Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Stel dat het trappende paard een rood lintje in zijn staart had hangen waarmee hij duidelijk aangeeft dat er afstand gehouden moet worden
Elisa2 schreef:Conclusie, zorg altijd voor een goede aansprakelijkheidsverzekering als je een paard bezit.
Brainless schreef:Citaat:Stel dat het trappende paard een rood lintje in zijn staart had hangen waarmee hij duidelijk aangeeft dat er afstand gehouden moet worden
Dat is helemaal geen wettelijk middel om een trappend paard aan te geven.
Ook haal je daar absoluut niet je verantwoordelijkheid mee weg.
Als ik roep.. pas op mijn hond bijt en zet dat ook met vol grote letters op zijn tuig.. dat haalt niet mijn aansprakelijkheid weg!
Citaat:In dat geval zijn dus niet de ouders van het kind maar wel de bezitter van de pony aansprakelijk voor de schade die die pony veroorzaakt.
Nieuwsredactie schreef:Stel je de volgende situatie voor: je bent aan het lessen bij een rijvereniging en tijdens die les krijg je een trap van een ander paard. Je loopt een beenletsel op en bent daardoor arbeidsongeschikt. Volgens de wet is de bezitter van het paard dat de trap uitdeelde dan aansprakelijk voor het letsel dat jou is toegebracht.
Citaat:Die bezitter kan nog beroep doen aan zijn AVP-verzekeraar. Is er geen AVP-verzekering, dan draagt de bezitter de schade geheel zelf en kan hij deze proberen over te hevelen naar de vereniging en/of instructeur.
Citaat:Toch is de kwestie niet altijd zo zwart-wit als hierboven beschreven. Er kan namelijk ook sprake zijn van mede-schuld. Laat ons even teruggaan naar het voorbeeld van hierboven. Stel dat het trappende paard een rood lintje in zijn staart had hangen waarmee hij duidelijk aangeeft dat er afstand gehouden moet worden en de gewonde ruiter is toch te dicht gekomen, dan kan er ook sprake zijn van eigen schuld.
Onali schreef:Citaat:In dat geval zijn dus niet de ouders van het kind maar wel de bezitter van de pony aansprakelijk voor de schade die die pony veroorzaakt.
En als het buiten de wetenschap van de eigenaar/ bezitter pony gaat?
Helaas op 2 stallen voorgekomen dat mij shetlander erg in trek was bij stalgenoten.
Pas toen ik via een vriendin en op stal 2 er zelf achter kwam de betreffende mensen er op aangesproken dat ze met hun fikken van mijn dieren af moesten blijven.
Maar wat als er nou in die tussentijd iets gebeurd was?
Ben ik dan ook aansprakelijk?
beert schreef:Op de website van LICG worden ook wat voorbeelden genoemd over "eigen schuld" en hoe dat zit: https://www.licg.nl/aansprakelijkheid/
Wellicht helpt dat nog iets om het duidelijker te maken. Al snap ik dat het oneerlijk voelt als iemand ongevraagd aan jouw dieren zit en jij krijgt de rekening.
Gebruikers op dit forum: Amazonbot, cijsalover, CRos95, lynn_Joy en 7 bezoekers