Laten dekken en wat vragen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Laten dekken en wat vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 14:06

Ik zit er sterk over na te denken mijn merrie zonder papier (voor foto's zie profiel) te laten dekken zodat ik later verder kan met het veulen. En tevens lijkt het mij leuk iets van je zelf op te zien groeien en op te voeden.

vraag 1: hoe werkt het laten dekken nu precies bel je een stoeterij op of ze zaad kunnen opsturen Bloos of moet je daar voor op een wachtlijst?

vraag 2: welke hengst vinden jullie bij mijn merrie passen? Ik rijd zelf dressuur geen wedstrijden maar ja wie weet ooit.

vraag 3: moet de merrie voor de dekking (of inseminatie) gecontroleerd worden door een dierenarts of is dat geldklopperij?

vraag 4: wat betalen jullie gemiddeld voor de opfok per maand of per seizoen?

De vorige eigenaar had al een hengst uitgezocht maar de kans niet meer gehad om haar te laten dekken. Ze hadden Painted Black uitgezocht is dat een goede keuze?

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:42

Voorwaarden zijn verschillend van hengstehouder tot hengstehouder en hangen dus af van je keuze. Kies eerst een henst, laat je DA even scannen als ze hengstig is en als ze klaar is, moet je voor sperma zorgen. Zo gauw je een keuze gemaakt hebt, kan je met de hengstehouder de voorwaarden van de dekking bespreken.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:49

Wel ff checken of je veulen dan bij een stamboek (lees hulpboek) wordt ingeschreven en welke?

1. Je kan sperma bestellen en dat wordt dan opgestuurd naar een hengstenhouder bij jou in de buurt of naar je veearts.

2. Er zijn veel hengsten; goed zoeken en vergelijken. Zwakke punten van je merrie wil je verbeteren en niet nog eens benadrukken.

3. Alleen je merrie laten checken als ze echt niet drachtig wil of als je zelf iets vermoed. De meeste merries zijn wel vruchtbaar, dus waarom alvast geld uitgeven als het niet nodig is.

4. Er zijn genoeg stallen die je daar informatie over kunnen geven.

Succes ermee

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:46

Even wil ik iets zeggen over nummer 3. Mijn merrie is 's woensdags nagekeken en het eitje was nog veel te klein. Dus is hij zaterdag teruggekomen. Het eitje was nu 4 cm ongeveer en was dus de perfecte grootte. VA zei dat hij ze zondags kwam insemineren. Dus zondag is hij ze komen insemineren. En de dag nadien kwam hij kijken of het eitje gesprongen was. Het eitje was dus gesprongen.

Dus is het mss wel het beste (denk ik) dat je je merrie op voorhand laat nakijken om te zien hoe groot het eitje al is. En wanneer de ovulatie gaat plaatsvinden. Anders kan je ze misschien insemineren wanneer het eitje nog maar een halve cm. groot is.
Is maar een tip..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:51

gouda schreef:
vraag 1: hoe werkt het laten dekken nu precies bel je een stoeterij op of ze zaad kunnen opsturen Bloos of moet je daar voor op een wachtlijst?

Ik geef er zelf de voorkeur aan om de merrie naar de hengstenhouder te brengen en een paar dagen daar te laten zodat ze steeds gescand kan worden en de bevruchting op het juiste moment plaats vind

vraag 2: welke hengst vinden jullie bij mijn merrie passen? Ik rijd zelf dressuur geen wedstrijden maar ja wie weet ooit.
Ligt er aan wat voor een eindprodukt je wilt hebben

vraag 3: moet de merrie voor de dekking (of inseminatie) gecontroleerd worden door een dierenarts of is dat geldklopperij?
Ik laat voor het dekseizoen altijd slijmmonsters nemen, dat was dit jaar maar goed ook want Lisa was iets "vuil"

vraag 4: wat betalen jullie gemiddeld voor de opfok per maand of per seizoen?
Voor Ustinov heb ik 260 euro per 4 maanden betaald bij de Burd in Friesland

De vorige eigenaar had al een hengst uitgezocht maar de kans niet meer gehad om haar te laten dekken. Ze hadden Painted Black uitgezocht is dat een goede keuze?
Nogmaals, dat ligt aan het eindproduct dat je wilt fokken.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:53

Quirinake schreef:
Even wil ik iets zeggen over nummer 3. Mijn merrie is 's woensdags nagekeken en het eitje was nog veel te klein. Dus is hij zaterdag teruggekomen. Het eitje was nu 4 cm ongeveer en was dus de perfecte grootte. VA zei dat hij ze zondags kwam insemineren. Dus zondag is hij ze komen insemineren. En de dag nadien kwam hij kijken of het eitje gesprongen was. Het eitje was dus gesprongen.

