Miscommunicaties door smiley's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Miscommunicaties door smiley's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:02

Iedereen maakt het mee, je probeert je teksten te nuanceren door smiley's, maar het loopt verkeerd, want ook smileys worden onderling anders geinterpreteerd.

Ik had het vandaag nog. Iemand maakte een lichtelijk sarcastische opmerking, die echt als grapje was bedoeld. Daar werd deze smiley bij gebruikt :') , die zij zag als een signaal van, neem het niet te serieus. Ik kon dat niet echt waarderen, want ik zag het echt als een sneer mijn kant op. Ik interpreteer die smiley als iemand die zo hard moet lachen dat die ervan moet huilen, en als dat samen gaat met een wat sarcastische opmerking komt het echt over "zie mij jou eens in de zeik zetten".

Ook is er veel verwarring geweest over deze:

:=

De ene ziet het als op je nagels bijten van angst, de andere als in je vuistje gniffelen lachen (een beetje stiekem lachen dus).

Sommige smileys zijn zo klaar als een klontje, maar andere kunnen echt anders geinterpreteerd worden.

Om welke smileys hebben jullie wel eens misverstanden gehad, of gemerkt dat anderen ze anders lezen? Ben zo nieuwsgierig of er meer smileys zijn die anders geinterpreteerd kunnen worden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:04

:') vind ik een sarcastische smiley inderdaad.

:roll: vind ik als mensen 100% ongelijk hebben maar ze denken dat ze gelijk hebben, en sommige mensen snappen die dan niet :+.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:06

Nouja, precies deze dus die je zelf al opnoemt :))

Sowieso heb je dat wel snel dat als je een beetje een "neem het niet te serieus" opmerking hebt en je zet er zo'n smiley achter waarmee je dat weergeeft, dan lijkt het toch al snel bij sommigen (die zich op dat moment blijkbaar snel aangevallen voelen :P ) dat je ze in de zeik zet terwijl dat dan absoluut niet de bedoeling hoeft te zijn inderdaad :)

Maarja goed, het geeft toch soms wat twijfel dat je denkt: zit die me nu belachelijk te maken...? >;)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:08

Ik vind deze smiley :') ook altijd geschikt voor een sarcastische opmerking, of bij iets doms wat eigenlijk niet om te lachen is maar stiekem toch wel. Of als je zelf wat doms doet/zegt.

Die andere kan ik ook allebei de kanten op zien, maar ik zou hem zelf gebruiken voor gniffelen. Maar dat kan je wel uit de context afleiden meestal.

Deze wordt ook vaak verschillend gebruikt:
:O
Volgens mij is dit een gaap, maar sommige mensen gebruiken hem ook als "Wow"/verbaasde smiley met open mond.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:10

;)
Deze vind ik altijd betweterig over komen.
Kan er niks aan doen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:11

:= is voor mij 'hihi' of grappig bedoelt als ik iets zeg wat grappig is. Niets geen nagelbijten of stiekem lachen.

:') is voor mij echt huilen van het lachen dus als iemand iets doms zegt of doet, ook niet negatief bedoelt.

Wel vind ik :) soms gemeen overkomen...in bepaalde zinnen, niet altijd...

:O hebben ze volgens mij gewoon verkeerd getypt want :oo is een iets andere combinatie...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:11

Shiloh schreef:
Ook is er veel verwarring geweest over deze:

:=

De ene ziet het als op je nagels bijten van angst, de andere als in je vuistje gniffelen lachen (een beetje stiekem lachen dus).

de meest briljante interpretatie was van iemand die dit als een 18+ activiteit zag.

Onderwerp: De bokt-smileys: Is er over nagedacht of toch niet?

Zunzuncito schreef:
Heerlijk zo'n topic. Ik begon te lezen met: "Wat heb je gevonden?", en na je voorbeelden dacht ik: "Ja..ja..ja.., daar zit wat in." Gelukkig heeft Nienke de allerbeste oplossing ooit voor dat probleem.
Maar nu dat je dan toch over smiley's begint: Ik vind het wel handig dat ze uitbeelden wat ze voor moeten stellen. Zo kan je bij: _-:( niet echt verkeerd denken wat betreft jouw idee over iemand anders, maar ik heb dus één smiley, waar ik echt de grootste moeite me heb. Als hij langskomt, dan kijk ik er altijd even naar, probeer een gevoel op te laten borrelen, maar er komt niks anders uit dan dat het een vieze smiley is die iets 18+-erigs doet bij haar vriend: :=
Ben ik nou de enige die nooit van zijn leven zo nagelbijt, nagelbeet, of iemand zag nagelbijten?
edit: nu dat ik mijn post nalees is het zelfs nog erger: nou kan ik niet meer ophouden met lachen...van schaamte waarschijnlijk

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:13

Grappig, ik zie :oo meer alsof je je ergens voor schaamt, als je zelf een domme opmerking maakt oid.
Ik zie :O toch wel heel vaak gebruikt worden op een manier waarvan ik zou zeggen dat het niet klopt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:15

Wauw. Dat vind ik toch wel veelzeggend als je er een 18+ activiteit in weet te zien hoor :P

Ik vind hem eigenlijk vooral een "oei-oei" uitstraling hebben, zo van dat het spannend is ofzo :P

En die gaap-smiley is gewoon een gaap, echt niet anders te interpreteren maar je ziet hem soms op de raarste plekken verschijnen inderdaad :))
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-01-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:15

Lielle schreef:
de meest briljante interpretatie was van iemand die dit als een 18+ activiteit zag.

edit: kwoot verkloot

....dankje nu kan ik hem niet meer anders zien... :P

Nee, ik zie := meer als "Ohoooo, wat erg!"

