Bokkers die verdwijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:25

superpony schreef:
Heb niet alles bijgelezen, topic ging te hard.

Op zich vind ik Bokt een prima plek, maar deel liever niet teveel prive dingen. Sommige dingen ben ik open over, maar als ik lees wat mensen allemaal delen schrik ik daar soms wel van. Maar misschien is dat de tijd waarin we leven en is het goed dat mensen zo hun verhaal kwijt kunnen. Dan denk ik toch dat ik Bokt wel een van de veiligste plekken vind, waar toch wel wat mods zijn om evt in te grijpen.

De pb's wist ik eerder ook niet. Met mensen die ik echt ken, vind ik dat ook geen ding, maar als mensen hun woede kwijt willen heb ik er niks mee. Ik heb sws een lijst niet geopende pb's, zoek het lekker uit denk ik dan.
Heb ooit wel een pb gekregen; Ik zet jou op de foei lijst. Tja, ik moest daar zo om lachen, maar diegene is het kwijt en dat lucht vast op. Kan er niet mee zitten.

En dat is ook een ding. De meeste ken je niet echt en ik weet wel zeker dat mensen online vaak anders zijn dan irl en Bokt ook gebruiken als uitlaatklep. Maar je kan ook vergeten dat de éém gewoon sterker in zijn schoenen staat dan de ander.

Wat ik wel vervelend vind, is dat mensen zo in hokjes denken en groeperen in bepaalde topics. Je moet een feminist zijn, want anders krijg je de hele brigade over je heen. Nee, ik moet niks en mensen zijn pas echt "beter" dan de ander als ze mensen in hun waarde kunnen laten. Maar bij het hele online gebeuren valt er een muur weg en zeker als mensen elkaar sterken, groeit een bepaalde macht over anderen.

Het andere is dat mensen echt bijhouden wie wat waar zegt en ook dingen uit andere topics tegen je gebruiken of inderdaad in je berichten gaan zitten spitten om iets van jaren geleden tegen je te gebruiken. Ze zoeken je zelfs prive op, op bijv fb om naar je foto's, adres, familie etc te zoeken. Tja, doe maar, maar ik vind het wat ziek en dan heb je geen leven of teveel tijd of beiden. Kan er niet eens boos om worden, maar heb wel medelijden.

Ik heb geen twitter en lees dat ook niet. Heb een insta account waar ik niks mee doe omdat er exact hetzelfde staat dan op fb bij iig mijn vrienden dan. IK ga niet alles 2x bekijken en liken.

Facebook is nog wel steeds het grootste verbruik en daar deel ik wel foto's. Als ik daar een keer op een nieuwsbericht of paarden berich reageer vind ik de reacties en aanvallen eigenlijk veel harder en grover. Daar zitten echt mensen om te zieken om het zieken en niet om een waardevolle bijdrage te doen of anderen te helpen, zelf iets te leren etc.

Maar het nadeel is daar ook dat je vrienden zien als je ergens reageert en ze elkaar gelijk bijspringen als je kritisch bent. Voor mijn gevoel zitten er ook meer mannen die wat vaker alles wegwuiven, zeker bij de onderwerpen over welzijn.

Ik denk dat de corona tijd en de discussies daarover ook wel impact hebben gehad. Mensen denken dat ze elkaar kennen en als mensen dan anti mondmasker waren of tegen de vaccinaties, ging het vrij hard. En ik denk dat toen mensen harder persoonlijk zijn geraakt.

Wat ik ook niet zo een geweldige ontwikkeling vind is dat er wordt gezegd dat bepaalde bokkers vaak een goede bijdrage hebben. Als mensen dus vaak overal reageren en hun verhaal leuk inpakken, is het opeens allemaal waarheid. Daar moet je gewoon voor oppassen en is net wat ik bedoel. Dan zouden van bepaalde bokkers altijd alles worden aangenomen, want die zijn bekend, reageren veel en dan zal het wel goed zijn.
Mensen moeten juist leren altijd kritisch te blijven en niet alles klakkeloos aan te nemen, je niet in een hokje te laten plaatsen en ook niet zo in de brave kudde meelopen. Zelf onderzoeken, vragen, nadenken en oordelen. Heel veel bokkers zijn al meer dan eens door de mand gevallen met adviezen.

