Bowo schreef:Bij jouw combi zijn er 2 genen die een rol spelen, namelijk de basis, bestaande uit "zwart" en "rood/vos", hierbij is zwart dominant. Daarnaast agouti. Agouti bestaat uit meerdere genen die voor verschillende tinten zorgen en daar weet ik het fijne ook niet van, maar het belangrijkste is dat wel agouti zorgt voor een bruin paard en geen agouti voor een zwart paard. Daar zit echter wel een grote maar bij, agouti toont zicht alleen op een zwarte basis, niet op een rode/vosse basis.
Beide paarden met voor de basis rood en zwart (heterzygoot zwart betekent hetzelfde).
Voor de agouti heeft de hengst dubbel geen agouti. De merrie heeft wel en geen agouti.
De basis is 75% zwart en 25% vos (je kan de procenten uit mijn vorige bericht optellen).
Die 25% vos blijft vos, wat er ook gebeurt. De 75% zwart kan worden beïnvloed door de agouti en de verdeling heb ik hierboven uitgelegd.
Zo duidelijker?
Aah zoo ! Duidelijk uitgelegd haha, ben er niet zo thuis in.
En mocht hij genetisch dus wel bruin zijn en je doet bruin x bruin kan er dus ook nooit een zwarte uit komen?
Nu weet ik dus wel waar ik de meeste kansen op heb