[VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

[VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 10:48

Lana kwam op mijn pad terecht door haar oude verzorger. Ik zocht een verzorgpaard na zo'n drie jaar de maneges niet meer aan te kunnen zien en voor een beetje rust, minder volk. Hij zocht iemand die voor Lana kon zorgen in zijn plek, want hij kwam maar eens per maand en had ondertussen een "grotere uitdaging" gevonden in twee jonge arabiertjes. Zo gezegd, zo gedaan, dus ik ging haar ontmoeten op haar weide bovenop de hoogste berg. (Klinkt toch allemaal heel idyllisch?)

Ik zag Lana staan, en hoe hij haar beschreven had was niks vergeleken met haar echte zelf... in de mail had hij "een haflingermerrie van 9 jaar die weinig conditie heeft", gezet. Wel, dat ze weinig conditie had was duidelijk aan haar gewicht, want dat was nu echt wel het dikste paard dat ik ooit gezien had. :')

Afbeelding
Ze was eerder een koe dan een paard, en er stond nog meer op me te wachten...

Haar verzorger destijds klom erop, vertelde me dat dit was wat hij altijd deed met haar. Nooit een zadel, altijd een touwhalstertje en een beetje touw. Dat was het, niks meer, en ik dacht allright, we zien wel hoe dit gaat. Mijn moed werd echter een beetje in de grond gestompt toen hij de weide uitreed en vervolgens haar nergens heen kreeg. Het eerste plukje gras dat ze tegenkwam was al verleiding genoeg... en ze zette alle remmen in om te blijven staan. Hij schopte, trok en duwde, maar ze bougeerde niet. Hij klom er af, leidde haar een eindje voorwaarts en sprong er terug op. "Dit is hoe ik het normaal doe, anders krijg je haar niet vooruit."

Oh god, waar begin ik aan... dacht ik nog. Uiteindelijk heeft mijn zwakke hartje wel voor mij beslist, want ze mocht dat een gigantische uitdaging zijn, maar ze was een ontzettend lieve (...en dominante) uitdaging. Wie zou er anders aan te pas komen? Iemand die haar rot schopt? Iemand die boos wordt omdat ze niet vooruit gaat? Dus ik nam haar toch onder mijn zorg, ik ontmoette de eigenaar en zo gingen we verder. De eigenaar bleek dan nog eens een fantastisch mens te zijn en hij deed werkelijk alles voor haar, voor mij en voor de ezeltjes (ja hoor, nog 4 ezeltjes op de weide!). In het begin keek hij ontzettend sceptisch toen ik drie maanden uitsluitend grondwerk deed en haar daarna terug wilde opleren met een touwhalster. Hij is echter helemaal bijgedraaid en heeft me nooit in de weg gestaan, en nu steunt hij me gigantisch met mijn doelen met haar.

Om mijn dromen waar te maken moest zij echter terug opgeleerd worden en terug conditie opbouwen. Eens ik het vertrouwde om op haar te springen, zijn we steeds meer ritten gaan maken, steeds langer, steeds sneller.

Afbeelding
De bossen zijn niet vreemd voor ons!

Wat zijn mijn doelen, vraag je? Wel, aangezien springen, x-country, dressuur,... niets voor mij was, werd het endurance. Ik vroeg me altijd al af hoe het daar toch aan toe ging, wat een zwaar werk het is en dat ik meer wilde zien dan de binnenkant van een bak. Ik zie nog steeds erg veel bak aangezien Lana (zeker met lange afstanden) moet leren haar lichaam correct te gebruiken en ook correct moet leren reageren op de hulpen. Ons tweede doel is trektochten doen, ieder jaar. Dit jaar zat mijn eerste trektocht erop door Wallonië, volgend jaar gaan we helemaal naar de Ardennen!

Ik heb er dus een volledig jaar gigantisch veel werk aan gehad, en ik ga er nog veel meer werk aan hebben, maar ze is een fantastische merrie en ze doet alles voor je. Ik ben trots op haar en hoop nog veel dingen met haar te kunnen waarmaken. Om onze vooruitgang een beetje bij te houden hoop ik dus hier een beetje een "dagboek" bij te houden.

Na een jaar sport, spiermassa kweken en leren omgaan met anderen, ziet ze er nu zo uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onze directe doelen?
- Onze eerste endurancewedstrijd starten.
- Haar linkerkant nog soepeler krijgen (haar stijve kant, linkergalop is heel erg moeilijk voor haar)
- Onze eerste dressuurwedstrijd starten (puur omdat ik het als test wil zien, na al die tijd werken aan correcte bewegingen en hulpen)
- Onze trektocht in de Ardennen!