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:20

Nou is dus voor goed mijn kijk op
:= deze smiley verpest.
Haha ik had het er echt nooit uit mezelf een 18+ activiteit in gezocht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:20

Schamen is deze :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:21

Bellatrix schreef:
:= is voor mij 'hihi' of grappig bedoelt als ik iets zeg wat grappig is. Niets geen nagelbijten of stiekem lachen.

Echt?!
Ik heb deze altijd gezien als nagelbijten, dus een soort 'Ojee!'

Nooit gerealiseerd dat iemand die wel eens grappig kon bedoelen!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:22

:o deze is meer als 'zie je nou wel' :oo deze vind ik meer schamen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:23

Nouja, 'o jee' en 'oeps' bedoel ik als in grappig dus.
Als er iets ergs een 'o jee' verdiend zet ik :oo neer...

:oo is voor mij als ik ergens van schrik, schokkend...en :o gebruik ik als ik mij schaam of iets verkeerd heb gezegd en dat toegeef...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:23

Voor mij is :o schamen/blozen
:oo is eigenlijk hetzelfde (maar iets dramatischer) als :wow:
en :O is gapen, maar omdat : O bij veel andere sites de smiley :oo geeft snap ik wel dat die verkeerd gebruikt word :j

edit:
En ik snap volgens mij prima wanneer :Y) word gebruikt, maar dat uitleggen aan iemand van buiten bokt is tamelijk onmogelijk...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:28

:o bij de beschrijving staat bloos, maar ik vind dit ook wel een "zie je nou wel"' poppetje.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:29

Natuurlijk word er veel gebruik gemaakt van bokt smiley's maar ook test smiley's kunnen zeer verwarrend zijn!

Zo doe ik deze smiley: _ O _ als ik ergens van baal. Het moet voorstellen als een popetje die het hoofd op tafel (de streepjes de handjes en de O als hoofd) slaat of een smiley op de op de kop ligt (De lage streepjes als oogjes en de O als mond) Maar een vriend laatst van mij zei dat het op een kont leek... en dat hij dat soort dingen gebruikt voor zeer perverse opmerkingen....

Maar op bokt als je die aan elkaar zet heb je _O_ heel verwarrend

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:47

Blijheid schreef:
edit:
En ik snap volgens mij prima wanneer :Y) word gebruikt, maar dat uitleggen aan iemand van buiten bokt is tamelijk onmogelijk...

Kan aan mij liggen, maar ik heb dus geen flauw idee wat met die bedoeld wordt. Ik zie die eigenlijk ook een beetje als een vriendelijke smiley, zo'n beetje als je "leven en laten leven" wilt zeggen, zo van, relaxed, maar ik heb dus geen idee of anderen die ook zo zien.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:50

Shiloh schreef:
Blijheid schreef:
edit:

Kan aan mij liggen, maar ik heb dus geen flauw idee wat met die bedoeld wordt. Ik zie die eigenlijk ook een beetje als een vriendelijke smiley, zo'n beetje als je "leven en laten leven" wilt zeggen, zo van, relaxed, maar ik heb dus geen idee of anderen die ook zo zien.

Ik zie dat toch echt als een vork... Dus "yum!" :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:53

:o = 'hier schaam ik me eigenlijk wel een beetje voor'
:oo = 'niet!' of 'dat meen je niet!' of 'oh my goody!'
:= = 'oh dear...'
;) = 'ik weet het toch lekker het beste maar dat zeg ik niet en daarom zet ik deze smiley neer'
:Y) = 'neem maar niet te serieus'
:') = 'meligheid'

Zo gebruik ik ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:57

Ik had het in het begin met mijn vriend :P Hij gebruikt geen emoji op whatsapp, maar typt een smiley gewoon uit (XD, :p etc). Voor een blozend poppetje gebruikt hij :S. Maar vroeger op MSN was dat een smiley met groene wangen, eentje die kotsmisselijk is dus :+ Maar ik ben er nu wel aan gewend. Bij hem interpreteer ik het als een bloos, maar toch blijf ik het een misselijke smiley vinden _O-

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:06

Ik vind :o vaak ook juist weer een beetje zelfingenomen overkomen :')

En aan de bewegende knipoog ;) erger ik me ook echt, want die ziet er zo betweterig uit dat ik altijd het idee heb dat iemand me op mijn plek probeert te zetten wanneer iemand hem gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:17

Amaris schreef:
:o = 'hier schaam ik me eigenlijk wel een beetje voor'
:oo = 'niet!' of 'dat meen je niet!' of 'oh my goody!'
:= = 'oh dear...'
;) = 'ik weet het toch lekker het beste maar dat zeg ik niet en daarom zet ik deze smiley neer'
:Y) = 'neem maar niet te serieus'
:') = 'meligheid'

Zo gebruik ik ze.
Ik precies zo!!

Heb vooral met deze := weleens problemen gehad.
Een stalgenootje had een kreupel paard en ik reageerde daar op met iets als:"Het zit je echt niet mee de laatste tijd. :="
En zij werd boos, want ze zag dat dus als achter je handje lachen, maar gelukkig wel recht kunnen zetten.
Het is deze :\, maar dan vertwijfeld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:23

;) vind ik 'ik weet het beter', beetje denigrerend bedoelde smiley.