[TI] Ik weet het niet meer....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Ik weet het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 11:53

Ooit zou ik Anouk wel weer eens willen laten dekken, maar probleem is...welke hengst past bij Anouk?? Ik zit al een hele lange tijd de hengsten die beschikbaar zijn te bekijken, maar er is er tot nu toe nog maar 1 waarvan ik zeg ja dat is hem!

Boy vond ik, ondanks dat hij afgekeurd was, toch wel de hengst die voor mij de wowfactor had, én die ik goed bij Anouk vond passen:
Afbeelding
Na goedbedoelde adviezen afgewimpeld te hebben (aangezien hij afgekeurd was) toch besloten om hem als hengst te gebruiken, en de meesten weten wel wat er uit de combi Boy x Anouk gekomen is :) Helaas is dit niet nog een keer mogelijk aangezien hij nu als ruin in Amerika leeft.... ;(

Eigenlijk...zou ik een hengst willen die qua bouw, karakter, kleur (stiekum ook wel, I love vosbont!), en uitstraling heel veel op Boy lijkt. Volgens mij zijn die er niet binnen de stamboeken als ik het goed heb (haat me niet als ik dat fout heb :P )....

Ben benieuwd naar wat jullie zouden kiezen voor deze dame:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 16-06-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Re: Ik weet het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:00

Rocky Mountain?
Vosbont, zwaarder maar niet té denk ik, en veulens vind ik er goed uitzien..
Afbeelding

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:06

Hem heb ik inderdaad ook gezien. Vind hem geweldig, maar denk dat hij een beetje aan de te zware kant is voor Anouk... Voor Anouk is denk ik een lichte Cob of een Grai wat meer geschikter.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:42

Probeer van vosbont af te stappen en een vosbont drager te vinden.
Maestro, was die niet vosdrager? Weet even niet zo 123 in welk type hij staat :o
Sommige foto's lijkt Boy erg op Drum, maar Drum is te zwaar voor Anouk.
DrumNuala-zoon Nuadhu?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:52

Ik denk zelf dat Anouk ook wel iets vosbont geeft als ik kijk naar Boyan én Rino die beiden vosbont en vosbont pintaloosa zijn. Rino zijn vader (King Arthur) was dan zelf niet vosbont.... Dus zal leuk zijn als het een vosbonte hengst is, maar hoeft inderdaad niet perse.
Drum heeft inderdaad wel wat weg van Boy. Drum vind ik ook gaaf, maar ja ook zeker te zwaar voor Anouk.

Ik zal eens foto's van Nuadhu opzoeken en goed bekijken. Wat ik me zo herinner is dat hij niet zo heel zwaar gebouwd is.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:00

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:01

hoe groot wil je gaan. Anders richting een collin of kind lijkt me ook wel wat voor Anouk

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:04

Nuadhu zal zeker een optie zijn :j Even foto's gezocht en bekeken net :)

momo_lover: Ik wil het liefst niet een te grote hengst, of een hengst die groot doorgeeft. Bij Rino zijn bevalling had Anouk het al enorm zwaar, en dat zie ik het liefst niet weer gebeuren.... Anouk is zelf ong 1.53m, dus tussen de 1.50m en 1.55m mogen ze wel zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:12

zeker weten dat je rocky mountain niks vind?
die geeft wel heel mooi vosbont door.

kelly is net zo groot als anouk, ook 1m53 en 2 jaare geleden ook gedekt door rocky.
het veulen daar uit was niet bijzonder grot en de bevalling ging ook vlot :j
ga hem anders eens een keer in het echt bekijken?

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:16

Je moet niet enkel naar de kleur kijken, maar ook naar de bouw en het karakter..

bijvoorbeeld: mijn merrie is snel zenuwachtig en schrikkerig.. dus heb ik dr gedekt met briar.. die heel relaxt is.. dus een beetje het tegenovergestelde.. wat ik eruit heb gekregen is een heel fijn paard dat gevoelig is, maar niet snel strest als ze een foutje maakt..
mijn merrie heeft ook een hele lange rug, en briar geeft korte lendenen door..

je zou dus eens heel kritisch moeten kijken naar je merrie en dan bekijken wat niet helemaal netjes is.. en dan een hengst zoeken die deze dingen wel heel goed heeft..
daarnaast zou ik het ook aan een profesionele fokker vragen.. die er verstand van heeft.

suc6 ermee!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:32

@ellepel: Rocky Mountain vind ik zoiezo wel een gave hengst, en dat niet alleen vanwege zijn kleur :P Anouk is een echte Grai, en zie dan ook het liefst een lichte Cob of Grai hengst erbij. King Arthur was als hengst ook niet heel extreem zwaar gebouwd (was ook nog jong), maar toch kwam er een behoorlijk groot veulen uit! Anouk en Rino hebben beiden flink geleden onder de bevalling, dus denk echt dat het een lichter type moet zijn, of een type wat lichter geeft. Boyan zijn bevalling ging dan wel weer soepeltjes, en Boyan was ook maar echt een erg klein veulentje. Zal meer voor mijn gemoedsrust zijn denk ik dat ik er liever geen zware hengst op wil :)

@Candeletta: Staat ook in mijn lijstje hoor, bouw en karakter :) Enige punten wat ik zou willen verbeteren is qua karakter een rustiger veulen, en wat meer sokken (maar haar eerste twee veulens hebben niets te klagen over de hoeveelheid sokken :) ). Voor de rest is mijn merrie correct gebouwd, en zie daar verder geen verbeter punten in. Daarom vind ik het ook zo moeilijk.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:13

Ze zijn dan wel niet vosbont, maar dragen beide het vosgen: Chandler (v. Collin) of Tolkien (v. Zippo)

Die zou ik zeker bij Anouk vinden passen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:17

en bandit van wilgje hier op bokt? Dat is een mooie driekleur.. Of roep ik nu iets heel geks? Ben niet zo thuis in het fokken..

