Aanvraag Kleurengenetica sub forum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:00

xElienx schreef:
als iets rasspecifiek is (wat niet vaak voor zal komen, ondanks dat het gezegt wordt), zou je toch [welsh] of [tinker] in de titel kunnen zetten. ook al staat het niet bij de rassen zelf, als raskenners geinteresseert zijn in kleuren, kijken ze toch wel bij KG

Nu bedoel je als er een sub zou zijn? Want in dit topic wordt best vaak gezegd dat raskenners nu juist niet bij KG kijken.

Dat is waar het me om te doen is hier he, ik had het ook bij het bericht 'er komt helaas geen sub' kunnen laten, maar ik zou graag zien dat KG toch meer gaat leven op het forum. Als er dan geen sub kan komen, hoe kunnen we het dan voor elkaar krijgen dat het toch een goedlopend onderwerp wordt. Kunnen we daar niet over brainstormen hier?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:03

Nicole288 schreef:
Dit stukje is opgenomen in de charter van F-AM en zal ook in de charters van rassensubs komen te staan:

Vragen over kleurvereving horen op F-AM, daaronder vallen o.a. vragen over de kleur van een paard zelf, waar zijn kleur vandaan komt (bijv uit anders gekleurde ouders) en welke kleuren hij door kan geven aan nakomelingen.
Ook algemene vragen over kleurengenetica horen thuis op F-AM. Bij topics over kleurengenetica plaats je op F-AM een [KG]-tag voor de titel.

Vragen over welke kleuren typisch zijn voor een bepaald ras of welke kleuren zijn toegestaan bij een ras kun je in de daarvoor bestemde rassensub stellen.

Dan hadden we het nog gehad over een centraal topic over KG, daar is maar weinig positieve respons op gekomen, moet ik daar uit opmaken dat er niet echt behoefte aan is dat dit er komt?

Dus niet meer onder WN-FA ?!

Nicole288 schreef:
Nu bedoel je als er een sub zou zijn? Want in dit topic wordt best vaak gezegd dat raskenners nu juist niet bij KG kijken.

Dat is waar het me om te doen is hier he, ik had het ook bij het bericht 'er komt helaas geen sub' kunnen laten, maar ik zou graag zien dat KG toch meer gaat leven op het forum. Als er dan geen sub kan komen, hoe kunnen we het dan voor elkaar krijgen dat het toch een goedlopend onderwerp wordt. Kunnen we daar niet over brainstormen hier?

De enige manier om KG meer te laten leven is net één subforum.
Een centraal topic over kleurengenetica is imo geen alternatief. Kleurengenetica is (voor velen) complexe materie. In een centraal topic lopen vaak verschillende discussies door elkaar, wat in het geval van kleurengenetica alleen maar tot verwarring kan leiden.

Als men geen sub wil maken over specifiek KG, kan men misschien een GENETICA-sub maken (zoals iemand al voorstelde).
Daarin zal waarschijnlijk hoofdzakelijk kleurengenetica besproken worden, maar er is dan tegelijk mogelijkheid om andere "genetische zaken" te bespreken.

Wat Stef nu ervaart met het al-dan-niet verplaatsen van topics, heb ik - vorige keer toen we een KG-sub vroegen - ook ervaren. Bepaalde mods vertikten het om topics te verplaatsen of zelfs gewoonweg de [KG]-tag te plaatsen waar die ontbrak.

Ik begrijp echt niet de motivatie, waarom men voor KG geen sub WIL aanmaken, terwijl er zoveel niet-paardgerelateerde subs zijn.
BOKT is in eerste instantie toch een paardenforum... soms heb ik de indruk dat er vaak meer over andere dingen wordt gel*lt en dat men nog eerder tegemoed komt aan de wensen, die niks met paarden te maken hebben.

Nicole288

Re: Aanvraag Kleurengenetica sub forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:03

2 goede punten YWC, bedankt voor de reminder over WN-FA :o en dan de topics over genetica in het algemeen, zijn die er op het moment ook? Algemene genetica zou ook onder F-AM horen en daar wordt maar heel weinig van geplaatst, ik vrees daarom dat je, als je ze samentelt, nog steeds niet aan genoeg topics zult komen om een sub te rechtvaardigen, maar het zou kunnen dat je ze nu ergens anders bent tegengekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:51

Bij algemene genetica denk ik ook aan erfelijke afwijkingen, ziektes e.d.? Die zouden nu onder Medisch worden geplaatst gok ik...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:15

Nouks schreef:
Bij algemene genetica denk ik ook aan erfelijke afwijkingen, ziektes e.d.? Die zouden nu onder Medisch worden geplaatst gok ik...

