[dienstmededeling] Voorstel voor nieuwe regels - wat vinden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Re: [dienstmededeling] Voorstel voor nieuwe regels - wat vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 01:15

Ik geef in mijn post na jouw reactie aan dat een aantal punten die je noemt veranderd worden, daarna noem ik drie dingen die je hebt genoemd bij naam. Deze zijn alle drie in de volgende 'werk' versie aangepast. Wat kan ik dan nog meer doen om aan te geven dat ik je post gelezen heb en blij ben met je reacties?

Ik weet niet waar je 7 keer gevraagd heb of er iets met de bookmark/eigen berichten functie moet gebeuren (ik gok dat het gaat om bijv de HK topics eruit slopen?) ik weet wel dat het aanpassen van de functie op Bart z'n 2do lijst staat. Als je me een topic kunt geven waarin die vraag staat wil ik er nog een keer naar kijken.

Ik zie gewoon ook niet alles op forumzaken. Ik probeer waar mogelijk te reageren en vragen te beantwoorden. Als dat ergens niet of onvoldoende gebeurd mag je altijd pb-en (en dat geldt niet alleen voor Shadow)

Ik ga even vragen of iemand anders op je EA punt reageert ivm meer specifieke kennis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:13

Ellende schreef:
Wat kan ik dan nog meer doen om aan te geven dat ik je post gelezen heb en blij ben met je reacties?

Het nadeel van dit soort discussies is dat ze ten eerste al snel lijken te gaan over personen (mijn mening in EA, jouw reactie op mijn opmerkingen) en dat bedoel ik niet. Het gaat niet om de reacties van jou, en ook niet de reacties alleen in dit topic, maar om veel meer dan dat. Het is ook ZEKER niet naar jou persoonlijk gericht.

Ik wil hier graag verder over schrijven, dan kan ik ook je vragen beantwoorden, maar dat zal pas vanavond worden.

Nadir

Re: [dienstmededeling] Update Boktregels - input is welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:31

Ellende schreef:
Let ook op met foto's van andere mensen of van paarden die niet voor jou zijn.

Voor jou of van jou? Haha!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 00:34

van jou, dank, dat moet nog aangepast worden ja Lachen

@Shadow: ik vat het in die zin persoonlijk op dat ik vaak degene ben die op FZ reageer, zoiezo omdat dit 'mijn' forum is en omdat bijvoorbeeld de update van de regels een project is waar ik veel mee bezig ben. Dus als de info verstrekking op FZ niet goed is, wil ik graag weten hoe dat beter kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 01:01

Ok, een iets langere reactie, loop niet gelijk weg Haha!

Allereerst: ik probeer een grote lijn aan te geven, en daar gebruik ik hier en daar wat voorbeelden voor, maar, die voorbeelden zelf zijn niet het probleem. Over het algemeen zijn het kleine zaken, niet echt de moeite waard, oprechte vergissingen, etc. Maar... het probleem is dat het regelmatig gebeurt, en dat daar weinig schot in lijkt te zitten.
Je kunt waarschijnlijk in gaan op de voorbeelden en aangeven waarom ik de zaken overdrijf of verkeerd zie - en waarschijnlijk heb je in die geisoleerde gevallen gelijk... maar het gaat mij dus om het totaalbeeld.

Als ik kijk naar, vooral, de discussie over EA en over de aanpassing van de regels, is dat er dus geen interactie is. Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op de vragen die ik in het EA-topic heb gesteld. Zijn de overige voorstellen bekeken en waarom zijn deze niet haalbaar? Die vraag is niet bedoeld om mijn gelijk te halen over EA, maar omdat ik denk dat als jullie input willen van gebruikers, jullie ook zullen moeten uitleggen WAAROM bepaalde input niet gebruikt wordt. Het is niet erg DAT voorstellen worden afgewezen, maar je moet daar meer mee doen dan gewoon een groot 'nee' op plakken.
De reactie die erop volgt gaat volstrekt niet in op de punten die in het topic naar voren zijn gekomen, en zijn dan ook geen antwoord..

