superpony schreef:Heb niet alles bijgelezen, topic ging te hard.
Op zich vind ik Bokt een prima plek, maar deel liever niet teveel prive dingen. Sommige dingen ben ik open over, maar als ik lees wat mensen allemaal delen schrik ik daar soms wel van. Maar misschien is dat de tijd waarin we leven en is het goed dat mensen zo hun verhaal kwijt kunnen. Dan denk ik toch dat ik Bokt wel een van de veiligste plekken vind, waar toch wel wat mods zijn om evt in te grijpen.
De pb's wist ik eerder ook niet. Met mensen die ik echt ken, vind ik dat ook geen ding, maar als mensen hun woede kwijt willen heb ik er niks mee. Ik heb sws een lijst niet geopende pb's, zoek het lekker uit denk ik dan.
Heb ooit wel een pb gekregen; Ik zet jou op de foei lijst. Tja, ik moest daar zo om lachen, maar diegene is het kwijt en dat lucht vast op. Kan er niet mee zitten.
En dat is ook een ding. De meeste ken je niet echt en ik weet wel zeker dat mensen online vaak anders zijn dan irl en Bokt ook gebruiken als uitlaatklep. Maar je kan ook vergeten dat de éém gewoon sterker in zijn schoenen staat dan de ander.
Wat ik wel vervelend vind, is dat mensen zo in hokjes denken en groeperen in bepaalde topics. Je moet een feminist zijn, want anders krijg je de hele brigade over je heen. Nee, ik moet niks en mensen zijn pas echt "beter" dan de ander als ze mensen in hun waarde kunnen laten. Maar bij het hele online gebeuren valt er een muur weg en zeker als mensen elkaar sterken, groeit een bepaalde macht over anderen.
Het andere is dat mensen echt bijhouden wie wat waar zegt en ook dingen uit andere topics tegen je gebruiken of inderdaad in je berichten gaan zitten spitten om iets van jaren geleden tegen je te gebruiken. Ze zoeken je zelfs prive op, op bijv fb om naar je foto's, adres, familie etc te zoeken. Tja, doe maar, maar ik vind het wat ziek en dan heb je geen leven of teveel tijd of beiden. Kan er niet eens boos om worden, maar heb wel medelijden.
Ik heb geen twitter en lees dat ook niet. Heb een insta account waar ik niks mee doe omdat er exact hetzelfde staat dan op fb bij iig mijn vrienden dan. IK ga niet alles 2x bekijken en liken.
Facebook is nog wel steeds het grootste verbruik en daar deel ik wel foto's. Als ik daar een keer op een nieuwsbericht of paarden berich reageer vind ik de reacties en aanvallen eigenlijk veel harder en grover. Daar zitten echt mensen om te zieken om het zieken en niet om een waardevolle bijdrage te doen of anderen te helpen, zelf iets te leren etc.
Maar het nadeel is daar ook dat je vrienden zien als je ergens reageert en ze elkaar gelijk bijspringen als je kritisch bent. Voor mijn gevoel zitten er ook meer mannen die wat vaker alles wegwuiven, zeker bij de onderwerpen over welzijn.
Ik denk dat de corona tijd en de discussies daarover ook wel impact hebben gehad. Mensen denken dat ze elkaar kennen en als mensen dan anti mondmasker waren of tegen de vaccinaties, ging het vrij hard. En ik denk dat toen mensen harder persoonlijk zijn geraakt.
Wat ik ook niet zo een geweldige ontwikkeling vind is dat er wordt gezegd dat bepaalde bokkers vaak een goede bijdrage hebben. Als mensen dus vaak overal reageren en hun verhaal leuk inpakken, is het opeens allemaal waarheid. Daar moet je gewoon voor oppassen en is net wat ik bedoel. Dan zouden van bepaalde bokkers altijd alles worden aangenomen, want die zijn bekend, reageren veel en dan zal het wel goed zijn.
Mensen moeten juist leren altijd kritisch te blijven en niet alles klakkeloos aan te nemen, je niet in een hokje te laten plaatsen en ook niet zo in de brave kudde meelopen. Zelf onderzoeken, vragen, nadenken en oordelen. Heel veel bokkers zijn al meer dan eens door de mand gevallen met adviezen.
Adviezen zijn vaak vast en zeker goed bedoeld, maar het streelt ook mensen hun ego. Anders gaan mensen niet uren zitten typen om onbetaald adviezen te geven.
Die Corona toppics hebben mij niet persoonlijk geraakt. Ook al ben ik niet gevaccineerd en heb ik een afwijkende mening. Er zijn wel pogingen gedaan mijn mening onderuit te halen. Er was zelfs een bokker die het nodig vond om mij troll te noemen en riep van jongens ik ga die blokkeren en daar bijval in kreeg. Daar heeft iemand mij verder echter niet mee. Dat zegt imo meer iets over die persoon en de aanhang dan over mij