Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:37

Bowo schreef:
De kans dat ze vos heeft is klein, maar het kan generaties verborgen blijven. Hebben de ouders zelf vos nakomelingen?

Indien ze geen vosgen heeft, is het 50% bruin en 50% zwart (als zowel de hengst als de moeder van de merrie inderdaad genetisch zwart zijn en niet heel donkerbruin)

Mocht de merrie wel vosgen dragen, is 37,5% zwart, 37,5% bruin en 25% vos

Ooh ik weet wel dat mijn merrie een koffievos veulen gehad heeft van Bernay.

Michelle5418

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:40

Dit is mijb merrie, donkerbruin

En de hengst waar ze door gedekt is

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:43

Als de merrie al een vosveulen gehad heeft draagt ze dus vos én de hengst hoeft ook niet homozygoot zwart te zijn gezien de voskleur van Serenade.
Dus de kans op vos is wel degelijk aanwezig.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:45

DubbelDun schreef:
Als de merrie al een vosveulen gehad heeft draagt ze dus vos én de hengst hoeft ook niet homozygoot zwart te zijn gezien de voskleur van Serenade.
Dus de kans op vos is wel degelijk aanwezig.

Aah ja! Dat is ook zo.

Dus dan zijn de kleurkansen bruin, vos en zwart gelijk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:51

Gezien de donkerbruine kleur van beide ouders heb je daar het meeste kans op.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:53

DubbelDun schreef:
Gezien de donkerbruine kleur van beide ouders heb je daar het meeste kans op.

Op een bruine dus?

En dan vraag ik me af ,hoe word een koffievos bepaald?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:12

Is ook genetisch denk ik.
Én er worden wel eens verkeerde aannames gedaan bij het opstellen van de kleur bij veulens; heel donkerbruin is nog steeds genetisch anders dan koffievos of 'bruinzwart' wat ik op deze papieren ook nogal eens voorbij zie komen. Het ene heeft als basis een zwart gen en de andere een rood gen.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:51

Had ik nog 1 vraagje..

Mijn merrie is dan toch nooit homozygoot agouti? Dus dat ze heterozygoot is. Omdat haar moeder een zwarte is, waardoor ze van moeders geen agouti heeft meegekregen. Van vaders kant wel. Of zit dat zo niet?

Want dan is ze kleurkans op vos ook degelijk kleiner.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:20

Even heel simpel
Je kans op vos is het grootst (omdat je dieren met een zwarte basis door agouti moet opdelen in bruin en zwart), in het geval dat de vader echt zwart is en niet donkerbruin kom je uit op het volgende:
50% vos
25% zwart
25% bruin

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:54

mooney schreef:
Even heel simpel
Je kans op vos is het grootst (omdat je dieren met een zwarte basis door agouti moet opdelen in bruin en zwart), in het geval dat de vader echt zwart is en niet donkerbruin kom je uit op het volgende:
50% vos
25% zwart
25% bruin

Dat is niet waar. Aangezien geen van de ouders zelf vos is, is die kans helemaal niet zo groot. Er is 25% kans op vos (namelijk, als zowel de hengst als de merrie dus vosgen doorgeven en niet het zwarte gen. Dus 50% heterzoygoot zwart, 25% homozygoot zwart en 25% (homyzygoot) rood/vos)
De overige 75% wordt gedeeld door bruin en zwart. Afhankelijk van de agouti wordt dit verdeeld. De merrie is inderdaad heterozygoot voor agouti (als de moeder ook genetisch zwart is). Er vanuit gaande dat de hengst ook genetische zwart is (en niet genetisch bruin, maar heel donker), dan heb je 50-50 verdeling voor bruin en zwart. Als je dat samen neemt met de eerdere 75% kom je uit op:

37,5% bruin
37,5% zwart
25% vos

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:17

Bowo schreef:
mooney schreef:
Even heel simpel
50% vos
25% zwart
25% bruin

Dat is niet waar. Aangezien geen van de ouders zelf vos is, is die kans helemaal niet zo groot. Er is 25% kans op vos (namelijk, als zowel de hengst als de merrie dus vosgen doorgeven en niet het zwarte gen. Dus 50% heterzoygoot zwart, 25% homozygoot zwart en 25% (homyzygoot) rood/vos)
De overige 75% wordt gedeeld door bruin en zwart. Afhankelijk van de agouti wordt dit verdeeld. De merrie is inderdaad heterozygoot voor agouti (als de moeder ook genetisch zwart is). Er vanuit gaande dat de hengst ook genetische zwart is (en niet genetisch bruin, maar heel donker), dan heb je 50-50 verdeling voor bruin en zwart. Als je dat samen neemt met de eerdere 75% kom je uit op:

37,5% bruin
37,5% zwart
25% vos

Maar die laatste zin snap ik niet zo,
Een zwarte kan toch ook altijd gewoon een vos geven, of hij moet homozygoot zijn toch?
Maar dat is deze zoiezo niet, heeft al vos nakomelingen gegeven.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:23

Bij jouw combi zijn er 2 genen die een rol spelen, namelijk de basis, bestaande uit "zwart" en "rood/vos", hierbij is zwart dominant. Daarnaast agouti. Agouti bestaat uit meerdere genen die voor verschillende tinten zorgen en daar weet ik het fijne ook niet van, maar het belangrijkste is dat wel agouti zorgt voor een bruin paard en geen agouti voor een zwart paard. Daar zit echter wel een grote maar bij, agouti toont zicht alleen op een zwarte basis, niet op een rode/vosse basis.

Beide paarden met voor de basis rood en zwart (heterzygoot zwart betekent hetzelfde).
Voor de agouti heeft de hengst dubbel geen agouti. De merrie heeft wel en geen agouti.

