Strasser

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlies1

Re: Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:28

arno8 schreef:
En wie bepaalt wat algemeen aanvaard is en wat niet?

Uit de vele discussies op bokt over ijzers kan ik namelijk afleiden dat ze niet algemeen aanvaard zijn. Onder dressuurruiters kunnen dingen misschien algemeen aanvaard zijn, maar is het dan ook onder boeren die hun gezond verstand gebruiken algemeen aanvaard?

Het is wetenschappelijk bewezen (Dierendonck, 2006) dat individueel opstallen slecht is voor paarden en dat ze een ethologische behoefte hebben aan sociaal contact. En kijk nou eens zelf, is het opstallen van paarden algemeen aanvaard? Al jaren niet meer. Kijk eens naar de link in mijn onderschrift (Bit), dat is een artikel van jaren oud.

Ik stel voor dat je een topic op bokt opent om uit te proberen of het houden van een paard alleen in een stal de normaalste zaak ter wereld is.
Stel onder een SA de vraag: "Ik houd mijn paard alleen op stal en hij komt nooit op het weiland. Vinden jullie dat de normaalste zaak van de wereld?"

Ik vind het ook raar dat je bij alles dat niet 'algemeen aanvaard' is zou moeten zetten: "laat je goed voorlichten!"
Dat het gebruik van ijzers en stallen algemeen aanvaard is, betekent niet dat je paard dag en nacht in een stal moet staan en dat elk paard te allen tijde ijzers moet dragen. Het gebetekent wél dat de meeste mensen het de gewoonste zaak van de wereld zullen vinden als je een stal hebt voor je paard en dat je die stal ook gebruikt. Het betekent ook dat als je ijzers gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, het merendeel van de mensen ook dat de normaalste zaak van de wereld zal vinden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:39

dus omdat strasser niet 'normaal' is, moet er een disclaimer bij Verward

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:51

We hebben het hier over een bekapmethode die dusdanig ingrijpende dingen kan doen met een paardenhoef dat sommigen tijdelijk op rubber matten moeten lopen. Lijkt me een waarschuwing waard.

24/7 op stal zonder soortgenoten is welliswaar op de lange duur niet al te best voor je paard (daarnaast ken ik ook geen weldenkende paardenmensen die zoiets doen, medische nood uitgezonderd), ik vind het toch wat anders dan zo'n drastische bekapmethode. Er zijn mensen die denken "Oh leuk ga ik ook doen", bij Strasser betekend dat onmiddelijk tijdelijke lichamelijke schade, een paard op stal zetten zal 't paard op de korte duur niet al teveel schade toebrengen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:59

Jus_dOrange schreef:
daarnaast ken ik ook geen weldenkende paardenmensen die zoiets doen,

Ik wel. Een boerendochter nog wel, opgegroeid met paarden.
Op een gegeven moment was oma er wel weer aan toe dat er een paard rond zou lopen op het erf na de dood van haar oude paard, dus kocht de kleindochter een paard. Gezelschap? Waarom, er was toch leven genoeg op de boerderij?
Heeft haar paard dus van de hand moeten doen omdat ze hem niet meer kon houden, vreemd hè?

Ik vind dat dit:
Citaat:
De hieronder beschreven methode is niet algemeen aanvaard.
eruit zou kunnen en allen dit:
Citaat:
Laat je altijd deskundig voorlichten en begeleiden bij de hoefverzorging van je paard.

erin laten.

Of zet dan neer:
"De hieronder beschreven methode is niet algemeen gebruikelijk bij traditionele hoefsmeden. Laat je altijd deskundig voorlichten en begeleiden bij de hoefverzorging van je paard." ofzo.
Ik vind dit ook erg onvriendelijk en afschrikwekkend, het kan toch ook anders?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 01:17

Als jullie een artikel over strasser willen schrijven is dat misschien wel een goed idee.
Maar waarom moet er steeds weer slechte voorbeelden van traditioneel bekappen en ijzers bijgehaald worden.
Zo is het net of dat paarden die op ijzers lopen smalle, nauwe voetje hebben.
Heb het over strasser in je artikel maar ga in godsnaam niet weer afgeven op andere methodes.
En ik vind het goed dat er bij een aantal artikelen een soort van waarschuwing komt.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:18

Jus_dOrange schreef:
We hebben het hier over een bekapmethode die dusdanig ingrijpende dingen kan doen met een paardenhoef dat sommigen tijdelijk op rubber matten moeten lopen. Lijkt me een waarschuwing waard.

