nombrado schreef:...ze zijn echter wel enorm lenig in de gewrichten.
Dat is helemaal niet goed

Je wilt buiging, naar voren en naar achteren.
Maar niet ook nog van links naar rechts!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:nombrado schreef:...ze zijn echter wel enorm lenig in de gewrichten.
Dat is helemaal niet goed
Je wilt buiging, naar voren en naar achteren.
Maar niet ook nog van links naar rechts!
Dees schreef:Je gaat nu een menselijke danser vergelijken met een paard?
Dees schreef:Je gaat nu een menselijke danser vergelijken met een paard?
En denk je werkelijk dat je 'slangenmensen' geen last hebben van voortijdige artrose?
Oftewel: te veel flexibiliteit in de gewrichten zorgt voor vervroegde slijtage.
Wat een mens doet moet hij verder zelf weten: ik probeer zelf mijn paarden zo uit te zoeken dat ze kans maken op een lange levensduur.
En heb helemaal geen zin in een 9-jarige met versleten knieën en sprongen.
arie53 schreef:Suzanne F. schreef:Waarom lateraal in de piaffe?? Ik zie toch duidelijk een diagonaal benenpaar?
Vergroot dan de foto maar waarop ik een laterale beenstand heb gesignaleerd.
Lusitana schreef:En er zijn ook warmbloeds die maaien, ik weet echt niet wat je punt is en waarom je zo'n moeite doet om spaanse paarden zwart te maken?
arie53 schreef:Een ongelijke belasting kan nooit een gebalanceerde beweging geven en levert altijd een hoge slijtage op.
.....
Dees schreef:Denk dat menig Spaans paard in NL zich in zijn scheve hoefjes mag knijpen hoor, als het hier mocht wonen
Dees schreef:PRE hengsten zijn hartstikke leuk en vast ook wel goed op enkele onderdelen van GP-dressuur...
Maar het zijn geen warmbloed dressuurpaarden. Niet in de verste verte.
Upgrade1 schreef:vanaf 6 minuten bijvoorbeeld, alhoewel alles een momentopname is en wie weet gingen zijn benen normaal gesproken wel verder van de bodem. Ik zie hem nl wel achter de teugel kruipen. Zo zijn er meer te vinden.
http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuT ... re=related
Maar goed hier kun je vast filmpjes tegenover zetten met paarden uit de jaren 80 die wel meer van de grond af komen tijdens de piaffe. Wat ik bedoel is dat o.h.a. de kwaliteit van de dressuurpaarden tegenwoordig danig verbeterd is. Je moet tegenwoordig wel een erg bijzonder dier onder je kont hebben lopen om mee te draaien in de top.
Upgrade1 schreef:vanaf 6 minuten bijvoorbeeld, alhoewel alles een momentopname is en wie weet gingen zijn benen normaal gesproken wel verder van de bodem. Ik zie hem nl wel achter de teugel kruipen. Zo zijn er meer te vinden.
Maar goed hier kun je vast filmpjes tegenover zetten met paarden uit de jaren 80 die wel meer van de grond af komen tijdens de piaffe. Wat ik bedoel is dat o.h.a. de kwaliteit van de dressuurpaarden tegenwoordig danig verbeterd is. Je moet tegenwoordig wel een erg bijzonder dier onder je kont hebben lopen om mee te draaien in de top.
Upgrade1 schreef:Maar wat is dan het grote voordeel van die opwaartse romp voor een dressuurpaard? Staat het gewicht daardoor mooier verdeeld over 4 benen en wordt daardoordoor de belasting aan de voorkant minder zwaar en heb je ze daardoor makkelijker bergop? Of is het een optisch iets? Wordt het voorbeen daardoor mooier weggezet? Komt de knie hoger? Ligt de schouder door de opwaartse romp schuiner? Meer schoudervrijheid daardoor? Als ik de laatste tijd kijk naar wat veilingen van veulens/paarden, dan zie je dat de paarden die de bovenarm meer richting neusgaten brengen (knietje aan de voorkant) meer opleveren dan de paarden die met een soort van gestrekt voorbeen de drafpas maken. Ik zelf vind dat ook mooier om te zien maar wat is beter en komt dat ook voort uit die romprichting?
shan schreef:Is het piafferen het enige dat een GP paard moet kunnen?
Daar begint het wel een beetje op te lijken.
arie53 schreef:[Het gaat er niet om wat men mooier vindt maar of de bewegingen in tact en balans worden uitgevoerd. Hier wordt het knietje wel richting de neusgaten gebracht maar met het volle gewicht op een voorbeen is de balans ver zoek. Die onbalans neemt onder het zadel alleen maar toe en blijkt het dure veulen niet meer dan een duurkoop te zijn.
[/img]