oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:12

Shadow0 schreef:
Desiree schreef:
We geven soms ongezouten onze mening en sommige mensen zijn gewoon te snel gekwetst.

Zijn andere mensen te snel gekwetst, of zijn de opmerking soms te ongezouten? Wie bepaalt dat?

De mensen zijn te snel gekwetst, spelen de geknakte onschuld. Werkt meestal bij bokt. Dan wordt er gesproken over lekker doelloos afzeiken, nou ik vind van mijzelf dat ik altijd streef naar een inhoudelijke discussieposts. Dan lees ik ergens in dit topic dat mensen IRL niet zo zijn, dit niet durven te zeggen, excuse me, het is normale praat in een discussie. Irl gaat het er vaak nog heftiger aan toe. Nooit in een discussie met tegenstanders gezeten waar zelfs de stemmetjes luider worden?? Haha! De mensen zijn niks gewend, out there is a jungle. Er wordt gedaan of het allemaal vrezelijk is. Penny scheldpartijen heb ik van geen een gelezen waarover er in dit topic geschreven wordt. Gewoon allemaal een eigen manier van redeneren en dat zou bokt nu zo smeuig maken, ipv dat miereneukerij over wat iemand zegt. Linken en associaties zijn snel en makkelijk te leggen als je op een knopje mag drukken, alles gaat op slot niemand mag en kan meer wat zeggen, straffen worden uitgedeeld en daarna gaan we weer vrolijk verder. Toch een raar systeem? Als ik irl mij aangevallen voel, dan vraag ik "wat bedoel je daarmee"? Leg ik een link die mij niet bevalt, dan vraag ik of het de bedoeling is, zo ja dan kan ik mij terecht of niet beledigd voelen. Laat de bokkers dit dan ook in een discussie doen, dan is het wel of niet uitgepraat. Maar woorden in de mond laten leggen en voorts monddood maken is een makkelijke weg om te kunnen winnen. Zo spelen kleine kinderen op het schoolplein en als het uit de hand loopt gaat de huilebalk naar de juf en de andere rennen of weg of lachen hard uit. Hoe zit dat hier??

Want laten we eerlijk zijn Het is een kliksysteem!! Je weet toch niet wie er temt?? Je kan toch denken dat je in discussie bent met een voor jouw zichtbaar groepje? Ineens wordt er getemt door een onzichtbaar iemand en je weet niet wie?? Lekker stiekum!! Laat dan in groot rood komen PIETJEPUK heeft getemt. Dan kan ik met die Pietjepuk in conclaaf waarom die beledigd of whatever het nodig vond om te temmen, misschien omdat die persoon een hekel aan mij heeft en zijn kans afwacht? Als er dan maar genoeg getemt wordt, lukt het vast wel een keer. Dat maakt het temmen stiekum, achterbaks en vind ik kliksysteem een terechte vergelijking. Okey 2e OW zal er wel aan komen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:46

Russel, jij maakt steeds een vergelijking naar het echte leven. Maar ook daar circuleren "kliksystemen". Met veel verdergaande gevolgen. Belastingdienst, sociale dienst, politie noem maar op.

Daarnaast heb je in het echte leven verschillende organisaties met verschillende regels. Een simpel voorbeeld kan zijn dat je in een restaurant niet mag roken. Klanten kiezen dan of ze dat een voor hen een aanvaardbare regel vinden of niet. Indien niet, dan gaan ze naar een ander.

Ik ken persoonlijk weinig potentiële klanten die er een sport van maken midden in dat restaurant te gaan staan en dagelijks een uurtje te oreren dat die regel niet klopt. Dat is een soort ongeschreven maatschappelijke regel. Dat doe je niet.

Op bokt hebben 'klanten' (tussen aanhalingstekens want er wordt immers niet voor een product betaald en er is geen sprake van verplichte afname of een monopoliepositie) vrijwel ultiem de gelegenheid te klagen over het product bokt. En daarbij is een aantal regels van kracht. Wellicht regels waar sommigen het niet mee eens zijn, maar dat is in de echte wereld ook zo.

Dan nog je argument om het mensen maar uit te laten discussieren. Sommige zaken zijn niet oplosbaar. Meningen liggen dan te veruit een. Dan wordt een topic een soort herhaling van steeds meer verharde en uitvergrote standpunten (dit topic begint daar een voorbeeld van te zijn). En dat werkt niet.

