Waar is de kennis gebleven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Waar is de kennis gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:04

En dat is 't m nu juist.. sommige mensen zullen altijd een verschil van mening opvatten als afbranden, zich zelf omhoog steken, etc. Ga d'r maar aan staan met de kudo's..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:11

Koper schreef:
Gini schreef:
Ik bedoel ermee te zeggen dat we onze eigen voorkeuren moeilijk van ons af kunnen zetten. En eigenlijk moeten we dat ook niet doen, we hebben recht op onze eigen voorkeur en eigen mening. Maar ik ga een mening die 100% haaks op die van mij staat nooit kudo'en. Hoe onderbouwd die mening ook is en hoeveel kennis die persoon ook bezit.

Dat is helemaal jouw eigen keuze. En een ander doet het wel. En zo kun je denk ik uiteindelijk toch best een idee krijgen van hoe iemands houding is qua posten. Ik denk dat er genoeg mensen zullen zijn die een goed geformuleerde post ook kunnen waarderen als de poster een andere mening heeft. Dat geloof ik echt. Zo ben ik het nu in deze discussie niet met je eens maar dat is voor mij geen reden om jou geen kudos te geven. Wat wel een reden zou zijn is de inflexibiliteit die uit je post spreekt (nooit iemand met een andere mening kudo'en) terwijl een ander dat misschien juist weer bewonderenswaardig standvastig vindt. En zo krijg jij precies de kudos die de bokkers vinden dat je verdient.

Dit is ook geen hevige discussie waar jouw mening 100% haaks op die van mij staat. Dit noem ik gewoon een gesprek waar we de voor- en nadelen van een concept tegenover elkaar afwegen.
Een post waarderen is nog iets anders als een kudo geven. Natuurlijk als iemand een heel andere mening is toegedaan dan ik, dan kan ik daar begrip voor opbrengen. Maar dat is nog iets anders dan expliciet op een knopje drukken á la 'deze persoon is superslim, kijk eens wat een kennis'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:18

Ik herken het, maar ook van de andere kant. Als men vraagt wat je kwijt bent aan een paard in de maand en ik geef er keurig antwoord op, heb ik al meerdere malen gehoord; dat kan niet, is niet realistisch dus ik hoor daar geen antwoord op te geven :')
Dan denk ik wel; wel potverdorie, ik weet toch heus wel zelf wat ik betaal? :+

Dus ook al deel je je ervaring, ben je open; krijg je alsnog gezeur. :')

Maar ik krijg ook de kriebels van de hele jonge garde die met 12 jaar al hartstikke ervaren zijn ( :+ ) die dan advies geven als de join up, of je mag een paard geen tik geven want dat is zielig als een paard aanvalt....

Juist als je veel ervaring hebt, zul je dat niet snel verkondigen omdat je juist bewust bent dat je niet alle kennis in pacht hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:23

Gini schreef:
Een post waarderen is nog iets anders als een kudo geven.

Waarom? Je kunt toch ook vinden dat iemand die een andere mening heeft dan jij wel heel veel van het onderwerp af weet?

Voorbeeld: ik vind dat elk paard zonder beslag kan. Maar ik heb wel veel bewondering voor mensen die op een respectvolle manier hun visies over hoefbeslag uiteenzetten. Vanwege de manier waarop, en omdat ik dan weer meer weet over een onderwerp, en mijn mening kan versterken of nuanceren. Waarom zou ik iemand die veel over hoefbeslag weet en dat ook op een prettige manier deelt geen kudos kunnen geven?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:26

Kudo's zijn het begin van het einde. Ik zou er niet aan beginnen, bij apparaten werkt het misschien (op Tweakers is de gemiddelde leeftijd denk ik ook wel een eind hoger) maar wat dieren betreft...

Wat een onzin die kudo's. Mensen leren hun verstand maar gebruiken, zeg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:27

Koper, omdat ik niet de behoefte voel om kudo's te geven. Als ik iedere post die ik waardeer ga moeten kudo'en, dan doe ik niet anders. Neem nu dit topic: er zijn heel veel mensen die hier een goed onderbouwde en begrijpelijke post plaatsen, die posts waardeer en respecteer ik, ook als ze niet aansluiten bij mijn mening. Moet ik nu 8 pagina's gaan kudo'en?
Dat bedoel ik met een post waarderen staat niet gelijk aan een kudo geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:28

Gini je móét helemaal niks.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:28

Moet er niet aan denken zo'n veer in je hol systeem :+
T is de basisschool niet meer met stickertjes toch?

Voor diensten lijkt mij het wel geschikt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:30

En dat is dus de zwakte van het systeem. Het is zo vrijblijvend dat het...tja...geen nut heeft. Iedereen kan en mag in het rond kudo'en bij wijze van spreken. Ofwel moeten er zo strakke regels komen dat het niet leuk/handig meer is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:44

Als kudo's alleen zichtbaar zijn voor TS? Dan krijgt ze wel duidelijk te zien wat een echt goede post is, maar wordt het niet een statusding als de overige gebruikers het niet kunnen zien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:48

Met welk doel?
Ik zit helemaal niet te wachten op een prijzend woord ( of kudo) - de kindertijd dat je de goedkeuring van een ander nodig hebt is al lang voorbij wat mij betreft.
Nee, slecht idee..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:56

Jannepauli schreef:
Nee, slecht idee..

Ik denk dat dit soort teksten het voor veel gebruikers minder leuk maken op Bokt. Ik begrijp ook nooit zo goed of het bedoelt is om te provoceren of gewoon onhandig geschreven.

