[Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:39

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:28

mbt het recht op vergetelheid:

ZIJN ER UITZONDERINGEN?
Jazeker. Gegevens hoeven niet verwijderd te worden voor zover de verwerking nodig is:

* Voor de uitoefening van het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie.
* Voor het nakomen van een wettelijke plicht van de verwerkingsverantwoordelijke (bijvoorbeeld de verplichte salarisadministratie en opname van BSN-nummer in het HR-dossier voor de Belastingdienst).
* Met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek.
* Voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering. Bij een (dreigend) conflict hoeft een verwerkingsverantwoordelijke dus niet op verzoek van de betrokkene al zijn bewijs te vernietigen omdat de betrokkene zich op the right to be forgotten beroept.

vet gedrukte heeft direct te maken met elke vorm van meningsuiting (fora) en/of publicatie van onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:32

*\o/*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-18 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:56

Waar heb jij nu recht op?
Recht op inzage;
Recht op rectificatie en aanvulling;
Recht op vergetelheid;
Recht op dataportabiliteit;
Recht op beperking van de verwerking;
Rechten met betrekking tot geautomatiseerde besluitvorming en profilering;
Recht van bezwaar.
Wat betekenen de nieuwe rechten nu eigenlijk?
1. Recht op inzage
Recht op inzage wil zeggen, dat jij mag zien welke persoonsgegevens wij allemaal van jou hebben. Denk hierbij aan IP adressen, Minecraft namen, je echte naam, adres etc.

2. Recht op rectificatie en aanvulling

3. Recht op vergetelheid
Met dit recht is het zo, dat je bij ons kunt aanvragen dat wij alle persoonsgegevens die we van jou hebben wissen.

4. Recht op dataportabiliteit
Hiermee kun je van ons een export vragen van jouw persoonsgegevens of vragen dat wij dit aan een ander bedrijf overdragen.

5. Recht op beperking van de verwerking
Hiermee kun je aanvragen of wij minder van jouw persoonsgegevens verwerken dan we nu doen.

6. Rechten met betrekking tot geautomatiseerde besluitvorming en profilering
Het recht op een menselijke blik bij besluiten.

7. Recht van bezwaar
Met dit recht kun je bezwaar maken tegen de gegevensverwerking die wij doen.

Bij deze wil ik graag gebruik maken van al mijn rechten.

Beste Bokt,

Mijn recht op inzage:
Willen jullie mij alsjeblieft schriftelijk laten weten welke gegevens jullie precies van mij hebben.

Recht op vergetelheid:

Mijn wens is dat al mijn berichten en persoonsgegevens door jullie gewist worden.

Recht op beperking van de bewerking:

Ik geef op geen enkele wijze meer toestemming tot het verwerken van mijn persoonsgegevens. Een algehele beperking dus.

Recht op bezwaar:

Ik maak bezwaar op de gegevensverwerking in de breedste zin van het woord.

Wat mij betreft mag mijn account per direct gesloten worden indien binnen 24 uur na sluiting al mijn berichten verwijderd zijn. Enkel en alleen onder deze voorwaarde.
Indien mijn account gesloten wordt zonder verwijdering van mijn berichten zal mij niets anders resten dan een civiele procedure op te starten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:06

Ik heb me altijd afgevraagd waarom het beheer zo'n koppige onwil had accounts en bijbehorende berichten te verwijderen (een retorische vraag, ik ken alle smoezen al).
Zelfs met de nieuwe wetgeving moet het voor de helsdeuren weg komen.
Ben wel benieuwd hoe ver Gast4901 bereid is te gaan en wat voor precedenten dat eventueel schept. Misschien komt die koppigheid bokt nog duur te staan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:07

De door u verzamelde persoonsgegevens worden ook opgeslagen op servers van derden, zoals bijvoorbeeld de partij die zorgdraagt voor de hosting van uw website. Ook worden persoonsgegevens opgeslagen in (online) software systemen van derden. Met deze derden heeft U als het goed is een verwerkersovereenkomst gesloten waarin deze derden zich committeren om de door hen te verwerken gegevens adequaat te beveiligen en deze gegevens niet zelfstandig te verwerken.

Wij hebben nu plotseling met veel partijen te maken. Kan Bokt ons op verzoek de overeenkomsten bewijzen en bevestigen van derde partijen die met onze gegevens te maken hebben ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:08

Kuggur schreef:
Ik heb me altijd afgevraagd waarom het beheer zo'n koppige onwil had accounts en bijbehorende berichten te verwijderen (een retorische vraag, ik ken alle smoezen al).
Zelfs met de nieuwe wetgeving moet het voor de helsdeuren weg komen.
Ben wel benieuwd hoe ver Gast4901 bereid is te gaan en wat voor precedenten dat eventueel schept. Misschien komt die koppigheid bokt nog duur te staan....

