Bokkers die verdwijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 00:12

Oh joh is er in die korte tijd alweer iemand weg :\

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 00:54

Het is een poosje geleden dat ik zo’n lang topic van voor tot eind heb doorgelezen.

Interessante discussie, ik heb er zo niks aan toe te voegen behalve dat ik er best wat voor over zou hebben om oude berichten te kunnen verwijderen. Heus niet alles, maar alles van voor, pak m beet, 2018 ofzo? Ik heb meer gedeeld dan me lief is en ik nu weer zou doen, op andere platformen hou ik wel eens een opruim rondje, maar alleen op bokt word ik voor altijd geconfronteerd met mijn jongere ik :')

Wat mij ook opvalt, is dat dit inderdaad weer een topic is wat vooral gaat over het beleid op bokt, maar het complete beheer zich hier niet laat zien. En dan komt er vast weer het excuus dat het achter de schermen opgepakt wordt, maar vervolgens word er gewoon niks gecommuniceerd . Vervelend, maar dan ook, what’s new? We zijn niet anders gewend, vooral van de laatste tijd niet.

Wat ook erg slordig is, is dat gebruikersnamen van geanonimiseerde bokkers wel gewoon in een quote blijven staan. En dat het toegestaan is om bokkers, die er voor gekozen hebben op anoniem te gaan, alsnog met naam te benoemen. Zoals de bokker waar dit topic in eerste instantie over gaat. Eeuwig jammer dat ze weg is, maar dan zal het toch zeker niet de bedoeling zijn dat we hier nog weer gaan herhalen wie het was?

superpony

Re: Bokkers die verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 01:35

Heb niet alles bijgelezen, topic ging te hard.

Op zich vind ik Bokt een prima plek, maar deel liever niet teveel prive dingen. Sommige dingen ben ik open over, maar als ik lees wat mensen allemaal delen schrik ik daar soms wel van. Maar misschien is dat de tijd waarin we leven en is het goed dat mensen zo hun verhaal kwijt kunnen. Dan denk ik toch dat ik Bokt wel een van de veiligste plekken vind, waar toch wel wat mods zijn om evt in te grijpen.

De pb's wist ik eerder ook niet. Met mensen die ik echt ken, vind ik dat ook geen ding, maar als mensen hun woede kwijt willen heb ik er niks mee. Ik heb sws een lijst niet geopende pb's, zoek het lekker uit denk ik dan.
Heb ooit wel een pb gekregen; Ik zet jou op de foei lijst. Tja, ik moest daar zo om lachen, maar diegene is het kwijt en dat lucht vast op. Kan er niet mee zitten.

En dat is ook een ding. De meeste ken je niet echt en ik weet wel zeker dat mensen online vaak anders zijn dan irl en Bokt ook gebruiken als uitlaatklep. Maar je kan ook vergeten dat de éém gewoon sterker in zijn schoenen staat dan de ander.

Wat ik wel vervelend vind, is dat mensen zo in hokjes denken en groeperen in bepaalde topics. Je moet een feminist zijn, want anders krijg je de hele brigade over je heen. Nee, ik moet niks en mensen zijn pas echt "beter" dan de ander als ze mensen in hun waarde kunnen laten. Maar bij het hele online gebeuren valt er een muur weg en zeker als mensen elkaar sterken, groeit een bepaalde macht over anderen.

Het andere is dat mensen echt bijhouden wie wat waar zegt en ook dingen uit andere topics tegen je gebruiken of inderdaad in je berichten gaan zitten spitten om iets van jaren geleden tegen je te gebruiken. Ze zoeken je zelfs prive op, op bijv fb om naar je foto's, adres, familie etc te zoeken. Tja, doe maar, maar ik vind het wat ziek en dan heb je geen leven of teveel tijd of beiden. Kan er niet eens boos om worden, maar heb wel medelijden.

Ik heb geen twitter en lees dat ook niet. Heb een insta account waar ik niks mee doe omdat er exact hetzelfde staat dan op fb bij iig mijn vrienden dan. IK ga niet alles 2x bekijken en liken.

Facebook is nog wel steeds het grootste verbruik en daar deel ik wel foto's. Als ik daar een keer op een nieuwsbericht of paarden berich reageer vind ik de reacties en aanvallen eigenlijk veel harder en grover. Daar zitten echt mensen om te zieken om het zieken en niet om een waardevolle bijdrage te doen of anderen te helpen, zelf iets te leren etc.

Maar het nadeel is daar ook dat je vrienden zien als je ergens reageert en ze elkaar gelijk bijspringen als je kritisch bent. Voor mijn gevoel zitten er ook meer mannen die wat vaker alles wegwuiven, zeker bij de onderwerpen over welzijn.

Ik denk dat de corona tijd en de discussies daarover ook wel impact hebben gehad. Mensen denken dat ze elkaar kennen en als mensen dan anti mondmasker waren of tegen de vaccinaties, ging het vrij hard. En ik denk dat toen mensen harder persoonlijk zijn geraakt.

