[AR] inspannen: eerst sulky en dan pas vierwieler?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: inspannen: eerst sulky en dan pas vierwieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:49

Gelijk geplaatst brainless. Ik snap wel jullie argumenten, maar ben nog steeds van mening dat je veel paniek kunt voorkomen door ernaast te lopen.
Het is overigens geen discussie wat je moet doen als er opeens iets gebeurd. Dan is afstappen uiteraard geen optie.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:57

Die van ons beleer ik in principe ook eerst voor een sulky, maar zet ze wel al snel in een tweespan. Mijn mening is dat ze daar veel meer leren dan in het enkelspan. Zet ze dan wel naast een pony wat echt alles kent en bomproof is zover het ook maar kan.
Voordeel van een sulky voor mezelf vind ik dat ik er sneller vanaf kan komen, maar voor de pony's moet ik zeggen dat ik het niet echt fijn vind werken. Vooral het draaien met een sulky erachter vinden de meeste pony's in het begin echt dood eng. Ze moeten immers met sulky en al omdraaien. En voelen zich dan vaak opgesloten,raken sneller in paniek, wat weer tot gevaarlijke situaties kan leiden.Terwijl je met een vierwieler veel makkelijker kunnen omdraaien en korter kunnen draaien. ( kan ook een nadeel zijn).

Eenmaal beleerd , rij ik zeer zelden met de sulky. Merk gewoon aan de pony's dat ze dat echt niet leuk vinden. Vooruit wil goed, maar draaien met dat ding erachter levert weer de nodige stress op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:58

Maar als je sulky goed afgesteld staat dan is er voor de pony toch vrijwel geen verschil? Althans ik kan zo geen reden bedenken waarom het draaien daar moeilijker/enger is?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:00

Ok ook weer een goed argument voor de vierwieler. Bedankt. Tweespan is nog geen optie, helaas. Ik hoop stiekem wel dat , als het goed gaat, er ooit een tweede shet bijkomt van dezelfde leeftijd (wil dan ook gewoon voor een beleerde pony gaan)
Maar dat gebeurt dus pas als de oudjes hier afscheid moeten nemen. Moet een beetje paal en perk stellen aan de hoeveelheid vee hier.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:38

liljebo schreef:
Heb even rondgebladerd, maar volgens mij was het zware discussiepunt dat je eerst het hoofdstel afnam en daarna pas de wagen. Zou mijn keuze ook niet zijn.

Juist vanwege dat topic, waar je alles tegen de regels doet volgens eigen zeggen, komt dat 'pardon' van je nogal hypocriet over, ja. Zou anders zijn als je gewoon je eigen mening had gezegd, zonder oordeel/belering.

Mbt het ernaast lopen... datzelfde argument hoor je ook bij ruiters, maar ik zie dat dus niet. Ik begrijp niet waarop je op een wagen of op een paard een paard beter onder controle zou kunnen houden dan ernaast. Mijn ervaring is heel anders.

(dan heb ik het uiteraard dus wel over afstappen als je gevaar ziet aankomen, niet op het moment zelf-. Maar dat lijkt nogal logisch)

Dan heb je het topic niet goed gelezen. Van de wagen af, vind ik levensgevaarlijk. Van je paard af, vind ik het een heel ander verhaal. Gaat je paard aan de kletter met alleen een zadel, no big deal. Met de wagen, ben je veel verder van huis, wagen kan omkiepen, dan heb je helemaal een drama. Ja, dat risico neem ik ook door 'm z'n hoofdstel pas als laatste om te doen, maar er naast lopen zou ik nimmer doen zonder dat er iemand op de bok zit. Dus daarom moet je ook altijd met z'n 2e op pad, kan er 1 op de wagen zitten en 1 er langs lopen. Ik ga áltijd samen.
Gem schreef:
Maartje1990 schreef:
Dan herinner je je dat fout. Ik doe het hoofstel als allerlaatste in, dat is het enigste. Dat is terwijl hij stilstaat. Langs de pony/wagen lopen terwijl er niemand op de wagen zit lijkt mij levensgevaarlijk zeker met een groene pony. Ben je dit dan met me oneens?

