Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij graag zien op bokt qua privacybeleid? (Meerdere opties mogelijk)

De mogelijkheid hebben om zelf oude berichten (evt. ouder dan x jaar) aan te passen
1111 (23%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op alle forumdelen
502 (10%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op de minder informatieve forumdelen (zoals HK)
522 (10%)
Geen topics verwijderen, ik lees graag oude topics terug
303 (6%)
Op aanvraag je account kunnen laten verwijderen (niet alleen anonimiseren) inclusief oude posts
1198 (24%)
De huidige situatie behouden (alleen berichten aanpassen op aanvraag en geen accounts verwijderen)
130 (2%)
Bokt.nl moet betere voorlichting gaan geven mbt het privacybeleid bij het aanmelden, bijv. in de algemene voorwaarden
424 (8%)
Bokt.nl beter (meer) afschermen
572 (11%)
Anders, namelijk:
37 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4799

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:00

bruintje123 schreef:
Koek koek??
Het was echt als geintje bedoeld.
Dat jij graag dus slechte dingen ziet zegt juist wat over jou.

Ja ik draag dingen aan die ik graag veranderd zie.
Jij ziet dat met je negatieve bril op ook als negatief.
Ik zie dat als laten weten waar er naar mijn idee dingen anders kunnen.
En nee dat ga je niet aanhalen bij wat je denkt dat al goed gaat.

Joh, maak jij jezelf maar dit soort dingen wijs. _O-

Nies_

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:00

Koek koek
Dan lees je die berichten toch gewoon niet

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:03

Wie is hier nu negatief en topic verstorend?

Maar goed weer ontopic.
Je gaat nu bij me op de negeer stand.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:22

anders namelijk: een gedeelte afschermen voor gasten. Hierbij valt te denken aan de huiskamer en MWS topics

Een ander optie zou zijn dat de TS een vinkte kan zetten om een topic af te schermen voor gasten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:19

bruintje123 schreef:
Maar waarom geen nieuw topic met nieuwe inzichten willen openen?
Dat lijkt mij veel waardevoller.

Het een is niet per sé waardevoller als het ander. Er kan heel waardevolle informatie staan in oudere topics die in een nieuw topic niet geschreven wordt. Omdat bokkers met dat inzicht hier niet meer zijn, of het niet nog weer eens een keer willen schrijven, of het huidige topic niet zien, of...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:29

Niet perse, maar die kans is er wel degelijk.
x jaar terug dacht men dat paarden hoefbevangen werden va eiwit ipv suikers.
Pas sinds een paar jaar weten we wat atypische myopathie veroorzaakt.
Even een paar voorbeelden en zo zullen er vast velen zijn. Wat heb je er aan als je in een topic van 2004 beland en de informatie krijgt dat er voor atypische myopathie nog geen veroorzaker is gevonden?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:59

Het zou wel weer interessante topics opleveren als alle oude topics verwijderd worden. :j Stuk informatiever weer..
Als ik iets zoek via google en kom op bokt terecht dan zijn de topics al oud, linkjes werken niet meer, info is verouderd. Tja er zullen dan wat topics verloren gaan die nog wel up to date kunnen zijn maar reageren mag je niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:31

GDG schreef:
BarbaLala schreef:
Het zou ontzettend prettig zijn voor veel mensen om hier hun geschiedenis te kunnen wijzigen of verwijderen dan wel om je profiel te verwijderen.
Voor mij ook 1 van de redenen dat ik hier nog weinig post, ik mis mijn anonimiteit en zou die dolgraag terug willen.

Dan maak je toch een nieuw account?

Maar als je een nieuw account maakt (zonder overleg) dan word je permanent geband omdat Bokt de IP-adressen bijhoudt en je mag maar 1 account per gebruikt IP-adres hebben, volgens mij. Dus dat kan ook niet.

En ik vraag me af of 'een nieuw, anoniem begin' een geldige reden is voor het team achter de schermen om een nieuw account te openen en gebruiken...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 23:05

GDG schreef:
bruintje123 schreef:
Maar waarom geen nieuw topic met nieuwe inzichten willen openen?
Dat lijkt mij veel waardevoller.

Het een is niet per sé waardevoller als het ander. Er kan heel waardevolle informatie staan in oudere topics die in een nieuw topic niet geschreven wordt. Omdat bokkers met dat inzicht hier niet meer zijn, of het niet nog weer eens een keer willen schrijven, of het huidige topic niet zien, of...

Maar hoeveel topics zijn nou écht informatief en waardevol dan?
Er zijn een aantal informatieve forumdelen. Maar alle slowchat in de HK is nu niet echt informatief te noemen (en doorgaans niet eens een discussie). Dat kan imo best allemaal weg na x jaar, het argument van informatief en daarom waardevol gaat voor een behoorlijk groot deel van bokt niet op.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:13

Wat (verouderde) topics over aandoeningen betreft, is de wiki daar niet een mooi alternatief voor? Als dat netjes up to date gehouden kan worden dan lijkt mij dat op zich ook al waardevol.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:14

Goed punt telpeva.
Kan de informatie ook meteen gefilterd worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:53

Telpeva schreef:
Wat (verouderde) topics over aandoeningen betreft, is de wiki daar niet een mooi alternatief voor? Als dat netjes up to date gehouden kan worden dan lijkt mij dat op zich ook al waardevol.