Dat zijn de uitzondelijke probleemgevallen in de kliniek van mevrouw Strasser. De methode is gelukkig véél breder dan alleen deze probleemgevallen.

Citaat:
Er zijn mensen die denken "Oh leuk ga ik ook doen", bij Strasser betekend dat onmiddelijk tijdelijke lichamelijke schade

Kijk dat zijn nou de idiote fabeltjes. Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat een Strasserbekapping onmiddelijk lichamelijke schade betekent?
Zoals ik hierboven al zei, bij uitzonderlijke probleemgevallen moet er inderdaad hier en daar drastisch worden bekapt (anders kan het paard alsnog naar de slager) dat ze tijdelijk kreupelen op weg naar herstel.

En wat het 'afgeven' op ijzers betreft. Heeft mevr. Strasser deze methode niet ontwikkeld n.a.v. de negatieve effecten van ijzers op de hoef? Onderbouwing van de totstandkoming van de methode is dan toch niet ongepast in een informatief artikel over Strasser of zie ik dat verkeerd?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:31

Auky schreef:
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat een Strasserbekapping onmiddelijk lichamelijke schade betekent?

Citaat:
Om dit hoefmechanisme zo snel mogelijk op gang te krijgen worden er enkele tamelijk drastische ingrepen uitgevoerd. Het paard kan geruime tijd zeer gevoelige hoeven hebben. Dr. Strasser zette de paarden op rubber matten tot de hoeven goed genoeg waren hersteld om weer over normale grond te lopen.

Lijkt me toch echt een duidelijke "Don't try this at home" methode, dit moet door een prof gebeuren, ik heb toch echt geen prof nodig om mijn paard op stal te zetten. Niet alle paarden zullen zo drastisch behandeld worden neem ik aan maar het medische bekappen van Strasser is een heel groot belangrijk deel van de methode en 't zal me niks verbazen als er types rondlopen die denken zelf hun paard even te gaan helpen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:37

Misschien moet er een disclaimer boven komen: geloof niet alle vreemde fabeltjes die over Strasser de ronde doen.

Wij geven niet af op andere methodes (tenminste, niet in het artikel van strasser). We zeggen alleen wat haar visie is.

Ik hoop dat de wiki op feiten gebaseerd moet zijn en niet op fabels. De waarschuwing erboven is gebaseerd op fabels.

Al dit geblaat heeft er niks mee te maken. Strasser IS de beste prof die je kunt hebben. Hoeveel smeden hebben dr. voor hun naam staan?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:47

Zoals ik al zei, gelukkig is de methode veel breder dan alleen de drastische medische bekappingen.
Natuurlijk moet je kennis van zaken hebben om zelf aan de slag te gaan, maar dit geldt ook voor traditioneel bekappen of wat dan ook. Dat is bij Strasser heus niet meer dan bij andere methodes.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:27

Juist, dan kun je boven hoefsmid ook wel zeggen: laat je altijd goed voorlichten.
Want stel je nou eens voor dat er misschien wel ergens gekken zijn die bij het werk van een hoefsmid denken: oh, dat ga ik ook doen.
En vervolgens slaan ze met spijkers een stuk ijzer in de hoef van hun paard...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:30

Voor het beroep van hoefsmid is ook nog steeds geen diploma/opleiding vereist, dus als Strasser een disclaimer verdient, dan het stuk over ijzers/hoefsmeden zeker ook.
Genoeg beunhazen tussen de smeden.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:09

Maar als strasser werkelijk zo goed is waarom gaan de traditionele smeden die er wel voor geleerd hebben zoals bijv. hoofcare dan niet over op deze methode?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:13