Anoniem

Re: [volgtopic] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:50

Hoooooly... koepaard! Wat heb jij wonderen verricht zeg! Ze ziet er al 100x beter uit. Wat een mooi verslag/verhaal, je bent heel bewust bezig zo te horen, en leuk dat de eigenaar je hierin steunt. Ik ben benieuwd naar jullie trektocht in de Ardennen :)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:55

Jeetje dat paard is veranderd zeg :wow: _/-\o_

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:56

Wat een mooi verhaal! Complimenten voor je aanpak en WAT een transformatie zeg! Die voorpluk op foto 1 ook.. :') Heel veel plezier, fijne kilometers en leuke momenten gewenst samen!
(ik heb zelf ook een 'project', zo leuk en lonend om de vooruitgang te merken!)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:57

Wow, wat is ze slank nu zeg! Je bent goed bezig zo te zien
En oh god, die voorpluk in het begin :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:57

Dat ie niet hoefbevangen was joh :wow: , wat een vetzak was dat... Zit nu mooi in z'n velletje!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 08-08-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:59

_/-\o_ Gelukkig kwam jij op haar pad ! Zoooo dik :oo
Veel succes en plezier samen !

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:00

Tjee, wat een prachtige merrie is het geworden! Voor die slechte linkerkant zou ik er eens een osteopaat naar laten kijken, grote kans dat die goed werk kan verrichten. Veel plezier met haar!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:03

ooooh... niet best! Op de eerste foto dacht ik gewoon te maken te hebben met een te lange en veel te zware shetlander met korte pootjes.. :D Er is een prachtdier 'onder vandaan gekomen'!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:04

Wat verschil tot eerste foto. Top hoe ze nu uit ziet. Ga haar zeker volgen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-15 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:04

Wauw, wat een verandering! Het is echt een compleet ander paard!
Mooie doelen heb je, veel plezier en succes met haar. :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 11:27

Bedankt allemaal! Yep, haar voorpluk was echt zo, en ik heb lang mogen wachten tot die terug gegroeid was... :') Ik moet het wel eens terug bijknippen achter haar oren, want er staat nu terug een heuse fjordenkam waar haar halster moet liggen, da's een klein beetje onhandig.

Zoveel reacties trouwens, dat had ik nu wel niet verwacht. :p Blij verrast!

Ik ga proberen vandaag nog te gaan als het weer het een beetje toelaat (een beetje regenachtig, maar heel warm hier) en op tijd thuis te komen voor een familiebezoek deze avond. Ik ben nooit goed geweest in op tijd komen als ik naar haar toe ga... Wat wil je ook, je hebt daar alles. Twee chaletkatten waarvan eentje je volledig onderkwijlt, de ander heeft een nestje, de vier ezeltjes zitten je maar al te graag in de weg, je hebt een picknickstoeltje en uitzicht over Bertem. Genoeg redenen om dus even achter te blijven :')

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:29

holy.... Wat een verandering!! Wat ontzettend knap! Heel veel succes met haar :)

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:35

Wauw! Respect!

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:36

Wow, die ziet er goed uit! :wow:

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:45

Wauw, je ziet echt zo'n groot verschil! Ze is knap! Echt top wat je al bereikt hebt met haar. Ga zo door!

En die voorpluk op de eerste foto :+ :')

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:46

Goed werk verricht! Mooie pony nu zeg!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:32

Regenachtig ?? >;) Ik zit op 12km bij jou vandaan en hier is het weer gewoon bak en braad :+ :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 12:40

Pandora2, toen ik het schreef was het nog mottig weer, nu is het hier inderdaad ook zoals liggen op een bakplaat... een beetje boter en we kunnen onszelf nog roosteren! :P

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:06

wouw wat is die vooruit gegaan zeg!
veel succes en ik volg jullie verhaal!

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:17

Zo dat is een grote verandering! Je werk is in elk geval beloond met een fitter paard! En die omgeving klinkt ook wel erg mooi :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:18

Wow holys**t wat een mega verschil. Dat veridend een schouderklopje hoor!!!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:24

De engelsen zeggen vaak "a leg in each corner" en dat is bij haar wel van toepassing.
Wat een tank zeg!

Zelfs nu ze weer mooi slank is is ze nog enorm breed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:31

Wauwie wat een verschil!! Ik ga ook volgen, erg leuk!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:33

Jeetje wat was die dik! :oo Knap gedaan TS!