Dan wel met tijdlijn en ook de oude inzichten, anders kan je veel mensen alsnog een hoop onzin verkopen. Oude wijn in nieuwe zakken idee, er valt veel geld te verdienen aan andermans wanhoop, goede vraagbaak prikt de onzin door naast het geven van de laatste inzichten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:13

Kayleigh_ schreef:
GDG schreef:
Dan maak je toch een nieuw account?

Maar als je een nieuw account maakt (zonder overleg) dan word je permanent geband omdat Bokt de IP-adressen bijhoudt en je mag maar 1 account per gebruikt IP-adres hebben, volgens mij. Dus dat kan ook niet.

En ik vraag me af of 'een nieuw, anoniem begin' een geldige reden is voor het team achter de schermen om een nieuw account te openen en gebruiken...

Inderdaad wel even in overleg. Misschien kan een mod later in dit topic nog wat duidelijkheid verschaffen hierover, maar van wat ik uit de berichten opmaak is dit wel toegestaan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:37

Telpeva schreef:

De boktwiki is als informatievoorziening sowieso een lachertje. Qua niveau nooit boven een middelbareschoolwerkstuk gekomen en vaak is wat er staat ook nog eens ronduit fout.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:40

Wat informatief is en wat niet zal ook per persoon verschillen. De ene vind clickertraining interessant, de ander is meer van "gebruik gewoon je verstand", de ene gaat blind af op wat de dierenarts zegt en de ander legt het advies naast zich neer en wil meer alternatieven etc etc

Wat voor jou interessant is kan voor mij gewoon een saaie lap text zijn ;) en andersom maar hoe bepalen we dan wat wel en wat niet interessant/informatief is?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:34

oomens schreef:
Telpeva schreef:

De boktwiki is als informatievoorziening sowieso een lachertje. Qua niveau nooit boven een middelbareschoolwerkstuk gekomen en vaak is wat er staat ook nog eens ronduit fout.

Eens, maar voor de populatie boktgebruikers is het misschien wel prima qua niveau, ik denk dat het zwaartepunt een beetje in de VMBO hoek ligt. Daarnaast is het inderdaad zo dat bokt een verzameling meningen is en geen objectieve bron. De informatiewaarde is afhankelijk van de input en dan komt je dus weer uit bij wat je hierboven al opmerkt. En zoals iemand ook al opmerkte, verandert een mening nog wel eens en gaat de individuele ontwikkeling door. Echter blijft het oude en foute altijd staan in het eeuwige boktgeheugen en er blijkt nergens uit of een stukje informatie nou wel of niet betrouwbaar is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 10:25

Ik geloof dat uit het laatste bezoekersonderzoek kwam dat de gemiddelde leeftijd boven de 25 ligt en HBO als opleidingsniveau het meeste voorkwam.

Nu zegt dat nog niet veel over de wiki natuurlijk, toen ik nog schreef voor de wiki was ik een jaar of 15.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:01

Het lijkt mij een goed plan als alles na vijf jaar gewoon gewist wordt, van iedereen. Wordt het forum misschien qua zoekresultaten wat minder uitgebreid, maar wat moet je nu nog met berichten van tien jaar geleden??

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:31

Heel veel! Ik kom heel regelmatig op bokt terecht als ik iets zoek op google, voor zowel niet paardgerelateerde zaken als paardgerelateerde zaken. Vaak wil dat ook zeggen dat er verder erg weinig andere, nuttige zoekresultaten zijn. Al zijn dat topics van 10 jaar oud, dan lees ik ze nog door om alvast een beeld te krijgen van hetgeen ik moet weten. Onnuttig zijn oude topics dus zeker niet!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:01

Voor (relatief) veelvoorkomende zaken als atypische myopathie maakt dat inderdaad niet heel veel uit. Maar er zijn legio zoektermen te bedenken waar geen tig sites en honderden of tientallen topics over zijn. Dat is de waarde van een breed archief aan topics. Ook zijn er flink wat oude topics die op zich niet informatief zijn maar wel vermakelijk en/of een onderdeel van de 'Bokt historie'. Dat kan en mag jij niet interessant vinden, andere mensen hechten daar wel aan.

Daarnaast zoals ik al eerder zei; privacy issues zijn zeker op te lossen door alles te verwijderen, maar die oplossing is verre van proportioneel.

Een idee dat, naar mijn idee, een beter compromis is tussen behouden van informatie en beschermen van privacy is het zelf kunnen bewerken van je oude posts. Daar is de afgelopen dagen aan gewerkt en vrijdag starten we met een test in de Huiskamer en de Jeugd Huiskamer. We moeten nog even het e.e.a. testen maar vanaf vrijdag kan je je berichten ouder dan een jaar op die fora zelf aanpassen om b.v. een naam, een telefoonnummer of een plaats weg te halen.