Omdat er misschien voldoende vraag is naar hun diensten?
Of omdat ze overtuigd zijn van hun eigen gelijk?
Vraag het hen zelf, ik kan niet voor hen antwoorden. Knipoog

Wel kan ik voor mezelf spreken en zie gewoon dat mijn paard 100% vooruitgegaan is sinds hij gestrasserd wordt.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:16

Ik kan natuurlijk niet aan alle hoefsmeden vragen waarom ze geen strasser gebruiken.
Van hoofcare weet ik dat ze er nit positief tegenover staan net zoals NB.
Maar ik wil alleen maar zeggen dat de uitzonderingen daargelaten strasser helemaal niet zo goed is als het traditionele bekappen.
Anders hadden vast meer smeden deze strassermethode gebruikt.
Er zijn maar een paar % mensen die geloven in strasser.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:23

Als je het wil weten, zou je dat toch eens moeten doen Knipoog

Je laatste aanname ben ik het niet mee eens. Strasser is vele malen minder bekend dan het traditionele ijzers ondermeppen, vind je het dan vreemd dat het minder wordt gebruikt?
En ja, als er door bijv. Boktwiki's bij voorbaat al een negatieve (onjuiste!) stempel op de methode gedrukt wordt, krijgt het nooit de goede bekendheid die het verdient.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:25

@hopla: Dat argument gaat niet op. Als je altijd zo zou denken, hadden we het wiel nog niet eens uitgevonden. Want ooit was er geen wiel. Dus moet je dan maar geen wiel gebruiken omdat niemand een wiel gebruikt? Nee dus.

Een nieuw idee krijgt vrijwel altijd tegenstand van de gevestigde orde, omdat die er belang bij heeft dat alles bij het oude blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:29

Wat is bokt weer lekker objectief.
Ten eerste, Strasses is een dierenarts, valt wat mij betreft onder een deskundige, en strasses zal haar methode niet afkatten. Dus het hangt al van de deskundige af, dus dat klopt zinnetje ook niet?

En is die waarschuwing er al van TB? Want dat kan óók ellende veroorzaken, als je maar een domme smid hebt.
Komt daar ook dat zinnetje?
En bij stallen?
En bij een slofteugel?
En bij zwepen?
En western?
En dressuur?
Je zou immers gevaar ermee lopen?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:52

Is het niet makkelijker om in de Wiki te zetten dat gebruik van informatie uit de Wiki in welke zin dan ook op eigen risico is en dat niemand verantwoordelijk is voor eventuele geleden schade?
Op die manier wordt het een stuk eenvoudiger en zijn er geen labels nodig!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:53

Auky schreef:
Als je het wil weten, zou je dat toch eens moeten doen Knipoog

Je laatste aanname ben ik het niet mee eens. Strasser is vele malen minder bekend dan het traditionele ijzers ondermeppen, vind je het dan vreemd dat het minder wordt gebruikt?
En ja, als er door bijv. Boktwiki's bij voorbaat al een negatieve (onjuiste!) stempel op de methode gedrukt wordt, krijgt het nooit de goede bekendheid die het verdient.

Ten eerste worden traditionele ijzers er niet onder gemept Knipoog waarom mogen wij over strasser niets negatiefs zeggen als jullie dat al wel bij traditioneel beslag doen.
En ten tweede is het zo dat als iets echt goed is dat een trend wordt.
Veel Nederlanders zijn immers toch ineens aan de Sonja bakker om maar een voorbeeld te noemen.
Strasser heeft zich gewoon niet waargemaakt bij het grote publiek.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:59

arno8 schreef:
@hopla: Dat argument gaat niet op. Als je altijd zo zou denken, hadden we het wiel nog niet eens uitgevonden. Want ooit was er geen wiel. Dus moet je dan maar geen wiel gebruiken omdat niemand een wiel gebruikt? Nee dus.

Een nieuw idee krijgt vrijwel altijd tegenstand van de gevestigde orde, omdat die er belang bij heeft dat alles bij het oude blijft.

