De bokt-smileys: Is er over nagedacht of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:33

ik ga met Aimee mee,,

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:50

nielsd schreef:
Bij die voorbeelden kan je toch gewoon het zeggen, waarvoor zou je dan een smiley gebruiken?

Ja, dat kan. Maar zonder smiley kan een bericht heel anders overkomen dan met een smiley. Vaak geven smiley's een positieve toevoeging.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:52

^ En soms ook niet, dus waarom zou je dan een smilie willen gebruiken die niet de juiste toevoeging geeft? Een smilie is niet noodzakelijk, zeker niet zoals in deze voorbeelden.

Aimee

Re: De bokt-smileys: Is er over nagedacht of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:01

Smileys zijn wel degelijk noodzakelijk
Voorheen gebruikte ik ze veel minder of anders, liet daardoor berichten open zoals ieder ze wilde interpreteren en dat ging vaak mis. IRL zeg ik hetzelfde maar dan met m'n eigen (overduidelijke) mimiek erbij, die voeg ik nu in de vorm van smileys toe en berichten worden al veel vaker goed geïnterpreteerd.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:51

Inderdaad Aimee.

Nienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:06

Je kan toch op de vragen die de TS als voorbeeld geeft zo antwoord geven:

Ja

Nee

Het is niet altijd nodig om alleen maar met een ja knik of een nee schud smilie antwoord te geven toch

Dus ik snap het probleem niet zo...
Smilies zijn zeker nodig op een forum, maar je kan ook combinaties maken zoals hierboven, en als je niks vindt dat bij je gevoel past, dan leg je het toch gewoon uit?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:13

Ik denk ook niet dat het een probleem is voor de TS..

Vind het juist wel leuk om te lezen dat iemand zo op de smilies ingegaan en erover nadenkt hoe deze in elkaar steken..

Op een ander forum waar ik post hebben ze een smiley met een knipoog, maar deze is anders dan hier. De knipoog lijkt meer op een verontschuldigend/ waterige glimlach.. Terwijl je juist iemand een knipoog meegeeft om te plagen en duidelijk te maken dat je een grapje maakt. Niet om treurig over te komen. Dus wat dat betreft snap ik het punt wel

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:20

Puur als gebruiker: ik vind het niet handig als de betekenis van smileys alleen duidelijk is door de beweging. Mijn plaatjes bewegen namelijk niet. (Ik heb dan moeite om de tekst te lezen en krijg er snel hoofdpijn van.)
Ik zou het dus niet fijn vinden als het antwoord op vragen alleen gegeven wordt door de smileys... Combi kan natuurlijk wel

__Tiientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:11

Nienke schreef:
Je kan toch op de vragen die de TS als voorbeeld geeft zo antwoord geven:

Ja

Nee

Het is niet altijd nodig om alleen maar met een ja knik of een nee schud smilie antwoord te geven toch

Dus ik snap het probleem niet zo...
Smilies zijn zeker nodig op een forum, maar je kan ook combinaties maken zoals hierboven, en als je niks vindt dat bij je gevoel past, dan leg je het toch gewoon uit?

Helemaal mee eens .

Stopcontact

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:04

Je mag niet eens een one-liner plaatsen

Dus je mag niet alleen een smiley plaatsen.

kippie17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:52

Bienotje schreef:
Ik denk ook niet dat het een probleem is voor de TS..

Vind het juist wel leuk om te lezen dat iemand zo op de smilies ingegaan en erover nadenkt hoe deze in elkaar steken..

Op een ander forum waar ik post hebben ze een smiley met een knipoog, maar deze is anders dan hier. De knipoog lijkt meer op een verontschuldigend/ waterige glimlach.. Terwijl je juist iemand een knipoog meegeeft om te plagen en duidelijk te maken dat je een grapje maakt. Niet om treurig over te komen. Dus wat dat betreft snap ik het punt wel

Juist jij snapt het, er is geen probleem. Er wordt alleen wat geconstateerd.