Mijn pony was groen qua mennen, voor de 4wieler geen enkel probleem.

Hoewel, precies zoals TS zegt, het zwaartepunt van de discussie op het hoofdstel lag, moet je nog maar eens nalezen dat je "met het inspannen alles wat bokt verboden heeft." doet. Jouw eigen woorden ;) .

Maar goed, ik ben blij te lezen dat Liljebo zelf ook al tot die conclusie gekomen is.

Gem, zie de aanhalingstekens, staan er niet voor niks. Het enige dat ik niet juist doe, is het hoofdstel. Maargoed dat is een discussie van dat topic. Niet hier.

TS: bekijk ook het volgende filmpje eens, vóór dat je van de bok af stapt en er langs gaat lopen (zonder dat er iemand nog op de bokt zit dus)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 01-10-13 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:43

Jawel, ik heb het wel goed gelezen :) Denk dat je mijn post verkeerd begrijpt. Of het afdoen van een hoofdstel voordat je de wagen los maakt, minder gevaarlijk is dan ernaast lopen bij naderend gevaar omdat je dan het risico op paniek minimaliseerd, valt te betwijfelen.
Daar hebben we dan ieder een eigen mening over, denk ik.

Dat kan natuurlijk, maar ik denk dat het belerende vingertje na je eigen topic niet echt op zijn plaats is.

Overigens zal ik in de toekomst niet altijd met zijn tweeen zijn. Integendeel. Natuurlijk regel ik iets voor de beginperiode, maar als ik daarna alleen met zijn tweeen kan gaan, hoef ik er niet vaker dan twee keer per jaar of zo op uit te trekken.

Maar ik las al dat ik daarin niet de enige ben. En ja... dat houdt een risico in. Ben ik mij van bewust.
Maar het is dat of niet mennen. Een keuze dus.
Zal dan ook geen vingertje opsteken over de keuzes van andere mensen. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:46

Dat bedoel ik, Liljebo, zie ook onderstaande in mijn topic en vooral de laatste zin daarin:

Onderwerp: Wat zou je noooooooit (meer) doen *mennen*

Maartje1990 schreef:
Luisteren naar bokkers en het proberen volgens het boekje te doen terwijl je het al tijden 'anders' doet en ponylief hier heel braaf bij is. Maar gezien dat eigenlijk gezien wordt als gevaarlijk het toch 'juist' doen en dan opeens ponylief heel engpusiast stees vooruit wil en er juist een gevaarlijke situatie wordt gecreërd.

Conclusie, ik kan de situatie het beste inschatten en hier het beste op inspelen.

En Maartje, nee... die aanhalingstekens die jij bedoelt heb IK neergezet als quote, niet omdat jij dat anders zou bedoelen als je schrijft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:47

Dan nog, als je alleen gaat, stap dan NIET van de wagen af. Zéker buiten niet. Er kan zoveel méér fout gaan dan als je ohz er af stapt. Zie het bovenstaande filmpje.

Ik sta thuis met m'n pony in een vrijwel afgesloten omgeving, hij staat stil, niet bij de weg, geen gevaar voor mensen buiten. Jij gaat buiten de straat op en loopt over de straat, daar is een wereld van verschil, naar mijn mening.

En ik mag een 'belerend vingertje' zeker geven als ik denk dat iemand gevaarlijk is. Doen mensen ook naar mij, is hun goed recht. Als je er dan nóg anders over denkt, prima, moet je helemaal zelf weten. Maar dan heb ik je iig wel gewaarschuwd.

edit: Gem: Ohja, ik zie het, maar nee, het enige dat ik 'doe wat bokt verboden is' (sarcasme wellicht niet zo heel duidelijk) is het hoofdstel pas als laatste.

Edit 2: TS, ik ben me ook bewust dat er een risico is aan het hoofdstel als laatste indoen. Neemt niet weg dat ik het met andere dingen dus niet oneens kan zijn of dat wel/niet gevaarlijk mag/kan vinden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:53

Ook over het belerende vingetje hebben we verschillende meningen, gezien je in je eigen topic, waar je trots vertelde dat je alles anders deed dan volgens het boekje, geen discussie wilde, maar hier dus wel een discussie begint :+.