Idem voor de reacties over de regels (en dan het andere topic, waar dit deel uit gesplit is. Bij teruglezen vind ik overigens wel dat je er behoorlijk bovenop zit hoor, Ellende OK dan! Maar de reacties zijn niet zo inhoudelijk. Er worden door het modteam zelf (en da's niet een taak van 1 persoon denk ik?) niet zo veel opties gewoon eens overwogen. Er wordt niet gecheckt of dat wat jullie in de berichten menen te lezen, ook is wat de schrijver heeft bedoeld. Terwijl er in datzelfde topic al een paar hele mooie voorbeelden te vinden zijn dat wat de een denkt te lezen, niet is wat de ander denkt te schrijven. En aan wie dat dan ligt maakt niet uit, maar het punt is dat je daar pas achter kunt komen door dieper in te gaan op de onderwerpen.

Wat betreft die vragen over de bookmarkfunctie
viewtopic.php?p=22547993#p22547993
viewtopic.php?f=25&t=711945&hilit=
viewtopic.php?f=25&t=712137&hilit=
viewtopic.php?p=21405258#p21405258
viewtopic.php?p=21610853#p21610853
viewtopic.php?p=20638380#p20638380
en dan kan ik er 1 niet vinden, waar ik iets meld over dat ik nog altijd topics in mijn lijst heb staan vanuit mijn modperiode.

En dit zijn allemaal topics op FZ, en een aantal daarvan ging slechts over het aanpassen van die functie, en dat stond ook duidelijk in het topic. Toch is daar niet op gereageerd vanuit het modteam of beheer... Zelfs al kunnen jullie niet zeggen of het ooit veranderd gaat worden en al helemaal niet wanneer, dan nog is het een stuk prettiger om als gebruiker te merken dat je vragen wel gelezen worden, en meegenomen.

Kijk, op zich zijn dit natuurlijk niet zulke schokkende dingen. (Een paar andere discussies van de laatste tijd zijn dat wel, maar omdat ik daar verder niets mee te maken heb zal ik daar ook niet op ingaan.) Maar alles bij elkaar blijft het moeilijk om communicatie te openen. En dat kan dan misschien via PB, maar ik vind dat dat niet nodig moet zijn voor bepaalde zaken, zoals legitieme, duidelijke topics op FZ. Juist door daar op in te gaan toon je aan dat je actief betrokken bent bij de gebruikers, en door alleen maar te reageren als er verschillende malen heel expliciet om reactie gevraagd wordt, wek je de indruk dat je niet open staat voor die input.

Toevoeging: ik hoop dat je aan de 'tip' over het terugkoppelen van jouw interpretatie van de opmerking van een ander wel wat hebt - en dan niet alleen aan het eind in een resultaat, maar ook tijdens de lopende discussie.

BTW, ik heb inmiddels pb gehad over EA, bedankt Ja

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 01:00

Ik loop niet gelijk weg, maar had wel even tijd nodig :p

EA ga ik weer niet op in ivm gebrek aan kennis over die zaak. Als het gaat om de grote lijn en niet om de voorbeelden die je noemt ga ik die ook niet uitgebreid noemen. Bookmarks/eigen berichten zal ik nog een keer doorlezen en bart aan de hand daarvan een voorstel doen om één en ander bij te werken. Ik ben tot een paar weken terug door omstandigheden wat minder op Bokt geweest en daardoor heb ik forumzaken niet voldoende kunnen moderaten. Volgens mij heb ik het op dit moment aardig bij en ben wel van plan dat vol te houden.

Het is niet alleen mijn taak om input op FZ te geven of te krijgen, maar vaak komt het er wel op neer. Onder andere omdat het mijn forum is, maar ook omdat bijvoorbeeld de discussie over regels iets is wat ik ook achter de schermen 'trek'.

Inhoudelijker ingaan op punten is gewoon lastig. Voorbeeldje: 'er zijn teveel regels'. Prima noemt het voorbeeld van de extra fotoregels die op Evenementen (EV) gelden. In dat topic zelf ga ik daar volgens mij niet inhoudelijk op in, maar het is wel meegenomen en achter de schermen loopt een discussie over fotoregels en of versimpeling mogelijk is. En dat is naar mijn mening 'hoe het zou moeten zijn'. Wat gebruikers vinden gebruiken wij als input, om achter de schermen beleid te maken. Dat is al lastig zat met +- 30 man, met 30.000 is dat gewoon niet te doen.

Maakt het dan volgens jou verschil als ik aangeef dát het punt wordt meegenomen in een discussie? Ik ga er eigenlijk al vanuit dat dat vanzelf spreekt, anders zou ik zo'n topic niet openen als ik niets met de input zou doen Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:00

Ellende schreef:
En dat is naar mijn mening 'hoe het zou moeten zijn'. Wat gebruikers vinden gebruiken wij als input, om achter de schermen beleid te maken. Dat is al lastig zat met +- 30 man, met 30.000 is dat gewoon niet te doen.