Wat ik ook niet zo een geweldige ontwikkeling vind is dat er wordt gezegd dat bepaalde bokkers vaak een goede bijdrage hebben. Als mensen dus vaak overal reageren en hun verhaal leuk inpakken, is het opeens allemaal waarheid. Daar moet je gewoon voor oppassen en is net wat ik bedoel. Dan zouden van bepaalde bokkers altijd alles worden aangenomen, want die zijn bekend, reageren veel en dan zal het wel goed zijn.
Mensen moeten juist leren altijd kritisch te blijven en niet alles klakkeloos aan te nemen, je niet in een hokje te laten plaatsen en ook niet zo in de brave kudde meelopen. Zelf onderzoeken, vragen, nadenken en oordelen. Heel veel bokkers zijn al meer dan eens door de mand gevallen met adviezen.

Adviezen zijn vaak vast en zeker goed bedoeld, maar het streelt ook mensen hun ego. Anders gaan mensen niet uren zitten typen om onbetaald adviezen te geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 01:45

superpony schreef:
Wat ik ook niet zo een geweldige ontwikkeling vind is dat er wordt gezegd dat bepaalde bokkers vaak een goede bijdrage hebben. Als mensen dus vaak overal reageren en hun verhaal leuk inpakken, is het opeens allemaal waarheid. Daar moet je gewoon voor oppassen en is net wat ik bedoel. Dan zouden van bepaalde bokkers altijd alles worden aangenomen, want die zijn bekend, reageren veel en dan zal het wel goed zijn.
Mensen moeten juist leren altijd kritisch te blijven en niet alles klakkeloos aan te nemen, je niet in een hokje te laten plaatsen en ook niet zo in de brave kudde meelopen. Zelf onderzoeken, vragen, nadenken en oordelen. Heel veel bokkers zijn al meer dan eens door de mand gevallen met adviezen.

Adviezen zijn vaak vast en zeker goed bedoeld, maar het streelt ook mensen hun ego. Anders gaan mensen niet uren zitten typen om onbetaald adviezen te geven.

Tja. De laatste keer dat ik iemand advies probeerde te geven was eigenlijk gewoon omdat ik het niet prettig vind te zien dat iemand een paard kapot rijdt. Was overigens niet op bokt.

Ik denk ook dat je me niet goed begrepen hebt met bekende bokkers die goede bijdragen leveren. Wat ik bedoelde is dat er mensen zijn met veel kennis, en die op een constructieve manier hun uitspraken onderbouwen met argumenten. Dus inderdaad de mensen die zelf onderzoeken en nadenken enzo :)
Of is dat jouw definitie van "verhaal leuk inpakken"?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 03:23

Ook wakker? :)

Ik weet niet zo goed waarin het zit. Sommige mensen zijn gewoon op sociaal vlak vrij sterk en kunnen hun verhaal mooi vertellen en mensen goed inpalmen.

In het echte leven heb ik dat ook wel dat ik iemand niet echt aardig vind, maar ze toch vrij veel vrienden/kennissen om zich heen hebben en een goede show in mijn ogen verkopen om aardig gevonden te worden.
Ik heb een erg gevoelige sensor voor alles wat nep of niet oprecht is.

Of iets een goede bijdrage is kan je nooit echt zo met zekerheid zeggen. Als je ergens weinig vanaf weet en iets klinkt overtuigend, zal het wel goed zijn.......
Of als dingen algemeen geaccepteerd zijn, volgen mensen braaf.

Mensen kraken bijv Karel de Lange af, want die verteld een hoop, maar kan het volgens sommigen zelf niet. Maar dat is met veel bokkers net zo. En er is natuurlijk geen enkele controle of mensen werkelijk de ervaring hebben die ze claimen.
Voor mij zijn een aantal al vaker door de mand gevallen.

Maar mensen zoeken altijd wel hun soortgenoten en sluiten graag aan bij gelijkgestemden. Als er een topic is met nare rijfoto's en iedereen roept dat het geweldig is en die bekende, veel aanwezige bokkers gooien er een interessant sausje overheen, is het heel lastig om goede kritiek te kunnen geven.

Heel veel wat wordt verteld wordt ook klakkeloos van internet overgenomen en is niet uit eigen ervaring, maar omdat mensen veel lezen, filmpjes kijken etc. Dan is het een hoop theorie, maar missen mensen wel het stuk gevoel, timing etc.

Met omgang, stalling, voeren etc net zo. Ik verkocht bijv voer, gaf les etc, maar had geen zin in een goede site en veel online gebeuren toen.
Maar je komt op veel plekken, ziet veel mensen etc. Dan bouw je ervaring op en gaat ook dingen anders zien dan de pure theoretische kennis.
Dan start een jonger iemand heel commercieel een bedrijf, blogt veel en heeft binnen no time een veel groter bereik. Dat was echt niet vanwege de kennis en ervaring, maar wel veel commercieel inzicht.