Toen het wiel werd uitgevonden heeft het lang geduurd voordat iedereen het wiel gebruikte omdat er toen nog geen internet, televisie enz. was.
Toen eenmaal iedereen het gebruik(voordeel) van het wiel had ondervonden wilde men niets anders meer.
Je kunt dit niet vergelijken met strasser.
En waarom moet een nieuw idee per definitie tegestand krijgen van de gevestigde orde?
Ik denk dat er (als strasser echt zo goed is) hier een gouden markt ligt voor hoefsmeden.
maar waarom doen ze het niet dan?
Iets was nieuw is en goed is is juist een gat in de markt.
Maar strasser dus niet. Waarom kun je je afvragen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:06

Ook dat gaat niet op.
Je kunt niet zeggen: 'dit idee heeft zich niet binnen zoveel tijd over de wereld verspreid, dus is het geen goed idee, want goede ideeën verspreiden zich wel snel over de wereld.'

Je schrijft het internet teveel mogelijkheden toe. Soms zorgt het ervoor dat een idee snel verspreid, maar door de stormvloed aan ideeën raken sommige ideeën ook ondergesneeuwd.

Waarom Strasser geen gat in de markt is? Een antwoord zou kunnen zijn: 'Omdat mensen het makkelijker vinden om hun paardje in een hokje te houden en liever niet aan paardenwelzijn denken'. Betekent dat dat er iets gevaarlijk is aan strasser? Of is er iets mis met dat stalletje waar die paarden in gestopt worden?

Het ligt allemaal niet zo simpel als jij zou willen.

Het zou trouwens niet best zijn als iedereen zo zou denken: oei, een nieuw idee. Laat ik maar afwachten wat de rest er mee doet en er niet zelf over nadenken.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:12

arno8 schreef:
Waarom Strasser geen gat in de markt is? Een antwoord zou kunnen zijn: 'Omdat mensen het makkelijker vinden om hun paardje in een hokje te houden en liever niet aan paardenwelzijn denken'.

Dit moet je even uitleggen Verward

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:24

Volgens Strasser (en volgens mij) is het heel slecht om een paard op stal te houden. Je kunt een hoef nog zo goed bekappen, zolang een paard op stal staat, gaan de hoeven te hard achteruit. Volgens Strasser is zelfs een uur per dag al enorm slecht.

Maar veel mensen zetten hun paard liever niet buiten, de reden is vaak (niet altijd) egoïsme: het is makkelijker met opzadelen, je hoeft je paard niet te vangen, je hebt geen gezeur van andere klanten die zeggen dat een paard op stal 'hoort' of dat het 'zielig' is dat een paard met 'maar' 10 graden buiten zonder dekentje staat, etc.

Ze zetten het eigen gemak dus voor het welzijn van het paard.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:29

Je kunt je paard toch ook buiten op de wei houden en gewoon traditioneel laten bekappen of beslaan?
Wat heeft dat nu met strasser te maken wilde ik weten.
Mijn paarden staan nu ook weg te waaien op de wei maar dat wil niet zeggen dat ik dan ook strasser moet gebruiken.
Of is het als je strasser gebruikt wel goed om je paard op te hokken?
ik snap het hele verband niet wat strasser nu met ophokken te maken heeft. Verward
ik denk erg goed na over het welzijn van mijn paarden maar doe ik ze te kort door geen strassersmid te hebben?
Je denkwijze is volgens mij niet helemaal reeel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:37

arno8 schreef:
Waarom Strasser geen gat in de markt is? Een antwoord zou kunnen zijn: 'Omdat mensen het makkelijker vinden om hun paardje in een hokje te houden en liever niet aan paardenwelzijn denken'.

Je kan het imo ook veranderen in:
" Omdat hoefijzers nou eenmaal makkelijker het probleem oplossen, dan dat je de hele leefsituatie verandert"
Niet iedereen kan/ durft zo makkelijk te veranderen....
hopla schreef:
ik snap het hele verband niet wat strasser nu met ophokken te maken heeft.

Misschien zou je dan de wiki moeten lezen voordat je oordeelt, ik vind dat het daar erg duidelijk in staat:

http://www.bokt.nl/wiki/Strasser_visie