Adviezen zijn vaak vast en zeker goed bedoeld, maar het streelt ook mensen hun ego. Anders gaan mensen niet uren zitten typen om onbetaald adviezen te geven.

Die Corona toppics hebben mij niet persoonlijk geraakt. Ook al ben ik niet gevaccineerd en heb ik een afwijkende mening. Er zijn wel pogingen gedaan mijn mening onderuit te halen. Er was zelfs een bokker die het nodig vond om mij troll te noemen en riep van jongens ik ga die blokkeren en daar bijval in kreeg. Daar heeft iemand mij verder echter niet mee. Dat zegt imo meer iets over die persoon en de aanhang dan over mij :j En zo denk ik daar altijd in. Ik probeer dicht bij mezelf te blijven. Als je een afwijkende mening hebt zul je ook een harde huid moeten hebben. Maar helaas kan niet iedereen daar tegen en soms kan het ook een keer genoeg of teveel zijn. Ik vind het jammer als mensen het fatsoen missen om anderen in hun waarde te laten. Maar ik kan dat toch niet veranderen. Neem het verder niet mee. Zodra ik weer wat anders doe dan forummen ben ik er dus ook niet meer mee bezig.

BartVB
Eigenaar

Re: Bokkers die verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:43

Beheer leest mee hoor. Alleen is het voor zover ik zie vooral een discussie over met respect met elkaar omgaan, verschuivende interesses, etc. etc.

Wat die omgang met elkaar betreft; ik kwam gisteren dit filmpje tegen. Is al best oud, waarschijnlijk ben ik de laatste die deze gevonden heeft, wil hem hier toch even delen:

Erg eens met de constatering dat de maatschappij is verruwd. Tegenstellingen worden uitvergroot, het wordt steeds meer 'zij' en 'wij'. Ook is het door internet makkelijker om je terug te trekken in je eigen hoekje/Facebook groep met gelijkgestemden. Op zich heel fijn en comfortabel natuurlijk, alleen zorgt dat regelmatig ook voor het meer overtuigd raken van het eigen gelijk.

Maaaarrrrr, de maatschappij, dat ben jij ;) Wij (als Bokt) gaan die maatschappij niet even veranderen. We kunnen wel ons best doen om Bokt.nl zo divers en prettig mogelijk te houden maar dat is een constant afwegen van belangen.

In ieder geval een mooie/respectvolle discussie hierboven!

Ik zag ook een paar concrete punten voorbij komen.

De "Zoek gebruiker's berichten" knop in het profiel kan natuurlijk vrij makkelijk worden weggehaald. Grootste nadeel daarvan is dat het schijnveiligheid geeft. Er zijn andere manieren om die berichten te vinden (maar dan moet je wel iets meer moeite doen).

Bij het anonimiseren kunnen we quotes vaak ook meenemen maar dat lijkt niet altijd goed te gaan. Als je dat opmerkt; geef het door, dan kunnen we daarmee aan de slag. Helemaal 100% gaat dat helaas nooit, o.a. om de redenen die Cambionn noemt:
Cambionn @ [FZ] Bokkers die verdwijnen?
Dat zou in de toekomst wel wat soepeler moeten gaan lopen.

Oude berichten aanpassen kan je zelf al voor een heel groot deel en als dat gaat over specifieke namen e.d. dan kunnen we daar ook bij helpen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:51

Nou Bart, op het moment dat meerdere gebruikers aangeven een zekere vorm van vriendjespolitiek te merken in modereer acties, is dat toch écht wel iets wat jullie als team van Bokt/beheer moeten aanpakken. Dan kun je wel makkelijk zeggen dat wíj de schuldigen zijn, maar dat is nu precies de zogeheten struisvogelpolitiek waar veel gebruikers tegenaan lopen.

Het topic loopt al heel wat pagina's, wellicht is het verstandig om wat verder terug te gaan want het ging ook over beleid van Bokt en daar haak je niet op aan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:54

Ik heb daar nog over na zitten denken.
Ik heb soms het idee dat dat ook komt omdat eerder openbaar kwam wie een OW kreeg of een ban.

Nu is het zo dat je alleen zelf ziet dat je een "sturende pb" krijgt, maar je hebt geen idee of een ander ook ergens op aangesproken wordt. En ik denk ook idd dat er wat willekeurig gemodereerd wordt, maar dat gevoel wordt hierdoor wel vergroot, denk ik.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:55

Ik heb idd niet alle 700+ reacties gelezen. Ik ga nog eens aan de gang.