En paardenmensen zijn vaak onzeker, willen het goed doen, zijn kwetsbaar, want hun dierbare beestje etc.
Kijk naar bijv het voeren; vroeger weinig hooi, biks en haver. Toen we pas meer hooi wilden, werd daar enorm tegenaan geschopt. Nu is het toch wel aardig overgenomen en ook algemeen bekend.

Horsemanship is een modern woord en zie je steeds meer, incl een wildgroei van paardenfluisteraars. Maar vroeger was je een natural of geiten wollen sokken muts als je wilde luisteren naar je paard.
Ook hier is het deels dus overgenomen, maar een groep schopt ertegen en denkt ook "stoer" te zijn als ze roepen dat je een paard eens flink moet aanpakken. En dan voelen mensen zich gelijk gesterkt, dus reageren ook; ja, geef hem maar een flinke mep etc etc. De andere reacties vallen dan weg. Zonde voor degene die wel wilde leren.

Bokt is geen real life en nog steeds redelijk anoniem. Mensen kunnen niet elke dag uren bokken als ze nog moeten werken, huishouden, dieren verzorgen etc. Voor sommige mensen is het ontspanning, wat opzoeken of een keer ergens op reageren, maar mag het gewoon niet teveel energie kosten. Dat wordt het wel als je steeds strijd aan moet gaan met mensen die de hele dag van alles roepen en zo bekende bokkers zijn geworden en zich ook meer kunnen permitteren dan anderen. Echt niet vanwege hun kennis of ervaring, maar wel door het continu aanwezig zijn, sympathie opwekken door hun manier van typen etc.

Het is echt een groot verschil of ik zeg; Je zit niet goed, doe er wat aan. of dat iemand typt; leuk paard, mooie combi, maar ik zou ook eens kijken of je instructeur wat meer aan je houding wil werken zodat je je paard wat minder in de weg zit.
3x raden naar wie men luistert?? de boodschap is vrijwel hetzelfde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:59

Ibbel schreef:
Probleem is dat de gemiddelde Jan Doedel niet in staat is zelf een onafhankelijke mening te vormen. En dát is het probleem.
De gemiddelde Jan Doedel gelooft alles wat-ie leest op internet, sterker, de 'oude' bronnen zoals kranten en het nieuws op TV ('the mainstream media') worden betwijfeld. En dáárom is social media de pest.

Nou ja de vraag is wat onafhankelijke main stream media nog is ondertussen..
De oude kranten en het nieuws op tv is ook niet altijd onafhankelijk
Ik vind 'gemiddelde jan doedel' wel heel denigrerend.. en wat wil je doen dan? Vooraf goedgekeurde informatie verspreiden? Er zijn landen waar het zo werkt, maar of dat nu optimaal is weet ik niet hoor :D

maar goed, dit wijkt heel erg af van de openingspost

Makkelijk oude berichten weghalen zou wel een fijne optie zijn ..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:07

Cambio schreef:
Maar Twitter is ook een social media met algoritmes. En die algoritmes zijn zo geperfectioneerd dat ze écht iedereen beinvloeden. Zoals eerder gezegd, is niemand daar imuum voor. Echt niet. Dus jouw info voélt misschien alsof je als je kritisch bent alle kanten ziet en de échte waarheid ziet. Maar dat is dus niet zo. Kritisch zijn is niet genoeg, want je vecht tegen een algoritme gemaakt is om perfect te manipuleren en dat zo veel van je weet, dat hij je beter kent dan jijzelf. Zoals eerder gezegd kom je met kritisch zijn verder, maar je wint hem niet.

En juist daarom wil Zuckerberg, Musk, Google, TikTok, en andere Big Tech zo graag alles van je weten. En geloof me, dat is enorm moeilijk tegen te houden, zelfs als je er diep in zit als privacy-expert (en dan heb ik het over mensen met nog veel meer kennis dan ikzelf). En dat begint al bij je systeem (Microsoft, Apple, Google), je email (Microsoft, Google), etc. etc. Daar zíjn wel alternatieven voor, maar hoe veel gebruiken dat? Zelfs mij koste het moeite om Microsoft vrij te zijn, Google ben ik bijna maar nog niet helemaal vanaf... Om nog niet om alle benodigdheden om online activiteit te blokken te spreken... Zoals in een ander topic ooit gezegd, met een VPN en ad-blocker ben je er nog lang niet, en met pech ben je zelfs verder van huis :') .

Citaat:
Het is aan de persoon zelf of het "top of flop" is Social media!!!
En daar ligt dus het hele probleem. Dat is het dus maar deels waar. En daar kun je helemaal 0 tegen doen, want letterlijk met geen mogelijkheid te manipuleren mensen bestaan niet. Niemand is onvatbaar. Écht niemand.

Aan de andere kant hebben niet-algoritme gebaseerde sociale netwerken zoals Mastodon en Lemmy ook hun eigen bubbel. Deel doordat het vooral bepaalde gebruikers zijn die het trekt (o.a. IT'ers), deels omdat je énkel ziet wat je volgt en men volgt wat hun intereseerd. En dan hebben we het nog niet eens over de privacy-hell die federatie met zich mee brengt. En dat zeg ik als gebruiker ervan overigens ;) . Fora hebben trouwens deels dezelfde problemen.