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:39

KootMiraDrum schreef:
Probeer van vosbont af te stappen en een vosbont drager te vinden.
Maestro, was die niet vosdrager? Weet even niet zo 123 in welk type hij staat :o
Sommige foto's lijkt Boy erg op Drum, maar Drum is te zwaar voor Anouk.
DrumNuala-zoon Nuadhu?

Maestro draagt idd vos, maar hij is 1.58 ofzo, dus dat vind TS te groot...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:41

Vasthi: Chandler vind ik ook erg mooi, en heeft ook niet echt een enorm zware bouw. Met zn 1.56m zou ik geen moeite hebben. Hij heeft ook al wel een enorm leuke nakomeling die ik op de site zie staan :j Tolkien is ook supermooi, maar mijn eerste indruk zegt nee als hengst voor Anouk.

nine1987: Bandit is 1.64m, die vind ik net iets te groot, maar een bruinbonte vind ik ook mooi hoor!

Maestro gaat dan inderdaad een beetje de verkeerde kant op qua maat gezien....

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:43

ik las dit topic en waarom te groot
wou even zeggen dat het niet altijd opgaat de hoogte
mijn merrie is 1.47 en hengst is 1.55 en is Zoë uitgekomen die meet nu met 3 jaar 1.40 dus ja ze zal zeker nog wel wat groeien maar zal nooit de 1,55 halen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:45

momo_lover schreef:
hoe groot wil je gaan. Anders richting een collin of kind lijkt me ook wel wat voor Anouk

Heb je Collin al bekeken, Angeliekje?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:59

Klinkt gek, maar ik vind Aaron van Gerda wel bij haar passen, een middelzware cob met veel behang en ook belangrijk, een behoorlijke uitstraling! Hij is alleen helaas nog nooit op een hengstenkeuring geweest

Ryon O'Malley zou denk ik ook wel een goede match zijn, veel uitstraling, zware hals, mediumzwaar, goedgekeurd bij het Tinkerstamboek en ICS- NL

Beide zijn niet al te groot en niet al te zwaar, maar hebben wel veel behang wat ze goed vererven en de veulens zijn zeer goede, tot uitmuntende bewegers, met over het algemeen ook een zeer correcte bouw. Karakter van beide paarden is zeer goed, lekker showy en zeer vriendelijk. Ryonveulentjes zijn soms vrij pittig als ze jong zijn, maar worden wel zeer stabiele paarden met erg veel werklust en vrijwel allemaal hebben ze een wauwfactor. Aaron geeft ook rustige en evenwichtige nakomelingen met veel werklust.

Cochise van Henk Lamein zal ook goed matchen, hij is ook een middelzware cob, zeer goede bouw, goed gangenwerk, uitmuntend karakter. Alleen wel een beetje groter als Anouk dacht ik. Weet alleen niet of hij met pensioen is, maar dat zou je na kunnen vragen. Cochise is ICS sterhengst

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:23

Ik dacht gelijk aan Mac van stalnijmegen....

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:52

@dribbelkont: het kan ook de hele andere kant op gaan qua grootte ;) Anouk 1.53m, King Arthur was net ietsje kleiner, maar was ook nog wel jong. Rino zal nu dik tegen de 1.60m aanlopen verwacht ik. Dat was vanaf zijn geboorte al een joekel met behoorlijke lange benen! Met bijna 2 was hij net zo groot als zn moeder....

@snowdon: heb ook foto's van Collin opgezocht ja :) Hij is echt enorm leuk, maar weer heb ik niet zoiets van ja dat is wat voor Anouk. Ik ben lastig :D

@teuntje111: of een hengst op een keuring is verschenen of niet vind ik niet zo heel belangrijk he :D Kan ook wat moois komen uit een niet goedgekeurde hengst :P mits... hij een goede bouw heeft, goede gangen, vriendelijk karakter, en goede uitstraling. Bij Aaron heb ik ook niet zoiets van wauw... Ryon komt wel op mijn lijstje van eventuele hengst voor Anouk. Inderdaad wat je zegt de uitstraling heeft hij zeker, en niet al te zwaar gebouwd, en qua stokmaat perfect. Hij staat wel een beetje erg ver weg :Y) Cochise is wat ik zo lees 1.60m, dus die valt ook al af.

@_Lot: Mac is inderdaad ook een erg mooie hengst :j
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 16-06-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:53

Mac is ook zo'n 1.60m. Cochise niet toch?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:56

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:58

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 23:03

Ik zie het ja.

De hengsten die tot nu toe me wel wat lijken, maar die ik natuurlijk graag ook nog wel eens in het echt zou willen bekijken zijn Chandler en Ryon. Is een kort lijstje zo :P

*edit* ik vergeet Nuadhu :o

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:44

Aaron zou je eens live moeten zien, hij 'plakt' niet op een foto zeg maar, persoonlijk vind ik het wel een wauwpaard, maar over smaak valt niet te twisten :-)