Net zoals het niet werkt om een groep SP-ers (ik bedoel hier niet vrienden van SP maar de politieke tak van SP Haha! ) en een groep SGP-ers samen in een zaaltje te zetten en te zeggen: jullie komen er pas uit als je je meningsverschillen hebt opgelost. Dat gaat nooit lukken. In het beste geval zullen ze het eens worden over dat ze het nooit eens worden.

En zo ook op bokt. Bijvoorbeeld tussen naturals en de tegenstanders van natural. Om maar een duidelijke te noemen. In het echte leven en op bokt krijgen deze groepen meningsverschillen. Die behoorlijk uit hun voegen kunnen barsten. Daar zijn regels voor verzonnen en een systeem wat jij als 'klikken' omschrijft. Wellicht. Maar zoals je zelf al zegt: welkom in de echte wereld.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:51

oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!
Anya schreef:
Dan nog je argument om het mensen maar uit te laten discussieren. Sommige zaken zijn niet oplosbaar. Meningen liggen dan te veruit een. Dan wordt een topic een soort herhaling van steeds meer verharde en uitvergrote standpunten (dit topic begint daar een voorbeeld van te zijn). En dat werkt niet.

Hoe is het dan mogelijk dat SP en slimmerik en Desiree en slimmerik het inmiddels "uitgepraat" hebben via pb op fokt?? Met een sturende pb naar deze partijen was dat op bokt ook wel gelukt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:55

Soms wel natasja50. Tussen individuen kun je nog wel tot een vergelijk komen. Groepen hebben echter de neiging om de groepswaarden en normen steeds steviger neer te zetten. Los daarvan denk ik niet dat het aan bokt is om mensen te 'sturen' om het uit te praten. Dat ze elkaar aardig moeten vinden staat nergens in de regels. Dat behoort tot het privé domein.

Los daarvan: met het aantal posts en het aantal posters op bokt, is zo'n suggestie niet praktisch uitvoerbaar.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:57

Anya schreef:
Soms wel natasja50. Tussen individuen kun je nog wel tot een vergelijk komen. Groepen hebben echter de neiging om de groepswaarden en normen steeds steviger neer te zetten. Los daarvan denk ik niet dat het aan bokt is om mensen te 'sturen' om het uit te praten. Dat ze elkaar aardig moeten vinden staat nergens in de regels. Dat behoort tot het privé domein.

Los daarvan: met het aantal posts en het aantal posters op bokt, is zo'n suggestie niet praktisch uitvoerbaar.

Nou als ik zie hoeveel mensen er een ban hebben dan valt dat nog wel mee. Een sturende pb vóór een ban wordt gegeven moet toch te doen zijn? Kijk in dit geval is er totaal voor 4 maanden geband. Toch veel te zwaar voor zo'n vergrijp. Bovendien was het gewoon niet duidelijk of Ibbel nu meediscusieerde of aan het modden was.

Maar dit is al helemaal uitgekauwd hier en er is nog nooit enige coulantie vanuit het mod team getoond en die zullen ook nu wel in hun starre houding zich vastbijten. Van ons bokkers wordt wel de nodige coulantie en flexibiliteit geëist maar dat mag ophouden zo gauw je bij "het team"hoort.
Laatst bijgewerkt door natasja50 op 03-09-06 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:02

Anya, ik vind dat jij goed op de stof in gaat en een heldere uitleg geeft, zonder teveel "dure woorden" te gebruiken.

Nu kan er tenminste een gezonde discussie plaatsvinden, zonder dat er met slotjes wordt gedreigt. Lachen

Nu zie je dat er hierdoor ook suggesties worden aangedragen door deelnemers aan dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:08

Anya, sorry met alle respect, maar ik snap je post niet. Het is toch een kliksysteem? Of je nu IRL andere organisaties er bij haalt, is toch niet relevant. Het geeft alleen maar aan dat mensen dus graag klikken en als daar dan de gelegenheid voor wordt gegeven, dan werkt het ook zo. Haal je de anoniemiteit er van af, dan krijgt het een andere functie en geloof mij maar dan zal er heel wat minder getemt worden op bep. posts. Dat als iets verkeerd staat, zit toch niemand mee als er getemt wordt, toch prettig ook voor jullie als er dan groot, rood duidelijk staat dat Pietjepuk heeft getemt, hoeven de andere braverikken het niet te doen en heb je geen ellelange lijst of hoe werkt zo iets achter de schermen.

