Zeldzame paardenrassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Zeldzame paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:17

Hallo,

ik vroeg me zo af, welke paardenrassen worden nou als zeldzaam beschouwd?
Ik ben me bewust van o.a. de Akhal Teke, Highland pony en Rocky mountain horse. Uiteraard hebben we ook de Morgan (al weet ik niet helemaal zeker of die als zeldzaam worden beschouwd).

Ik vraag me dus af, welke rassen zijn zeldzaam en welke rassen zijn serieus met uitsterven bedreigd? En waardoor komt dit?

Hopenlijk kunnen mensen wat input geven :)
Thanks!
Laatst bijgewerkt door Xyris op 09-05-11 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Re: Zeldzame paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:22

De Eriskay (ponyras) is zeldzaam, schijnen nog maar enkele honderden van te zijn over de hele wereld. Het Marwari paard wordt volgens mij met uitsterven bedreigd. Marwari's hebben van die leuke gekrulde oren.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:34

Het eerste ras heb ik nog nooit van gehoord, de Marwari, ik geloof dat daar laats nog een topic over was hier op bokt.. Niet? Tnx voor je reactie :)

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:35

De fell pony is ook vrij zeldzaam. Daar zijn er wereldwijd niet veel van :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:37

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:38

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:50

thanks iedereen, en ja, dat help een hoop maart :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:53

Knabstrupper..
Dat heet, je hebt 2 varianten..
De zeldzame, waarbij ze fokken met oud bloed (voor zover mogelijk) zijn er denk ik nu ca 280 van op de wereld.

(Er is ook nog een Knabstrupper, waarbij je gewoon een warmbloed in kunt kruisen
en het veulen dan knabstrupper mag heten als het stippen heeft zeg maar... Dus niet met alleen oud bloed. )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:09

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:56

Sjolvir schreef:
Knabstrupper..
De zeldzame, waarbij ze fokken met oud bloed (voor zover mogelijk) zijn er denk ik nu ca 280 van op de wereld.

(Er is ook nog een Knabstrupper, waarbij je gewoon een warmbloed in kunt kruisen
en het veulen dan knabstrupper mag heten als het stippen heeft zeg maar... Dus niet met alleen oud bloed. )

En de oorspronkelijke Knabstupper is gefokt uit de Frederiksborger.
Van de echt oude bloedlijnen zijn er nog maar heel weinig. (minder dan 100 paarden)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:10

F-AM -> RPA

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:10

Er bestaat een wereldwijde lijst van bedreigde paardenrassen. Daar staat ook de Exmoor en de Connemara op bv. Het gaat dus niet eens altijd om minder bekende rassen.

De Morgan lijkt me alles behalve zeldzaam. De britse Morgan vereniging heeft er al 800 ingeschreven...In Amerika zijn er 40.000 ingeschreven. Dat is over heel Amerika niet zoveel, maar als ras behoorlijk wat.

Amerikaanse rassen die wel aan de rand van uitsterven staan zijn: American Cream Draft Horse
Colonial Spanish Breeds: Banker, Belsky, Cerbat, Choctaw, Florida Cracker, Marsh Tacky, New Mexico, Pryors, Santa Cruz, Sulphur, and Wilber Cruce.

De Kaspische pony en Cleveland Bay zijn ook zeldzaam.

Rassen worden met uitsterven bedreigd als er maar een paar honderd zijn waarvan de aanfok ook nog eens kleiner of gelijk is aan het jaar ervoor. Gelukkig zijn er stichtingen die rassen tegen uitsterven behoeden. Dit kwam voor het Zeeuwse paard (een koudbloed) te laat, maar het Friese, Groninger en Gelderse paard zijn nog net behouden gebleven, waarvan de Fries het meest verspreid is en de Groninger nog op de zeldzame rassen lijst staat naar mijn weten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:41

Je hoeft niet zo ver van huis hoor. Het Gelderse en Groninger Paard zijn ook zeldzame huisdierrassen.

De rede waarom ze zo zeldzaam zijn is mij eerlijk gezecht een raadsel. Veel amateurruiters zouden veel gelukkiger zijn met een Groninger of Gelders Paard. Modern hoog in het bloedstaande paarden zijn in de mode maar die zijn helaas ook minder makkelijk te rijden voor minder getallenteerde ruiters(zoals ook ik dat ben)

De groep leden van het Gelderse paard is nu ongeveer 600 leden en 300 tot 400 fokmerries....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:43

O, ik zie dat Lusitana de nederlandse warmbloeden ook al genoemd heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:03

Uiteraard. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat ze zo vermengd zijn geraakt door het KWPN fokbeleid. Het zijn prima allround paarden die voldoen aan alle eisen van sporten.
Ik heb zelf een Groninger gehad.

De grootste bedreiging voor elk paardenras is dan ook vermenging. Soms kan een scheutje vreemd bloed een paarden type verbeteren, maar als je blijft herhalen met vreemd bloed toevoegen blijft er natuurlijk weinig van het oorspronkelijke ras over.
Het KWPN is trouwens een voorbeeld van een mengstamboek van een type en niet van een ras. Hetzelfde geldt bv voor het NRPS.

Nog een bedreigd ras is de Berber.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-05-11 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:06

NatasjavE schreef:
Je hoeft niet zo ver van huis hoor. Het Gelderse en Groninger Paard zijn ook zeldzame huisdierrassen.

De rede waarom ze zo zeldzaam zijn is mij eerlijk gezecht een raadsel. Veel amateurruiters zouden veel gelukkiger zijn met een Groninger of Gelders Paard. Modern hoog in het bloedstaande paarden zijn in de mode maar die zijn helaas ook minder makkelijk te rijden voor minder getallenteerde ruiters(zoals ook ik dat ben)

De groep leden van het Gelderse paard is nu ongeveer 600 leden en 300 tot 400 fokmerries....

ik heb altijd een belangrijke groninger in het noorden gereden. dit ras was er bijna niet meer, en met deze merrie is toen verder gefokt, en heeft prachtige veulens, o.a. extace :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:19

Abaco Barb, schitterende paarden maar helaas zijn er nog maar 5! over, de geschiedenis van deze paarden is echt ontzettend triest ;( .
Hier vind je meer info: http://arkwild.org/blog/

Arnd Bronckhorst heeft een aantal jaar geleden nog een fantastische fotoreportage van deze paarden gemaakt, als ik me niet vergis waren het er destijds nog 7. Zeker de moeite waard om deze foto's te bekijken: http://www.arnd.nl/search/search.php?q=abaco

De Abaco Barb is het meest bedreigde paardenras ter wereld :\ .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:05

Lusitana schreef:
Uiteraard. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat ze zo vermengd zijn geraakt door het KWPN fokbeleid. Het zijn prima allround paarden die voldoen aan alle eisen van sporten.

De grootste bedreiging voor elk paardenras is dan ook vermenging. Soms kan een scheutje vreemd bloed een paarden type verbeteren, maar als je blijft herhalen met vreemd bloed toevoegen blijft er natuurlijk weinig van het oorspronkelijke ras over.
Het KWPN is trouwens een voorbeeld van een mengstamboek van een type en niet van een ras. Hetzelfde geldt bv voor het NRPS.

Het Gelderse paard en het groninger Paard zijn beide geen rassen maar een type. Ze hebben aan de basis van het KWPN gestaan en van vermenging kan je ook niet spreken.
De grootste bedreigingen zijn een gebrek aan populariteit(onbekendheid met de 2 types) en bloedspreiding.