Overigens zeg ik nergens dat jullie de schuldigen zijn :oo Het is wel zo dat je ook als gebruiker een hoop kan doen aan de sfeer in een topic en de manier waarop we met elkaar omgaan. Maar dat is zeker niet alleen jullie verantwoordelijkheid.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:58

Bart, ik weet wel zeker dat goed modereren helpt.

Wat ik bijvoorbeeld regelmatig zie gebeuren is dat een gebruiker aan het zuigen is, maar wel binnen de lijntjes kleurt, maar op die manier iemand het bloed onder de nagels vandaan haalt. En als die persoon het dan eindelijk zat is, en uitvalt, is het de persoon die uitvalt die een OW te pakken heeft, maar aan de oorzaak wordt niets gedaan, en het zuiggedrag gaat gewoon door.

En dat is gewoon echt, echt niet fair.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:02

Marjo schreef:
Nou Bart, op het moment dat meerdere gebruikers aangeven een zekere vorm van vriendjespolitiek te merken in modereer acties, is dat toch écht wel iets wat jullie als team van Bokt/beheer moeten aanpakken. Dan kun je wel makkelijk zeggen dat wíj de schuldigen zijn, maar dat is nu precies de zogeheten struisvogelpolitiek waar veel gebruikers tegenaan lopen.

Het topic loopt al heel wat pagina's, wellicht is het verstandig om wat verder terug te gaan want het ging ook over beleid van Bokt en daar haak je niet op aan.

Ik lees het topic al vanaf het begin mee, en ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Een van de genoemde punten was dat gebruikers stoppen met Bokt vanwege die vriendjespolitiek en voorkeursbehandeling van een aantal. En dat kost 'ons' hele fijne gebruikers, waaronder Mkango. Vervolgens komt er een hele discussie over technische zaken, social media etc. Interessant, maar er wordt daardoor wel voorbij gegaan aan de daadwerkelijke reden waarom gebruikers óók Bokt verlaten. Naast andere interesses, privacy etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:05

Avalanche schreef:

Wat ik bijvoorbeeld regelmatig zie gebeuren is dat een gebruiker aan het zuigen is, maar wel binnen de lijntjes kleurt, maar op die manier iemand het bloed onder de nagels vandaan haalt. En als die persoon het dan eindelijk zat is, en uitvalt, is het de persoon die uitvalt die een OW te pakken heeft, maar aan de oorzaak wordt niets gedaan, en het zuiggedrag gaat gewoon door.

Eens.
Mensen die taal technisch heel goed zijn kleuren heel politiek correct tussen de lijntjes maar weten wel precies hoe ze kunnen steken.

Iemand die daar na tig keer prikken eens minder correct op terug reageert is dan de klos.

Maar laten we eerlijk zijn. Dit is nooit anders geweest. En denk dat het ook nooit veranderd.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:08

Avalanche schreef:

Maar dan moet een mod meelezen in zo'n topic. Heb het wel meegemaakt in topics, groepje mensen zat continu op de tegenpartij te temmen. Dat haalt een discussie onderuit. Leest een mod de hele discussie mee dan wordt er minder selectief getemd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:09

Berdien schreef:
Marjo schreef:

Ik lees het topic al vanaf het begin mee, en ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Een van de genoemde punten was dat gebruikers stoppen met Bokt vanwege die vriendjespolitiek en voorkeursbehandeling van een aantal. En dat kost 'ons' hele fijne gebruikers, waaronder Mkango. Vervolgens komt er een hele discussie over technische zaken, social media etc. Interessant, maar er wordt daardoor wel voorbij gegaan aan de daadwerkelijke reden waarom gebruikers óók Bokt verlaten. Naast andere interesses, privacy etc.

Precies, en het is wel begrijpelijk waarom de discussie een andere kant op gaat; team/beheer wacht dusdanig lang met reageren dat mensen zelf gaan bedenken hoe dit op te lossen is. Door hand in eigen boezem te steken; wat mooi is, maar wat uiteindelijk niet gaat helpen.

De kern van het probleem is het beleid. De willekeur in het aanspreken van gebruikers, het ongemak om je eigen berichten/foto's te beheren etc. etc.
En daar wordt voor het gemak even aan voorbij gegaan. En dat zie je iedere keer weer terugkomen.