Voor ons is het een experiment om te kijken hoe dat uit gaat pakken. Omdat het een experiment is houden we dit even beperkt tot twee fora. Het plan is om na zes weken te evalueren en eventueel uit te breiden naar een breder deel van Bokt. Tenzij de functie b.v. massaal wordt 'misbruikt', dan kijken we eerder of we aanpassingen doen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat we dit over een paar weken beschikbaar kunnen maken op een groter deel van Bokt. Als je nu al iets aangepast wil hebben op een van de andere fora dan kan dat via de bestaande route: https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

Ondertussen zijn we ook aan het kijken naar een aantal andere suggesties maar die zijn een stuk meer werk. Wel wordt gekeken naar de help-teksten en de andere communicatie en afhandeling van verwijderverzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:08

Oh dat aanpassen zou echt geweldig zijn!
Heb ik wel even een dagtaak aan, maar toch :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:12

Heel mooi begin. Super! :j

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:25

karuna schreef:
Hoezo, ik loop toch al aardig wat jaren op bokt rond maar heb nog niet een ding neergezet waar ik spijt van heb, kwestie van nadenken en desnoods even wachten voor je iets plaatst. En niks neerzetten dat je ook niet op de voorpagina van de krant wil hebben. Heel simpel dus

Nu ben jij volwassen.... een groot deel van de boktgebruikers is dat niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:41

zimbabwe schreef:
karuna schreef:
Hoezo, ik loop toch al aardig wat jaren op bokt rond maar heb nog niet een ding neergezet waar ik spijt van heb, kwestie van nadenken en desnoods even wachten voor je iets plaatst. En niks neerzetten dat je ook niet op de voorpagina van de krant wil hebben. Heel simpel dus

Nu ben jij volwassen.... een groot deel van de boktgebruikers is dat niet.

Maar dat is ook opvoeding. en geen vrijbriefje om maar op internet te slingeren wat men blieft
Ik heb mijn kids van meet af aan verteld of de 'gevaren' van alles maar op het internet plempen.

En het aanpassen, 'knippen' in eerdere berichten hadden 'we' al eens. Kreeg je op een gegeven monent topics waar geen touw meer aan vast te knopen was.

En ja de 'oude' topics... toen bokt nog een boktje was, hoort erbij.
En meeste ouders bewaren toch ook 'oeps' dingen van hun kids... die worden toch ook niet verbrand maar bewaard omdat het bij het kind horen.

in de tijd dat ik nog erg actief was op bokt, werd er vaak gewaarschuwd door medebokkers dat mensen zich moesten bezinnen voor ze wat schreven en dat wat je in de cyberwereld slingert nog lang bewaard blijft.

een hoop en, en, en.... de bokker van toen, de bokker van nu... en alles wat er tussen zit is die bokker, ups and downs, en hopelijk gegroeid tot een beter persoon dan die was toen ze dingen schreef die nu verdwijnen moeten om zichzelf een gouden randje te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:56

BartVB schreef:
Voor (relatief) veelvoorkomende zaken als atypische myopathie maakt dat inderdaad niet heel veel uit. Maar er zijn legio zoektermen te bedenken waar geen tig sites en honderden of tientallen topics over zijn. Dat is de waarde van een breed archief aan topics. Ook zijn er flink wat oude topics die op zich niet informatief zijn maar wel vermakelijk en/of een onderdeel van de 'Bokt historie'. Dat kan en mag jij niet interessant vinden, andere mensen hechten daar wel aan.

Daarnaast zoals ik al eerder zei; privacy issues zijn zeker op te lossen door alles te verwijderen, maar die oplossing is verre van proportioneel.

Een idee dat, naar mijn idee, een beter compromis is tussen behouden van informatie en beschermen van privacy is het zelf kunnen bewerken van je oude posts. Daar is de afgelopen dagen aan gewerkt en vrijdag starten we met een test in de Huiskamer en de Jeugd Huiskamer. We moeten nog even het e.e.a. testen maar vanaf vrijdag kan je je berichten ouder dan een jaar op die fora zelf aanpassen om b.v. een naam, een telefoonnummer of een plaats weg te halen.

Voor ons is het een experiment om te kijken hoe dat uit gaat pakken. Omdat het een experiment is houden we dit even beperkt tot twee fora. Het plan is om na zes weken te evalueren en eventueel uit te breiden naar een breder deel van Bokt. Tenzij de functie b.v. massaal wordt 'misbruikt', dan kijken we eerder of we aanpassingen doen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat we dit over een paar weken beschikbaar kunnen maken op een groter deel van Bokt. Als je nu al iets aangepast wil hebben op een van de andere fora dan kan dat via de bestaande route: https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

Ondertussen zijn we ook aan het kijken naar een aantal andere suggesties maar die zijn een stuk meer werk. Wel wordt gekeken naar de help-teksten en de andere communicatie en afhandeling van verwijderverzoeken.

Super begin! +:)+