niet kunnen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:42

Zodat we eventuele andere manieren hebben om deze zaak op te lossen. Er is nu een bokker gedupeerd, en dit is nog steeds niet opgelost, deze bokker blijft nog steeds gedupeerd.

tessyke

slimmerik schreef:
Neonlight schreef:

Maar waarom? Bokker is al geband. Waarom dat te kakken zetten? Wat doen jullie met die info die dan nog binnen komt?

waaruit dus de denkwijze onstaat
"schuldig tot tegendeel bewezen" :j

Cayenne

slimmerik schreef:
Neonlight schreef:

Ik vind dat niet te kakken zetten maar goed.
Dus volgens jou kan het team beter de hele banlijst afschaffen? :D Als je het op die manier bekijkt is dat natuurlijk ook een form van 'te katten zetten'.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:43

vanmorgen wilde ik na opening van dit topic direct ff reageren naar een mod
maar daar ik zag dat positieve direct verwijderd werden dacht ik dat het weinig zin zou hebben

daar ik dus geen negatieve ervaringen heb met boterkoekje
wel positieve

en ben echt geen dinnetje :D
ken haar persoonlijk absoluut niet
slechts van ea

gaat alsnog een pb sturen
wie weet heeft het zin :o
Laatst bijgewerkt door nickyu op 28-08-09 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Cayenne schreef:
De regels volgen is helemaal niet zo moeilijk op bokt en die regels zijn ook duidelijk wel nodig.
Verder geloof ik nooit dat de moddies zo graag bannen. Het lijkt me dat er echt wel een vorm van objectiviteit bij komt kijken bij het maken van zulke beslissingen.
Verder is het zo dat mensen met OWs of bans die meestal onterecht vinden, ook al zijn ze misschien wel terecht toegekend.

Een vorm van objectiviteit is nog heel wat anders als een daadwerkelijk objectief besluit nemen, daar heb je namelijk iemand voor nodig die objectief is.

slimmerik

Neonlight schreef:
Zodat we eventuele andere manieren hebben om deze zaak op te lossen. Er is nu een bokker gedupeerd, en dit is nog steeds niet opgelost, deze bokker blijft nog steeds gedupeerd.

Is toch aan de gedupeerde om aangifte te doen bij de politie. Daar moet ik als ik bedreigd wordt ook van jullie naar toe.....

Prrrr

sporter schreef:
Albert schreef:
Er kan op Bokt nooit sprake van een objectief systeem omdat er geen onafhankelijke derde is die de ban beoordeeld en uitspreekt en er is geen sprake van mogelijkheid tot verweer voor de ban actief wordt. Er is geen ban-systeem, maar een machtssfeer waarbij er wel regels zijn, maar die worden naar willekeur eenzijdig geïnterpreteerd.

_/-\o_

Grappig. Deze quote is van iemand uit mijn kennissenkring; wanneer het over hem of over zijn vrouw gaat, zal ik me altijd van commentaar onthouden. Dat hoort zo, volgens mij, en ook volgens het team. Er zijn mensen uit het team hecht bevriend met andere bokkers, en die zullen zich in die gevallen weer van commentaar onthouden.
Ik vraag me af hoe onafhankelijk je moet zijn om een oordeel te kunnen vellen. Juist om te voorkomen dat willekeur beslist, moeten er argumenten gegeven worden, en zijn er veeeeel modmeningen nodig om tot een beslissing te komen. De machtssfeer waarvan gesproken wordt herken ik niet. Zou ik die wel herkennen, dan was ik geen mod. Macht vind ik, als jurist, de slechtste manier van beslissingen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:44

Kimmie_girl schreef:
Ik vind persoonlijk dat er nu dus maar na 1 kant van het verhaal aan hoort.
En zij niet eens hier reageren kan omdat ze gelijk geband is.
Een verhaal een deal een afspraak bestaat toch uit 2 kanten.
Waarom is er nu maar 1 kant wel aanwezig dan?

Heb je het topic wel gelezen over wat de gang van zaken is? En dat BK zelf toegegeven heeft dat dit al enkele maanden speelt... Dus er is niet 1 kant gehoord, er zijn twee kanten gehoord, en het speelt al enkele maanden, en het blijkt maar niet opgelost te worden. Op een gegeven moment wordt er een streep getrokken, en daar is ze ruimschoots voor gewaarschuwd.
Onderwerp: Is het ban-systeem wel objectief?
Maartje1990 schreef:
Ik heb zojuist (telefonisch) contact gehad met boterkoekje. En het blijkt dus ook al enkele maanden te duren. Ik heb van siempie haar emailadres gekregen waarmee boterkoekje contact kan opnemen als ze het adres van essie nog wilt. Boterkoekje gaat nu dus contact opnemen met siempie (via dat mailadres) en ik hoop dat hiermee alles uiteindelijk opgelost wordt. En zoals ik de verhalen hoor is hier gewoon sprake van miscommunicatie/misvattingen/fouten :) Dus opzich is het niet een ban-systeem dat niet objectief is, maar gewoon een questie van miscommunicatie en misvattingen. Iig in dít geval.