Je mag zeker je mening geven, maar ik hoef die niet te delen. Ja. Er kan van alles mis gaan. Altijd. Dat weet ik. Daar heb ik onderhand wel de leeftijd voor en mijn aantal jaren met paarden (sinds kindertijd tot nu... pak weg 40 jaar)
Dat wil niet zeggen dat ik alles weet en kan. Verre van.

Maar mijn ervaring is dus anders. Zoals gezegd minimaliseer ik het risico op paniek enorm als ik ernaast ga lopen bij aankomend gevaar, maar zal ik dat, zoals gezegd, niet doen op het moment dat er iets gebeurd.
Dat is mijn inschatting, voor mijn situatie.

Dat wil niet zeggen dat er dan niets kan gebeuren. Dat is namelijk nooit het geval. Maar ik heb wel heel duidelijk mijn argumenten uitgelegd, zoals andere ook hun argumenten netjes hebben uitgelegd zonder belerende vinger.
En dat waardeer ik dan weer wel. Mogelijk zal ik om die reden met leeg mennen meer experimenteren met erachter te blijven en situaties weer net iets anders inschatten. Wie weet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:58

Goed, je hebt ervaring met paarden, maar je bent nog een leek qua mennen (of begrijp ik dat verkeerd?) Dit is een hele andere tact van de sport. Ik ben het hélemaal met je eens dat paniek vaak minder wordt als je er langs loopt, die ervaring heb ik ook. Wellicht er dan voor zorgen dat voor je alleen met de wagen de hort op gaat je paard verkeersmak is en zelden nog momenten van paniek zal kennen.

Ik heb ook mijn argumenten uitgelegd waarom ik zijn hoofdstel pas als laatste indoe, maakt desondanks evenmin een verschil, mensen meende nog steeds mij te kunnen vertellen dat ik fout bezig was, meende het beter te kunnen inschatten dan ikzelf. Ik heb ze allemaal uitgenodigd langs te komen, maar ik heb niemand zien verschijnen. Prima. En jij moet ook zeker doen wat jij denk dat, naar jouw inschatting, het beste is. Echter ben jij nog een leek qua mennen en daarom druk ik je op het hart om niet van de wagen af te stappen. Zie dus bovenstaande filmpje wat je daardoor allemaal voor gevolgen door kunt krijgen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:03

Maartje: hoeveel filmpjes wil jij zien wat de gevolgen kúnnen zijn als je het hoofdstel als laatste in of eerste uit doet?
TS geeft haar redenen en net als jij heeft zij daar een argumentatie voor. In haar situatie wellicht de beste, of jij het er nu mee eens bent of niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:08

Nee, ik ben niet helemaal nieuw op gebied van mennen. Vroeger als meisje veel bij een boer rondgehangen die op het land werkte met de paarden en de menproef aflegde en daarmee geholpen en ook wel les gehad van ervaren menners en met iemand naast mij huifkar gereden met gehandicapten (heb een tijd als vrijwilliger daarin gewerkt) En ja, ik heb met minies gemend.
Maar ik heb geen ervaring met het zelf inspannen van een groen paard (bij de boer hielp ik dus wel, maar dat is een ander verhaal) en het is allemaal al lang geleden. Een ervaren menner zou ik mijzelf dan ook zeker niet willen noemen.
Maar ik ben ook niet onwetend op dit gebied en weet heel erg goed dat het een andere tak van sport is (hoewel ik het niet echt op mijn niveau sport zou willen noemen, maar goed)

En uiteraard moet een paard volledig verkeersmak zijn voordat ik ermee de weg op ga. Zou wel erg dom zijn als ik met een paard op pad ging wat dat niet was. Niet alleen moet het paard bomproof zijn, maar ook nog eens perfect luisteren. Zo moet de rem perfect werken en moet een paard prima stil kunnen blijven staan zolang nodig. Daar train ik enorm veel op.
Waarom denk je anders dat ik momenteel kilometers maak terwijl ik erachter loop?
Ik speel altijd op veilig, voor zover mogelijk.