Het beleid maken met te veel mensen is misschien niet te doen, maar ik denk dat het zeker wel mogelijk is om daar meer over te spreken dan nu gedaan wordt. Nemen we die fotoregels, het is denk ik goed om verschillende alternatieve oplossingen ook te bespreken, juist met de gebruikers, zodat de ene niet-handige regel niet vervangen wordt door een andere regel met minstens zoveel praktische bezwaren.

Dat betekent niet dat de gebruikers de beslissing nemen, maar het draagt wel bij tot doordachtere beslissingen, en misschien ook tot wat meer begrip voor de uitkomsten als ze eenmaal genomen zijn.

Citaat:
Maakt het dan volgens jou verschil als ik aangeef dát het punt wordt meegenomen in een discussie?

Ik denk dat het ook belangrijk is om aan te geven hoe je dat punt meeneemt... want misverstanden ontstaan snel.

Illustratief voorbeeldje: ik heb laatst een uitgebreide vakevaluatie gelezen, en in dat verhaal komen een aantal bezwaren naar voren: te weinig werkgroepbegeleiders, de stof op het tentamen is heel anders dan tijdens de werkgroepen, en nog een paar. De docent reageert met "feitelijk is er dus maar 1 probleem, namelijk te weinig werkgroepbegeleiders". NEE, er zijn veel meer punten genoemd, die minstens zo belangrijk zijn! Waar gaan die dan heen? Waarom worden die niet gezien, niet bekeken?

Dergelijke misverstanden ontstaan zo ontzettend snel, en met meer interactie valt dat op te lossen. Als je in gesprek bent komen dergelijke verschillende visies snel aan het licht, maar als jij gewoon leest wat wij hier schrijven, is de kans groot dat er ergens iets overgeslagen wordt. Het kan ook dat iemand iets opschrijft wat eigenlijk net de kern niet raakt, een andere indruk wekt dan de bedoeling. Daar word je je dan later pas van bewust, als een ander daarop reageert. Maar als niemand reageert, kom je daar dus niet achter, en ga jij een punt meenemen dat eigenlijk niet zo bedoeld was.

Citaat:
Ik ga er eigenlijk al vanuit dat dat vanzelf spreekt, anders zou ik zo'n topic niet openen als ik niets met de input zou doen Clown

Dat klinkt heel logisch. Maar ik vul al jarenlang trouw vakevaluaties in, heb meegedaan aan bijeenkomsten van opleidingscommissies, allemaal manieren om de input van studenten te meten. En toch missen heel veel vakken nog steeds bepaalde basisdingen. Die worden ieder jaar braaf gemeld, en ieder jaar braaf genegeerd... Het stelt me daarom een stuk meer gerust als ik ook een beetje kan zien wat er met die input gedaan wordt.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:54

Hay

Ik heb nog even een vraagje, al weet ik niet zeker of dit het juiste topic is om het te stellen Clown

Mijn vraag is: Waarom kan/mag er wel jezus en mijn god/ my god geplaatst worden en worden woorden als s h i t k l o t e k u t enz gefilterd en gewijzigd? Nagelbijten / Gniffelen
Niet dat ik ( zo erg) gelovig ben, maar ik ben er haast wel van overtuigd dat je ( veel) meer mensen "kwetst" als je zegt jezus wat vervelend dan met bijv s h i t wat vervelend ! Pling

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:04

Shadow: kom later op jouw post terug.

Uthrick, niet helemaal het juiste topic maar zal wel even antwoord geven: god en jezus zijn gewone woorden. Op het moment dat in een discussie over 'Geloof jij in god' veranderd in 'Geloof jij in pepernoten' (om maar wat te noemen) is dat niet echt handig. De vloek 'godver.domme' wordt wel veranderd in appelflap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:00

Ruim twee dagen later ben ik erg benieuwd hoe het er inmiddels mee staat? Ook heb ik na het eerste pb'tje over EA helaas geen verdere reactie meer gehad. Ik zou beide reacties nog erg op prijs stellen. Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 00:49

Ik ben er niet meer aan toegekomen en heb het weekend waarschijnlik geen tijd, wordt maandag dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:40

Maar: op deze manier blijft het lastig om te communiceren met het modteam. Ik vind het fijn dat je de moeite neemt, en ik ben zeer benieuwd naar je reactie, maar het is wel een illustratie van mijn punt: op deze manier is er van een dialoog niet echt sprake.