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:13

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:37

Klopt helemaal!! Wij hebben er nu 2 met oud bloed staan oftewel Reinzücht (Orginal) Knabstruppers!;)
Waarvan minstens 6/8 KNN moet zijn dan is er nog de Barock zücht die moeten dan 16/16 KNN bloed voeren! Onze veulens worden 16/16 dus Barock zücht...reinste van het reinste!! ;)
En we hebben 2 kruizingen Knabstrupper...wij willen terug op het oude bloed,maar omdat er zo weinig bloedlijnen zijn behouden en wij geen inteelt willen in onze paarden hebben we nu een beetje fris bloed erbij gedaan (oud gelders bloed,staat verwand met Frederiksborger paarden,de voorouders van de Knabstrupper paarden)en nu gaan we terug fokken op de Reingefokte paarden! Een lange weg,maar zeker de moeite waard!!
Sjolvir schreef:
Knabstrupper..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:28

NatasjavE schreef:
Lusitana schreef:

Het Gelderse paard en het groninger Paard zijn beide geen rassen maar een type.
Ze hebben aan de basis van het KWPN gestaan en van vermenging kan je ook niet spreken.
De grootste bedreigingen zijn een gebrek aan populariteit(onbekendheid met de 2 types) en bloedspreiding.

ben ik het niet mee eens. het is weldegelijk een ras/ stamboek :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:30

Nee, dat is niet waar. Een ras is een gesloten stamboek en maakt geen gebruik van vreemd bloed. Bij Gelderse Paarden is er altijd vreemd bloed gebruikt van 1887 tot en met nu.

Het is dus wel een stamboek( te weten het KWPN) maar geen ras.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:35

wel raar dan.. dan leert school mij allemaal verkeerde dingen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:02

lovemario schreef:
wel raar dan.. dan leert school mij allemaal verkeerde dingen...

mijn biologie leraar dacht dat een Bels een Tuigpaard was...geloof me..op het gebied van paarden weten ze niet alles.

Een Gelders paard is op gebouwd uit bloedlijnen van verschillende stamboeken. Dat is altijd zo geweest. Friese paard is een ras...om een Fries te fokken gebruikt men alleen maar Friesen. dat is een ras.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:16

Er zijn maar heel weinig gesloten stamboeken. Elk warmbloed ras heeft in elk geval vermenging genoten. De warmbloed is per definitie koudbloedxVolbloed.
De Fries is een voorbeeld waarin in moderne tijd alleen met Friezen wordt gefokt, maar ook zij hebben vroeger een infusie genoten van bv iberische paarden.
Elk ras is ooit ontstaan uit een poeltje van andere rassen. Dus het is heel lastig om te zeggen wat dan een ras is als je uitgaat van alleen met eigen ras fokken. Hoe ver terug moet je dan rekenen? Een eeuw, twee eeuwen?
Een ras is per defintie een gemend, maar het KWPN blijft mengen en streeft niet naar het hebben van een homogeen type(of lijkt daar in elk geval niet naar te streven) waar de vermenging bij andere rassen gebruikt om het type te versterken. Alle paarden van een ras moeten grote overeenkomsten hebben. Dit klopt bij de Groninger en Gelderse, maar niet bij de KWPN.

Volgens de "bloedlijnen gebruiken van andere stamboeken is geen ras" is bijna geen enkel bestaand ras een ras. Alleen de Prezwalski is nog zo als het was in de oertijd... Zelfs de Konik is teruggefokt via gebruik van andere rassen.

In rassengidsen zul je de Groninger, Gelderse als rassen gemeld zien. Soms staat ook de KWPN erin, maar wel apart.

Het stamboek gebeuren is op zich een beetje onhandig in de definiering van een ras. Ga maar na, de Garrano leeft vanaf de oertijd in Portugal, maar het stamboek is pas in 1994 in het leven geroepen. Was het daarvoor dan geen ras? Zeker wel. Ik denk zo maar dat bepaalde rassen in de wereld helemaal geen stamboek hebben.
Een ras moet je zien als een soort met grote overeenkomsten die inheems is op een bepaald gebied.
Daaraan voldoet de KWPN niet, komt immers niet uit ene specifiek gebied, maar voldoet de Groninger en Gelderse absoluut wel. Deze soorten bestonden in die provincies voordat er een stamboek was. Er is zeker vermenging en verbetering geweest, maar die veranderden het paard op zich niet.

Ik moet zeggen dat het op zich wel stof tot nadenken geeft. :D