Bokt selectief?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:43

Het zijn toch geen ervaringen uit de wandelgangen, dat is alleen maar goed als die gegumd worden.
Juist eigen ervaringen, ook de negatieve, zouden gewoon geplaatst moeten kunnen worden. Maar daar gaat telkens iets mis.

dees21

Re: Bokt selectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:45

En daar zullen dan de juiste beweegredenen achter zitten waardoor er de conclusie getrokken is dat het gedeleted is!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:46

Ik zou graag willen weten of die beweegredenen inderdaad juist zijn. Daar bestaat nogal wat twijfel over namelijk.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:48

Waarom wordt daar geen duidelijke reden voor gegeven dan?
Het topic heet toch niet "deel hier je positieve ervaring met JvdH"?
Ik dacht dat het de bedoeling was een objectief beeld van de stal te scheppen.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:50

Betteke schreef:
Ik zou graag willen weten of die beweegredenen inderdaad juist zijn. Daar bestaat nogal wat twijfel over namelijk.

het zou kunnen dat het plaatsen van een negatieve ervaring onder smaad valt?

zal zo verder typen ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:53

Ik ben nog even aan het zoeken geweest in de regels die nu gelden en moet zeggen dat aan negatieve ervaringen neerschrijven nog wel wat haken en ogen zitten....

http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Negatieve_ ... op_Bokt.3F

Waren de negatieve posten hieraan getoetst IkBenEllen?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:55

Ervaringen uit eerste hand zijn toegestaan, maar als ze negatief zijn niet, dan is het smaad? :? Er zijn wel vaker topics over handelaren waar iets negatief besproken wordt en heel vaak zie je de betreffende zaak zelf in zo'n topic verschijnen met een oplossing of logisch antwoord.

Laster is kwalijk, negatieve ervaringen zijn vervelend, maar vallen niet onder smaad.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:56

@ikbenellen: ik vind dat je gelijk hebt, dat je inderdaad ook slechte ervaringen zou moeten kunnen delen, maar ik denk dat dat wettelijk niet mag op Bokt. Of in ieder geval niet zo open en bloot...

Ik moet zeggen dat ik zelf alles wat ik lees op bokt vaak lees met een korreltje zout. Maar stel nou dat anderen dat niet doen?

De gemiddelde leeftijd van de bokkers zit rond de ...14? Het penny-gehalte op bokt is hoog. En dan heb je al gauw dierenmishandeling, slecht zaken, en "sieliguh" paardjes....
Als je die dingen dan ook nog anders leest dan hoe de schrijver het bedoelt zou het voor bv een handelsstal of manege heel erg verkeerd uit kunnen pakken.

zo kijk ik er in ieder geval tegenaan, zegt ze heel voorzichtig :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:01

Mwah, lijkt me niet dat een gemiddelde 14 jarige een paard bij een handelsstal koopt. Daar zullen toch altijd volwassen bij aanwezig moeten zijn. In dat topic had een koper zich gemeld die nu, naar eigen zeggen, minder valide is door een val van een van de handelspaarden. Poep gebeurt, maar dat mag je toch gewoon zeggen in zo'n topic, dat is een ervaring uit eerste hand, of ben ik nou gek?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:03

Maar ik vind het wel logisch dat je als je een negatieve ervaring hebt met een stal/winkel/hoefsmid etc. dat je dat in eerste instantie probeert op te lossen met de tegenpartij. Kijk als de stal/winkel/hoefsmid op internet moet lezen dat ie iets totaal fout heeft gedaan zonder dat hij het met je heeft op kunnen lossen dan is zijn naam ten onrechte beschadigd.

(Stel dat de politie de namen van alle hardrijders die de eerste accept niet betaald hebben eerst op internet kwakt maar dat jij eigenlijk best wel wilt betalen voor de boete... )

Is daar niet uit te komen, tja dan vind ik (en volgens mij bokt ook) dat de negatieve ervaring uit eerste hand best vermeld mag worden. (niet van de politie hoor :D)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:06

Absoluut, ben ik helemaal met je eens! Eerst zelf een oplossing zoeken en daarna pas het internet op.

Maar dat is, volgens mij, gebeurd voordat de ervaringen op bokt werden gezet. En laten we bokt nou aub niet belangrijker maken dan het is. Je kan hier gewoon ervaringen uitwisselen, wat je ermee doet is een tweede. Die stal loopt nog steeds als een trein, dus zo kwalijk is het allemaal niet wat hier neergezet wordt.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:07

@slimmerik: ik denk dat Bokt het zo bedoelt ja!

*gaat toch snel topic doorneuzen*

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:13

ik zie op blz al 1 al 2 dingen:

het bericht van ietjelover is van horen van...

het bericht van Kylah is negatief, maar wel onderbouwd met de uitslagen van de foto's erbij.

Dus je mag wel negatief zijn, als ik dit zo lees.

wellicht heeft die ene die er af gevallen is wel teveel met krachttermen, dreigingen ofzo geschreven?
Of moeten ze het nog uitvechten voor de rechter maar maakt zij hem zwart via bokt?

