[TI] Hoogteverschil bij dekking/keuze hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wishper

Hoogteverschil bij dekking/keuze hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:19

Hey Hey :D

Ik zou graag advies willen hebben over de keuze van een hengst voor mijn tinkermerrie.

Ik weet erg weinig over het hele fok gebeuren maar ik ben me er wel in aan het verdiepen.Ik heb een tinkermerrie van 1.56 en zou haar graag laten dekken.
Ik heb verschillende hengsten bekeken van het tinkerstamboek, hier zitten een aantal hengsten tussen die me heel leuk lijken en bepaalde dingen in mijn merrie zouden kunnen verbeteren.

-Baggio
-Sir Camelot
-Glenn King Hill
-The Offspring
-ITS Bandit

Maar omdat ik zelf erg groot ben, en weg ben van shires zou ik haar graag willen laten dekken door een Shire.Ik heb al gelezen dat het veulen dan een drumhorse zal worden, maar kan deze dan wel ingeschreven worden bij het stamboek ?

En de vraag waar ik het meest mee zit, hoe groot kan de shire hengst maximaal zijn ? Het lijkt mij dat als ik er een héle grote hengst op zet het veulen te groot word voor mijn merrie, of hoe gaat dit ?

Misschien vreemde vragen maar zoals ik al zei, ik heb nooit een veulentje gefokt...

Alvast bedankt voor het mee denken ;) Misschien weet iemand een leuke Shirehengst voor mijn merrie ?
Ik zou het liefst een bont veulen willen maar alles is welkom natuurlijk..

Dit is mijn tinkermerrie:
Afbeelding

KootMiraDrum

Re: Hoogteverschil bij dekking/keuze hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:43

Heeft ze al eerder veulens gehad?
De garantie dat een veulen later groter wordt dan de merrie kan je nooit gegeven worden. Voorbeeld: Na 2 veulens van 2 verschillende hengsten kan ik bij mijn merrie nu wel zeggen dat ze groter dan zijzelf fokt.
1e combi was
zij (1.49m) x Drumshambo (1.59m). 3 jarige nakomeling is nu rond de 1.52m.
zij (1.49m) x Ryon O'Malley (1.52m). bijna 1 jarige nakomeling is nu rond de 1.50m

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:44

Is je merrie al bij een stamboek ingeschreven en/of gekeurd geweest?

Wat spreekt je aan, behalve de maat, in je genoemde hengsten en de shire?
Wellicht dat als je dat eens opsomt, al is het maar voor jezelf, je tot een goede keus komt. Wij kunnen adviseren wat we willen, maar jij moet blij zijn met het resultaat.

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 14:03

In de Shire vooral dus de maat, maar ook de uitstraling, het brede en het karakter.Ik ben zelf 1.83 m en heb een evenwichtsstoornis.. Ik merk dat ik me veiliger voel op een breder paard en beter mijn evenwicht kan behouden..

Ook houd ik veel van het karakter van de tinker en ik denk (na veel gelezen te hebben) dat het karakter van shires redelijk overeen komt ?
En dan vooral het "koele"karakter..Ik kan zelf nogal gestressed raken dus een "koel"paard past gewoon het best bij me.

Eigenlijk heb ik naast de maat dus geen duidelijke reden waarvoor ik een shire zou laten dekken ipv. een tinker.
Mijn merrie is ingeschreven bij het tinkerstamboek en heeft een 2de premie, ik denk niet dat ze ooit een veulen heeft gehad maar kan dit niet met zekerheid zeggen..

Bij de tinkerhengsten die in mijn rijtje staan spreekt vooral het uiterlijk mij aan, ik hou van lange benen maar wel een brede bouw en veel behang..(ookal hebben ze niet allemaal die punten, ze spreken me toch aan en wil ze niet te snel uit sluiten)
Ik heb nog niet echt een "wow"gevoel bij 1 bepaalde hengst, maar denk dat ik daarvoor ook moet gaan kijken, het karakter speelt natuurlijk ook veel mee.

Hoe kan ik het het beste aanpakken ? De afgelopen jaren heb ik het maar niet gedaan omdat ik geen ervaring heb met een veulentje fokken, maar eens moet de eerste keer zijn toch ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:06

Sluit me aan bij Snowdon :j

Ik heb een combinatie van mijn merrie (1.55) x ITS Thunder (1.54) een bijna driejarige zoon die nu tussen de 1.60 en 1.65 zit :+ Grootte van de merrie en hengst zegt dus weinig, maar het is tegelijkertijd ook geen garantie dat Tinkers altijd groter doorfokken.

Wat wil je precies aan de merrie verbeteren? Behalve dat maat? Maat is geen garantie, ook met een grotere hengst kan er een klein(er) veulen uitkomen. Probeer ook voor jezelf duidelijk te krijgen hoe deze hengsten jouw merrie gaan verbeteren. 'wow'-gevoel is ook niet alles. Ik vind sommige hengsten echt fantastisch, maar no way dat die een date met mijn merrie mogen ;)

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:06

Het trouwens niet zo dat een "te grote" hengst een te groot veulken veroorzaakt, dat past zich in de baarmoeder vanzelf aan. Je zou bij wijze nog een shire hengst met een shet merrie kunnen dekken zonder dat het veulen te groot is om er uit te komen. (maar in dat geval zou ik niet voor een natuurlijke dekking gaan) :-)

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 14:21

Dank jullie voor de reacties..
Van de bouw heb ik niet echt veel verstand, ik zou het veulen alleen graag wat groter willen en ook lekker breed, maar wel wat langere benen.Wat luxer maar toch ook breed.Haar gangen zouden wat ruimer mogen maar haar karakter is perfect.Ik denk dat ze ook wat te kort is in haar lijf, zou wat meer lengte in mogen.Behang heeft ze volop (ookal zie je dat niet op deze foto)
Welke hengsten zouden jullie aanraden ? Of kan dat niet zo via een foto ?