Dus is het mss wel het beste (denk ik) dat je je merrie op voorhand laat nakijken om te zien hoe groot het eitje al is. En wanneer de ovulatie gaat plaatsvinden. Anders kan je ze misschien insemineren wanneer het eitje nog maar een halve cm. groot is.
Is maar een tip..

Je hebt gelijk, maar ging ervanuit dat ze meer een algemene check up bedoelde. En niet het opvoelen van de hengstigheid van de merrie Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:55

gouda schreef:

Ik laat voor het dekseizoen altijd slijmmonsters nemen, dat was dit jaar maar goed ook want Lisa was iets "vuil"

[VvdD] Lisa staat op de kliniek

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:16

TequilaRos schreef:
Je hebt gelijk, maar ging ervanuit dat ze meer een algemene check up bedoelde. En niet het opvoelen van de hengstigheid van de merrie Bloos!

Geeft niet hoor Knipoog maar ze vroeg ook of de VA moest komen voor de dekking dus dacht ik Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 22:26

Top al deze tips! Alle info is welkom. Alles is voor mij nog nieuw en wil mij goed informeren van te voren. Wil geen onnodige risico's nemen.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:19

gouda schreef:
Top al deze tips! Alle info is welkom. Alles is voor mij nog nieuw en wil mij goed informeren van te voren. Wil geen onnodige risico's nemen.

Ik laat mijn merries na de dekking rond de 18e/ 21e dag na de bevruchting scannen of er geen tweeling op zit, dat kan je een heel hoop narigheid besparen. Knipoog

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:11

Ik heb dit jaar ook voor het eerst een drachtige merrie en ik kan je vertellen hoe ik het gedaan heb. Ik wist van tevoren ook niet hoe of wat.
Ik heb gewoon een hengst uitgezocht en deze dekte natuurlijk. De hengstenhouder heeft mij verteld hoe of wat allemaal.
De eerste paar keer is het allemaal fout gegaan maar ze is uiteindelijk drachtig van een andere hengst die ook natuurlijk dekt. Ik heb haar niet laten controleren op vruchtbaarheid of iets. Als tip kan ik je geven om gewoon lekker rond te kijken en vroeg in het jaar te beginne. Mocht het niet gelijk lukke dan kun je alsnog je merrie laten nakijken en heb je nog genoeg tijd om haar wel drachtig te krijgen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:35

gouda schreef:
Ik zit er sterk over na te denken mijn merrie zonder papier (voor foto's zie profiel) te laten dekken zodat ik later verder kan met het veulen. En tevens lijkt het mij leuk iets van je zelf op te zien groeien en op te voeden.

Je wilt natuurlijk weten wat het dekgeld van zo'n hengst is.?
Daar kun je nu al naar informeren.

Er zijn hengstenhouders in het land die nu al willen weten hoeveel ze te dekken krijgen in het voorjaar. Noem het een soort planning .

Met deze hengstenstations is het nu mogelijk om afspraken te maken met welke hengst je wil dekken, je kunt nu ook een bepaalde prijs overeenkomen.
Nadeel je moet wel even een kontrakt ondertekenen.

------------------
Dekken met hengsten van andere stamboeken c.q, NRPS of buiten Nederland.

Het komt regelmatig voor dat hengsteneigenaren elders een hengst aanschaffen gekeurd bij een bepaald stamboek .
Zij zeggen dat zo'n hengst erkend is bij stamboek die en die en die.
Dat klopt wel.
Maar wanneer de hengsteneigenaar zijn jaarlijkse verplichtingen niet voldoet bij de stamboeken vervalt de erkenning.

Daarom is het raadzaam om in het voorjaar het hengstenverteilungsplan/hengstenoverzicht
van het betrokken stamboek te bekijken of de hengst vernoemd is.
Staat hij er niet in dan is hij niet erkend in dat jaar en heeft de fokker met onverwachte extra kosten te maken wanneer die het veulen registreert binnen dat stamboek.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:09

Ik zou wel op voorhand laten scannen (bvb rond de hengstigheid zo weet je meteen wanneer de beste moment zal zijn om te dekken/insemineren) op deze manier leert de VA je merrie "kennen" en is hij oa. op de hoogte van eventuele cystes die voor een vruchtje zouden kunnen worden aangezien.