*leest verder*

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:21

Teigetje volgens mij gaat het om de posten die verwijderd zijn. Die zul je dus niet aantreffen.....

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:24

slimmerik schreef:
Teigetje volgens mij gaat het om de posten die verwijderd zijn. Die zul je dus niet aantreffen.....

klopt, daar staan dingen van mods in. Maar ik lees wel degelijk allerlei negatieve en positieve berichten. Ook berichten over paarden met wonden, kreupel, nare bijsmaak e.d. Maar ook mensen die erg tevreden zijn.

Ts stelt dat een topic waarin men negatief is op slot gaat, dat is dus bij dit topic niet zo (ja, is wel op slot geweest, maar nu weer open en had na blz 1 al op slot gekund als er niets negatiefs geplaatst had mogen worden).

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:26

2x op slot geweest, 300 pb's en een overspannen mod volgens mij. :D

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:26

Betteke schreef:
2x op slot geweest, 300 pb's en een overspannen mod volgens mij. :D

_O- _O- _O-

arme mod!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:28

Nah, je kan het jezelf natuurlijk ook moeilijk maken he?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:32

Het voordeel van mod zijn is dat je wel kan zien waar de verwijderde posts over gaan.

Het gaat mis op het moment dat iemand aangeeft dat je vooral geen paard bij JvdH moet kopen en dat de bewuste bokker blijvende gevolgen aan de val heeft overgehouden. Wat er nou precies gebeurd is wordt niet duidelijk, ook niet na meerdere posts - dan krijg je een niet onderbouwde ervaring (wel uit eerste hand) die speculatie in de hand werkt. Die is, mijns inziens, terecht verwijderd. Daar blijft echter op gereageerd worden - en die reacties zijn ook verwijderd. Moet ook wel, want anders raak je de samenhang in het topic kwijt. Vervolgens verschijnen er posts dat je kennelijk geen negatieve ervaringen gedeeld mogen worden (jawel, mag wel, maar dan moet je wel een onderbouwing neerzetten waar eventueel op gereageerd kan worden) - off-topic, zeker als het eerste stuk ook verwijderd is. Dus ook verwijderd. In dit topic is een negatieve spiraal ontstaan van reacties op verwijderde posts die dus ook verwijderd worden, waardoor het topic is ontspoord en er veel posts zijn verwijderd, deels omdat ze niet onderbouwd of speculatief zijn, deels omdat ze op verwijderde posts terugslaan.

Jammer, want dat was te vermijden geweest wanneer die 'eerste' bijdrage van een duidelijk negatieve ervaring uit eerste hand gewoon had aangegeven wat die negatieve ervaring nou precies geweest is. Als ik het topic zo bekijk staan er echt negatieve ervaringen uit eerste hand tussen. Ook wel zodanig dat ik mezelf gewaarschuwd acht, mocht ik ooit een paard willen kopen...

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:33

@Prrrr, ik snap jou helemaal. amen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:25

Prrrr je hebt dus gezien hoeveel negatieve posts er verwijderd zijn (Teigetje008, met respect hoor, maar je hebt echt geen idee hoeveel). Eerste hand ervaringen. Als ze deze nou gewoon hadden laten staan waren daar niet al die verontwaardigde reacties op gekomen (die ook weer verwijderd zijn), en was m.i. het topic een stuk rustiger geweest. En objectiever. Nu is de tendens positief. Zeker als er tussen al dat geweld 1 post "mijn pony komt er ook vandaan en is kei lief" gewoon blijft staan. Nee dat is onderbouwd.

Ik stoor me veel meer aan een 12 jarige die ongerust is over haar cavia en waar vervolgens pagina's lang haar kop d'r af gehakt wordt door heel 14-jarig Bokt dat ze een dierenbeul is omdat haar moeder nog niet naar de da wil. Daar mag wat mij betreft sneller gemod worden.

Wat ik nog aan wil halen is dat ik de link op verzoek van de mod gezet heb, nu lijkt het net of het alleen over dit topic gaat, dat is natuurlijk niet mijn bedoeling.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:26

@ikbenellen: ik zag wel heel veel groen voorbijkomen en ging er van uit dat dat allemaal reacties op reacties op reacties waren...

Wat jij geeft als voorbeeld, tja, denk dat ze dat heel moeilijk aan kunnen pakken en dat bedoelde ik onder andere met het penny-gehalte.

Ik weet niet of je destijds het topic over de rhino hebt gevolgd? Dat vond ik wel heel netjes van Bokt. Alle namen van niet bevestigde bedrijven werden direct verwijderd, de post zelf bleef wel staan.
Op zich vond ik dat topic een grote paniekzaaierij, maar zoals bokt hierin reageerde vond ik wel goed. Men kon wel de ongerustheid spuien maar geen bedrijven zwart maken zeg maar. Denk trouwens dat dat topic wel op het randje zat van wat bokt wel en niet "mag".