Ver *\o/* *\o/*

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 05:35

Jullie willen privacy, maar vechten dit wel openbaar uit... :?

Ik snap niet zo goed waarom dit niet per mail kan en openbaar moet Corrie. Alleen omdat je meer aanhangers wil om te kijken joe ver je kan komen? Ga je ook zo bij Marktplaats om en Facebook en andere sites?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 06:37

Echt Corrie, ik begrijp jou niet. Eerst zit je in allerlei topics mensen af te zeiken met je uitgesproken mening en nu wil je verwijderd worden. Had dan nooit gepost denk ik bij mezelf. Je bent nog altijd verantwoordelijk voor je eigen daden.
Sommige mensen gaan hier wel heel erg ver, hoor. Mijn persoonlijke mening uiteraard. Maar ik zou het persoonlijk ontzettend zonde vinden als dit forum door een stelletje mierenneukers offline zou moeten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:11

BartVB schreef:
@randalinpony; Goede vraag over het anonimiseren/pseudonimiseren. We zijn aan het kijken hoe we daar het beste mee om kunnen gaan. Tot nu toe is het zo dat het anonimiseren vooral gericht is op de publiek beschikbare informatie. Je bent voor de buitenwereld niet meer zomaar terug te vinden op Bokt. Intern is van de meeste accounts nog wel terug te vinden wat de geschiedenis was van dat account om misbruik te voorkomen. Het is onhandig als iemand met 2 OWs vraagt om anonimiseren om vervolgens 2 dagen later een nieuw account aan te maken. Dat kunnen we alleen tegengaan als we iig iets aan geschiedenis bewaren.

Als je al grond hebt om die gegevens gekoppeld te houden dan geldt dat alléén voor accounts met daadwerkelijk 2 OW's. In geval van een account waar geen OW's bij spelen kun je m.i. niet rechtvaardigen om die gegevens (intern) gekoppeld te houden.

Dan nog is het dicutabel om bij accounts waar 2 OW's zijn álle gegevens gekoppeld te bewaren. Een ip-adres, de OW's en eventueel een sample van de schrijfwijze lijken mij meer dan genoeg.

Dan nog het punt dat iedere gast een apart account behoudt. Je noemt het geanonimiseerd, maar het enige wat er lijkt te gebeuren is een simpele wijziging van de gebruikersnaam en het niet meer aan kunnen klikken van het profiel. Door echter bij ieder (geanonimiseerd) account een unieke gebruikersnaam te gebruiken is voor iedereen alsnog heel eenvoudig de gehele berichtengeschiedenis te achterhalen/bundelen. Dat alles gebundeld maakt alsnog een persoonsgegeven denk ik zo want bij de meeste bokkers is dan echt herleidbaar wie ze zijn. Ik denk dan ook dat het geven van een unieke gastnaam niet afdoende is (want alle berichten kunnen aan elkaar gekoppeld worden), maar dat de berichten echt op moeten gaan in het geheel door één algemene gebruikersnaam voor álle geanonimiseerde accounts.

Ik ben erg benieuwd wat je gedachtengang over beide bovenstaande punten is Bart.

Essie73 schreef:
Anoniem schreef:
Bedoel je daar misschien ook mee dat je het IP adres en andere informatie van bokkers jaren lang wilt bewaren omdat iemand misschien een tweede account neemt?
Stel dat iemand die vroeger op Bokt een account heeft gehad en na enige tijd besluit zich opnieuw aan te melden onder een nieuw account.
Dat is iets wat regelmatig voor kan komen.

Een tweede account aanmaken is nooit toegestaan. (Op aangevraagde goed gemotiveerde SA's na) ook niet wanneer iemand na een aantal jaar afwezigheid weer graag op Bokt wil posten.
Het gebeurd dan wel dat een gebruiker zijn inlog gegevens vergeten is, deze kunnen wij dan aanpassen.
Ik zal de vraag van Gast5428 iets aangepast stellen: wat is de grondslag om van íeder geanonimiseerd account alle(rlei) informatie/persoonsgegevens te bewaren? Dat is als met hagel schieten op een mug en daar lijkt me geen grondslag voor te zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:18

Fitzroy schreef:
Echt Corrie, ik begrijp jou niet. Eerst zit je in allerlei topics mensen af te zeiken met je uitgesproken mening en nu wil je verwijderd worden. Had dan nooit gepost denk ik bij mezelf. Je bent nog altijd verantwoordelijk voor je eigen daden.
Sommige mensen gaan hier wel heel erg ver, hoor. Mijn persoonlijke mening uiteraard. Maar ik zou het persoonlijk ontzettend zonde vinden als dit forum door een stelletje mierenneukers offline zou moeten.