Dat gezegd hebbende. Het gemak waarmee je contact kan onderhouden met familie en vrienden, oude vrienden kan terugvinden, dat valt onder de mooie mogelijkheden van social media. En er kan idd ook goede info gedeeld worden! Die is alleen soms onmogelijk te onderscheiden van. En het is om die goede punten ook niet meer weg te denken. Het is alleen zo jammer dat die zo misbruikt worden dat de hele maatschappij eronder lijd, want dollars zijn belangrijker.

Als je het mij vraagt is goede regelgeving, en goede controle en consequenties daarop, de enige oplossing. De EU maakt daar goede stappen in gelukkig, maar zijn er nog lang niet. Naast dat de regelgeving lang duurt en nog te veel loopholes heeft, is het grootste probleem budget voor de privacywaakhonden. Die eindigen vaak met te weinig mensen en resources, en kunnen niet alles behandelen. Nog naast de complexe bureauxratie van de EU waar grettig misbruik van gemaakt wordt (zoals lekker in landen gaan zitten waar de privavywaakhonden niet zo actief zijn, en dan mogen andere landen bijna niks want valt onder land X z'n privacywaakhond).

Er was wel een hele mooie Nederlandse website met dingen die Average Joe kan doen voor betere privacy, die ook rekening hield met dingen als dat 9/10 mensen niet zomaar al hun social media gaan weggooien ofzo, maar ik kan er toch niet opkomen... Bits Of Freedom is ook wel een goede om te volgen omrent privacy dingen overigens, maar dat is een andere partij.

Helemaal mee eens. Zie mijn antwoord eerder op Kuggur.
Bedankt voor de uitleg die de puntjes op de i zet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:17

superpony schreef:
Ook wakker? :)

Ik weet niet zo goed waarin het zit. Sommige mensen zijn gewoon op sociaal vlak vrij sterk en kunnen hun verhaal mooi vertellen en mensen goed inpalmen.

In het echte leven heb ik dat ook wel dat ik iemand niet echt aardig vind, maar ze toch vrij veel vrienden/kennissen om zich heen hebben en een goede show in mijn ogen verkopen om aardig gevonden te worden.
Ik heb een erg gevoelige sensor voor alles wat nep of niet oprecht is.

Of iets een goede bijdrage is kan je nooit echt zo met zekerheid zeggen. Als je ergens weinig vanaf weet en iets klinkt overtuigend, zal het wel goed zijn.......
Of als dingen algemeen geaccepteerd zijn, volgen mensen braaf.

Mensen kraken bijv Karel de Lange af, want die verteld een hoop, maar kan het volgens sommigen zelf niet. Maar dat is met veel bokkers net zo. En er is natuurlijk geen enkele controle of mensen werkelijk de ervaring hebben die ze claimen.
Voor mij zijn een aantal al vaker door de mand gevallen.

Maar mensen zoeken altijd wel hun soortgenoten en sluiten graag aan bij gelijkgestemden. Als er een topic is met nare rijfoto's en iedereen roept dat het geweldig is en die bekende, veel aanwezige bokkers gooien er een interessant sausje overheen, is het heel lastig om goede kritiek te kunnen geven.

Heel veel wat wordt verteld wordt ook klakkeloos van internet overgenomen en is niet uit eigen ervaring, maar omdat mensen veel lezen, filmpjes kijken etc. Dan is het een hoop theorie, maar missen mensen wel het stuk gevoel, timing etc.

Met omgang, stalling, voeren etc net zo. Ik verkocht bijv voer, gaf les etc, maar had geen zin in een goede site en veel online gebeuren toen.
Maar je komt op veel plekken, ziet veel mensen etc. Dan bouw je ervaring op en gaat ook dingen anders zien dan de pure theoretische kennis.
Dan start een jonger iemand heel commercieel een bedrijf, blogt veel en heeft binnen no time een veel groter bereik. Dat was echt niet vanwege de kennis en ervaring, maar wel veel commercieel inzicht.

En paardenmensen zijn vaak onzeker, willen het goed doen, zijn kwetsbaar, want hun dierbare beestje etc.
Kijk naar bijv het voeren; vroeger weinig hooi, biks en haver. Toen we pas meer hooi wilden, werd daar enorm tegenaan geschopt. Nu is het toch wel aardig overgenomen en ook algemeen bekend.

Horsemanship is een modern woord en zie je steeds meer, incl een wildgroei van paardenfluisteraars. Maar vroeger was je een natural of geiten wollen sokken muts als je wilde luisteren naar je paard.
Ook hier is het deels dus overgenomen, maar een groep schopt ertegen en denkt ook "stoer" te zijn als ze roepen dat je een paard eens flink moet aanpakken. En dan voelen mensen zich gelijk gesterkt, dus reageren ook; ja, geef hem maar een flinke mep etc etc. De andere reacties vallen dan weg. Zonde voor degene die wel wilde leren.