De basis is 75% zwart en 25% vos (je kan de procenten uit mijn vorige bericht optellen).
Die 25% vos blijft vos, wat er ook gebeurt. De 75% zwart kan worden beïnvloed door de agouti en de verdeling heb ik hierboven uitgelegd.

Zo duidelijker?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:42

Hier is twijfel...

Mijn rodblak Fjordenhengst heeft vorig jaar een zwart bonte tinker merrie gedekt. Resultaat <3 :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk het voskleurig is, maar sommige denken bruin.
Helaas weten we niets van ouders van de merrie

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:47

Lijkt me vos Amber

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:48

Bowo schreef:
Bij jouw combi zijn er 2 genen die een rol spelen, namelijk de basis, bestaande uit "zwart" en "rood/vos", hierbij is zwart dominant. Daarnaast agouti. Agouti bestaat uit meerdere genen die voor verschillende tinten zorgen en daar weet ik het fijne ook niet van, maar het belangrijkste is dat wel agouti zorgt voor een bruin paard en geen agouti voor een zwart paard. Daar zit echter wel een grote maar bij, agouti toont zicht alleen op een zwarte basis, niet op een rode/vosse basis.

Beide paarden met voor de basis rood en zwart (heterzygoot zwart betekent hetzelfde).
Voor de agouti heeft de hengst dubbel geen agouti. De merrie heeft wel en geen agouti.

De basis is 75% zwart en 25% vos (je kan de procenten uit mijn vorige bericht optellen).
Die 25% vos blijft vos, wat er ook gebeurt. De 75% zwart kan worden beïnvloed door de agouti en de verdeling heb ik hierboven uitgelegd.

Zo duidelijker?

Aah zoo ! Duidelijk uitgelegd haha, ben er niet zo thuis in.
En mocht hij genetisch dus wel bruin zijn en je doet bruin x bruin kan er dus ook nooit een zwarte uit komen?

Nu weet ik dus wel waar ik de meeste kansen op heb :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:49

Michelle5418 schreef:
Bowo schreef:

Zo duidelijker?

Aah zoo ! Duidelijk uitgelegd haha, ben er niet zo thuis in.
En mocht hij genetisch dus wel bruin zijn en je doet bruin x bruin kan er dus ook nooit een zwarte uit komen?

Nu weet ik dus wel waar ik de meeste kansen op heb :)

Als ze beide heterozygoot agouti zijn, kan zwart nog steeds, maar kans zou wel heel klein worden. Zou 56,25% bruin, 25% vos en 18,75% zwart zijn (wordt dit 100%? Heb het uit mn hoofd gedaan xD)
In dat geval is het namelijk 75% bruin en 25% zwart (zelfde berekening als met vos/zwart), maar dan weer verrekenen met die 75% van de basis.

En als er 1 (of beide) homozygoot bruin is, dan is zwart inderdaad uitgesloten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:07

Bowo schreef:
mooney schreef:
Even heel simpel
50% vos
25% zwart
25% bruin

37,5% bruin
37,5% zwart
25% vos

Helemaal gelijk, ik zat tegelijk kruisingsschemas van leerlingen na te kijken. Dus had even twee scenario's door elkaar lopen

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:00

En kan het dan zijn dat davino homozygoot agouti was, zie nml geen zwarte nakomelingen van hem. En kan het dan ook zijn dat mijn merrie homozygoot agouti is?
Mama van mn merrie is echt non agouti, die is zwart. Vader van moeder is ronaldo, die is ook echt zwart. Wie kan het voor mij uitpluizen, mag ook via pb is misschien makkelijker.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:33

Dat davino homozygoot agouti heeft zou dan heel goed kunnen. Zonder testen kun je het nooit volledig uitsluiten, maar een hengst met veel nakomelingen en geen enkele zwarte heeft vrijwel zeker dubbel agouti.
Jouw merrie kan niet homozygoot zijn, omdat de moeder homozygoot non agouti is en dus altijd non agouti doorgeeft.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:11

Vraagje
Ik heb een bruine merrie
Haar vader is ook bruin
Haar moeder ook bruin.
De vader van de moeder vos.
Is dan mijn merrie dan een vos carrier.

Ze heeft 1 x een zwart veulen gekregen van een zwarte hengst.
En 1 x een bruin veulen van een bruine hengst

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:33

Haar moeder moet zeker een vosgen hebben.

Zijzelf vanuit de moederlijn 50% kans op vosgen.

Vanuit de vader kant valt het niet met zekerheid te zeggen met deze info.

Kortom, ten minste 50% kans op vosgen voor jouw merrie, mogelijk iets hoger.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:06

Vraagje, ik hoop hier wel antwoord te krijgen want dat kreeg ik niet van de champagne groep hier op Bokt. Vroeg me af hoe je de kleur champagne kan krijgen. Ik heb een donkere vos merrie, is dit mogelijk met haar??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:13

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:58

Faya_barock schreef:
Vraagje, ik hoop hier wel antwoord te krijgen want dat kreeg ik niet van de champagne groep hier op Bokt. Vroeg me af hoe je de kleur champagne kan krijgen. Ik heb een donkere vos merrie, is dit mogelijk met haar??

Door een champagne hengst te gebruiken. Heb je 50% kans op champagne veulen.

Als er ook homozygoot champagne hengsten zijn en je die gebruikt 100% een champagne veulen

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:29

[/quote]
Door een champagne hengst te gebruiken. Heb je 50% kans op champagne veulen.

Als er ook homozygoot champagne hengsten zijn en je die gebruikt 100% een champagne veulen[/quote]

Dank je wel voor je reactie, echter nog nooit een champagne hengst (maat paard) ter dekking zien staan