En wat is er makkelijker dan iets wat iemand zegt onderuit halen? En degene weergeven als mierenneüker? Nou praktisch niks.

Maar dat is/was ook niet mijn bedoeling van dit topic. Mijn bedoeling van dit topic was om te kijken of er over de smileys is nagedacht.

Niet om te proberen de voorbeelden die ik gaf onderuit te halen. Want ieder mens heeft zijn eigen mening. En op het moment dat iemand zegt IK DENK. Dan is het einde van de vraagstelling nabij.

WildWings schreef:
^ En soms ook niet, dus waarom zou je dan een smilie willen gebruiken die niet de juiste toevoeging geeft? Een smilie is niet noodzakelijk, zeker niet zoals in deze voorbeelden.

Ik weet dat begrijpend lezen heel lastig is. Maar als je nou daadwerkelijk goed leest, dan zie je dat het hier niet over gaat. Het gaat over de smiley die een positieve gelaatstrek over zich heen heeft en de smiley die een negatieve gelaatsdrukking over zich heeft.

En het gaat er dus niet om of je bij dat voorbeeld nou wel of niet een smiley gebruikt.

MarJoo_ schreef:
Je mag niet eens een one-liner plaatsen

Dus je mag niet alleen een smiley plaatsen.

Ach een oneliner plaatsen of onzin.. Er is IMO weinig verschil.
En ook dit is niet relevant. Aangezien je ook in de huiskamer smileys gebruikt en in je pb's!

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:00

Er was inderdaad geen probleem... niet bij de topicstarter in ieder geval. Er wordt inmiddels (door anderen) wel een probleem van gemaakt, en dat is jammer...

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:05

Ik denk dat de smilies idd vaak nét dat beetje extra aan gevoel in een zin kunnen leggen, met letters alleen is dat soms lastig.
En ik denk ook dat er een aantal smilies mist, wanneer mensen het juiste gevoel willen weergeven

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:07

Ik vind de smileys juist heel handig zoals ze nu zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:08

kippie17 schreef:
WildWings schreef:

Ik weet dat begrijpend lezen heel lastig is. Maar als je nou daadwerkelijk goed leest, dan zie je dat het hier niet over gaat. Het gaat over de smiley die een positieve gelaatstrek over zich heen heeft en de smiley die een negatieve gelaatsdrukking over zich heeft.

En het gaat er dus niet om of je bij dat voorbeeld nou wel of niet een smiley gebruikt.

Ik snap dat voor jou het ontzettend lastig is om normaal te reageren..

Klopt, de - smiley heeft een positieve gelaatstrek en de - smilie een negatieve gelaatstrek. Helemaal goed gezien- en nu?
Ik snap nog altijd niet wat er nou aan de hand is. In de voorbeelden die jij geeft (want waarom geef je voorbeelden als ze nvt zijn ) kan je ook gewoon zonder smilies antwoorden. Gebruik de smilies waar ze handig voor zijn en wanneer ze nodig zijn, dus in een positief geval of positieve bevestiging en in een negatieve ontkenning of gewoon een ontkenning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:09

Aimee schreef:
Smileys zijn wel degelijk noodzakelijk
Voorheen gebruikte ik ze veel minder of anders, liet daardoor berichten open zoals ieder ze wilde interpreteren en dat ging vaak mis. IRL zeg ik hetzelfde maar dan met m'n eigen (overduidelijke) mimiek erbij, die voeg ik nu in de vorm van smileys toe en berichten worden al veel vaker goed geïnterpreteerd.

Ik zeg niet dat smileys niet noodzakelijk zijn, ik zeg dat een smilie niet noodzakelijk is. Waarmee ik bedoel dat echt niet in ieder bericht een smilie hoeft te staan

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:11

Nadir schreef:
Er zit wel iets in Kippie, eigenlijk zou je ook nog een negatieve "ja smile" en een positieve "nee smile" moeten hebben.

Idd! Deze mis ik ook op msn haha alleen vrolijke ja's en de nee's zijn sip!

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:11

Smileys zijn inderdaad handig om je boodschap wat kracht bij te zetten of juist extra duidelijk te maken dat je het niet zo slecht bedoeld

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:20

Soms dan plaats zeg je een zin en dan krijg je een ingeving voor een nieuwe smiley. Kunnen we daar iets mee doen, of hebben de moddies daar niets aan? Volgens mij kunnen de moddies er niet zoveel aandoen hè? Dat kan toch alleen phpBB?
Maar bij gebrek aan smiley, gewoon taalgebruik moet lukken, ookal is een smiley handiger. Dan maar een paar regels extra om je bedoeling duidelijk te maken, toch?

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:22

@WildWings, snap je het niet of wil je het niet snappen?
Of je het er mee eens bent is een tweede, maar kan je je echt niet indenken dat mensen soms wel eens een gevoel beter met een smiley dan met woorden weer kunnen geven en dan bepaalde smileys missen?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:23

Heerlijk zo'n topic. Ik begon te lezen met: "Wat heb je gevonden?", en na je voorbeelden dacht ik: "Ja..ja..ja.., daar zit wat in." Gelukkig heeft Nienke de allerbeste oplossing ooit voor dat probleem.
Maar nu dat je dan toch over smiley's begint: Ik vind het wel handig dat ze uitbeelden wat ze voor moeten stellen. Zo kan je bij: niet echt verkeerd denken wat betreft jouw idee over iemand anders, maar ik heb dus één smiley, waar ik echt de grootste moeite me heb. Als hij langskomt, dan kijk ik er altijd even naar, probeer een gevoel op te laten borrelen, maar er komt niks anders uit dan dat het een vieze smiley is die iets 18+-erigs doet bij haar vriend:
Ben ik nou de enige die nooit van zijn leven zo nagelbijt, nagelbeet, of iemand zag nagelbijten?
edit: nu dat ik mijn post nalees is het zelfs nog erger: nou kan ik niet meer ophouden met lachen...van schaamte waarschijnlijk

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:26

Ekkie schreef:
Als hij langskomt, dan kijk ik er altijd even naar, probeer een gevoel op te borrelen, maar er komt niks anders uit dan dat het een vieze smiley is die iets 18+-erigs doet bij haar vriend:
Ben ik nou de enige die nooit van zijn leven zo nagelbijt, nagelbeet, of iemand zag nagelbijten?
edit: nu dat ik mijn post nalees is het zelfs nog erger: nou kan ik niet meer ophouden met lachen...van schaamte waarschijnlijk

Geweldig!
Ik kan nu dus ook niet meer normaal naar die smiley kijken

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:40

Richtje schreef:
Ekkie schreef:
Als hij langskomt, dan kijk ik er altijd even naar, probeer een gevoel op te borrelen, maar er komt niks anders uit dan dat het een vieze smiley is die iets 18+-erigs doet bij haar vriend:

Geweldig!
Ik kan nu dus ook niet meer normaal naar die smiley kijken

Ich auch nicht

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:53

Richtje schreef:
Of je het er mee eens bent is een tweede, maar kan je je echt niet indenken dat mensen soms wel eens een gevoel beter met een smiley dan met woorden weer kunnen geven en dan bepaalde smileys missen?

Ik snap dus nu pas dat het probleem (zwaar uitgedrukt) is dat er smilies bij gemaakt moeten worden? Dan vind ik alleen de topic-titel, is er wel over de bokt-smilies nagedacht of niet, niet erg toepasselijk..

Maargoed, natuurlijk missen er dan bepaalde smilies, maar er missen voor zoveel gevoelens wel bepaalde smilies.. gelukkig kan je ook gewoon typen omdat er bepaalde smilies voor bepaalde gevoelens missen..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:53

Ik typ meestal ook nog wat tekst bij mn smileys.. Dan weet je vaak wel wat er wordt bedoeld.