Hier is helemaal geen sprake van.
Allereerst, waarom zou jij voor mensen kunnen bepalen dat ze mierenneukers zijn als blijkt dat bokt zich niet aan wetgeving houdt die gaat over mijn (of andermans) persoonsgegevens?
Daarnaast gaat het om het verwijderen van persoonlijke gegevens, niet om het hele forum. In het ergste geval verdwijnen er een handje accounts, daar gaat bokt niet van offline hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:08

Olympia schreef:
Jullie willen privacy, maar vechten dit wel openbaar uit... :?

Ik snap niet zo goed waarom dit niet per mail kan en openbaar moet Corrie. Alleen omdat je meer aanhangers wil om te kijken joe ver je kan komen? Ga je ook zo bij Marktplaats om en Facebook en andere sites?

Marktplaats Facebook en andere sites kan men zichzelf en alle berichten zelf onzichtbaar maken door gewoon het account te deleten. In slechts 3 minuten besta je niet meer.

In het geval van Bokt ben je afhankelijk van de goodwill van Bokt.

Toen het Facebook schandaal speelde werd dit ook openbaar uitgemeten en hebben velen hun facebookaccount gedelete. Dit ging toen om een schandaal van het doorspelen van gegevens.

Als dit niet in het openbaar uitgevochten was en zoveel publiciteit van de media gehad had was nooit duidelijk geworden wat er nu precies aan de hand was en wat je zelf kon doen.

En ja samen sta je sterk in Nederland, tegen welke partij dit ook is. Verder is het ook een vorm van meningsuiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:12

Maar gaat het in dit geval nu dan om dat je daadwerkelijk je berichten verwijderd wil hebben, omdat je dat eigenlijk al wilde of gaat het je om dat je een stok gevonden hebt om mee te slaan en dat nu dus gewoon gaat doen? Gewoon, omdat het kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:12

Fitzroy schreef:

Ik denk dat mijn uitgesproken mening zorgt dat ik hier tegen opkom. Ik heb geen spijt van geen enkele opmerking die ik hier geplaatst heb.( behalve misschien in het kattentopic, dat ik door een iets mindere periode in mijn leven te heftig gereageerd heb, maar toch ) Het gaat mij om het feit dat ik vermoed dat de AVG hier absoluut niet nageleefd wordt. Dat ik niet weet met welke derden ik te maken heb en welke gegevens er naar derden gaan.

Daarnaast ben jij het levende bewijs van de stelling dat wat je ooit geschreven hebt je de rest van je leven zal achtervolgen. Van alle goede en slechte dingen die ik ooit geschreven heb, wordt hier door jou slechts genoemd dat ik mensen af zit te zeiken.
Voor mij een reden temeer om alle berichten verwijderd te laten worden.

I rest my case.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-18 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:17

Anoniem schreef:
Maar gaat het in dit geval nu dan om dat je daadwerkelijk je berichten verwijderd wil hebben, omdat je dat eigenlijk al wilde of gaat het je om dat je een stok gevonden hebt om mee te slaan en dat nu dus gewoon gaat doen? Gewoon, omdat het kan?

Ik wil mijn berichten verwijderd hebben omdat ik het niet eens ben met wat er op dit moment naar buiten gebracht wordt in het geval van de AVG. Zoals men ook gekozen heeft bij Facebook het account en de berichten verwijderd te hebben.
Natuurlijk heb ik al eens eerder erover nagedacht dit te vragen. Maar in andere topics kwam duidelijk de monopolie van Bokt naar voren dat ik niet eens dr moed had om het te vragen.

Nu er een wet is die die monopolie mogelijk omver kan werpen, grijp ik die graag met twee handen aan. Want zoals ik zeg, ik weet niet hoe veilig mijn gegevens zijn. Dit is voor mij hoofdzakelijk de reden om nu ervoor te vechten.

Ik weet dat er veel mensen zijn die last van het feit hebben dat ze hun account niet kunnen verwijderen. Dat is voor mij het finale stapje geweest om dit op deze manier in de openbaarheid te brengen.

Het is trouwens niet mijn bedoeling Bokt uit de lucht te laten halen. Dat zou belachelijk zijn. Zoals ik ervoor kies om mijn account te willen laten verwijderen met al mijn berichten daarin, zo vind ik dat een ander die met dit onderwerp geen problemen heeft gewoon lekker verder moet kunnen bokken.

Wat jammer dat niemand van de mods of Bart de eigenaar hier op reageert. Ben er toch zeker van dat dit topic angstvallig in de gaten gehouden wordt om te kijken of er geen berichten verwijderd kunnen worden door ingrijpen. De bekende groene balk is er vaak erg snel. Nu blijft het stil op zo’n hot item.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:48

Hoe weet je of je gegevens bij Facebook ook echt verwijderd zijn? Ik heb daar grote vraagtekens bij.

Ik vind het vreemd dat je een forum als Bokt aan gaat vallen terwijl we as we speak getracked worden door apps, door Google, door allerlei instanties waar we ooit een keer vaag toestemming aan hebben gegeven. Big Data. Alles wordt opgeslagen. Wil je dat niet dan moet je compleet offline gaan, en inhoudelijke berichten op een forum zijn dan wel het minst gevaarlijk. Die heb je ten minste nog zelf geplaatst, en aannemend dat je niet ontoerekeningsvatbaar bent, heb je daarmee ook je verantwoording te nemen.

Gesproken woorden kunnen ook niet teruggedraaid worden, waarom moet geschreven dan wel?

Voor zover ik begreep is het geen enkel probleem persoonsgegevens zoals adres, telefoonnummer, etc, uit posts te verwijderen. Dat lijkt me toch verreweg het belangrijkste. Het bewaren van posts in discussies heeft daarnaast een doel, namelijk archivering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:21

Nirvana_ schreef:
Hoe weet je of je gegevens bij Facebook ook echt verwijderd zijn? Ik heb daar grote vraagtekens bij.

Ik vind het vreemd dat je een forum als Bokt aan gaat vallen terwijl we as we speak getracked worden door apps, door Google, door allerlei instanties waar we ooit een keer vaag toestemming aan hebben gegeven. Big Data. Alles wordt opgeslagen. Wil je dat niet dan moet je compleet offline gaan, en inhoudelijke berichten op een forum zijn dan wel het minst gevaarlijk. Die heb je ten minste nog zelf geplaatst, en aannemend dat je niet ontoerekeningsvatbaar bent, heb je daarmee ook je verantwoording te nemen.

Gesproken woorden kunnen ook niet teruggedraaid worden, waarom moet geschreven dan wel?

Voor zover ik begreep is het geen enkel probleem persoonsgegevens zoals adres, telefoonnummer, etc, uit posts te verwijderen. Dat lijkt me toch verreweg het belangrijkste. Het bewaren van posts in discussies heeft daarnaast een doel, namelijk archivering.

Je mag het vreemd vinden, geen enkel probleem.
Zoals in elke discussie zullen er voorstanders zijn die graag hun naam verwijderd zien worden en hun berichten, alswel tegenstanders die het onzin vinden om welke reden dan ook.

In het bericht van fitzroy blijkt ten zeerste hoe berichten je kunnen achtervolgen in de boktperiode en gewoon weer even in je gezicht gesmeten kunnen worden.
Hier kun je als persoon niets tegen doen. Het zit in de mens. Er was geen enkele reden voor.
Ja ik was toerekeningsvatbaar toen ik mijn berichten schreef. Ja ik neem er verantwoording voor.
Nee ik weiger dat dit tegen mij gebruikt wordt door mensen. En daarom eis ik dat mijn account verwijderd wordt, met alle berichten ooit geschreven.

Hoe ik met andere instanties omga of met mijn privacy op internet, is mijn zaak en niet relevant in dit topic.
Jij noemt Google. Zoals Facebook wordt Google ook zeer in de gaten gehouden en zullen misstanden uitgebreid in het nieuws komen.
Bokt is klein voor de wereld, groot voor de gebruikers. Bokt wordt niet door een watchdog in de gaten gehouden en heeft dus vrij spel in de eigen regie.

Het feit dat de AVG verwerkt zit in een topic die door velen gemist wordt is een falen van Bokt. Het feit dat er in staat dat als je na 25 mei inlogt je akkoord gaat met de voorwaarden, is voor mij onacceptabel. Ik heb dit gisteren pas gelezen, maar zou akkoord moeten gaan en mijn hele leven eraan vast zitten, omdat Bokt dit op deze manier gedaan heeft.
Nope dacht het niet.
Nogmaals ik eis dat alles verwijderd wordt van mij, inclusief mijn geschreven berichten.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:23

Corrie, dat heb je ook in het echte leven. Dat je dingen doet die mensen altijd je hele leven tegen je zullen gebruiken. Dus wat dat betreft zou ik zeggen grow up. Alleen omdat je nu denkt dat je Bokt ermee kan pakken doe je dat.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:36

Ik ben het ergens wel met Corrie eens
Gisteren zag ik toevallig dit bericht voor het eerst voorbij komen.
En ookal ben ik het volledig niet eens met het Bokt beleid rond verwijderen van accounts en berichten zou ik hier wel mee akkoord gegaan zijn als mij die keuze gegeven was.

Ik heb zoals wel alle andere site’s
GEEN pop op gekregen
GEEN mail
NOG de keuze of ik verder wou met deze voorwaarden
Niet eens een voorpagina bericht...

Nee ergens in een klein hoekje hebben ze een dienstmededeling gedaan, die je maar toevallig moet zien verschijnen bij recente berichten.

Dus nee, ik begrijp Corrie en andere zeer goed en ben nu ook sinds ik dit gelezen heb zeer hard aan het twijfelen om Corrie in haar voorbeeld te volgen.

Noem dit een principe kwestie of wat ik nog voorbij heb zien komen, mij geen probleem. Maar Bokt laat voor de zoveelste keer zijn gedachten dat zijn monopolie goed is zien. En eerlijk? Hoe een fijn forum het ook is, weet ik niet of ik op zo een forum verder wil. Een forum waar de wil van de beheerder boven de wetgeving gaat :n

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 11:45

Anoniem schreef:
Wat bedoel je met misbruik?

Ik ben gewoon heel benieuwd waarom Bokt zoveel privé informatie van bokkers bewaard als er geen sprake is van oplichting of andere illegale praktijken.

In de discussie over volledig anonimiseren of pseudonimiseren gaat het naar mijn idee niet over heel veel 'privéinformatie'. We hebben sowieso heel weinig gegevens van jullie. Vooral een gebruikersnaam, een email adres, IP adressen en wat je zelf op de site zet in je profiel/topics/Markt. Bij een verwijderverzoek wordt het overgrote deel verwijderd, je profiel gaat leeg, persoonsgegevens worden uit je postgeschiedenis gehaald, etc, etc. Dan blijft er niet heel veel spannends meer over en de gegevens die overblijven kunnen we b.v. na 2 jaar verwijderen want dan verliezen ze hun waarde. Het gaat dan vooral om b.v. een email adres en recente IP adressen. Die laatste zijn een persoonsgegeven, maar naar mijn idee helemaal geen spannend gegeven aangezien deze pas echt relevant worden als je ze kan koppelen over meerdere sites. B.v. Facebook kan aan de hand van IP adressen zien welke sites ik bezoek waar een Facebook Like knop op staat. Op Bokt kunnen we alleen zien dat jij gisteren en vandaag via dezelfde computer op Bokt bent gekomen, daar kunnen we verder weinig mee. Doordat IP adressen iets technisch zijn wordt er, naar mijn bescheiden mening, spannender over gedaan dan nodig is. Maar goed, die IP adressen verliezen ook voor het opsporen van misbruik na een bepaalde tijd hun waarde en kunnen dan dus weg.

Misbruik is inderdaad het verwijderen van je account en even later weer een nieuw account aanmaken. We zijn aan het kijken hoe we daar het beste mee om kunnen gaan, een van de vragen daarbij is in welke gevallen dat relevant is. Wat we in ieder geval willen voorkomen is dat iemand die een aantal waarschuwingen heeft gehad een verwijderverzoek in kan sturen en daarna weer zo verder kan met een schone lei, dat lijkt me een vrij helder verhaal. Daarbij is de vraag wat het minimum aan persoonsgegevens is dat we nodig hebben om dat tegen te gaan. Volgende vraag is of dit bewaren ook nodig is als iemand nooit problemen heeft gehad op de site. In principe niet. Nadeel van anonimiseren is wel dat het later dan niet meer mogelijk is voor die gebruiker om nog zaken aan te passen aan dat geanonimiseerde account, we weten dan namelijk niet meer of een verzoek idd van de juiste persoon komt. Maar daar zijn we over bezig :j

@GDG; dank voor het constructieve meedenken :j Voor een deel van het antwoord; zie boven. We zijn aan het kijken of we het terugzoeken van een berichtengeschiedenis bij Gast**** gebruikers onmogelijk kunnen maken. Het is nog mooier als berichten van 'Gast' accounts op een hoop zouden staan maar dat geeft verwarrende taferelen in topics met twee 'gasten'. Dat is daardoor technisch een wat grotere uitdaging, heeft wel onze voorkeur.