"Nee, ik vind het een slecht idee" leest al zoveel prettiger.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:57

Jannepauli schreef:
Met welk doel?
Ik zit helemaal niet te wachten op een prijzend woord ( of kudo) - de kindertijd dat je de goedkeuring van een ander nodig hebt is al lang voorbij wat mij betreft.
Nee, slecht idee..

Om TS meer overzicht te geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:58

Ik kan me ook voorstellen dat je inhoudelijk zinvolle posts voor de wiki wilt gaan gebruiken. Dan zou je kudo systeem/waarderingssysteem een soort 'meld het de wiki-redactie' kunnen worden.

Overigens denk ik dat je kudo's systeem een hele tijd nodig heeft om in evenwicht te komen. Je zou het eerste jaar vermoedelijk eigenlijk al niets zichtbaar moeten maken. Meeste fora die dit gebruiken kennen het van begin af aan, en dan groeit het evenwichtiger uit dan wanneer je het pas later introduceert.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:02

Katja schreef:
Jannepauli schreef:
Nee, slecht idee..

Ik denk dat dit soort teksten het voor veel gebruikers minder leuk maken op Bokt. Ik begrijp ook nooit zo goed of het bedoelt is om te provoceren of gewoon onhandig geschreven.

"Nee, ik vind het een slecht idee" leest al zoveel prettiger.

Tja.. schrijfles hoef ik ook niet. Zolang ik niet iemand kwets, mag je het hier mee doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:02

Ibbel schreef:
Ik kan me ook voorstellen dat je inhoudelijk zinvolle posts voor de wiki wilt gaan gebruiken. Dan zou je kudo systeem/waarderingssysteem een soort 'meld het de wiki-redactie' kunnen worden.

Overigens denk ik dat je kudo's systeem een hele tijd nodig heeft om in evenwicht te komen. Je zou het eerste jaar vermoedelijk eigenlijk al niets zichtbaar moeten maken. Meeste fora die dit gebruiken kennen het van begin af aan, en dan groeit het evenwichtiger uit dan wanneer je het pas later introduceert.

Intelligente tekst Ibbel. Misschien moet het ook maar iets van recensiepunten ofzo gaan heten. Dat vind ik toch al anders klinken.

Is het geen idee om die punten/kudo's het eerste jaar alleen zichtbaar te maken voor de gebruiker die ze toegekend krijgt en na een jaar ook voor andere bokkers?
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-05-14 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:07

Op Amazon kun je van recensies aangeven: was deze recensie nuttig voor je - ja/nee. Zoiets zou natuurlijk ook kunnen. Onder de 5 reacties komt er geen gemiddelde, daarboven krijg je dan bv "67% vond deze post nuttig/zinnig/behulpzaam/whatever" te zien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:13

Ik heb een ander idee: voeg in de smiley-lijst een 'duimpje op' of 'duimpje neer' toe - daar is al zo vaak om gevraagd. Dan krijgt iemand de kans om binnen het topic zijn/haar waardering (of afkeuring) uit te spreken zonder dat er een waardeoordeel aan gehangen wordt en de betreffende bokker te boek staat als iemand die goed/slecht is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:16

Maar lost dat het probleem op? Ik ga niet meer reageren omdat ik daar misschien credits voor krijg. De reden dat ik weinig reageer is mensen die onprettig reageren of hun mening op proberen te dringen. Voor mij zou het dus niets uitmaken.

Misschien is de foei functie toch de oplossing hiervoor. Ga het maar eens proberen met dit topic wat de ergernis loopt alweer op terwijl ik alleen een poging deed om mijn standpunt over te brengen :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:19

Maar de foei functie is toch bedoeld als je posten van bepaalde personen niet wilt lezen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:27

Katja schreef:
Maar lost dat het probleem op? Ik ga niet meer reageren omdat ik daar misschien credits voor krijg. De reden dat ik weinig reageer is mensen die onprettig reageren of hun mening op proberen te dringen. Voor mij zou het dus niets uitmaken.

Misschien is de foei functie toch de oplossing hiervoor. Ga het maar eens proberen met dit topic wat de ergernis loopt alweer op terwijl ik alleen een poging deed om mijn standpunt over te brengen :+

Dat bedoelde ik dus ook. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:28

Ibbel schreef:
Op Amazon kun je van recensies aangeven: was deze recensie nuttig voor je - ja/nee. Zoiets zou natuurlijk ook kunnen. Onder de 5 reacties komt er geen gemiddelde, daarboven krijg je dan bv "67% vond deze post nuttig/zinnig/behulpzaam/whatever" te zien.

Dat lijkt me wel wat :j

Katja ik ben nou niet bepaald de meest genuanceerde bokker :Y) En toch lijkt een recensiesysteem me wel wat. Ik zou daardoor ook anders gaan posten. Gewoon omdat ik wil dat mensen mijn posts met aandacht lezen. En ik denk dat er meer bokkers zijn waar dat voor geldt. Daardoor krijg je dan een boktbrede verandering, en hoef je minder mensen te foeien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:35

Koper schreef:
Gewoon omdat ik wil dat mensen mijn posts met aandacht lezen.

Met deze zin geef je dus al aan dat een recensie c.q. kudo een waardebepaling wordt. Hoe meer kudo's, hoe beter. Je ego is gestreeld, je bent van importantie, dus wordt je post met aandacht gelezen.

Sorry maar ik vind het kleuter mentaliteit (niet persoonlijk bedoeld) . Het snoepje van de juf, het plakplaatje van de meester.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:38

Katja schreef:

ik sluit me hierbij aan. Ik ben al lang opgehouden met inhoudelijke reacties, omdat het niets oplevert, hooguit ergernis.

en daar hebben Katja en ik het in 2008 ook al over gehad, zie
Onderwerp: Nieuwe HAW regel nodig? Max 1 topic per week?

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:03

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt