dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:47

nombrado schreef:
...ze zijn echter wel enorm lenig in de gewrichten.

Dat is helemaal niet goed :D
Je wilt buiging, naar voren en naar achteren.
Maar niet ook nog van links naar rechts!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:12

Dees schreef:
nombrado schreef:
...ze zijn echter wel enorm lenig in de gewrichten.

Dat is helemaal niet goed :D
Je wilt buiging, naar voren en naar achteren.
Maar niet ook nog van links naar rechts!

ow?
dus een danser, die lenig is, is niet goed in bewegen??
denk aan ook bv een slangenmens?
wel vreemd, dat ze veelal in allerlei dansen zeer lenige mensen willen
geld net zo voor paarden, dressuur is een als een danser
ze hebben dus lenigheid als basis nodig
de kracht kan je (op de juiste manier) opbouwen en ontwikkelen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:13

Je gaat nu een menselijke danser vergelijken met een paard?

En denk je werkelijk dat je 'slangenmensen' geen last hebben van voortijdige artrose?
Oftewel: te veel flexibiliteit in de gewrichten zorgt voor vervroegde slijtage.
Wat een mens doet moet hij verder zelf weten: ik probeer zelf mijn paarden zo uit te zoeken dat ze kans maken op een lange levensduur.
En heb helemaal geen zin in een 9-jarige met versleten knieën en sprongen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 04-12-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:14

Dees schreef:

ja
een dressuurpaard is als een danser
en (surprise :){ <:) ) ze hebben beide een skelet....en spieren.

balans, lenigheid, kracht
http://www.youtube.com/watch?v=fdslHVbqe6c
Laatst bijgewerkt door nombrado op 04-12-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:15

Artrose.
Zie mijn vorige reactie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:21

Dees schreef:

En denk je werkelijk dat je 'slangenmensen' geen last hebben van voortijdige artrose?
Oftewel: te veel flexibiliteit in de gewrichten zorgt voor vervroegde slijtage.
Wat een mens doet moet hij verder zelf weten: ik probeer zelf mijn paarden zo uit te zoeken dat ze kans maken op een lange levensduur.
En heb helemaal geen zin in een 9-jarige met versleten knieën en sprongen.

enige die ik de afgelopen jaren tegengekomen ben met versleten knieeen sprongen, artrose, kogels, als op 8 jarige leeftijd, zijn de neerwaartse romp gebouwde kwpn ers.
Met de benen van mij inmiddels 16 jarige PRE (maaibenen) gaat het prima :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:27

Want?

FEI zegt over de gangen: "De stap is regelmatig, vrij en ontspannen, 4 tact.
De draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief, 2 tact.
De galop is regelmatig, licht en gecadanceerd, 3 tact."

Dit kan met en zonder maaien.

Nogmaals er is nooit bewezen dat het slecht is voor het paard, voor de gangen of voor de dressuur.

Warmbloed paarden die niet maaien blijven ook niet artrose vrij, of wel?

Daarbij, ik ken maaiende bijna 30 jarigen die geen spoortje slijtage tonen. Het is een aanname dat het niet goed kan zijn voor de gewrichten, maar alleen als er een beweging wordt gemaakt die anders is dan waar de banden en pezen en gewrichten op zijn ingesteld, is het schadelijk. Guess what, de banden, pezen en gewrichten van maaiers zijn er gewoon op ingesteld omdat het aangeboren is. :D

En er zijn ook warmbloeds die maaien, ik weet echt niet wat je punt is en waarom je zo'n moeite doet om spaanse paarden zwart te maken?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:10

arie53 schreef:
Suzanne F. schreef:
Waarom lateraal in de piaffe?? Ik zie toch duidelijk een diagonaal benenpaar?

Vergroot dan de foto maar waarop ik een laterale beenstand heb gesignaleerd.

Met 3 keer een paard met de kwaliteiten van Weltall heeft Nederland weer goud tijdens de komende landenwedstrijden. Ik vind hem goed piafferen, zeker voor eentje die zo ontzettend groot draaft.

Eerlijk gezegd begrijp ik de negatieve tendens over topruiters en toppaarden niet zo goed. In het kort komt het erop neer dat de meeste topruiters niets anders doen dan harken en de meeste toppaarden de kwaliteit hebben van een trekpaard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:32

Lusitana schreef:
En er zijn ook warmbloeds die maaien, ik weet echt niet wat je punt is en waarom je zo'n moeite doet om spaanse paarden zwart te maken?