Er worden mooie ideeën geopperd om een topic te anonimiseren zodat het niet herleidbaar is naar de gebruiker, maar de informatie wel bestaan blijft; daar komt 0 reactie op. Dat zorgt ervoor dat gebruikers niet meer meedenken en uitwijken naar andere fora of social media.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:46

imaudy schreef:
Avalanche schreef:

Maar dan moet een mod meelezen in zo'n topic. Heb het wel meegemaakt in topics, groepje mensen zat continu op de tegenpartij te temmen. Dat haalt een discussie onderuit. Leest een mod de hele discussie mee dan wordt er minder selectief getemd.

Ja eens. De context is zo belangrijk in die dingen, en die wordt regelmatig gemist.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:47

BartVB schreef:
De "Zoek gebruiker's berichten" knop in het profiel kan natuurlijk vrij makkelijk worden weggehaald. Grootste nadeel daarvan is dat het schijnveiligheid geeft. Er zijn andere manieren om die berichten te vinden (maar dan moet je wel iets meer moeite doen).
Ik vind dit een beetje een kul antwoord om eerlijk te zijn. Omdat men het anders met wat moeite alsnog kan, maken we het maar makkelijk?

Ja er zijn andere manieren om berichten te vinden, maar dan hoef je het toch niet extra makkelijk te maken? Als je ziet dat zo'n functie vooral wordt gebruikt om amunitie voor persoonlijke aanvallen te vinden, dan haal je hem weg. Zeker als meerdere mensen daarom vragen. Immers, de meer moeite, de minder het zullen misbruiken. Gelegenheid maakt diefgemeen. En als men dan alsnog op andere manieren spul zoekt en vind, kun je dan altijd nog kijken wat daarop een gepaste actie is. En dat kan natuurlijk van niks en mee leren leven tot aanpassen zijn. Maar dat zie je dan wel weer.

BartVB schreef:
Bij het anonimiseren kunnen we quotes vaak ook meenemen maar dat lijkt niet altijd goed te gaan. Als je dat opmerkt; geef het door, dan kunnen we daarmee aan de slag. Helemaal 100% gaat dat helaas nooit, o.a. om de redenen die Cambionn noemt:
Cambionn @ [FZ] Bokkers die verdwijnen?
Dat zou in de toekomst wel wat soepeler moeten gaan lopen.
Dat klinkt iig prima. Dus ondanks sommige bokkers hun verhalen over de mods hierin van mij uit hierin het voordeel van de twijfel. Want ik heb zelf niet zo veel ervaring met jullie, en als dit ook zo uitgevoerd wordt heb ik daar niks op aan te merken.

BartVB schreef:
Oude berichten aanpassen kan je zelf al voor een heel groot deel en als dat gaat over specifieke namen e.d. dan kunnen we daar ook bij helpen.
Valt hier ook bijv. het anonimiseren van berichten ouder dan [datum] onder? Dus dat als een bokker zegt "kunnen jullie al mijn berichten ouder dan 10 jaar anonimiseren", dat dat kan? Want als dat kan zonder je hele account te hoeven te anonimiseren of op slot te zetten, zou dat wellicht al wat helpen met de problemen van sommige bokkers zonder gaten te creëren of rigoreus al het oude van iedereen te anonimiseren. En het zou niet zo heel veel moeilijker moeten zijn dan alle berichten anonimiseren.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 21-09-23 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:05

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Daarom kijk ik ook graag naar iemand die wat beeldmateriaal van zichzelf kan laten zien. Sommige Bokkers hebben een heleboel commentaar over anderen en vinden dat ze zelf heel goed bezig zijn irl maar 0,0 beeldmateriaal om het te ondersteunen. Dan komt het een beetje jaloersig over om de hele tijd met een vinger naar een ander te wijzen. En de eigen geloofwaardigheid wordt dan ook ondermijnd.

(en daar valt Karel ook onder, bovendien zet hij zichzelf voor paal met de rijtechnische onzin die hij verspreidt )

Naar wie men luistert, moet men zelf weten..mensen zijn echt wel in staat om uit de berichten te filteren wat hun aanspreekt en waar ze wat mee kunnen.

Dat is ook onzin. Niemand is verplicht om op een anoniem forum een ander beeldmateriaal te laten zien. Daarbij is niemand perfect, dus kan je zo altijd wel iets vinden.