Ik vind het prima dat je je mening verteld en met filmpjes gooit (je kunt over alles gruwelijke filmpjes vinden, maar dat weet je vast ook wel) , maar alsjeblieft... probeer gewoon nuchter je argumenten te vertellen, zonder belerend toontje. Dat maakt het voor mij erg moeilijk om je serieus te nemen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:10

Ik denk idd dat een pony steun kan hebben als je er naast loopt, maar zorg dan voor nóg een persoon, niemand op de bok hebben zitten (mét leidsels, uiteraard) is gewoon gevaarlijk.
In tijden van paniek kan ik, in de meeste gevallen :D , wat als ik op de bok zit, er naast kun je niks :n , behalve dan loslaten of mee gesleurd worden.
Wij kregen iig met z'n tweeën geen Welsh A gehouden :=, moge duidelijk zijn dat ik liever op de bok zit dan er naast loop.
En verder wat hier al voorbij kwam, een paard ohz zonder ruiter is heel wat anders dan een onbemande aanspanning die er van door gaat.
Maar goed, ieder zijn eigen ervaringen/argumentatie.

*ik zie net waar je woont, oeh, dat wordt plezier met de pony voor de slee *\o/* ;) *

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 19:17

Tja, ik snap wel je redenering; beter met iemand op de bok de hort op dan met een lege kar de hort op en als er idd iets gebeurd, kan ik daar wel in meekomen, maar ik blijf toch bij het idee dat de kans op paniek 95% daalt als ik ernaast ga lopen.
Desalnietemin zal ik zeker met het leeg mennen eea experimenteren (dat kan dan veilig).

Moet overigens wel erbij zeggen dat ik per definitie heel erg veel naast het paard werk (dus ook met mijn andere paarden, zeker toen ze nog werkten) en dat speelt wellicht ook een rol. Weet niet hoe het met jullie is, maar in mijn omgeving doet vrijwel niemand dat. Ze hanteren de paarden en werken ermee, maar echt veel trainen naast het paard, zowel thuis als uit, zie je hier vrijwel niemand doen.

Zelf vind ik het echter prettig om een hele stabiele basis te leggen daarmee en ik denk dat dat ook wel een rol speelt in mijn denkwijze.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:37

@Liljebo: dat klopt ook wel weer :j , ik kan met de één veel d'r naast, met de ander totaal niet, die wordt alleen maar steeds heter en hectischer := is ook zo'n gevalletje dat je toch al besluit om voor veilig te gaan en d'r op te gaan of hem in te spannen, dan gaat het eigenlijk prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:34

Maartje1990 schreef:
Dan nog, als je alleen gaat, stap dan NIET van de wagen af. Zéker buiten niet. Er kan zoveel méér fout gaan dan als je ohz er af stapt. Zie het bovenstaande filmpje.

Ik sta thuis met m'n pony in een vrijwel afgesloten omgeving, hij staat stil, niet bij de weg, geen gevaar voor mensen buiten. Jij gaat buiten de straat op en loopt over de straat, daar is een wereld van verschil, naar mijn mening.

En ik mag een 'belerend vingertje' zeker geven als ik denk dat iemand gevaarlijk is. Doen mensen ook naar mij, is hun goed recht. Als je er dan nóg anders over denkt, prima, moet je helemaal zelf weten. Maar dan heb ik je iig wel gewaarschuwd.

edit: Gem: Ohja, ik zie het, maar nee, het enige dat ik 'doe wat bokt verboden is' (sarcasme wellicht niet zo heel duidelijk) is het hoofdstel pas als laatste.

Edit 2: TS, ik ben me ook bewust dat er een risico is aan het hoofdstel als laatste indoen. Neemt niet weg dat ik het met andere dingen dus niet oneens kan zijn of dat wel/niet gevaarlijk mag/kan vinden.

Hou toch op joh... Jij hebt het nu ineens over het hoofdstel als "laatste indoen", wat al net zo stompzinnig is als waar het uiteindelijk in je topic over ging, bij uitspannen het hoofdstel als "eerste uitdoen"! Trouwens wat denk jij dat je dan zelf eigenlijk aan het doen bent? Precies, ernaast en rondom heen lopen |o (over betonnen plaat voor je hoofd gesproken zeg)
Oeh! Nu lees ik ook nog even dat je ijskoud doorgaat? TS een leek te noemen en jezelf daar tegen over zetten als de "ervaringsdeskundige" Waar haal je de misplaatste arrogantie vandaan?

