BartVB schreef:Echwel; klopt, eigenlijk een beetje het 'expert' punt dat in die 'Preventing Groupthink' lijst voorbij komt. Ik denk echter dat we het groupthink verhaal behoorlijk onderkennen en ook hebben ondervangen op een aantal verschillende manieren. Als hier grote problemen zouden zitten dan zou ik die terug moeten zien komen bij b.v. de bezwaarcommissie maar dat is niet het geval.
Wat bedoel je met 'expert' punt? Ik zie dat in de lijst van preventieve maatregelen van Janis niet langskomen.
BartVB schreef:@Alane; goed punt

Oude koeien zijn inderdaad niet van belang, wel bepalen oude conflicten regelmatig (en helaas) behoorlijk wat van de context. Daarmee moeten we flink opletten maar het is ook niet handig om dat soort informatie helemaal te negeren. Maar het is inderdaad niet het belangrijkste punt, belangrijker punt is dat er bij moderatorzaken vaak erg veel leeswerk komt kijken en daardoor niet iedereen evenveel van een 'zaak' weet, zeker bij de langlopende/complexe zaken/topics.
Bokt.nl is bijzonder goed in het conserveren van oud zeer en je moet je eens afvragen of het nu de gebruikers zijn of het beheer die dit in stand houdt.
BartVB schreef:Nog even wat betreft de anonieme mods; het bijsturen (dus 'joh, ik zie dit en dat mis gaan, is het een idee als je je punt zus en zo overbrengt') in een topic of via PB kan denk ik het beste in alle gevallen gewoon onder de eigen naam. Is persoonlijker, is directer, is duidelijker en je valt niemand aan waardoor niemand zich beledigd zou moeten voelen.
Zo gaat het in de praktijk niet en als je de huidige praktijk als voorbeeld neemt, is de eerste vraag die je moet stellen 'Is het ook beter of effectiever'.
BartVB schreef:Het versturen van sancties is wat ingrijpender en zorgt vaak voor meer 'wrok' bij de gebruikers, daarbij zie ik nog wel wat voordelen bij het anoniem versturen. Nadeel is wel dat je op die manier toch weer speculaties gaat krijgen. Je krijgt een (anonieme OW), hebt gezien dat bepaalde mods wat vaker in een bepaald forum of bepaalde discussie aanwezig zijn (als mod of als user) en dus zal die OW wel van die mod afkomen...
Zolang de mods niet onder de vriendjes en vriendinnetjes gaan verklappen wie of wat ze zijn, zou het bij de gebruikers bij raden moeten blijven en raden doen ze nu toch al vaak genoeg, naar de exacte en complete motivatie bijvoorbeeld.
BartVB schreef:Belangrijker punt is dat ik het idee heb dat anonieme mods wel een symptoom oplossen maar het onderliggende probleem niet aanpakken.
Dat kun je alleen weten als je het onderliggende probleem helder voor ogen hebt.
BartVB schreef:Ook lijkt het vooral een probleem op te lossen voor de moderators zelf (minder snel beticht worden van vriendjespolitiek b.v.).
Dat hangt vooral van de moderators zelf af en vooral van hun integriteit en betrouwbaarheid. In de huidige situatie zou je hier nog een enorme veranderslag in gang moeten zetten.
BartVB schreef:Zijn er eigenlijk mensen die de 'Foei' functie gebruiken? Waarom wel/niet? Dus het standaard verbergen van reacties geplaatst door mensen waarmee je gewoon niet door een deur kan? Het negeren van elkaars (gepercipieerde) sneren zou al heel, heel veel ellende kunnen schelen

Nee.
BartVB schreef:@Frantic; Maar hoe bepaal je of een topic alleen is om te rellen? Soms is dat duidelijk maar veel vaker niet, wat jij rellen vind kan ik een interessante discussie vinden.
Het zou heel kwalijk zijn al een enkel topic beide kwalificaties zou krijgen en de fout zit 'm in 'kan ik ... vinden', wat een vertaling is van 'zou best eens kunnen dat iemand iets vindt' . Hierin zou het team eens wat meer bij de realiteit moeten blijven en de normale normen en waarden moeten hanteren in plaats van voortdurend uitzonderingen bedenken die in de handen van een kwaadwillende misbruikt kunnen worden om te rellen of te stoken. Dit is een lastig proces dat meestal gemist wordt bij introspectie in een groep, maar het basisidee is heel simpel en komt samen in de vraag of je ook rekening moet houden met de denkwijze en standpunten van de gestoorde medemens of dat je gewoon uitgaat van wat normaal is. Hier is bokt.nl duidelijk van het pad af geraakt.
BartVB schreef:Dat zie je bij veel 'probleemgebruikers', daar zie je vaak dat een flinke groep het bloed wel kan drinken, andere groep is zo blij dat die gebruiker zijn/haar mening niet onder stoelen of banken stopt. Voor groep 1 is duidelijk dat die gebruiker van de site moet worden verwijderd, groep 2 staat op de achterste poten als we dat doen

Het beheer en team moet eens leren om niet alsmaar in grote hyperbolen en extremen te denken en praten over gebruikers, cq mensen. En voor de rest, zie vorige punt.
Het mag duidelijk zijn dat Groupthink als verschijnsel in al zijn aspecten aan de basis ligt van de problemen in het team, naast de moeilijkheden die het team al had in de samenstelling en gedrag van de leden van het team.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt