Bitten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 14:47

(Het is nog niet helemaal af, maar als het overbodig of te overvloedig is hoef ik niet verder te typen Tong uitsteken )

Bitten

== Geschiedenis ==
Bitten werden gemaakt van touw, beenderen, hoorns of zelfs hardhout. De leeftijd van het bit is niet erg duidelijk, er wordt gesproken van bitten gemaakt van beenderen die uit de jonge steentijd.
Er zijn metalen bitten gevonden die uit de bronstijd komen en van origine gemaakt van brons.
Bitten werden steeds verder ontwikkeld tot hun hoogte punt ergens in de 16e eeuw waar het complete martelwerktuigen bleken.

== Werking ==

Een bit werkt in op de mond. Een bit drukt, naar gelang de gebruikte trekkracht/druk op de teugels, op de tong, lippen en lagen van de paardemond.
De dikte van het bit is mede verantwoordelijk voor de ‘scherpte’ van het bit. De stelregel is dat hoe dunner het bit hoe scherper de werking. Echter is het tegenovergestelde niet altijd waar, dat een dikker bit altijd zachter inwerkt. Dit gegeven is gedeeltelijk waar echter is ieder paard verschillend en daardoor ook de beschikbare ruimte in de mond, daarom luisterd het heel precies bij de keuze van een bit mbt de dikte. Een bit dat voor de paardemond te dik is is net zo pijnlijk als een bit dat te dun. Zo zou de dikte altijd zo gekozen moeten worden dat wanneer het bit zich in de paardenmond bevind het betreffende paard zonder belemmering nog kauwen kan, maar dat er een minimale ruimte overblijft.

== Materiaal ==

Aurigan is door de firma Sprenger gepatenteerde legering. Het bevat ca 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper. Normaliter vindt men koper altijd in verbinding met nikkel omdat er een speciale reinigingsmethode voor nodig is om het nikkel van het koper te scheiden. Het grote aandeel koper moet ervoor zorgen dat het paard uitgenodigd wordt om op het bit te kauwen. Door het oxidatieproces van koper ontstaat een zoete smaak (Sweet Iron) waardoor de paarden het bit gemakkelijker aannemen en afkauwen. Maar toch is een hoog aandeel koper geen garantie voor de gewenste oxidatie. Koper oxideert duidelijk minder wanner nikkel in verbinding komt met aluminium. Koper is een zeer week metaal, waardoor ook bij normaal gebruik de slijtage zeer hoog zou zijn, daarom word bij de legering Silicium toegevoegd die vrij hoge hardheid heeft .

Argentaan of Alpaca is een veelgebruikte zilverkleurige metaallegering, ook bekend als Hotelzilver, Berlijns Zilver en bestaat uit koper(47-64%), nikkel(12-25%) en Zink (rest) Argentaan bevat bverhoudingsgewijs een groot aandeel Nikkel, wat vaak een allergische reactie kan geven.

Edelstaal: een benaming voor hoogwaardig roestvrij staal. Een onderhoudsvrij, glad en behoorlijk slijtvast maakt het tot een vaak gebruikt materiaal. Echter doordat het erg smaakloos is voor de paarden niet zo uitnodigend

IJzer: Door de metaalsmaak worden de speekselklieren geprikkeld.

Rubber: Als een paard voldoende speeksel produceert is het een heel zacht paardvriendelijk materiaal, maar voor paarden die een bit niet of slecht afkauwen (droge mond) werkt het rubber als schuurpapier, die het paard zelfs schade kan toebrengen. Paarden die gereden worden met een rubberbit zouden in loop der tijd afstompen en slechter gaan reageren op de hulpen van de ruiter. Omdat rubber niet erg slijtvast is zouden rubberbitten voorzien moeten zijn van een ijzeren kern.

Koper op zich is te week om te dienen als materiaal voor een bit, maar wordt doordat het prettig lijkt te smaken graag door paarden aangenomen. Hierdoor wordt koper als hoofdbestanddeel van een legering gebruikt of ingegoten

Leder: Wanneer het goed onderhouden wordt is het mischien wel het meest paardvriendelijke materiaal, bij slecht of verkeerd onderhoud wordt het hard en ruw.

Kunststof: een vrij zacht materiaal dat niet erg slijtvast is.

Schuim/foam: Gebruikt met een kern van metaal wordt in de rensport gebruikt voor uiterst gevoelige paarden, maar ook voor paarden die ‘heet’ kunnen zijn.

Echter is niet alleen het materiaal belangrijk, maar ook het gewicht van het bit. Bij de bitten uit metaal/legering heb je massieve maar ook holle mondstukken. Hierbij gaat de definitie dat hol = licht dus zacht voor de paardenmond niet op, hoe lichter het bit hoe zachter de ruiterhand moet zijn. Hoe lichter het bit hoe gemakkelijk het in de mond beweegt hoe onrustiger het in de mond ligt. Dit houdt dan niet gelijk weer in dat je een paard maar gelijk een tig kilogram bit in moet doen. Het voordeel van holle bitten is dat ze in de winter relatief snel op te warmen zijn.

== mondstukken ==

Ongebroken: Niet te verwarren met een stangbit. Bij een ongebroken spreken we als het mondstuk uit 1 geheel bestaat, tegenwoordig lichtgebogen. Eenzijdige teugeldruk of hulp is uitgesloten. Waardoor het eigenlijk zeer vriendelijk mondstuk voor groene paarden verwarrend kan zijn.

Enkelgebroken: Het mondstuk bestaat uit 2 gelijk lange delen die middels een scharnierpunt met elkaar verbonden zijn.

Dubbelgebroken: Het mondstuk bestaat uit 3 delen, aan weerszijde 2 gelijklange delen, in het midden een plat, bol, rond stukje dat het mondstuk op 2 plaatsen laat scharnieren.

Rolletjes: Ieder mondstuk kan van rolletjes voorzien worden om de werking van het mondstuk te versterken. Deze rolletjes kunnen uit 1 metaalsoort zijn maar kan ook een combinatie van metalen zijn. Dikwijls zie je een rolletjes mondstuk met koper, wat de eigenschap heeft om een soort van elektrische lading op te wekken wat zeer onaangenaam is voor het paard.

Tonglepelmondstuk: Door een metaalplaatje aan het mondstuk wordt het paard gehinderd het tong over het bit te gooien.

Shadow0

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:51

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 14:58

Het artikel over het Bit had ik gevonden, maar vind het een beetje een ratjetoe van informatie.. het artikel heet BIT, maar men spreekt er ook over optoming en gaat meer over het gebruik dan over het bit zelf.
maar dat is mijn bescheiden mening

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:41

dit ziet er wat mij betreft inhoudelijk goed uit, taaltechnisch kun je even kijken naar wat zaken als komma's en zo.

Ik denkd fat het artikel dat er al is, een prima toevoeging is; naast info over de verschillende soorten bitten en materialen hoort er volgens mij ook de manier van inwerking , pasvorm e.d. bij. Ik zou zelf kiezen om bovenstaande tekst in het bestaande artikel in te voegen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 16:14

Ik bedoelde er ook niet mee te zeggen dat het bestaande artikel niet deugd maar het meer heeft over het bit als hulpmiddel, en ik bedoel met hetgeen ik schreef bitten in z'n algemeenheid, materiaal, types en soorten.
Zodat de artikel in elkar verweven kunnen worden doordat bij in mijn opzet ook de verschillende types worden genoemd en uit welke onderdelen ze bestaan en dan in het bestaande artikel de werking en het waarom wordt uitgelegd. Anders krijg je een hele pagina met een hele lap tekst.

En ik ben heel slecht met komma's, ik gebruik er altijd teveel Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:15

en soms te weinig Knipoog Ik wil het straks wel doorlezen op taalzaken, zou jij beide artikelen willen combineren?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:01

Klien en ik zijn bezig met menbitten...
Daarbij komen de rare ,gewone en extreme bitten ook aan bod..
Met foto's
Dit dan onder menbitten plaatsen of hier gewoon bij bitten??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:31

als het een heel erg uitgebreide tekst is, zou ik er een apart artikel van maken met een link in het hoofd artikel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:33

Ja wordt id vrij uitgebreidt.
Dus gewoon als apart hoofdtuk en linken naar het mennen en andere bitten maken.
Gaat goed komen..

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:34

Echwel schreef:
Gaat goed komen..

Denken we Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:35

klien schreef:
Echwel schreef:
Gaat goed komen..

Denken we Haha!

Weten we...
We gaan zelfs op excursie weet je nog..
Voel me net weer een schoolmeisje...

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:40

koetsen fotograferen en bitten. Heerlijk zulke onderzoeken en zo leuk om andere mensen daardoor te leren kennen. Wiki lijkt op deze manier wel een sociale functie te hebben Knipoog

Vraag thuis wel of ik krentenbollen meekrijg net als vroeguh!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:44

bij matrialen mis ik sweet iron

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:15

Door het oxidatieproces van koper ontstaat een zoete smaak (Sweet Iron)
Dat is het enigste dat ik kon vinden over sweet iron als een soort van bijkomstigheid van het koper gehalte in een bit

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:31

Stukjes tussen toegevoegd maar heb eerder het idee dat het artikel helemaal aangepast moet worden.
Nu staat er bijv. in het begin stukje de materiaalsoorten sommigen met link naar niets, terwijl de materiaal soorten ook in het artikel zelf staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:52

Heb eraan geprutst, taal is beetje aangepast, en stukje verduidelijkt bij breedte over notenkrakereffect.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 16:25

een stukje verder onderaan wordt er wederom verwezen naar het notenkrakereffect, kan dat blijven staan, of kun je dat middels een link naar de bovenste laten verwijzen?

En in het voorwoord worden de verschillende materialen ook genoemd, als rode (dode) links, kan dat ook intern doorgelinkt worden?
Laatst bijgewerkt door Alane op 08-06-07 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:26

Ik denk niet dat dat kan... Ik geloof dat je alleen kunt verwijzen naar artikels?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:30

Ja, kan wel, je kunt linken naar subtitels (dus teksten die tussen == of === staan), door [[artikel#subtitel]] of [[#subtitel]] te gebruiken.

Maar, ik vind het stukje over het notenkraker wel vrij sterk overkomen, zou het iets neutraler neerzetten en liefst met een bronvermelding erbij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:31

Ik ga er even iets over opzoeken dan Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:33

Opzoeking op internet linkt me naar een bokt topic of de wiki Haha! Wie heeft hier een goed boek over?
Ik weet niet waarom je het zo sterk vindt shadow? Dit is het effect toch? Ik kan er wel nog bijzetten: bij HARD trekken of zo?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:35

Citaat:
Rolletjes: Ieder mondstuk kan van rolletjes voorzien worden om de werking van het mondstuk te versterken. Deze rolletjes kunnen uit 1 metaalsoort zijn maar kan ook een combinatie van metalen zijn. Dikwijls zie je een rolletjes mondstuk met koper, wat de eigenschap heeft om een soort van elektrische lading op te wekken wat zeer onaangenaam is voor het paard.

Dikke onzin Clown in ieder geval niet bewezen!! Tong uitsteken Zie viewtopic.php?sid=&f=13&t=463895&st=0&sk=t&sd=a Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:54

poes schreef:
Ik weet niet waarom je het zo sterk vindt shadow? Dit is het effect toch? Ik kan er wel nog bijzetten: bij HARD trekken of zo?

Ok, nou moet ik even technisch worden Tong uitsteken Sorry Haha!

Bij een echte notenkraker wordt de kracht dwars op de armen gezet, waardoor je de hefboomwerking krijgt die maakt dat je met je handen een noot kapot krijgt. In dit geval komt de kracht nooit dwars op het scharnierpunt te staan, en het hefboomprincipe werkt niet als de kracht in het verlengde van de arm ligt. (Ik heb een heleboel krachtenplaatjes met vectoren en normaalkrachten en resulterende krachten moeten tekenen, vandaar.)

De volledige uitleg kan ik me wel eens op storten maar voor nu denk ik dat we moeten proberen om de mening hierover niet teveel door te laten schemeren op de wiki.
Het omhoogprikken van het scharnierpunt is overigens wel een reeel punt, dus dat kan zeker genoemd worden, maar ook daar zou ik het niet meer dan een (1) vermelding geven.

(En zucht, dat rollenbit, nou krijg ik ook nog de neiging om de electropotentiaal van die bitten te gaan bepalen. Is er niet iemand die binnenkort een project voor schei- of natuurkunde moet doen die dit eens kan gaan meten en berekenen? Haha! )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:20

Ik heb het hele topic van die rolletjes gelezen en enige goede bewijs vond ik dat van urielle met de test, kan die spanning zich niet bij langdurig gebruik (lees: een uur rijden) opbouwen zodat het wel merkbaar is?

Shadow0, um ik snap je uitleg niet Bloos Bedoel je dat het aan de zijkant niet inknelt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:27

Mijn uitleg was ook niet briljant. Natuurlijk drukt een bit waar aan getrokken wordt op de lagen van het paard. Maar bij een hefboom/notenkraker is het principe dat de kracht op (bv) de noot groter is dan de kracht die jij met je hand zet, daarom krijg je met een notenkraker wel de noot stuk, waar je dat niet kunt door gewoon in de noot te knijpen. Dat effect treedt bij een enkelgebroken bit niet op.

En in antwoord op je vraag over het rolletjesbit: ik geloof niet dat die spanning op kan bouwen, speeksel geleidt goed en eventuele spanning wordt dus direct afgevloeid. Het is niet zoals bij statische electriciteit dat je na een tijd ineens een schok kunt krijgen, want daarvoor is het juist van belang dat het in een isolerende omgeving opbouwt (dus rubberzolen, droge lucht etc).