mijn haflinger merrie drachtig van ea jameel:)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: mijn haflinger merrie drachtig van ea jameel:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:07

Christje, ik lees dat storm van jou is geweest, misschien vind je daarom de mijne zo leuk, is haar halfzus ;)

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:39

Ja ik weet het dat dat haar halfzus was:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:04

amazone77 schreef:
Meeste "troep" is te vinden tussen de haflingers!
Veel nederlandse goedgekeurde hengsten zijn om te janken!!
Of ze lopen niet correct of het karakter is vreselijk.
Bij het KVTH zal het ze een worst wezen, die kijken alleen naar het plaatje en naar de eigenaar van de hengst!

Oostenrijk is niet veel beter hoor :( Alleen in Ebbs op de keuring zie je wat mooie. Voor de rest wordt er een hoop ellende gefokt. Vooral het karakter tegenwoordig vind ik heel erg slecht hier in Osttirol en de gangen zijn ook echt niet geweldig. Van de 7 moderne Haflingers bij ons op stal is er maar 1 merrie die me qua bouw en karakter erg aanspreekt in het modernere type en die is stekelharig. (vind ik geen punt maar is niet volgens de rasstandaard). maar zelfs zij is eigenlijk wat te sensibel.

1 ruin is mooi stevig gebouwd, maar enorm schrikkerig
1 ruin is klein en iel + heel onzeker
1 ruin is leuk om te zien maar wel wat smal en dat is echt een etterbak in de kudde en onder het zadel en zijn gangen zijn enorm kort.
1 ruin met een onwijs lelijk hoofd en wat lastiger karakter, maar wel redelijke gangen.
2 zijn pas 2 jarig dus daar kan ik nog niet veel over zeggen.

Tot nu toe zie ik zelfs in NL nog aanzienlijk betere Hafjes als hier. Zo zonde he dat ze weg gefokt hebben van het oude type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:09

Ik vind het juist doodzonde dat er geen echt barokke hengsten (haflingers in het algemeen) meer te vinden zijn. :o
Die vind ik echt een stuk mooier dan de sport Haffies van tegenwoordig.
Mijn eerste paardje was een barokke Haflinger, dat was net een mini Trekpaardje en ongelofelijk sterk gebouwd, maar zo'n geweldig lief karakter. <3
Je ziet ze nu echt zelden, zéker in Nederland is de Barokke Haf uitgestorven of minimaal 18 jaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:42

Ze zijn er zeker nog wel hoor, maar je moet goed zoeken, vaak papierloos, want de hengsten zijn niet goedgekeurd. En het worden er steeds minder, omdat er minder mee gefokt wordt. Persoonlijk vind ik het ook heel jammer.
Mijn haf, 10 jaar, papierloos en ruin: http://boktimg.nl/img/m/s51P71.jpg
Zware hals, ronde billen, sokken (nu kort vanwege mok helaas), grovere botstructuur.

TS: ik vind het een prachtige hengst. De kruising haflo heeft zich inmiddels echt wel bewezen. Maar ook hier geldt, net als bij fokken binnen het ras, zoek een hengst die je merrie verbetert. Dat kan ook heel prima buiten het ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:00

Die is inderdaad ook al aardig barok. :j
Die van mij was nog iets barokker.
Ze zijn er inderdaad nog wel, maar zéker niet meer in het stamboek.
Zelfs de hengsten die nu als 'barok' bekend staan vind ik niet barok te noemen, niet zoals de écht ouderwetse Halingers.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 12:10

Dit ben ik helemaal met je eens!

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het juist doodzonde dat er geen echt barokke hengsten (haflingers in het algemeen) meer te vinden zijn. :o
Mijn eerste paardje was een barokke Haflinger, dat was net een mini Trekpaardje en ongelofelijk sterk gebouwd, maar zo'n geweldig lief karakter. <3
Je ziet ze nu echt zelden, zéker in Nederland is de Barokke Haf uitgestorven of minimaal 18 jaar.

__Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:14

Wat grappig, mijn merrie is daar ook drachtig geworden ;) Lijkt een leuke combi te worden! Ben echt benieuwd!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 12:17

Oké:) das wel toevallig ind. Dit jaar nog?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:21

KoudbloedKim schreef:

Zonde he. En echt niet alleen in Nederland in Oostenrijk zie je ook geen barokke Haflingers meer. Als ik tegen iemand hier zeg o die vind ik gaaf, dan is het er altijd eentje van 18 jaar of ouder idd.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:25

CrazyCat schreef:
[naam] schreef:

Zonde he. En echt niet alleen in Nederland in Oostenrijk zie je ook geen barokke Haflingers meer. Als ik tegen iemand hier zeg o die vind ik gaaf, dan is het er altijd eentje van 18 jaar of ouder idd.
Klopt. :j
Ik zie heel af en toe op de Draft Friends FB pagina nog weleens Haffies in Amerika langs komen en die zijn vaak nog wel enorm breed.
Helaas gebeurt het bij heel veel rassen... de Friezen, Tinkers, etc. Alles moet maar luxe en wedstrijdgericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:26

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:28

dat zeg ik ook niet, ik vraag alleen of jullie haar al gespot hadden :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:37

Set_Elkol schreef:
dat zeg ik ook niet, ik vraag alleen of jullie haar al gespot hadden :)

Die staat op 12km van bij mij :D Maar heb ze nog niet live gezien hoor, wel haar topic 8-)
Lopen hier te lande wel nog meer van die barokke dikkerdjes rond in de haffie soort :P

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:39

In België nog enkele prachtige barokke haflinger, vaak idd zonder stamboek, maar denk wel dat wij er nog een paar goedgekeurde hebben. Correct me if I'm wrong!

Mooie combi TS! ben wel benieuwd wat eruit gaat komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:43

Ja, klopt Luna :j Ik zie hier ook nog veel haffies in dubbelspan lopen, zijn ook allemaal van die euhm...brede gevalletjes. Denk dat er van het oude type nog een stuk of 3 goedgekeurd zijn, maar niet helemaal zeker.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:48

Toch al 2 die ik heb gezien op de site waarvan 90% zonder foto is haha.
Belgen blijven dan hoe dan ook wel houden van de barokke haflingers. Moest ik ooit nog een groot paard kopen wordt het een echte dikke haflinger ruin of merrie :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:17

Ik volg! De kruising halfinger-arabier wel vaker gezien en ik vind het leuke pony's met oog op recreatie en wat wedstrijdjes. Er kunnen onderling wel veel verschillen in zitten, de één is correcter gebouwd dan de ander.

Iemand hier vond de arabier iets te fors voor je haflinger. Ik denk juist dat het een mooie combi is.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:10

Ik volg ook al even, maar nu we het over barokke haflingers hebben, ik vind Nibbit geweldig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:02

Nibbit is inderdaad een hele gave hengst en ook vrij barok, maar hij zit net een beetje tussen het echte ouderwetse en het sporttype in.
En hij is ook niet goedgekeurd toch?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:05

Ik vind Nibbit super leuk, maar het is absoluut geen vaderdier imo. Veel te barok en "ouderwets". Absoluut niet het model waar naar gestreefd wordt in de hedendaagse fokkerij en daarom heel terecht niet goedgekeurd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:09

Maar het model waarnaar gestreefd wordt in de hedendaagse fokkerij, hoeft toch niet het ideaalbeeld voor iedere Haflingerliefhebber te zijn? :)
Ik zou het juist super vinden als er van verschillende types en modellen goedgekeurde hengsten zouden rondlopen, zodat iedereen keus heeft.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:19

Het overgrote deel van de gebruikers wil een rijpaard en geen "boere knol" (ik wil hier niemand mee tegen de schenen stoten. Mijn merrie is immers ook geen sportmodel)

Dus nee, daar is eigenlijk geen markt voor.

Daarbij zijn er zeer veel verschillende modellen hengsten beschikbaar. Van enorm lang gelijnd tot compact en atletisch. Juist om alle verschillende soorten merries iets passends te kunnen bieden. De fokker moet daarin de juiste keuze weten te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:21

Maar die wás er wel. :)
En ik ken een hoop mensen die het oude type mooier vinden.
Ik persoonlijk vind het jammer dat nu overal een sporttype ingefokt moet worden en ik zou het liefst zien dat er net als bij de Tinkers meerdere types zouden komen, zodat het ouderwetse type ook in stand blijft.