Het probleem met dat topic was wel dat blijkbaar geen enkele bokker de regels gelezen heeft en men maar plaats- en stalnamen bleef posten....de mods hebben het daar heeeel erg druk mee gehad! En dan kan ik me voorstellen dat je als mod ook wel eens denkt.... :(

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:52

Teigetje008 schreef:
Het probleem met dat topic was wel dat blijkbaar geen enkele bokker de regels gelezen heeft en men maar plaats- en stalnamen bleef posten....de mods hebben het daar heeeel erg druk mee gehad! En dan kan ik me voorstellen dat je als mod ook wel eens denkt.... :(

Kijk daar ben ik het mee eens, dan mag zo'n topic wat mij betreft ook gesloten worden.
Als een mod vraagt geen namen te plaatsen en meerdere mensen doen dat daarna toch, dan zeg ik slotje

Alleen de updates waren belangrijk, niet de speculaties dus bokt kon prima zonder hun toevoegingen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:06

Prrr is al uitgebreid ingegaan op de oorspronkelijke vraag van de TS, ik wil zelf even ingaan op de negatieve ervaringen-topics die op dit moment besproken worden.

IkBenEllen: even specifiek ingaand op dat topic, er zijn daar ook reacties verwijderd op verzoek van degene die het bericht geplaatst heeft. Dat is ook in het topic aangegeven: schumers2012 @ [ED] Jansen van den Hout goede handelsstal? Bericht waarin de plaatser van dat bericht dat ook uitlegt, is in eerste instantie verwijderd omdat het off topic is. Ik heb het teruggeplaatst omdat ik me kan voorstellen dat het vragen oproept dat zo'n bericht verwijderd is.

Algemener kan je zeggen dat dit het delen van ervaringen op Bokt één van de listigste onderdelen van de site is. Wij vinden het als Bokt heel belangrijk dat je op Bokt je ervaringen kunt delen. Zo kun je op basis van de persoonlijke ervaringen van anderen veilig kiezen voor een hoefsmid waar 'iedereen' tevreden over is, of met een gezonde dosis voorzichtigheid op pad gaan naar een handsstal waar gemengde berichten over zijn. Wat ons betreft een heel groot goed.

Tegelijkertijd willen wij geen platform zijn voor het afbranden van bedrijven en het verspreiden van roddels en geruchten. En zijn er ook door de wetgever duidelijke regels gesteld: laster is verboden, beledigingen en smaad niet de bedoeling. Wij hebben er zelf bewust voor gekozen om strenger te zijn dan de wet, omdat de goede naam van een bedrijf heel makkelijk te besmeuren is en het heel makkelijk is om 'Boe!' te roepen terwijl een verhaal meestal twee kanten heeft. Hierboven wordt de link al gegeven van de wiki-pagina waarop duidelijk uitgelegd wordt wat de regels zijn op Bokt: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Negatieve_ ... op_Bokt.3F

Heel kort: je mag een negatieve ervaring enkel bespreken op hetmoment dat deze:
- uit de eerste hand is
- gefundeerd is, dus uitleg bevat over de ervaring
- neutraal geschreven is.
We zijn ons ervan bewust dat dat redelijk lastige regels zijn. Op het moment dat jouw hoefsmid ervoor zorgt dat je paard middenin het wedstrijdseizoen stokkreupel op het land staat omdat ie te lomp gesneden heeft, dan is het logisch dat je daar niet blij mee bent. Maar als je vervolgens op Bokt post: 'Die klootzak komt nooit meer aan m'n paarden, wat mij betreft spijkert ie alleen nog maar ijzers onder z'n eigen voeten, hoor alleen maar slechte verhalen over hem!!" wordt dat toch verwijderd. De post: "Ik raad deze man ten zeerste af, mijn paard staat op dit moment verplicht op rust omdat hij zeer onzorgvuldig geweest is, en dat is helaas niet de eerste keer geweest." vertelt het verhaal wel gefundeerd, uit de eerste hand en is neutraal en zal dus blijven staan.

Punt is wel dat veel mensen een negatieve ervaring niet uitleggen en niet neutraal zullen schrijven, terwijl dat bij positieve ervaringen wel gebeurd. De indruk kan dan ontstaan dat alleen positieve ervaringen zijn toegestaan omdat veel negatieve ervaringen worden verwijderd. We proberen dat tegen te gaan door op het moment dat een reactie wordt verwijderd, altijd contact op te nemen met degene die de reactie geplaatst heeft en uit te leggen wat er mis mee was en aangeven dat de reactie, onder voorwaarden, teruggeplaatst mag worden.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 11:28

Maar dit gaat niet zozeer over posts van gebruikers maar over topics waar je dingen ziet die niet door de beugel kunnen (volgens een aantal van ons dan)

Als daar iemand met een niet onderbouwde mening komt gaat het topic al vrij snel op slot, wordt niks ge-mod daar.
Zoals ik al eerder heb gezegd denk ik dat een oproep van een mod om alleen neutrale goed gefundeerde meningen te plaatsen veel meer uithaalt dan het topic simpelweg op slot te gooien
Want de TS blijft doorgaan zoals ze gaat en 2 maanden later staat er weer zo'n topic met weer dezelfde reacties etc. etc. etc.
En dan komen er ook nog reacties tegen de TS persoonlijk maar dat is weer een ander verhaal.