Bokt is geen real life en nog steeds redelijk anoniem. Mensen kunnen niet elke dag uren bokken als ze nog moeten werken, huishouden, dieren verzorgen etc. Voor sommige mensen is het ontspanning, wat opzoeken of een keer ergens op reageren, maar mag het gewoon niet teveel energie kosten. Dat wordt het wel als je steeds strijd aan moet gaan met mensen die de hele dag van alles roepen en zo bekende bokkers zijn geworden en zich ook meer kunnen permitteren dan anderen. Echt niet vanwege hun kennis of ervaring, maar wel door het continu aanwezig zijn, sympathie opwekken door hun manier van typen etc.

Het is echt een groot verschil of ik zeg; Je zit niet goed, doe er wat aan. of dat iemand typt; leuk paard, mooie combi, maar ik zou ook eens kijken of je instructeur wat meer aan je houding wil werken zodat je je paard wat minder in de weg zit.
3x raden naar wie men luistert?? de boodschap is vrijwel hetzelfde.

Daarom kijk ik ook graag naar iemand die wat beeldmateriaal van zichzelf kan laten zien. Sommige Bokkers hebben een heleboel commentaar over anderen en vinden dat ze zelf heel goed bezig zijn irl maar 0,0 beeldmateriaal om het te ondersteunen. Dan komt het een beetje jaloersig over om de hele tijd met een vinger naar een ander te wijzen. En de eigen geloofwaardigheid wordt dan ook ondermijnd.

(en daar valt Karel ook onder, bovendien zet hij zichzelf voor paal met de rijtechnische onzin die hij verspreidt )

Naar wie men luistert, moet men zelf weten..mensen zijn echt wel in staat om uit de berichten te filteren wat hun aanspreekt en waar ze wat mee kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:22

Cer schreef:
Ibbel schreef:
Probleem is dat de gemiddelde Jan Doedel niet in staat is zelf een onafhankelijke mening te vormen. En dát is het probleem.
De gemiddelde Jan Doedel gelooft alles wat-ie leest op internet, sterker, de 'oude' bronnen zoals kranten en het nieuws op TV ('the mainstream media') worden betwijfeld. En dáárom is social media de pest.

Nou ja de vraag is wat onafhankelijke main stream media nog is ondertussen..
De oude kranten en het nieuws op tv is ook niet altijd onafhankelijk
Ik vind 'gemiddelde jan doedel' wel heel denigrerend.. en wat wil je doen dan? Vooraf goedgekeurde informatie verspreiden? Er zijn landen waar het zo werkt, maar of dat nu optimaal is weet ik niet hoor :D

maar goed, dit wijkt heel erg af van de openingspost

Makkelijk oude berichten weghalen zou wel een fijne optie zijn ..

Ben het met je eens Cer, goedgekeurde informatie verspreiden begint op China te lijken. Communisme en onderdrukking. Laat mensen lekker hun eigen mening vormen. :-)

Overigens doe ik helemaal niks met Twitter en Instagram, vind die eerste al vermoeiend als ik er naar kijk en Instagram vind ik heel oppervlakkig. Kan daar dus verder niks zinnigs over zeggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:48

Elisa2 schreef:
Ben het met je eens Cer, goedgekeurde informatie verspreiden begint op China te lijken. Communisme en onderdrukking. Laat mensen lekker hun eigen mening vormen. :-)

Mij hoor je niet over goedgekeurde meningen verspreiden, absoluut niet.
Maar de keerzijde van social media in combinatie met mensen die níet in staat zijn een eigen mening te vormen (en dat zijn er echt wel veel) is dat er heel veel beinvloeding en manipulatie plaatsvindt (zie posts over algoritmes) wat mensen niet doorhebben.

Het ongetwijfeld ook maar beperkte voordeel van 'mainstream' is dat dat over het algemeen géén individuele meningen zijn. Kranten zijn gekleurd, maar er zijn er meerdere, TV is gekleurd, maar er zijn meerdere omroepen, en wat daar aan nieuws wordt gepresenteerd komt door het (nog steeds gekleurde, zeker) filter van een groep mensen, een redactie en een eindredactie.

En China en Rusland controleren die redacties en eindredacties, dat is uiteraard de pest van het systeem 'staatskranten/-omroep' in dat soort landen, maar hier staat vrije nieuwsgaring bij mijn weten nog steeds hoog in het vaandel, wordt er nog steeds best wel goede onderzoeksjournalistiek bedreven én streven de meeste kranten en omroepen toch echt ook naar objectiviteit, ook al geven ze er hun eigen kleur aan.

En die normen en waarden en werkwijze van 'mainstream media' geeft toch wel wat meer waarde aan wat je daar leest aan informatie dat wat welke influencer, vlogger of blogger aan eigen meningen verkondigt.

En bokt is van dat laatste - zie de recente posts hier over wie 'goede' rijtechnische tips geeft - een prachtig voorbeeld. Het zijn allemaal eigen meninkjes, en de andere bokkers moeten daar hun eigen mening uit zien te vormen. Prima idee, maar de vraag is of die meningen ook daadwerkelijk zo ideaal gevormd worden als we zouden willen zien.