Maar waar over gepraat wordt, wordt dus wel door een groot gedeelte van boktgebruikers gezien als een kliksysteem anders was deze discussie niet opgelaaid en was er ook geen OW voor uitgedeeld.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:15

Ja hoor er is wel degelijk met enige regelmaat coulance getoond. Maar dat zijn geen zaken die je in een lijstje zet en publiceert. Bijvoorbeeld om de privacy van personen te beschermen.

Ik denk dat het een goed idee is om sturende opmerkingen in topics duidelijker te maken. Zeker omdat mods op bokt ook gebruikers zijn. Opmerkingen in een bepaald kader of een bepaalde kleur zou kunnen wellicht.

Met betrekking tot die waarschuwingen. OW's komen meestal niet zomaar uit de lucht vallen. Vaak is er in een topic al gewaarschuwd, is al een UN verstuurd in een eerdere situatie of hebben betrokkenen al een OW staan. Immers een eerste OW zit geen sanctie aan vast en wordt ook niet gepubliceerd in de lijst. Dat hier sprake is van totaal 4 maanden ban, heeft iets te maken met al eerder onvangen OW's.

@russel: ik geef aan dat er in het echte leven ook kliksystemen zijn. Bij de instanties die ik heb genoemd. Voor mensen die zwart werken en een uitkering hebben, voor mensen die olie in de put lozen of asbest slopen zonder vergunning, of onvoldoende belasting betalen. Kortom voor mensen die zich niet aan de regels houden. Daarin is bokt niet anders dan "het echte leven".

Het TEM systeem wordt door vele als kliksysteem gezien, maar de meeste tem's die wij wegwerken zijn "dit topic hoort hier niet"-tems. ik gok zo'n 80%. Dan heb je nog een groot aantal TEM's van mensen die hun artikel op EA hebben verkocht en vragen om een slotje. En een heel klein aantal gaat over ruzies en relletjes. Het grappige is dat dat nu de topics zijn die we zelf ook wel zien. Dat zijn namelijk de topics die heel hard gaan. En dat door de betrokken partijen vaak even hard wordt getemd. Zodat er soms wel 10 tems staan over één topic (dat wij nogmaals zelf ook wel hadden gevonden).

Met betrekking tot het TEM systeem zijn we vooral blij met de gewone tems. Het scheelt gewoon ontzettend veel werk als iemand je erop wijst dat een topic verkeerd staan. Dat kun je aan de titel echt niet altijd zien.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:23

Het verschil van mening waar het nu om gaat is of je alles maar mag zeggen om het daarna in het topic uit te praten of dat je niet alles maar kan zeggen wat je voor de mond komt.

Ik krijg het gevoel dat een aantal mensen vindt dat je ze maar moet nemen zoals ze zijn en als je daar problemen mee hebt het jouw probleem is niet van hun. Zolang maar één of twee mensen problemen met je hebben, lijkt me dat ook redelijk terecht. Maar als een groot deel van de andere bokkers problemen met je manier van communiceren heeft, moet je denk ik toch echt het probleem bij jezelf zoeken.

Als maar één of twee mensen problemen met jouw manier van communiceren hebben, dan kunnen ze waarschijnlijk temmen totdat ze scheel zien zonder dat er actie op ondernomen wordt, want de meerderheid heeft geen probleem met die manier van communiceren, dus ook de moddies niet. Als een grote groep problemen heeft met jouw manier van communiceren dan is er een grote kans dat die manier van communiceren als niet acceptabel wordt gezien en heb je een grote kans dat er gevolgen zijn in de vorm van OW's.

In het laatste geval denk ik persoonlijk dat je toch eens een keer naar je eigen manier van reageren moet gaan kijken in plaats van te roepen dat die mensen die er tegen kunnen allemaal pennies zijn. Een beetje zelfkritiek op zijn tijd kan echt geen kwaad.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 14:30

Shadow0 schreef:
Desiree schreef:
We geven soms ongezouten onze mening en sommige mensen zijn gewoon te snel gekwetst.

Zijn andere mensen te snel gekwetst, of zijn de opmerking soms te ongezouten? Wie bepaalt dat?

Hier dezelfde vraag maar dan andersom: wie bepaalt dat mensen soms te ongezouten zijn? Waarom krijgt de gekwetste persoon altijd zonder meer gelijk? Is dat dan terecht>?

Karl66 schreef:
Nee hoor, in die topics gaf ik netjes on topic mijn mening, je kan namelijk ook duidelijk zijn zonder ongezouten te worden.