Niet overtuigt zijn zoals liefhebbers dat een Spaans paard mee kan draaien in de mondiale dressuurtop is natuurlijk wel iets anders dan zwart maken.
Overigens zijn zwarte Spaanse paarden het duurst, dus wat is je probleem ermee? :P

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:35

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:04

Maar wat is dan het grote voordeel van die opwaartse romp voor een dressuurpaard? Staat het gewicht daardoor mooier verdeeld over 4 benen en wordt daardoordoor de belasting aan de voorkant minder zwaar en heb je ze daardoor makkelijker bergop? Of is het een optisch iets? Wordt het voorbeen daardoor mooier weggezet? Komt de knie hoger? Ligt de schouder door de opwaartse romp schuiner? Meer schoudervrijheid daardoor? Als ik de laatste tijd kijk naar wat veilingen van veulens/paarden, dan zie je dat de paarden die de bovenarm meer richting neusgaten brengen (knietje aan de voorkant) meer opleveren dan de paarden die met een soort van gestrekt voorbeen de drafpas maken. Ik zelf vind dat ook mooier om te zien maar wat is beter en komt dat ook voort uit die romprichting? Als ik filmpjes bekijk van olympische spelen van tig jaar geleden en de kwaliteit van de bewegingen daar zie zie ik erg veel verbetering in de huidige dressuurpaarden. Zo'n dier met een krabbelpiaffe uit de jaren 80 komt nu niet ver meer.

Wat betreft PRE's, ik heb er zelf ook 1 en vind hem heerlijk om te rijden. Nuchter wanneer je het verwacht, fijn heet wanneer je dat nodig hebt, superintelligent en ja heb ook KWPN-ers gehad en gereden en bij ons op stal heb ik als enige een PRE dus ik zie nog steeds veel KWPN-ers voorbij komen zeilen. Ik denk dat er in een bepaald ras een gemiddelde tendens zit met uitschieters naar onder en naar boven. (Elke PRE is Barok en maait en komen piafferend ter wereld en iedere KWPN-er is langelijnd en komen in uitgestrekte draf hun moeder uit rennen). Elk ras zijn eigen fans he :)

Misschien is dit opwaarts genoeg? }>

http://www.youtube.com/watch?v=GWMUPDcJ ... re=related

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:33

@Dees. Die ongelijke belasting ging over de verdeling over vier benen. Niet over hoe voorbenen bewegen.
Het ging daar om als er meer gewicht (dan gewenst) op de voorhand komt of als er meer gewicht (dan gewenst)op de achterhand komt.
Deze quote is uit de context getrokken.

Persoonlijk ben ik, wil ik even goed duidelijk maken, geen liefhebber van spaanse paarden en ook niet van Lusitanos, ondanks mijn boktnaam, die gewoon "portugese" betekent. Ik houd van renpaarden en met name de Akhal Teke, en ponies....
Ik sta dus neutraal in de discussie. Ik heb wel toevallig een spaans kneusje op stal. Maar daaruit trek ik niet de conclusie dat alle spaanse paarden kneusjes zijn. ;)
Er zijn ook wel meer niet liefhebbers die neutraal kunnen inzien waar issues zijn en welke, maar dat die niet gelden voor alle paarden van het ras of land en dat paarden van andere types/rassen ook issues kunnen hebben.

Ik zie opmerkingen over spaanse paarden voorbijkomen die gewoon niks te maken hebben met dressuur en ze kunnen wel meekomen en er zijn er bij die prima meekomen in mondiaal dressuur alleen zie je er niet zoveel in de wedstrijden waar de hollanders meer belangstelling voor hebben.
uitslagen van een internationale wedstrijd bv. Als je wilt kan ik hier een paar paginas vol geven van voorbeelden van uislagen waar warmbloeds, PRE's en Lusitanos gewoon door elkaar voorkomen. Maar het is niet het onderwerp.

Nogmaals, door de kwantiteit van de warmbloeds en de focus op wedstrijden waar ze niet zo veelvuldig aanwezig zijn of zelfs afwezig, geeft een scheef beeld.
Ik weet niet goed waar de mening op gebaseerd wordt dat ze niet kunnen presteren. Ik geef toe, en dat heb ik eerder ook genoemd, dat er veel zijn die dingetjes hebben die het correct afleggen van een proef in de weg zouden kunnen zitten, maar zal nooit zeggen dat het hele ras op zich ongeschikt zou zijn!

Dees schreef:
Denk dat menig Spaans paard in NL zich in zijn scheve hoefjes mag knijpen hoor, als het hier mocht wonen ;)

Dees schreef:
PRE hengsten zijn hartstikke leuk en vast ook wel goed op enkele onderdelen van GP-dressuur...
Maar het zijn geen warmbloed dressuurpaarden. Niet in de verste verte.

Dat is een beetje alle Spaanse paarden op een hoop gooien en het ras op zich naar beneden halen.
Ik kan je verzekeren dat de spaanse sportpaarden van kwaliteit zijn en prima verzorging krijgen.

Ik moet ook nog even kwijt dat bodemwijd wel maaien geeft, maar dat niet elke maaier bodemwijd staat...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:29

Citaat:
Als ik filmpjes bekijk van olympische spelen van tig jaar geleden en de kwaliteit van de bewegingen daar zie zie ik erg veel verbetering in de huidige dressuurpaarden. Zo'n dier met een krabbelpiaffe uit de jaren 80 komt nu niet ver meer.