'Wat zegt je instructeur' is niet voor niets in dat soort discussies de gevleugelde vraag... Die wordt tóch geacht meer autoriteit te hebben dan een relatief anonieme bokker-achter-een-alias :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:02

Natuurlijk! een instructeur kan ook irl beoordelen wat er nodig is en dat is vanaf een toetsenbord zonder beeldmateriaal al een stuk moeilijker.

Ik weet niet wie bepaald wat ideaal is..mij gaat het er om dat de mensen die een vraag stellen iets uit de adviezen kunnen halen waar ze wat aan hebben. Als het werkt, dan werkt het.

Ik vind het lastig om over anderen te oordelen of zij wel of niet in staat zijn om correcte meningen te vormen uit de media en het nieuws. Wie ben ik om over zoveel mensen te oordelen zonder ze te kennen?

Daarom hoor ik graag waarom mensen tot zoiets komen, daarna kan ik zelf pas een mening vormen over wat ze zeggen en wat ik daarvan vindt.
En aan de hand daarvan zelf onderzoek doen, of niet..mijn mening bijstellen, of niet. Ik ga in ieder geval niet voor een ander bepalen wat DE waarheid is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:09

Ik heb het niets eens over een 'correct' mening te vormen, want net als dat er geen DE waarheid is, is er ook geen 'correcte' mening.
Ik heb meer dan 30 jaar werkervaring, heb héél veel mensen ontmoet en ontmoet ze nog (gewoon, IRL) die echt niet in staat zijn een eigen mening er op na te houden. Die alleen maar napraten wat ze het laatst gelezen hebben, waar dan ook. Die op de vraag: "maar wat vind je zélf" geen antwoord hebben.
Misschien ben ik een cynicus, maar ik geloof niet zo in de eigen mening van de gemiddelde mens.
En waarom ze geen eigen mening (kunnen) vormen, geen idee, maar misschien komt het wel door tevéél input via internet...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:22

Maar iedereen haalt zn informatie toch ergens vandaan? Want ook die zogenaamde 'eigen mening' is ergens op gebaseerd..

Daarnaast is het ook heel ingewikkeld om een eigen mening te hebben over complexe onderwerpen, dus dan gaan mensen toch ook uit van de informatie die ze lezen/horen en dan kiezen ze waar ze het prettigst bij voelen, of wat voor hun als meest waar klinkt.

Wat dat betreft heeft niemand een echte unieke eigen mening denk :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:26

Het laatste gelezene napraten is iets anders dan 3 kranten en 2 nieuwszenders bijhouden en op basis daarvan je eigen 'gemiddelde' te vormen.
Ik heb in de loop der tijd in ieder geval heel veel van die napraters ontmoet. Die ook vandaag iets anders zeggen dan vorige week. En niet omdat het nieuws opeens zo enorm veranderd was...

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:58

prugelpiet schreef:
Wat ook erg slordig is, is dat gebruikersnamen van geanonimiseerde bokkers wel gewoon in een quote blijven staan. En dat het toegestaan is om bokkers, die er voor gekozen hebben op anoniem te gaan, alsnog met naam te benoemen. Zoals de bokker waar dit topic in eerste instantie over gaat. Eeuwig jammer dat ze weg is, maar dan zal het toch zeker niet de bedoeling zijn dat we hier nog weer gaan herhalen wie het was?
Dat eerste is ook gewoon AVG-technisch fout. Een verzoek tot anonimisatie betekend alle tot persoon herleidbare gegevens weggehaald moeten worden. Daar valt een username onder. Dus ook in quotes en berichten zouden die weggehaald moeten worden. Enkel de posts zelf op anoniem zetten is dus technisch gezien niet genoeg.

Dat is technisch soms lastig, gezien veel mensen een username hebben die ook een normaal woord is en waarbij je dus niet puur alle occurences van dat woord kan zoeken. Daarbij zijn er ook momenten dat namen niet voluit geschreven worden, zoals Pien ipv pien_2010, of de eerdere quote van mij waar de nn uit mijn naam is verwijderd. Uiteindelijk is dat op een beetje website ook niet te doen, en dan kom je op zo'n moment waar 100% aan de AVG voldoen niet mogelijk is. Maar op z'n minst de quotes ook anonimiseren zou toch wel netjes zijn. Je kan daar bijvoorbeeld gewoon op HTML filteren (als in, vervang elke "quote=[username]" naar "quote=anoniem").

