Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BartVB schreef:Voor (relatief) veelvoorkomende zaken als atypische myopathie maakt dat inderdaad niet heel veel uit. Maar er zijn legio zoektermen te bedenken waar geen tig sites en honderden of tientallen topics over zijn. Dat is de waarde van een breed archief aan topics. Ook zijn er flink wat oude topics die op zich niet informatief zijn maar wel vermakelijk en/of een onderdeel van de 'Bokt historie'. Dat kan en mag jij niet interessant vinden, andere mensen hechten daar wel aan.
Daarnaast zoals ik al eerder zei; privacy issues zijn zeker op te lossen door alles te verwijderen, maar die oplossing is verre van proportioneel.
Een idee dat, naar mijn idee, een beter compromis is tussen behouden van informatie en beschermen van privacy is het zelf kunnen bewerken van je oude posts. Daar is de afgelopen dagen aan gewerkt en vrijdag starten we met een test in de Huiskamer en de Jeugd Huiskamer. We moeten nog even het e.e.a. testen maar vanaf vrijdag kan je je berichten ouder dan een jaar op die fora zelf aanpassen om b.v. een naam, een telefoonnummer of een plaats weg te halen.
Voor ons is het een experiment om te kijken hoe dat uit gaat pakken. Omdat het een experiment is houden we dit even beperkt tot twee fora. Het plan is om na zes weken te evalueren en eventueel uit te breiden naar een breder deel van Bokt. Tenzij de functie b.v. massaal wordt 'misbruikt', dan kijken we eerder of we aanpassingen doen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat we dit over een paar weken beschikbaar kunnen maken op een groter deel van Bokt. Als je nu al iets aangepast wil hebben op een van de andere fora dan kan dat via de bestaande route: https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen
Fenrir schreef:Je gaat nog niet in op mijn vraag. Wat heeft dat te maken met iemand die bijv. zijn naam weg wil hebben uit een post?
Fenrir schreef:wat je "verkeerd" hebt gedaan? Waarom wordt er gelijk vanuit gegaan dat het hier gaat om verschrikkelijke dingen, ruzies en rellen?
Ik gok zo dat de meeste mensen gevoelige informatie, dus foto's en namen bijv., weg willen hebben. Is dat zo erg dan?
Fenrir schreef:Verder is een forum natuurlijk absoluut niet te vergelijken met het dagelijks leven. Daar kun je immers niet even terug zoeken en blijft niet alles vastliggen.
Fenrir schreef:Verder is het fysiek onmogelijk voor pubers om die consequenties in te kunnen zien, dus die vlieger gaat sowieso al niet op voor hen.
Keet schreef:Lees je eens in in het puberbrein. Dat werkt heel bijzonder
antje_vip schreef:Tot nu toe is er 6% van bokt die graag oude topics terugleest. Moet je daar echt rekening mee houden?
Alane schreef:Keet schreef:Lees je eens in in het puberbrein. Dat werkt heel bijzonder
Ja de gedachte alleen inlezen in een brein... heel bijzonder of de persoon in kwestie meewerkt om in zijn/haar brein te lezen laat ik maar in de midden.![]()
goed en fout leren kinderen vanaf het begin.
uittesten hoort erbij. Regels volgen ook, niet de regels volgens = consequentie dragen.
kinderen leren het wel, van hun ouders, opvoeders, omgeving. En niet dmv excuses en redenen bedenken om iets goed te praten.
Ik heb 3 kids, die wisten met 12 ook dat ze niet alles open en bloot op het internet moesten gooien, niet op een forum, niet op faceboek of welk ander sociaal media iets.
maar wederom: mijn mening en geen feit
[***] schreef:Hoe zit het dan met reacties van anderen waarin de naam van jouw paard bv. wordt genoemd? Daar denk ik ineens aan.... Het is fijn als je zelf namen eruit kan halen, ben ook wel benieuwd wat het effect is op (terug)zoeken van topics (via google bv) maar als anderen namen van jouw paarden gaan noemen schiet je dus eigenlijk nog niks op.. Zelfde idee als dat je je gast laat maken en in de quotes de namen gewoon blijven staan...
Kayleigh_ schreef:Inmiddels is ook een stuk duidelijker wat de consequenties zijn op internet. Toen bokt begon was het allemaal nieuw en onbekend en kon dat echt niet overzien worden, internet was pas net beschikbaar voor het grote publiek... niet te vergelijken met tegenwoordig. Nu kun je idd je kinderen opvoeden/inlichten over de eventuele gevaren en consequenties, toen was dat niet bekend.
BartVB schreef:antje_vip schreef:Tot nu toe is er 6% van bokt die graag oude topics terugleest. Moet je daar echt rekening mee houden?
De optie die je kan kiezen is:
"Geen topics verwijderen, ik lees graag oude topics terug", in een grijs verleden wat 'Methoden en technieken' vakken gehad en dit is een 'double-barreled question', het zijn twee vragen in. 'Lees je graag oude berichten terug', en 'Vind je dat er nooit topics mogen worden verwijderd'. Daardoor kan je op basis van deze poll zeker niet zeggen dat maar 6% terugleest. Ook komt een heel groot deel van de lezers van oude topics binnen via Google, dat is niet perse de categorie die op FZ een poll invult of in kan vullen
BartVB schreef:Wat betreft het kunnen verwijderen van b.v. een topic over 'jouw' paard. Daarmee verwijder je ook veel berichten van andere mensen. Ook is het zo dat er daardoor waardevolle informatie verloren kan gaan. Is het dan b.v. een alternatief om dat topic te kunnen anonimiseren? Dus in plaats van jouw naam komt er 'Gast' te staan en je kan de naam van je paard/foto's verwijderen?
Alane schreef:Nah, was toen ook al duidelijk, werd regelmatig verteld en gezegd en mijn kids hun eerste email adres was niets met hun eigen naam erin, zelfde op social media, nu is het zelfs soepeler geworden, wel eigen namen gebruiken.
Maar goed ik liep dan niet achter de kinderwagen met een mobieltje in de hand en mijn kinderen zijn niet groot geworden denkend dat het gezicht van mama eruit ziet als de achterzijde van mobiele telefoon. En helemaal blij worden bij the Phonehouse omdat ze denken dat ze op familie bezoek gaan.
vwb namen verwijderen van bijv een paard.
even breed kijkend: bokker laar naam paard verwijderen, peerd is verkocht.
Jaar later oproep op bokt: Wie kent Peerd
andere bokker "ja peerd was van bokker, hier op bokt" en hups naam peerd is weer terug met naam van de bokker.