En het lijkt me dat dit zaken zijn die het hele modteam aangaan - het lijkt me dus ook dat er in zulke gevallen ook best andere mods zijn die hierover mee kunnen denken? Dit hangt toch (hopelijk) niet alleen van jou af?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 01:18

Ik vind je vragen belangrijk Shadow, daarom wil ik er de tijd voor nemen en niet 'even tussendoor' reageren. En wat mij betreft is een 'gesprek' tussen personen ook een dialoog als er tijd tussen bijdragen zit.

Ik wil best proberen om duidelijker aan te geven wat we met de input van gebruikers doen Lachen . Maar ik blijf toch bij hetgeen ik in m'n vorige post zei: beleid maken met 30k man is niet te doen. Wij geven op forumzaken de mogelijkheid aan gebruikers om mee te praten en sommige (waaronder jij) maken daar gebruik van. Maar om bij elke stap in het proces toe te lichten (van elke kleine regelverandering) is gewoon niet te doen. Daarbij vraag ik me af of daar bij de gebruikers behoefte aan is. Jij geeft nu aan dat je daar behoefte aan hebt en je geeft ook actief input in deze discussie, maar je bent wel één van de weinigen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:34

Ik vind een communicatie waar je elke keer dagen moet wachten op een reactie, anders bijzonder lastig te voeren.
Vooral om wat ik zei: de feedback. Je kunt misverstanden niet oplossen als er niet gepraat wordt. Als het 4 posts nodig heeft om een misverstand op te helderen, ben je dus zo alweer een paar weken (!) verder.

Een bijzonder mooi voorbeeld van geslaagde communicatie vond ik de discussie tussen gebruikers van UK en Fairie. OK dan! Daarin werd behoorlijk goed naar elkaar geluisterd, de discussie verliep behoorlijk netjes, en het resultaat was vrij snel zichtbaar. En daar blijkt dat er zeker wel gebruikers zijn die mee willen denken.

Ik stel overigens niet voor dat elk klein detail in de regelgeving tot vervelens toe moet worden uitgelegd. Ik vind ook niet dat het beleid door de boktgebruikers moet worden gemaakt. Maar:
jullie hebben gesteld dat input welkom is, dat constructieve kritiek mag, en dat jullie graag feedback willen hebben op de regels. Als je als team niet bereid bent om actief te reageren op die input, is dat toch zinloos?

Neem het EA-voorbeeld. Inmiddels zijn we alweer een hele week verder sinds mij een reactie is beloofd en ik heb nog niets ontvangen.

En, het is niet waar dat ik de enige ben die meedenkt. Dat ik nog steeds actief input geef is misschien omdat ik een van de weinige ben die zo koppig is om ondanks nauwelijks response, toch door te blijven zeuren Lachen
Er komen regelmatig suggesties vanuit de gebruikers, op allerlei terreinen. Maar als die allemaal in het grote blauwe niets lijken te verdwijnen, dan wordt dat natuurlijk wel steeds minder. Dat ongenoegen eerder wordt geuit in de vorm van relletjes dan in de vorm van zinvolle discussie, hangt ook samen met de reacties uit het team. Met relletjes krijg je veel meer aandacht, veel sneller reactie, waarom zou je in hemelsnaam de moeite nemen om wekenlang een bijzonder moeizame 'dialoog' op gang te houden?

(En daarom ben ik zo geirriteerd over de EA-non-reactie! Een aantal verstandige gebruikers hebben geprobeerd hun bezwaren kenbaar te maken EN na te denken over alternatieve manieren. En wat was het resultaat? Men heeft niet de moeite genomen om ons te vertellen WAAROM die bezwaren en de alternatieven niet zijn meegenomen.
Welke reden zouden wij als gebruikers dan nog hebben om 'constructief mee te denken'?)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 22:44

Ik ben het níet eens met de punten die je noemt Shadow. Er is actief reactie gegeven op vragen over de nieuwe regels en de suggesties van gebruikers worden opgepakt. Dat dat niet meteen zichtbaar is op het forum is een tweede, maar er wordt absoluut iets gedaan met de input.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:10

En dit is het nadeel van trage dialogen. Ik heb in mijn reactie van 13 februari uit proberen te leggen waarom het zou schelen als jullie ook wat concreter ingaan op hoe en wat er gedaan wordt met die input.