Overigens is het plaatsen van namen na het verwerken van een aanvraag tot anonimisering niet verboden. Oude data moet geanonimiseerd worden, maar nieuwe data hoeft niet per se gefiltered worden. Dus als later bokkers weer over iemand van vroeger praten, mag dat AVG-technisch wel gewoon. Natuurlijk kun je wel weer een nieuw verzoek doen, en kan een website zoals Bokt wel in zijn eigen regels hebben dat dit niet mag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:44

Ibbel schreef:
Ik heb het niets eens over een 'correct' mening te vormen, want net als dat er geen DE waarheid is, is er ook geen 'correcte' mening.
Ik heb meer dan 30 jaar werkervaring, heb héél veel mensen ontmoet en ontmoet ze nog (gewoon, IRL) die echt niet in staat zijn een eigen mening er op na te houden. Die alleen maar napraten wat ze het laatst gelezen hebben, waar dan ook. Die op de vraag: "maar wat vind je zélf" geen antwoord hebben.
Misschien ben ik een cynicus, maar ik geloof niet zo in de eigen mening van de gemiddelde mens.
En waarom ze geen eigen mening (kunnen) vormen, geen idee, maar misschien komt het wel door tevéél input via internet...

Nouja, ik ken het type mens wel die jij bedoelt. Maar zelf zie ik die gelukkig niet zoveel in mijn omgeving, de meeste mensen kunnen prima uitleggen waar ze hun mening op gebaseerd hebben als ik daar naar vraag.

Dat mensen hun mening kunnen bijstellen vind ik positief, als ze met ieder wind meewaaien niet maar die heb ik dus gelukkig niet zoveel in mijn omgeving.

Zit denk ik een verschil in mensen die zelf nadenken/ onderzoek of alles klakkeloos aannemen, hetzij van een ander, hetzij van een media bron.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:57

Elisa2 schreef:
Ibbel schreef:

Nouja, ik ken het type mens wel die jij bedoelt. Maar zelf zie ik die gelukkig niet zoveel in mijn omgeving, de meeste mensen kunnen prima uitleggen waar ze hun mening op gebaseerd hebben als ik daar naar vraag.

Dat mensen hun mening kunnen bijstellen vind ik positief, als ze met ieder wind meewaaien niet maar die heb ik dus gelukkig niet zoveel in mijn omgeving.

Zit denk ik een verschil in mensen die zelf nadenken/ onderzoek of alles klakkeloos aannemen, hetzij van een ander, hetzij van een media bron.

Dat geldt voor mijn omgeving ook, zowel als het om de Franse- , Engelse- of Nederlandse vrienden gaat. Ongeacht of men theoretisch of praktisch opgeleid is.

Over dat laatste wil ik nog iets liefs vertellen. Mijn twee zoons hadden een discussie over het vrouwenvoetbal en dat gedoe met die kus in Spanje. Ik vond het prachtig om te zien hoe mijn theoretisch opgeleide zoon zo mooi, respectvol en liefdevol discussieerde met mijn praktisch opgeleide zoon en v.v.
Zelfs het tempo van de discussie was rustig, er werd geen ingewikkelde taal gebruikt, ze waren totaal niet fel en hoe die twee leerden van elkaar en accepteerden dat ze verschillend dachten maar ook elkaar op een gegeven moment gelijk gaven. Prachtig. Ik heb alleen geluisterd en mijn moederhart was trots.

Iedereen,ook met totaal verschillende opleidingen kunnen gewoon met elkaar discussiëren. Als je anderen die wellicht minder goed gebekt zijn ook maar de ruimte en tijd geeft, wellicht wat minder moeilijke woorden gebruiken etc.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:38

Zeg Pien, jij gaat echt enorm met je tijd mee he <3 en je liefde met hoe je over mensen spreekt <3

Wat ben je toch een prachtig mens <3

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:40

Ssst, niet te hard zeggen, daar wordt die lieverd ongemakkelijk van :D <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:42

Dat is ook zo :D

maar ik hou toch van Pien <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:09

VuurVleugels schreef:
Ssst, niet te hard zeggen, daar wordt die lieverd ongemakkelijk van :D <3

Kunnen wij ook zwijgen? Je slaat de spijker op zijn kop Vuurvleugels _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:13

Elisa2 schreef:
Daarom kijk ik ook graag naar iemand die wat beeldmateriaal van zichzelf kan laten zien. Sommige Bokkers hebben een heleboel commentaar over anderen en vinden dat ze zelf heel goed bezig zijn irl maar 0,0 beeldmateriaal om het te ondersteunen. Dan komt het een beetje jaloersig over om de hele tijd met een vinger naar een ander te wijzen. En de eigen geloofwaardigheid wordt dan ook ondermijnd.

(en daar valt Karel ook onder, bovendien zet hij zichzelf voor paal met de rijtechnische onzin die hij verspreidt )

Naar wie men luistert, moet men zelf weten..mensen zijn echt wel in staat om uit de berichten te filteren wat hun aanspreekt en waar ze wat mee kunnen.

Dat is ook onzin. Niemand is verplicht om op een anoniem forum een ander beeldmateriaal te laten zien. Daarbij is niemand perfect, dus kan je zo altijd wel iets vinden.

En wat ik zie van mensen die veel commentaar geven is ook niet zo geweldig.

Of iemand wel of niet onzin verspreidt is aan degene die ernaar luistert. Jij vindt dat hij onzin verspreid, maar misschien zegt dat wat over jou.