Maar dat doe ik ook! Altijd gefundeerd, on topic, maar dat kan ook nog op een ongezouten manier. Misschien kun je wel stellen dat sommige dingen ook wel ongezouten ZIJN en ik zeg dingen zoals ze mijns inziens zijn op een dus gefundeerde manier.

Anya schreef:

Er zijn er een hoop bokkers die ik niet aardig vind. Toch zal ik evengoed voor ze opkomen als er onredelijk tegen ze gedaan wordt, als er dingen tegen ze worden beweerd over ze, die in mijn ogen niet waar zijn. Ook zal ik niet per definitie ze altijd tegenspreken, er kunnen nog altijd punten zijn waarin we gelijkgestemd zijn. Daar worden dan nog vaak grapjes over gemaakt ook. Eerlijkheid voorop vind ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:37

Desiree, ik denk dat jouw veronderstelling dat de gekwetste persoon altijd gelijk krijgt niet klopt. Ik ben er redelijk zeker van dat er regelmatig op allerlei mensen getemd wordt, waar geen reactie op op volgt onder het motto, waar maak je je druk om.

Maar als je regelmatig in de positie komt dat mensen zich door jouw gekwetst voelen en jij daar een OW over krijgt, is het misschien verstandig eens kritisch naar je eigen manier van communiceren te kijken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 14:39

Anya schreef:
@russel: ik geef aan dat er in het echte leven ook kliksystemen zijn. Bij de instanties die ik heb genoemd. Voor mensen die zwart werken en een uitkering hebben, voor mensen die olie in de put lozen of asbest slopen zonder vergunning, of onvoldoende belasting betalen. Kortom voor mensen die zich niet aan de regels houden. Daarin is bokt niet anders dan "het echte leven".

Ook al is het door de overheid toegestaan en wordt het aangemoedigd: klikken wordt toch in het algemeen beschouwd als een verachtelijk iets. Ook in het echte leven.

HOe kun je dat denken Karl>? HEb je daar bewijs van, of hoe is die indruk bij jou ontstaan, dat er veel personen temmen zonder dat daar op gereageerd wordt? Mijn Ow's komen overigens lang niet altijd door gekwetste personen hoor.

Verder ga ik niemand op bokt uit de weg. Er staan in mijn pb box een hoop friends toegevoegd maar geen een Foei. DAt zegt toch iets? Ik probeer mensen toch op een onbevooroordeelde manier te benaderen. Er zijn er enkelen waarbij er een inwendig allarmpje bij mij af gaat in de zin van "oei, oppassen voor die persoon"!'.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:43

Desiree, ik weet dat er naar aanleiding van twee topics op mij getemd is, zonder dat er gevolg aan die tems gegeven is. Dus ja daar ben ik redelijk overtuigd van.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 14:46

Ik weet het niet, mogelijk is dat mij ook gebeurd maar dat weet ik dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:48

Okey Anya, ik snap je nu Knipoog Is ook idd niet anders dan in het echte leven, o zeker niet. Net ook weer iets meegemaakt, oooo Boos! . Maar waar het mij over gaat is het verborgene en dat is jammer dat dat op bokt een plekje heeft gekregen.

Als er dan wordt gedacht dat er irl ook niet zo wordt gepraat, nou dat denk ik dus wel, even zo goed als het klikken. Maar dan zijn we het toch helemaal met elkaar eens?? Als de temknop OOK gebruikt kan worden om te "klikken" dan is het jammer dat bokt die gelegenheid biedt.

Als je vind dat je beledigd bent, kan je ook een PB naar de mod sturen en aandacht naar die post te vragen. Dan zou het eerlijker zijn om die persoon aan te spreken om zich te verantwoorden. Wordt je stelselmatig door iemand afgezeken, dan is die pb denk ik ook een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:52

En Desiree idd wij zijn het ook wel eens niet eens met elkaar geweest, maar als ik vind dat je in een topic onheus wordt behandeld, spring ik voor je in de bres. Bokt is voor mij niet persoonlijk. Ik ben het met je eens of niet en idd met sommigen ben ik het nooit eens. Haha! Maar als ik vind dat iemand oneerlijk wordt behandeld of onterecht een bal krijgt toegespeeld, spring ik in de bres. Kan niet tegen oneerlijkheid en onrechtvaardigheid.