@Gast4901; We nemen de AVG zeker serieus, alleen is er bijzonder veel verwarring over wat de AVG nu precies wel/niet inhoud. Het beleid en de voorwaarden zijn dan ook opgesteld in samenspraak met een aantal juristen, ook hebben we geprobeerd zo helder mogelijk te zijn en zoveel mogelijk te kijken naar de belangen van de gebruikers. Maar, zoals gezegd, het blijft een belangenafweging.

Cookies zijn een goed punt, dat gaat op dit moment inderdaad nog niet goed op Bokt. Vervelende is dat de advertentienetwerken (inclusief Google) hier nog steeds niet over uit zijn, ook omdat in die hoek lang onduidelijk is geweest (en nog steeds is) wat nu precies de bedoeling van de GDPR/AVG is. Ik had gehoopt dat Google deze week met meer informatie zou komen maar daar lijkt het nog niet op. Dit staat in ieder geval hoog op onze prioriteitenlijst. Tot die tijd doen we wat 95% van de sites in Nederland als permanente oplossing heeft gekozen.

Het deel over PBs begrijp ik niet helemaal? Je punt is dat we niet garanderen dat PBs niet gelezen worden? Niets is zeker in het leven, als de site wordt gehackt dan is er de mogelijkheid dat je PBs op straat komen te liggen. Zelfde geldt voor je emails, voor je medisch dossier, voor je correspondentie met Marktplaats(ver)kopers, etc, etc. Ik kan je iig zeggen dat er door ons geen PBs worden gelezen tenzij we hier een bijzonder dringende reden voor hebben. Maar dat is inderdaad geen garantie, je zal me moeten geloven op mijn woord en verantwoordelijkheidsgevoel. Technisch is het vrijwel onmogelijk om dit te garanderen. Jouw email provider kan je dit ook niet garanderen, ik snap je punt dus niet helemaal?

Wat je verzoek betreft;
De gegevens die we van je hebben staan netjes hier vermeld: https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Privacybeleid
Je voorwaardelijke verwijderverzoek snap ik niet? Je bent het niet eens met onze voorwaarden, wil alles laten verwijderen maar als we niet alles 100% weghalen blijf je gewoon gebruik maken van de site? Huh?
Als je je account wil sluiten dan kan je gebruik maken van de mogelijkheden die hier beschreven zijn: https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

En wat betreft derde partijen; die zijn er niet heel veel. We hosten alles zelf, we gebruiken o.a. in verband met de privacy maar weinig externe diensten. De grootste uitzondering hierop zijn advertentienetwerken maar die krijgen van ons verder geen gegevens over profielen o.i.d.. Lijst met derden staat in de privacyovereenkomst.

Als laatste het akkoord gaan met de gewijzigde voorwaarden; dat is iets dat in 99 van de 100 voorwaarden staat. Relevanter is wat er per 25 mei in de voorwaarden is veranderd ten opzichte van 24 mei waar je het niet mee eens bent.

Wat denk ik ook belangrijk is in deze discussie is een verschil in verwachtingen en vooral de vergelijking met bijvoorbeeld Facebook. Facebook (en Instagram, etc, etc) draait om gebruikersgegevens. Ze willen van je weten wie je bent, wat je doet, hoe je sociale netwerk eruit ziet, welke merken je interessant vindt, etc, etc, etc. Die data gebruiken ze om advertenties te kunnen verkopen voor een zo hoog mogelijk bedrag. Wat jij op Facebook plaatst vinden ze helemaal niet zo boeiend, los van wat dit zegt over je voorkeuren. Op Facebook is geen focus op oudere content, er zijn vrijwel geen inhoudelijke discussies, het draait niet om het beantwoorden van vragen of delen van ervaringen. Dus als jij alles daar weg wil hebben dan vind Facebook dat prima, ze mogen je profiel niet meer gebruiken voor advertenties dus heb jij geen waarde meer voor ze. Dat je reacties op verhalen van vrienden verdwijnen maakt voor Facebook niets uit.