"Ik denk dat het ook belangrijk is om aan te geven hoe je dat punt meeneemt... want misverstanden ontstaan snel.
[...]
Dergelijke misverstanden ontstaan zo ontzettend snel, en met meer interactie valt dat op te lossen. Als je in gesprek bent komen dergelijke verschillende visies snel aan het licht, maar als jij gewoon leest wat wij hier schrijven, is de kans groot dat er ergens iets overgeslagen wordt. Het kan ook dat iemand iets opschrijft wat eigenlijk net de kern niet raakt, een andere indruk wekt dan de bedoeling. Daar word je je dan later pas van bewust, als een ander daarop reageert. Maar als niemand reageert, kom je daar dus niet achter, en ga jij een punt meenemen dat eigenlijk niet zo bedoeld was."

Ik zie te vaak (niet alleen op Bokt, zeker ook op allerlei andere punten) dat er gevraagd wordt om input, maar dat er met die input niets gedaan lijkt te zijn. Het stelt me daarom een stuk meer gerust als ik ook een beetje kan zien wat er met die input gedaan wordt.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 23:44

En ik heb in mijn reactie van 19 februari al aangegeven dat ik ga proberen dat dus beter terug te koppelen Knipoog

Edit: en ik weet dat ik dat net niet gedaan heb, maar ik heb in de tussentijd het voorstel ook niet meer verder aangepast.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:37

Hoi Eline, in een ander topic verwijs je me naar dit topic. Als ik me één dezer dagen verveel ga ik het zeker doorlezen maar als ik nu die lappen tekst zie, ontbreekt me de moed en tijd een beetje.... Haha! Knipoog

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 14:38

Het belangrijkst is de eerste post, 2e post is vooral uitleg van de eerste post en de rest van het topic is discussie.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:49

Citaat:
Ongefundeerde kritiek op moderators of het Bokt-beheer is niet toegestaan, constructieve op- en aanmerkingen zijn welkom op forumzaken. [Lees meer]

Duidelijk maar:
Dit zou aangevuld kunnen worden met ongefundeerde kritiek op moderators of het Bokt-beheer of wie dan ook

Bovendien blijkt het verboden te zijn goederen te veilen voor een bokker die door aankoop van "bokt-paard" in de problemen is geraakt.
(jij weet dat vast beter te omschrijven) Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:18

For the record, ik ben absoluut niet tevreden over de afhandeling, want ondanks weken proberen heb ik geen antwoord gekregen op de vragen die ik heb gesteld. Maar ik heb de indruk dat het geen zin heeft hier nog verder op door te gaan.

Ik zie dan ook het nut niet om het deel over 'constructieve kritiek' of meedenken op FZ in de regels op te nemen. Ik denk dat het veel handiger is om iets wat je niet uitvoert, ook gewoon niet te melden, dat voorkomt misverstanden.

Verder is het wat mij betreft nu klaar - bedankt voor iedereen die er tijd in heeft gestopt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:44

Zo is er bij AR ook een discussie opgestart, door een mod, wat op een monoloog van de gebruikers begint te lijken, omdat geen mod zich daar laat zie.

En dan gaat het om het leefbaar houden van het forum, net zo iets dus

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 21:12

Slimmerik: thanks voor je reactie. Ik weet niet of de 'wie dan ook' in die zin toevoegen handig is omdat het tweede deel van de zin echt expliciet over het modteam gaat. Valt wat jij bedoelt hier al niet onder:
Citaat:
Ga respectvol om met andere gebruikers en gebruik argumenten in een discussie, geen beledigingen. Mensen uitschelden, bedriegen of opzettelijk kwetsen is niet toegestaan.

Tweede punt is misschien iets te specifiek om op in te gaan in de regels.

Shadow: ik snap werkelijk niet op welke van je vragen je geen antwoord gekregen hebt. Als het wat jou betreft klaar is - prima, ik zie het niet.

Echwel: ik ben zelf niet bekend met AR, maar zal kijken of iemand die dat wel is tijd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:12

Ik zou je spatie- en streepjesgebruik even checken, want wat is het nu:

privé-gegevens, of privé-communicatie
Privé gegevens
privébericht

Niet erg logisch om dit soort woorden allemaal anders te schrijven...

Edit: check www.spatiegebruik.nl Clown