En waar zet je dan de erfelijke afwijkingen die medisch problemen geven maar die veroorzaakt zijn door kleuren genen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:50

Peterina, dat is dus *exact* mijn punt. Zogenaamd moet genetica bij F-AM, maar erfelijke ziektes zullen grotendeels toch echt bij Medisch belanden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:01

ik denk dat je als TS'er die keuze zelf wel kunt maken, maar mn gevoel zeg dat LWO-complicaties ed, toch snel bij KG terecht zal komen. het is toch een gevolg van complexe kleurgenetica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:43

Mijn gevoel ook hoor, alleen is er geen KG subforum dus denk ik dat men toch in de richting van Medisch denkt...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:48

Nouks schreef:
Peterina, dat is dus *exact* mijn punt. Zogenaamd moet genetica bij F-AM, maar erfelijke ziektes zullen grotendeels toch echt bij Medisch belanden.

Ik vind dat erfelijke ziektes juist niet onder Medisch behoren en eerder onder Genetica als Sub van F-AM, het zijn zaken die rechtsstreeks betrekking hebben op en met fokken = dus erfelijke factoren, of die nu veroorzaakt worden door kleurengenetica of andere genetica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:02

Ok laat ik post ff toelichten dan... Als iemand (erfelijke of niet) ziektes ervaart bij zijn/haar paard zal Medisch eerste gedachte zijn waarschijnlijk. Wil iemand een paard fokken en daarbij meer info inwinnen over erfelijkheid van een bepaalde ziekte, zou ik dat persoonlijk weer eerder onder F-AM doen. En dan heb je dus alwéér een tweedeling en zou dus een "genetica" sub uitkomst bieden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:17

kort gezegt:
medisch= gericht op genezing
genetisch= gericht op erfelijkheid

het 'verwerpen' van roan veulentjes (niet te genzen, wel te voorkomen met de juiste kennis), vragen over LWO (niet te genzen, wel te voorkomen met de juiste kennis), nachtblindheid bij few-spots (geen ziekte, maar een ongemak) etc etc is dus genetisch

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:44

Naar aanleiding van dit topic YWC @ [FZ] Goktopics KS naar de speelkamer?

Dus nog maar een andere plaats waar kleurendiscussies volgens de regeltjes thuis horen.
En dan maar zeggen dat kleurentopics niet verspreid staan 8)7 ... begrijpe wie begrijpen kan :n

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:28

Dat topic gaat over goktopics, en gaat voornamelijk over wanneer een veulen geboren wordt en welk geslacht, en soms komt er nog een gokje bij welke kleur een veulen wordt.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:47

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:55

dat is zelfs nog vóór vrijheidsdressuur en Anky! :) Lijkt me duidelijk dat het een onderwerp is waarvoor veel mensen zich intresseren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:23

Inderdaad een mooi lijstje... Nou, waar blijft dat subforum :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:39

ja, oud topic, k weet het ;)

Voor de mensen die hun steun toegekend hebben, mijn dank daarvoor!
Helaas gaat t m niet worden. Bokt ziet geen kans om KG een plekje te geven, en daar leg ik me bij neer.
Althans, daar leg ik me in die zin bij neer, qua bokt ;)

Heb dus maar zelf een forum in elkaar geknutseld voor de kleuren liefhebbers ;)

http://www.kleurengenetica.tk/

Have fun!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:44

Ziet er goed uit Stef,...

een pluim voor al je inzet :j

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:09

He wat ontzettend jammer.
Maar Stef, wat een inzet van je om dat forum op te zetten. Ik ga daar gelijk een kijkje nemen!
Super +:)+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:09

forum staat in de kinderschoenen hoor, input hoor ik graag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:10

Wat leuk, Stef! :)

Mocht je vragen hebben aangaande PHPBB, mag je me altijd een PM sturen... Ik heb wel enige ervaring met het opzetten van fora :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:20

Wat!!! Gaat dat Sub forum er nog niet komen???? Tjee wat onhandig allemaal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 02:05

geen sub...jammer...nog meer minpunten voor het zogenaamde paardenforum

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 22:53

Ja, heel oud topic ;)
Nu kan ik ook een nieuw topic openen, maar dit scheelt me een hoop typewerk ;)

Ben benieuwd of het beheer/team hier nog steeds hetzelfde in staat? Ik zie nl nog steeds de meerwaarde ervan :j

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:03

Ik ook