Op Bokt draait het niet om gebruikersgegevens, we verkopen jullie profielen niet, we proberen niet zoveel mogelijk gegevens van je te verzamelen. Op Bokt gaat het om het stellen van vragen, het delen van ervaringen, het helpen van elkaar. Die topics worden ook al ze oud zijn nog heel veel gelezen, flink wat mensen bezoeken Bokt via Google en komen dan terecht in topics van jaren oud over heel specifieke onderwerpen. Dat is ook hoe we geld verdienen, door advertenties bij recente topics (voor de gebruikers) en door (wat meer) advertenties bij oudere topics voor Google-gebruikers. Dit houd in dat oude topics voor ons heel veel meer waarde hebben dan bij Facebook, daarom maken we ook een heel andere belangenafweging.

Overigens staat er naast een hele hoop informatiefs ook behoorlijk wat 'onzin' of iig minder relevante informatie op Bokt. Het lastige is dat we dit onderscheid technisch moeilijk kunnen maken, hier zijn we echter wel stappen in aan het zetten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om je eigen Huiskamer posts aan te passen die meer dan een jaar oud zijn. We zijn bijvoorbeeld aan het kijken of we die functie kunnen uitbreiden naar andere forums.

En, zoals gezegd, als jij last hebt van oude berichten dan kan je dit gewoon melden en dan zoeken we mee naar een oplossing. Over het algemeen kan er gewoon worden verwijderd. In een aantal reacties lees ik vooral dat het een principekwestie is. Heel eerlijk; ik kan daar niet heel veel mee. Als je echter een concreet probleem hebt dan denken we erg graag mee voor een oplossing.

@GUSTIxBILL; Voor zover ik weet voldoen we aan de wet en gaan we op een flink aantal vlakken ook een stuk verder dan dat. We bestaan voor en door de gebruiker, waar we iedere dag mee bezig zijn is het zoveel mogelijk gebruikers naar de zin maken. Om dat te kunnen doen moeten we ook onze eigen belangen in de gaten houden en daardoor kunnen we niet 100% van de verzoeken of wensen van gebruikers inwilligen. Waar we kunnen helpen of mee kunnen bewegen doen we dat, maar daar zitten praktische grenzen aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:49

De echt irritante misser is wel: "je bent het eens met de voorwaarden als je inlogt na 25 mei."
"Opt out" is al eeuwen niet toegestaan, bij mijn weten. Het ergens mee eens zijn moet altijd "opt in" zijn.

Er zou een hele simpele oplossing kunnen zijn voor het vergeten: auto-delete van alle complete topics die langer dan een half jaar of een jaar stil liggen. Who gives a oliebol dat er dan een nieuw topic wordt geopend over hetzelfde. Boeiuh.
Idem met accounts die een half jaar of een jaar niet gebruikt zijn: deleten. In z'n geheel. En dat kán dan ook zonder verlies van die oh zo belangrijke posts in de topics uit het verleden. Want die zijn na max een jaar óók weg.
Boeiuh als iemand na twee jaar onder een andere naam opnieuw zich aanmeldt.

Heeft iemand het heel bont gemaakt, mensen opgelicht op de markt, porno, haat, rascisme verspreid, ja díe gegevens bewaar je. Daar heb je dan ook reden toe. Maar de rest?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:50

Anoniem schreef:
Het feit dat de AVG verwerkt zit in een topic die door velen gemist wordt is een falen van Bokt. Het feit dat er in staat dat als je na 25 mei inlogt je akkoord gaat met de voorwaarden, is voor mij onacceptabel. Ik heb dit gisteren pas gelezen, maar zou akkoord moeten gaan en mijn hele leven eraan vast zitten, omdat Bokt dit op deze manier gedaan heeft.

Hiermee heeft Bokt naar mijn inziens de plank ook wel echt flink misgeslagen. Omdat er volgens Bart weinig is veranderd met de komst van de nieuwe wet, gaat het via een topic, die door een heleboel bokkers gemist wordt, en accepteert iedereen stilzwijgend de nieuwe voorwaarden. Wat als je deze niet accepteert, wat gebeurt er dan?

Door elke andere site ben ik dood gegooid met mailtjes over de nieuwe voorwaarden, elke andere site die ik bezoek, krijg ik een pop up met de nieuwe voorwaarden en of ik deze accepteer of niet, en op Bokt ben ik per toeval op dit topic gestuit.

En in elke discussie heb je een groep die voor en tegen is, zoals ook hier te zien is, maar iedereen ziet toch in dat dit gewoon onhandig is gegaan? Ik ben overigens blij dat Corrie dit openbaar doet, ik ben namelijk erg benieuwd naar het verloop hier van.