En wat ik zie van mensen die veel commentaar geven is ook niet zo geweldig.

Of iemand wel of niet onzin verspreidt is aan degene die ernaar luistert. Jij vindt dat hij onzin verspreid, maar misschien zegt dat wat over jou.

Je kan gewoon nooit stellen dat mensen de enige waarheid spreken.

En ik kom ook mensen die fijn rijden, maar waar ik hun manier van houden echt ruk vind, dan haak ik ook af. Zonder welzijn ben je voor mij nog steeds geen geweldige ruiter.

Daarbij weet je nooit alles van iemand. Ik weet echt mensen die hele leuke filmpjes plaatsen, mooie foto's, veel prijsjes winnen en bekend staan als fijne ruiter, maar waar je niet onverwacht binnen moet komen. En dan hebben ze veel brave volgers die het klakkeloos voor ze opnemen.

Dan is het OF een momentopname, OF het is nodig om op dat niveau te komen, OF smoes, smoes, smoes. Allemaal omdat mensen zelf niet beter weten en of kunnen en zich graag ergens bij aansluiten. Hun held mag niet van een voetstuk vallen. Indirect is het dan namelijk ook kritiek op wat ze zelf doen en weten.

En wie gaan we als maatstaf nemen? Mensen die GP rijden? Die zijn heilig, doen alles goed en kunnen het ook zo goed doorgeven?

Goed lesgeven is net als goede teksten schrijven. Dat staat vaak los van kunde en kennis. Alle info is wel te vinden op internet en met een leuke draai aan info lijkt iemand al snel heel interessant. Maar mensen moeten vooral niet teveel in zichzelf gaan geloven dan, ondanks een grote aanhang. Het meeste is eigen ego strelen.

En zeiken over anderen en je eigen ego strelen is zoveel fijner!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 18:05

myk_en_shant schreef:
Dit mis ik bij bokt nogal vaak, je kan mensen temmen. Maar heb niet echt het idee dat het werkt. Lees regelmatig tenenkrommende opmerkingen naar elkaar, sommigen lokken elkaar ook echt uit.

O, zó mee eens :j Tot aan "nou dan tem je toch gewoon" aan toe en vervolgens gewoon door blijven gaan.

Echt niet leuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:06

Avalanche schreef:

Ja mee eens, dit gebeurd echt zo vaak. :j

En mensen die het dan zat zijn en een keer direct worden hebben het dan gedaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 18:08

Ik stel voor dat we het beheer om een zuigknop gaan vragen. Soort temknop maar dan zuig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:10

Koper schreef:
Ik stel voor dat we het beheer om een zuigknop gaan vragen. Soort temknop maar dan zuig.

:')
….

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:11

Koper schreef:

Goed idee _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:11

:')

Met modjes die daarvoor zijn :j maar het zou wel goed zijn. Imo is zuigen gewoon pestgedrag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 18:14

Pestknop of uitlokknop dan :P Jullie begrijpen me wel :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:31

Avalanche schreef:

Ik weet het niet hoor. Ik denk dat er al heel goed gemodereerd wordt. Je kan niet iedereen tevreden stellen. Er zullen altijd mensen blijven die zich benadeeld voelen.

Goed lezen is soms ook moeilijk. Veel bokkers zijn anoniem, in de zin dat het boktprofiel leeg is (daar ben ik zelf niet zo van, maar daar kunnen redenen voor zijn) Dat maakt wel dat je de mens achter de boktnaam niet kent, en de mens achter de boktnaam wel kennen helpt vaak wel een bepaalde reactie in de context te zien/op de juiste waarde te schatten.
Dan is dat wat als "zuigen" wordt geïnterpreteerd misschien helemaal geen "zuigen" maar oprechte zorg voor.

Te zwaar modereren slaat ook een discussie dood. Dat is ook niet wat je wil.
Het is een "hell of a job" denk ik; ik zou niet graag moderator zijn.