Evenzo mijn eerdere post over persoonlijk worden, is niet op gereageerd zie ik. Die persoonlijk wordende post waren kennelijk niet OW waardig, vreemd. Sigaar

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:59

Ik heb nog nooit een OW gehad, laat staan 2 in 1 topic! Nog steeds heb ik niet een passende verklaring gehad voor de tweede, maar heb alle vertrouwen erin dat de onderbouwing nog komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:05

is passend een verklaring die jou aanstaat???

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:53

KiWiKo schreef:
is passend een verklaring die jou aanstaat???

Nee een onderbouwde verklaring die ergens op slaat, zodat ik het begrijp, zodat ik kan voorkomen dat zoiets nog een keer gebeurd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:55

voor jou ergens op slaat of voor het modteam ergens op slaat??

ik bedoel het niet verkeerd hoor, IK vind je een prima bokker, maar ik denk dat je, jezelf het te moeilijk maakt Haha!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:08

Ik wil graag begrijpen op welke grond dat heeft plaatsgevonden. Mijn ziens is er te makkelijk hierover besloten. Ik zou dat graag willen weten. Zoals ik het nu zie, zie ik het als onrechtvaardig. Maar wellicht zie ik het dus wel verkeerd!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:12

ik zeg niet dat je het je verkeerd ziet, ik "denk" alleen dat je het jezelf te moeilijk maakt Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:19

Prima. Ik denk persoonlijk dat je meer dan genoeg toelichting hebt gekregen. Jij bent het daar niet mee eens. Dat is mogelijk. Bovendien is dit topic niet bedoeld om specifieke OW's eens zeer uitgebreid te gaan bespreken.

Ik heb overigens gevraagd niet direct een 'sturende opmerking' in dit topic te zetten. Juist vanwege de discussie.

Nu maak ik er echter wel ééntje:

SPECIFIEKE VRAGEN OVER SPECIFIEKE OW'S in dit topic gaan niet beantwoord worden. Het moderatorteam is van mening dat meer dan voldoende toelichting is gegeven over het waarom daarvan. Indien het gevoel bestaat dat betrokkenen desondanks onterecht zijn behandeld, dan verwijs ik hierbij naar boktbeheer of naar de (inderdaad wegens drukke werkzaamheden veel afwezige maar nog steeds in functie zijnde ) bemiddelaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:58

Kijk, dàt is nog eens duidelijk. Een modopmerking groen maken waardoor meteen duidelijk is dat het om een modopmerking gaat en geen deel van de discussie is OK dan!

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:24

Anya schreef:
Prima. Ik denk persoonlijk dat je meer dan genoeg toelichting hebt gekregen. Jij bent het daar niet mee eens. Dat is mogelijk. Bovendien is dit topic niet bedoeld om specifieke OW's eens zeer uitgebreid te gaan bespreken.

Ik heb overigens gevraagd niet direct een 'sturende opmerking' in dit topic te zetten. Juist vanwege de discussie.

Nu maak ik er echter wel ééntje:

SPECIFIEKE VRAGEN OVER SPECIFIEKE OW'S in dit topic gaan niet beantwoord worden. Het moderatorteam is van mening dat meer dan voldoende toelichting is gegeven over het waarom daarvan. Indien het gevoel bestaat dat betrokkenen desondanks onterecht zijn behandeld, dan verwijs ik hierbij naar boktbeheer of naar de (inderdaad wegens drukke werkzaamheden veel afwezige maar nog steeds in functie zijnde ) bemiddelaars.

Precies Anya, dit is naar mijn idee een perfecte DUIDELIJKE mod-aanwijzing.
Daar kan niemand naast kijken of het verkeerd begrijpen.
Prettig zou zijn als alle moderators het zo zouden doen, in plaats van meteen naar slotjes en OW's te grijpen.
Ook moet het voor het mod-team in mijn ogen mogelijk zijn als iemand toch zo'n aanwijzing even niet ziet of negeerd dat dan de persoon in kwestie even wordt aangesproken via PB.
Want een simpele PB werkt vaak veel beter dan meteen naar de zware midddelen te grijpen, da's tenminste mijn ervaring.
Veel mensen hebben vaak gewoon even een simpele terechtwijzing nodig en draaien dan wel bij.
Ikzelf wel tenminste....maar helaas heb ik die enkel tesamen met een OW gehad, de laatste ban was 1 maand, maar ik ben al lang vergeten waar dat nu weer voor was.
Dus de kans is erg groot dat ik weer in herhaling zou vallen, dus post ik domweg niet meer in de topic's van vroeger, dan loop ik die kans ook niet meer Haha!