Zover zijn we al afgezakt.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:10

Als ik in de paardenencyclopedie bij de Hongaarse paarden kijk en lees wat er over geschreven word ben ik nou niet direct erg onder de indruk en vraag ik me af wat voor ras van de Hongaarse paarden ze dan wel niet aan schaffen.. kan ik daar eens naar op zoek gaan op internet misschien dat dat meer overtuigd...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 21:28

Je zou hier eens in de geschiedenis in kunnen duiken.
bij mijn vriend Ludvík Staněk .

Ook zo'n gepassioneerd man over de roots van het paard .
En mijn "leermeester" over het voorbeenpaard en vele andere zaken die door iemand elders al zijn weergegeven of bewerkt. Knipoog
(Maar hij was eerst !!)

Ga eerst naar :
Breeds

Ludvík Staněk levensloop

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 06:17

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:32

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 10:25

KWPN Paardendagen
28-08-2004: KPD: Fokkers van het Jaar gehuldigd
De drie nieuwe Fokkers van het Jaar zijn zojuist gehuldigd met een schitterende show. Gert Willem van Norel (rijpaard) en Joop van Wessel (tuigpaard) werden binnengereden in een open rijtuig, de Gelderse Fokker van het Jaar Gait Hekkert werd om gezondheidsredenen vertegenwoordigd door zijn dochter Ria.

De huldiging werd uiteraard omlijst met fokmateriaal. Van de familie Hekkert konden zelfs de reserve-kampioene van de merrieveulens Zamanda en de kampioene van de oudere merries Tajirma getoond worden, paarden dus die vandaag op de Nationale Merriekeuring de uitverkiezing van Gait Hekkert nog eens extra kracht bijzetten.
Van Gert Willem van Norel werden eerst aan de hand de Gelderse kampioene Tyatira en de goedgekeurde hengst Uphill getoond en onder het zadel verschenen de volle broers Pays Bas NL en Shamrock NL en de eveneens van Cabochon afstammende Ovation.
Ook de Gelderse merries Jamanda, Namanda en Nirma verschenen onder het zadel, mar dan in gezelschap van hun veulens! En om de op dit moment nog wel betwiste braafheid van het Nederlandse paard te onderstrepen, maakte Remy Bastings, de gelegenheidsruiter van Jamanda, een handstand op de stokstijf stilstaande Gelderse merrie!Schitterend waren de tuigpaarden uit de stal van Joop van Wessel: Laronita, de moeder van Palermo, met een merrieveulen van Manno, de 19-jarige grootmoeder van Palermo Daronita met een merrieveulen van Saffraan en Ounita met een hengstveulen van Reflex M. In tuig verscheen de koningin van stal Taunita, gereden door Henk Hammers.
Staand zwaaiend in het rijtuig van Toon Lavrijsen en getooid met de bekende oranje sjerpen namen de nieuwe Fokkers van het Jaar afscheid van het publiek.

(Persbericht, overname toegestaan)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 10:40

Citaat:
Van Gert Willem van Norel werden eerst aan de hand de Gelderse kampioene Tyatira

Terwijl "men" (Jury ? ) deze Darlingtonmerrie, nationaal op die zelfde keuring op de derde plaats zet. Ach gut

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 12:37

ceasario schreef:
Terwijl "men" (Jury ? ) deze Darlingtonmerrie, nationaal op die zelfde keuring op de derde plaats zet. Ach gut

En dat was volkomen terecht, voor haar stonden trouwens de kampioenes van Drenthe en Friesland, dus echt ondergewaardeerd werd ze niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:56

Ik ben net terug van een weekje Duitsland, en in 1 van de paardenbladen die ik heb gekocht staat een interview met een Duitse stamboekvoorman, die daarin verkondigt dat de Duitse warmbloeden momenteel veel te temperamentvol zijn voor de gemiddelde ruiter... hij zegt dat ze hun doel een beetje zijn voorbij geschoten, men fokt aldaar voor de topsport maar dat is niet wat de doornsee ruiter zoekt, vandaar de massale overstap op tinkers e.d. door recreatieruiters. Vond het wel opmerkelijk, het lijkt toch een beetje op de discussie hier.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 23:14

Wat ik me wel eens afvraag: Ligt het ook niet aan de verzorger/ruiter? Hoe ga je met een dier om en wat voer je hem/haar?
Vriendin van vroeger had een pony...een dooie diender echt een must voor een ponyruiter... kreeg knollie haver was ruiter gelijk over de zeik want met haver was knollie niet te houden en/of te remmen...

Overstap op tinkers zie ik meer als een modeverschijnsel.. houd alleen bij paarden minnend nederland meestal iets langer aan dan 1 kledingseizoen.... net als iglesias bloed een aantal jaar geleden in opmars kwam vooral in het westen van Nederland....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 06:56

[VvdD] Triumph het paradepaardje (letterlijk)
(Overigens groeit dit dier op dit moment enorm en wordt daar ook naar gevoerd: 3 tot 4 kilo sportbrok, 1 kilo haver, 1,5 kilo luzerne/muesli mix en een supplement)

Afgelopen vrijdag werd de Pavo cup 4 jarige gewonnen door Sandreo, de Sandro Hit x Flemmingh.
Dit diertje stond net zo rustig de prijsuitreiking af te wachten, terwijl zijn fokster aan zijn oren trok, zijn neus greep en hem een flinke pakkerd gaf en met haar boeketje bloemen liep te zwaaien. Zo'n dier moet als veulen al veel in handen geweest zijn. Hij was ook de enige die echt goed reageerde op het applaus waarop zijn fokster zei dat dit kwam omdat ze op stal regelmatig de radio keihard aanzet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:00

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:58

Kwestie Hongaarse politiepaarden op Nederland 3

Vanavond komt in het televisieprogramma PREMtime om 21:30 uur op Nederland 3 de kwestie over de Hongaarse Politiepaarden aan de orde.
Volgens de paardentrainer van het Korps Landelijke Politiediensten zijn de in Nederland gefokte paarden steeds minder geschikt als politiepaard omdat deze tegenwoordig voor de sportmarkt worden gefokt. Men heeft twee paarden uit Hongarije gehaald die beter geschikt zouden zijn. De meningen hierover lopen echter nogal uiteen.

De makers van PREMtime hebben afgelopen week opnames gemaakt op de KWPN Paardendagen. De kwestie is het derde onderwerp in PREMtime. Het programma wordt aanstaande zondag om 16:30 op Nederland 3 herhaald.

Bron: KWPN

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:40

Moet je er niet te veel van voorstellen. Knipoog

Het ging over kamervragen over dit onderwerp.
En dat was de insteek van het programma.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:05

Sjuimpje schreef:
Afgelopen vrijdag werd de Pavo cup 4 jarige gewonnen door Sandreo, de Sandro Hit x Flemmingh.
Dit diertje stond net zo rustig de prijsuitreiking af te wachten, terwijl zijn fokster aan zijn oren trok, zijn neus greep en hem een flinke pakkerd gaf en met haar boeketje bloemen liep te zwaaien. Zo'n dier moet als veulen al veel in handen geweest zijn. Hij was ook de enige die echt goed reageerde op het applaus waarop zijn fokster zei dat dit kwam omdat ze op stal regelmatig de radio keihard aanzet.

Tsja en toch is er een aanzienlijk deel van de bokkers groot voorstander van om veulens in een speciale veulenopfok te doen.
Als dit zo lees heeft ie als veulen toch niet met 30 anderen 24/7 in de wei gestaan...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:07

toscana schreef:
Tsja en toch is er een aanzienlijk deel van de bokkers groot voorstander van om veulens in een speciale veulenopfok te doen.
Als dit zo lees heeft ie als veulen toch niet met 30 anderen 24/7 in de wei gestaan...

Dat zal meer te maken hebben met het niet zelf kunnen opfokken en moeten kiezen voor opfok elders.

Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb het zelf te doen en de keuze die ik als fokker gemaakt heb kan door zetten middels een consequente opfok.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:10

sarabande schreef:
Dat zal meer te maken hebben met het niet zelf kunnen opfokken en moeten kiezen voor opfok elders.

Wat doe volgend jaar met een eventueel hengstveulen?

Mod. Sorry voor het off-topic.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:13

ceasario schreef:
Wat doe volgend jaar met een eventueel hengstveulen?

Mod. Sorry voor het off-topic.

Zoals al elders gezegd, mijn eventuele hengstveulens zijn al besproken, als dat niet zo was had ik ze toch verkocht, ik hou nooit hengstveulens aan. Ik ben fokker en fok om mijn merriestam vooruit te brengen.

Vervolgens fok in de merries op om ze te kunnen beoordelen tot 3 jaar en dan neem ik weer een beslissing.

Je had dit kunnen quoten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:14

sarabande schreef:
Zoals al elders gezegd, mijn eventuele hengstveulens zijn al besproken, als dat niet zo was had ik ze toch verkocht, ik hou nooit hengstveulens aan. Ik ben fokker en fok om mijn merriestam vooruit te brengen.

Vervolgens fok in de merries op om ze te kunnen beoordelen tot 3 jaar en dan neem ik weer een beslissing.

Je had dit kunnen quoten.

Ik had het niet gelezen dacht dat het ergens anders over ging deze topic. Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:16

ceasario schreef:
Ik had het niet gelezen dacht dat het ergens anders over ging deze topic. Lachen

Ik ook maar was zo netjes om je vraag naar de bekende weg in DIT topic toch te beantwoorden, nu weer gewoon on topic???

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:19

sarabande schreef:
Ik ook maar was zo netjes om je vraag naar de bekende weg in DIT topic toch te beantwoorden, nu weer gewoon on topic???

Ja over 10 minuten weet je het of dit topic belangrijk was.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:31

toscana schreef:

Ik ben een GROOT voorstander van de opfok, de basis zoals die van Sandreo, wordt gelegd in de eerste maanden.
Een paard zal daarna nooit meer 'verwilderen' of 'vervreemden'.
Dat wordt alleen gezegd en aangenomen door de mensen die er geen ervaring mee hebben.
Ik zelf heb al verschillende paarden in de opfok gehad en het zijn stuk voor stuk fantastische dieren in de omgang en in het werk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:56

ceasario schreef:
Ja over 10 minuten weet je het of dit topic belangrijk was.

En was het belangrijk? Haha!
Jazz-promotie Huilen

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:14

Reuze... Verdrietig
Hele fijne promotie... maar ja als je alleen een paar onrustige hengsten van het KWPN laat zien die niet getraind zijn als een politiepaard maar voor de wedstrijdsport en dat vergelijkt met een Hongaar die wel getraind was is het een geweldig reeele vergelijking

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:20

Sjuimpje schreef:
Ik ben een GROOT voorstander van de opfok, de basis zoals die van Sandreo, wordt gelegd in de eerste maanden.
Een paard zal daarna nooit meer 'verwilderen' of 'vervreemden'.
Dat wordt alleen gezegd en aangenomen door de mensen die er geen ervaring mee hebben.

Is dat omdat ze in de opfok staan of omdat ze gedurende de opfoktijd toch mensen zien?
Voor veel dieren is het zo dat de wezens die ze het eerst zien ze bij blijft...
op zich doen wij weinig met jonge dieren/veulens...en toch hebben we brave dieren omdat ze altijd dagelijks mensen zien...
neem je nu wilde dieren dan kun je onderscheid maken tussen die dieren die wel hun moeder/ouders hebben gezien en die die alleen mensen hebben gezien..de erste groep verwilderd gemakkelijk omdat ze soortgenoten herkennen de tweede zal (op uitzonderingen na) niet verwilderen en altijd de toenadering zoeken van mensen....
Zou het nederlands gefokte paard door de huidige richtlijnen te onbetrouwbaar geworden zijn qua karakter (uitzonderingen uitgezonderd Haha!)
En is men op zoek naar meer betrouwbaar karakter? Net als een puppie die mag slapen versus pup die vaak gewekt werd? te zenuwachtig teveel op de hoede niet weten wat te verwachten?
niet kunnen vertrouwen op de mens..... moeder is bescherming, mens wint vertrouwen, mens haalt moeder weg en gooit veulen in het diepe (hoeveel veulens hebben voor het spenen contact gehad met andere veulens, jaarlingen etc?) men zegt toch paarden vergeten niet nooit niet.....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:33

toscana schreef:
Reuze... Verdrietig
Hele fijne promotie... maar ja als je alleen een paar onrustige hengsten van het KWPN laat zien die niet getraind zijn als een politiepaard maar voor de wedstrijdsport en dat vergelijkt met een Hongaar die wel getraind was is het een geweldig reeele vergelijking

Rodeo Jazz.

Ja al de moeders van die kinderen die dit gezien hebben en straks een paard willen..

Gaan toch eerst eens naar .............kijken. Knipoog