Het is maar hoe je kijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:57

vanaf 6 minuten bijvoorbeeld, alhoewel alles een momentopname is en wie weet gingen zijn benen normaal gesproken wel verder van de bodem. Ik zie hem nl wel achter de teugel kruipen. Zo zijn er meer te vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuT ... re=related

Maar goed hier kun je vast filmpjes tegenover zetten met paarden uit de jaren 80 die wel meer van de grond af komen tijdens de piaffe. Wat ik bedoel is dat o.h.a. de kwaliteit van de dressuurpaarden tegenwoordig danig verbeterd is. Je moet tegenwoordig wel een erg bijzonder dier onder je kont hebben lopen om mee te draaien in de top.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:00

Upgrade1 schreef:
vanaf 6 minuten bijvoorbeeld, alhoewel alles een momentopname is en wie weet gingen zijn benen normaal gesproken wel verder van de bodem. Ik zie hem nl wel achter de teugel kruipen. Zo zijn er meer te vinden.

Maar goed hier kun je vast filmpjes tegenover zetten met paarden uit de jaren 80 die wel meer van de grond af komen tijdens de piaffe. Wat ik bedoel is dat o.h.a. de kwaliteit van de dressuurpaarden tegenwoordig danig verbeterd is. Je moet tegenwoordig wel een erg bijzonder dier onder je kont hebben lopen om mee te draaien in de top.

Die piaffeert zelfs achteruit.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:15

Upgrade1 schreef:

Of de trukendoos goed onder de knie hebben.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:21

Upgrade1 schreef:

Van een half racepaard met een neerwaartse romp kun je ook niet verwachten dat die overeenkomstig de FEi regels de verzamelde oefeningen uitvoert. Dat probleem van een neerwaartse romp is nu maar ook toen goed te zien.

Het zijn echter de juryleden geweest die deze surrogaatuitvoeringen hoog hebben zitten te belonen en nog steeds doen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:52

Is het piafferen het enige dat een GP paard moet kunnen?
Daar begint het wel een beetje op te lijken. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:04

shan schreef:

Tellen die punten niet dubbel? van piaffe en passage o.a??

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:13

Upgrade1 schreef:
Maar wat is dan het grote voordeel van die opwaartse romp voor een dressuurpaard? Staat het gewicht daardoor mooier verdeeld over 4 benen en wordt daardoordoor de belasting aan de voorkant minder zwaar en heb je ze daardoor makkelijker bergop? Of is het een optisch iets? Wordt het voorbeen daardoor mooier weggezet? Komt de knie hoger? Ligt de schouder door de opwaartse romp schuiner? Meer schoudervrijheid daardoor? Als ik de laatste tijd kijk naar wat veilingen van veulens/paarden, dan zie je dat de paarden die de bovenarm meer richting neusgaten brengen (knietje aan de voorkant) meer opleveren dan de paarden die met een soort van gestrekt voorbeen de drafpas maken. Ik zelf vind dat ook mooier om te zien maar wat is beter en komt dat ook voort uit die romprichting?

Het gaat er niet om wat men mooier vindt maar of de bewegingen in tact en balans worden uitgevoerd. Hier wordt het knietje wel richting de neusgaten gebracht maar met het volle gewicht op een voorbeen is de balans ver zoek. Die onbalans neemt onder het zadel alleen maar toe en blijkt het dure veulen niet meer dan een duurkoop te zijn.

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:24

shan schreef:

Nee, maar als een paard niet kan piaffreren, is het niet GP waardig. Het is wel een standaard van GP. Vandaar dat er wel aandacht aan besteed.
Daarbij is een slechte piaffe meestal het gevolg van een heleboel andere dingen die niet kloppen.
Slechte piaffe krijg je bv bij paarden die op de voorhand gaan, niet in balans zijn, niet echt verzameld etc. Als je hier meer over wilt zien en lezen kun je terecht op deze pagina.

Ik ervaar trouwens het tegenovergestelde van wat ik voorbij zag komen van iemand, nl dat de piaffe juist achteruit is gegaan met de "moderne" trainingstechnieken. Ik zie tegenwoordig veel meer schuifelaars (en "boze stampers") dan vroeger. Maar he, sommigen tillen de voorbenen hoog op en dat schijnen sommigen tegenwoordig belangrijker te vinden dan ware verzameling en correct achterbeen gebruik...(Zie ook wat er tegenwoordig voor uitgestrekte draf door moet gaan in de GP bij sommige paarden)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:41

arie53 schreef:
[Het gaat er niet om wat men mooier vindt maar of de bewegingen in tact en balans worden uitgevoerd. Hier wordt het knietje wel richting de neusgaten gebracht maar met het volle gewicht op een voorbeen is de balans ver zoek. Die onbalans neemt onder het zadel alleen maar toe en blijkt het dure veulen niet meer dan een duurkoop te zijn.

[/img]

Het zal wel een "romp"discussie blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bron:

http://www.pferde-sachsen-thueringen.de ... -warmblut/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:55

Wat is dat voor koei?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:58

Suzanne F. schreef:
Wat is dat voor koei?

Als je een beetje op de hoogte bent van de Europese fokkerij.
Dit is het ras zwaar warmbloed (bijna tot geen volbloed xx)..Een groot exportproduct.( Historisch o.a. Oldenburg). ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:59

Nee ben verder niet op de hoogte van de Europese fokkerij.
En zoiets trekt ook totaal mijn aandacht niet.