Ellende schreef:En dat is naar mijn mening 'hoe het zou moeten zijn'. Wat gebruikers vinden gebruiken wij als input, om achter de schermen beleid te maken. Dat is al lastig zat met +- 30 man, met 30.000 is dat gewoon niet te doen.
Het beleid maken met te veel mensen is misschien niet te doen, maar ik denk dat het zeker wel mogelijk is om daar meer over te spreken dan nu gedaan wordt. Nemen we die fotoregels, het is denk ik goed om verschillende alternatieve oplossingen ook te bespreken, juist met de gebruikers, zodat de ene niet-handige regel niet vervangen wordt door een andere regel met minstens zoveel praktische bezwaren.
Dat betekent niet dat de gebruikers de beslissing nemen, maar het draagt wel bij tot doordachtere beslissingen, en misschien ook tot wat meer begrip voor de uitkomsten als ze eenmaal genomen zijn.
Citaat:
Maakt het dan volgens jou verschil als ik aangeef dát het punt wordt meegenomen in een discussie?
Ik denk dat het ook belangrijk is om aan te geven hoe je dat punt meeneemt... want misverstanden ontstaan snel.
Illustratief voorbeeldje: ik heb laatst een uitgebreide vakevaluatie gelezen, en in dat verhaal komen een aantal bezwaren naar voren: te weinig werkgroepbegeleiders, de stof op het tentamen is heel anders dan tijdens de werkgroepen, en nog een paar. De docent reageert met "feitelijk is er dus maar 1 probleem, namelijk te weinig werkgroepbegeleiders". NEE, er zijn veel meer punten genoemd, die minstens zo belangrijk zijn! Waar gaan die dan heen? Waarom worden die niet gezien, niet bekeken?
Dergelijke misverstanden ontstaan zo ontzettend snel, en met meer interactie valt dat op te lossen. Als je in gesprek bent komen dergelijke verschillende visies snel aan het licht, maar als jij gewoon leest wat wij hier schrijven, is de kans groot dat er ergens iets overgeslagen wordt. Het kan ook dat iemand iets opschrijft wat eigenlijk net de kern niet raakt, een andere indruk wekt dan de bedoeling. Daar word je je dan later pas van bewust, als een ander daarop reageert. Maar als niemand reageert, kom je daar dus niet achter, en ga jij een punt meenemen dat eigenlijk niet zo bedoeld was.
Citaat:
Ik ga er eigenlijk al vanuit dat dat vanzelf spreekt, anders zou ik zo'n topic niet openen als ik niets met de input zou doen

Dat klinkt heel logisch. Maar ik vul al jarenlang trouw vakevaluaties in, heb meegedaan aan bijeenkomsten van opleidingscommissies, allemaal manieren om de input van studenten te meten. En toch missen heel veel vakken nog steeds bepaalde basisdingen. Die worden ieder jaar braaf gemeld, en ieder jaar braaf genegeerd... Het stelt me daarom een stuk meer gerust als ik ook een beetje kan zien wat er met die input gedaan wordt.