Er is toch wel meer kans dat er een groot veulen uitkomt bij een grotere hengst ?Of kan ik net zo goed ook naar de wat kleinere kijken?

Ik vind Sir camelot wel heel gaaf, maar denk dat de prijs er ook naar is.
Het is niet zo dat ik niet blij ben als het veulen klein blijkt te zijn hoor !

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:47

Bij dit gigantisch veelzijdige ras (in alle opzichten) is het vooral ook belangrijk om te kijken naar wat de hengsten vererven. Helaas zijn er meer dan genoeg voorbeelden te noemen van hengsten die zelf echt wel die "wow"-factor hebben, maar de nakomelingen missen dan vaak alsnog die essentiele elementen.

Kijk je ook nog naar afstand, prijs, kleur (bont/effen) en de wijze van dekken (natuurlijk/ki)? Of is dat alles ondergeschikt?

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 15:07

snowdon schreef:
Bij dit gigantisch veelzijdige ras (in alle opzichten) is het vooral ook belangrijk om te kijken naar wat de hengsten vererven. Helaas zijn er meer dan genoeg voorbeelden te noemen van hengsten die zelf echt wel die "wow"-factor hebben, maar de nakomelingen missen dan vaak alsnog die essentiele elementen.

Kijk je ook nog naar afstand, prijs, kleur (bont/effen) en de wijze van dekken (natuurlijk/ki)? Of is dat alles ondergeschikt?

Ja naar de afstand kijk ik, de hengsten die voor mij erg ver weg staan en ik niet speciaal vind staan niet in mijn lijstje.
Ik heb geen voorkeur voor K.I of natuurlijk dekken..
Bedankt voor de tip !

gypsygiants

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:49

Zoals Loca aangeeft is het inderdaad de merrie die bepaalt hoe groot het veulen wordt in de baarmoeder. Voor de dekking kan het wel belangrijk zijn. Zeker als het natuurlijk is kan een hengst te groot en zwaar zijn voor de merrie.
Wij gaan er van uit dat er maximaal 20 cm stokmaat verschil tussen de merrie en hengst mag zitten, liever minder. Maar dat is een keuze die wij maken i.v.m. de type Drumhorse die we fokken. Wij hebben verschillende combinaties hier van een Shire en een (flinke) Tinker, allemaal worden ze flink groot, niet alleen in de hoogte, maar gelukkig ook in de breedte.
Sir Camelot is een schitterende keuze, wij hebben een merrie veulen van hem van vorig jaar, die nu al boven de 1.53 meet ( 9 maanden) en dezelfde bouw heeft als haar kanjer papa.
Misschien is de eerste stap voor je een Drumhorse hengst en als dat goed gaat en je meer weet van wat jou merrie doorerft, een ander jaar een shire.
Je kunt altijd op de site kijken: ww.gypsygiants.com of een keer langs komen als je wilt zien hoe een Drumhorse met een shire ouder eruit ziet.
Vorig jaar hebben we twee veulens van ITS Bandit gehad. Beide schitterende hengsten, met mooie gangen en kleur, en allebei erg anders. De een is heel groot, de ander blijft ergens bij de 1.60. Het is dus ook de merrie die het uiteindelijke resultaat bepaalt.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:15

ik zou idd ook eens bij de hengsten gaan kijken en kijken waar je zelf ook een klik mee hebt en die jij het beste bij je merrie vind passen, is het veulen voor jezelf of voor de verkoop?

hey monique!! heb je nog foto's van die 2 boys? of geen contact meer met de nieuwe eigenaren ? ben nl wel benieuwd hoe ze er nu uitzien

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:37

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 01:25

Ariebren schreef:
Kom eens bij mij kijken.
Deze hengst geeft veulens van een goede maat.
Met super gangen en een goed karakter.

http://www.mijnalbum.nl/Album=K6LJDWXM

Sorry, vergat aan te geven dat Cochise niet meer ter dekking staat.
Maar zie hem als een voorbeeld van een goed gebouwde hengst met super goede gangen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:22

O'Malley fokt ook erg groot door :)

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:21

maar sir camelot kost inderdaad 900 euries. Sorry maar dat gaat mij toch nét wat te ver. T is een slechte tijd nu. Mensen fokken al minder ivm de financiën. Niet dat je dan je hengst maar goedkoper moet laten dekken hoor, maar 900 euro, dat kost een ster-friese dekhengst, die preferent en alles is. :)

gypsygiants

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:22

hi Wilgje, hier twee foto's van Duncan. Hij heeft het zoals je ziet goed naar zijn zin bij de Shire dames
Devlin hooop ik binnenkort foto's van te hebben
Afbeelding
Afbeelding

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:28

aahhh heerlijk hij past wel bij die grote dames

ben benieuwd hoe ze over een jaartje of 3 zijn