Wat je wel regelmatig ziet (en daar moet ik eigenlijk altijd wel een beetje om lachen) dat bij bepaalde onderwerpen / discussies - die aanvankelijk leuk en constructief verlopen - bepaalde bokkers (the usual suspects noem ik het maar even) opgetrommeld worden (kan het niet anders noemen). En dan vervolgens zo'n topic wordt gekaapt en volledig uit de hand loopt. Dat moet je als Bokt volgens mij wel in de gaten hebben. Wat daaraan te doen valt heb ik zo even geen beeld bij

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:35

Ik ben op dit moment nog op vakantie en heb niet genoeg tijd om echt actief mee te praten hier, maar ik heb het hele topic tot nu toe wel meegelezen :j Ik heb nu ook te weinig tijd en mogelijkheden om overal op te reageren, maar wil toch even op bovenstaande inhaken.

De kunst van het modereren zit hem voor mij in de zaken objectief (of in ieder geval zoveel mogelijk dan) te bekijken en beoordelen. Daarom modereren we bijvoorbeeld ook niet op inhoud, maar wel op persoonlijke aanvallen.

Nu blijkt uit dit topic dat in ieder geval een aantal van jullie vindt dat dit (objectief modereren) nu niet, of in ieder geval onvoldoende, gebeurt. Nu gaat het hierboven over gebruikers die 'zuigen'. Een handeling die wat mij betreft heel lastig objectief te beoordelen is, omdat het in mijn ogen een subjectieve ervaring is. Ergens begrijp ik wel wat jullie zeggen en ook wel waarom het wenselijk is dat daar iets mee wordt gedaan, maar tegelijkertijd zie ik daar eigenlijk alleen maar meer gevaar voor willekeur in het modereren. Beoordeel je dan als individuele moderator dat iemand zuigt? Moeten minimaal 2/3/enz. moderatoren het daar over eens zijn? Zien we het als zuigen als een individuele bokker een 'zuigtem' heeft geplaatst? Of bij 2/3/enz. bokkers?

Ik ben wel heel benieuwd hoe jullie dat zien :j En dan vooral ook of jullie daar echt een werkbaar beleid voor zien waarin willekeur zoveel mogelijk wordt beperkt, of dat het misschien helemaal niet haalbaar is (al is het nog zo'n grote wens)?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:41

Nadja, ik kan me niet voorstellen dat je je geen voorstelling van zuigen kunt maken.
Ik kan me uit mijn modtijd echt nog herinneren hoe de discussies gaan over: is dit over de schreef of niet, en dat we écht wel de zuigers in de gaten hadden (waar we dan alsnog nooit 'artikel 5' op loslieten) maar oh boy, die namen hadden we echt wel in beeld.

Praktisch advies: als je in een conversatie 1 bokker hebt die over de grens gegaan is (hint: meestal de laatste in een escalerende set posts) en 1-2 bokkers in diezelfde conversatie hebt waarover je met het modteam zit te dubben (hint: meestal eerdere bokkers in hetzelfde draadje die reageren op de bokker die uitgevallen is) "zitten die over de grens of niet", dan heb je precíes de zuigers in beeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:49

@Nadja Ik denk dat dat heel waar is. Objectief blijven is echt noodzaak. En ook een kunst. Die subjectiviteit zit er in, maar de kans dat je zo'n subjectiviteit helemaal verkeerd vertaalt - omdat iemands intenties echt anders zijn - is groot.
Je kunt denk ik niet anders als forum / moderator dan objectief de regels volgen. Anders is het niet werkbaar. Ook al zie je soms wel dat dat niet voor iedereen goed zal vallen.

Ik denk dat het aan jezelf is, als je je als forumgebruiker door iemand benadeeld voelt door een post, in een PB te vragen hoe iemand iets bedoelt. Dat kan al de lucht klaren. Soms helpt dat, soms niet en dan is het gewoon loslaten. Bokt is niet de hele wereld. Het is vooral een luchtig en soms informatief platform waar mensen hun ervaringen, ideeën etc kunnen delen. Meer moet het niet zijn en meer moet je er niet van verwachten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:52

Ibbel schreef:
Praktisch advies: als je in een conversatie 1 bokker hebt die over de grens gegaan is (hint: meestal de laatste in een escalerende set posts) en 1-2 bokkers in diezelfde conversatie hebt waarover je met het modteam zit te dubben (hint: meestal eerdere bokkers in hetzelfde draadje die reageren op de bokker die uitgevallen is) "zitten die over de grens of niet", dan heb je precíes de zuigers in beeld.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Maar het modereren erop is een grijs gebied. En dat is volgens mij niet te doen. Want stel dat je het mis hebt.