Je kan gewoon nooit stellen dat mensen de enige waarheid spreken.

En ik kom ook mensen die fijn rijden, maar waar ik hun manier van houden echt ruk vind, dan haak ik ook af. Zonder welzijn ben je voor mij nog steeds geen geweldige ruiter.

Daarbij weet je nooit alles van iemand. Ik weet echt mensen die hele leuke filmpjes plaatsen, mooie foto's, veel prijsjes winnen en bekend staan als fijne ruiter, maar waar je niet onverwacht binnen moet komen. En dan hebben ze veel brave volgers die het klakkeloos voor ze opnemen.

Dan is het OF een momentopname, OF het is nodig om op dat niveau te komen, OF smoes, smoes, smoes. Allemaal omdat mensen zelf niet beter weten en of kunnen en zich graag ergens bij aansluiten. Hun held mag niet van een voetstuk vallen. Indirect is het dan namelijk ook kritiek op wat ze zelf doen en weten.

En wie gaan we als maatstaf nemen? Mensen die GP rijden? Die zijn heilig, doen alles goed en kunnen het ook zo goed doorgeven?

Goed lesgeven is net als goede teksten schrijven. Dat staat vaak los van kunde en kennis. Alle info is wel te vinden op internet en met een leuke draai aan info lijkt iemand al snel heel interessant. Maar mensen moeten vooral niet teveel in zichzelf gaan geloven dan, ondanks een grote aanhang. Het meeste is eigen ego strelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:18

Ibbel schreef:
Het laatste gelezene napraten is iets anders dan 3 kranten en 2 nieuwszenders bijhouden en op basis daarvan je eigen 'gemiddelde' te vormen.
Ik heb in de loop der tijd in ieder geval heel veel van die napraters ontmoet. Die ook vandaag iets anders zeggen dan vorige week. En niet omdat het nieuws opeens zo enorm veranderd was...

Maar even persoonlijk, vind jij als wetenschapper wel het meeste dat wetenschappelijk onderzocht is waarheid.

En dan even gericht op de medische wereld zijn er weer veel variaties hoe daarmee wordt omgegaan. Jij hebt de theorie, maar ik weet inmiddels uit "ervaring" dat elke arts het weer anders toepast of ook zijn eigen mening en ervaring laat meespelen.
Dus jij denkt uit wetenschappelijke hoek dat iets waar is, maar weet ook niet hoe het weer per persoon verschillend is wat de effecten zijn.

Bij alles wat we weten, moeten we niet vergeten dat we mensen zijn en geen robots.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:29

superpony schreef:
Ibbel schreef:

Maar even persoonlijk, vind jij als wetenschapper wel het meeste dat wetenschappelijk onderzocht is waarheid.

En dan even gericht op de medische wereld zijn er weer veel variaties hoe daarmee wordt omgegaan. Jij hebt de theorie, maar ik weet inmiddels uit "ervaring" dat elke arts het weer anders toepast of ook zijn eigen mening en ervaring laat meespelen.
Dus jij denkt uit wetenschappelijke hoek dat iets waar is, maar weet ook niet hoe het weer per persoon verschillend is wat de effecten zijn.

Bij alles wat we weten, moeten we niet vergeten dat we mensen zijn en geen robots.

Is dit niet ontzettend offtopic?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:19

Laatste jaren ben ik ook niet meer zo actief op bokt, meer in de meeleesmodus.
Zo nu en dan geef ik nog ergens een reactie, maar bij lange na niet meer dagelijks.

Redenen hiervoor zijn uitlopend van elkaar, inderdaad Facebook is populairder en ook makkelijker om te reageren, makkelijker om foto's en filmpjes te plaatsen.
Sommige groepen worden op Facebook echt goed beheerd en relschoppers worden zonder pardon verwijderd. En nee, respectvolle discussies worden niet gesnoeid.

Dit mis ik bij bokt nogal vaak, je kan mensen temmen. Maar heb niet echt het idee dat het werkt. Lees regelmatig tenenkrommende opmerkingen naar elkaar, sommigen lokken elkaar ook echt uit.
Dan haak ik weet af in die topic en ontstip mij dan.

Naast bovenstaande is de reden dat ik minder plaats, is dat mijn interesse verplaatst is. Ben nog zeer actief in de paarden, geef ondertussen al 16 jaar paardrijlessen met mijn eigen paarden, dus de tijd is er ook niet meer voor om urenlang te bokken.

Dit zal uiteraard ook voor meerdere mensen gelden.

Maar bokt is met zijn stemming altijd wel wat grillig geweest, het ene moment is het leuk gezellig, het andere moment dan wordt je nog niet letterlijk afgemaakt.

In dit topic reageren ook een aantal mensen, waarvan ik weet, dat ze niet altijd netjes met respect reageren. Of dat ze hun mening door willen drukken, door de andere juist af te schilderen als betweters en halen andere topics aan waar die persoon ook gereageert heeft.
Dus als deze persoon reageert in een topic, dan krijgt die persoon lik op stuk. Dit verziekt en verstoort een topic.