Oh, en nog een vraagje mbt dubbele accounts. Betekend dit ook, dat als ik mijn huidige account laat anonimiseren, omdat ik bijvoorbeeld niet meer gekoppeld wil kunnen worden aan mijn berichten, maar ik met een frisse start wil beginnen op bokt, ik dan geen nieuw account meer mag aanmaken omdat dit dan als SA wordt gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:53

Olympia schreef:
Corrie, dat heb je ook in het echte leven. Dat je dingen doet die mensen altijd je hele leven tegen je zullen gebruiken. Dus wat dat betreft zou ik zeggen grow up. Alleen omdat je nu denkt dat je Bokt ermee kan pakken doe je dat.

Sorry maar dit is een verkeerde aanname.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:05

Dus Bart,
Als ik het goed begrijp word Corrie haar publiekelijk verzoek tot verwijderen met verschillende excuses (zoals gewoonlijk) onder tafel geveegd?
Als ze jullie beleid volgt dan word ze geanomiseerd en is ze dus nog steeds traceerbaar.
Volgens de AVG wetgeving zou bij mijn weten een verzoek zonder uitleg al voldoende moeten zijn om het account verwijderd te hebben.
En gaten in een topic? Flut excuus, topics genoeg met gaten door personen die hun berichten nog op tijd aanpassen en/of verwijderen. Het is niet dat Bokt ineens stil valt omdat 1 persoon al haar berichten verwijderd zijn...

Desnoods word er 1 gast account gecreeerd, word haar en alle ex-accounts gedurende een week, desnoods maand, bij dat account gevoegd, krijgen deze berichten (net zoals alle andere in dat account ) een mededeling onder het bericht dat dit bericht spoedig verwijderd gaat worden (een soort standaard onderschrift voor dat account).
Moesten de personen uit dat topic de inbreng van dit bericht waardevol vinden kunnen zij nog de strekking overnemen zonder dit naar haar te herleiden valt. (Zoals in dit geval stukken uit de wetgeving).
Dan blijft voor deze wie de discussie interessant vind het topic compleet, persoon in kwestie is na verwijderen als de periode afgelopen is niet meer traceerbaar. Maar jullie leggen de keuze dan wel bij de gebruikers neer.

En ik blijf erbij: opting out i.p.v. opting in is bij mijn weten ook niet echt wettelijk...
ik heb geen keuze gekregen toen ik verder ben blijven bokken na 25/5 maar voor ik dit topic zag.

Nogmaals, ookal ben ik het niet eens met jullie beleid op dit gebied, was ik er wel mee akkoord gegaan als ik een keuze had gekregen. Maar deze keuze is mij en ALLE bokkers ontnomen omdat JIJ de veranderingen niet zo anders vond.
Maar zoals je merkt ligt dit toch kaarsrecht tegenover wat hier toch meerdere keren te lezen is.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 15-06-18 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:10

Ibbel schreef:
De echt irritante misser is wel: "je bent het eens met de voorwaarden als je inlogt na 25 mei."
"Opt out" is al eeuwen niet toegestaan, bij mijn weten. Het ergens mee eens zijn moet altijd "opt in" zijn.

Er zou een hele simpele oplossing kunnen zijn voor het vergeten: auto-delete van alle complete topics die langer dan een half jaar of een jaar stil liggen. Who gives a oliebol dat er dan een nieuw topic wordt geopend over hetzelfde. Boeiuh.
Idem met accounts die een half jaar of een jaar niet gebruikt zijn: deleten. In z'n geheel. En dat kán dan ook zonder verlies van die oh zo belangrijke posts in de topics uit het verleden. Want die zijn na max een jaar óók weg.
Boeiuh als iemand na twee jaar onder een andere naam opnieuw zich aanmeldt.

Heeft iemand het heel bont gemaakt, mensen opgelicht op de markt, porno, haat, rascisme verspreid, ja díe gegevens bewaar je. Daar heb je dan ook reden toe. Maar de rest?

Over het verwijderen van topics na een jaar, ik begrijp je standpunt. Maar. Als ik iets Google, komt Bokt 9 van de 10 keer bovenaan in beeld. Dat zijn meestal topics van meer dan een jaar geleden. Echter, vind ik hier wel mijn antwoord op de vraag die ik had. Dat is veel sneller dan een nieuw topic openen bijvoorbeeld. Dus ik begrijp heel goed dat er niet automatisch topics verwijderd worden :) .