En nog even over dat ernaast lopen; ik deed dat altijd eigenlijk in het begin, eventjes los stappen zonder gelijk mijn aanzienlijke gewicht op die kar en stapte dan pas op op de verharde weg, rolt die beter, sterker nog; ik liep er achter, vond het juist fijn, omdat je met een shet perfect overzicht hebt, zoals ik ook zei, zou ik dat niet in mijn hoofd halen met mijn tuigtank en marathonwagen...

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:00

Ook ik wil hier even inpikken. Ik begrijp TS. Ik heb zelf ook een pony waaraan ik van ver zie dat ze onredelijke spanning opbouwt als ze er alleen voor staat. Van het moment dat ik voor haar sta, valt de spanning weg. En vertrouwt ze volledig op mij. Ik ben dus ook al eens van mijn tweewieler afgestapt.

Bij mijn pony loop ik dus het grootste risico op die enkele seconden tussen het rechtstaan op de kar en het moment dat ik bij haar ben. Ik ben me daar terdege van bewust. En zal het kost wat kost vermijden. Maar een zeldzame keer kies ik er toch voor om het zo te doen. Let wel op: bij deze pony. Bij mijn andere pony nooit of te nimmer, want die leunt niet op die mate op mij.

Maar nog een praktische vraag voor TS: hoe ga je je karretje vol hout laden met de leidsels in je handen, en tegelijkertijd op je pony letten? Of doe je dit enkel als je een groom hebt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 07:09

Bedankt voor jullie input. Al mijn overwegingen, ook mbt afstappen, hebben uiteraard alleen betrekking op deze shet. Ik kan niet zeggen wat ik met een ander paard zou doen, omdat ik dan eerst een tijd met dat paard zou moeten werken om een inschatting te maken. Idd is het meest moeilijke moment het moment van afstappen. Vandaar ook mijn opmerking: als ik het zie aankomen, niet als het er al is,. Dan is afstappen wrs het stomste wat je kunt doen vanwege dat kwetsbare moment.

Wat de praktische vraag betreft... iets opladen, of dat nu hout of voer is of wat dan ook, zal ik nooit of te nimmer alleen doen. Zelfs in een omheinde omgeving, lijkt mij dat vragen om problemen.
In dat geval zal mijn echtgenoot (of de molenaar, een vriend van ons, in geval van voer) erbij zijn,. Mag en kan zelf toch al niet echt tillen vanwege een slechte rug, maar buiten dat kun je niet een wagen volladen en op de pony letten gelijktijdig...

hoewel... we gaan wel eens naar boswerkwedstrijden kijken en daar doen de mannen en vrouwen het dus wel allemaal alleen. Maar die zijn veel meer ervaren en kundig dan ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 07:32

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:11

Ziet er indrukwekkend uit, maar 1 shet + platte kar + 1 of 2 personen door de wei om hout te halen, dan zit je toch wel al aan een aardig gewicht :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:41

Vooral dat 2e filmpje, echt geweldig zeg! Die man kan zich gewoon omdraaien en aan het werk gaan, word doodleuk nog een tak naast gegooid ook en Knol en Knollie hebben ondertussen een echtelijke ruzie met elkaar , maar verzetten geen stap!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:07

Gem, uiteraard gaan we er zelf niet op zitten. Het is maar een shet. Het hout is geen zware boomstammen, maar takken (is dan ook maar een kleine wagen he)

Ohjajoh6 dat zijn mensen die dagelijks met hun paarden werken, elke dag, jaar in jaar uit. Ze kennen hun werk en paarden door en door. (paarden worden ook wel uitgezocht op geschiktheid)
Zie je hier toch nog wel her en der, en vooral in het noorden

In de winter is het vooral hout varen en in voorjaar en zomer werken ze ermee op het land of voeren rooiwerkzaamheden in het bos uit e.d. Die mensen werken met de paarden als een team.
Kan ik iig een punt aan zuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:08

ik ook hoor, maakt toch ook niet uit of het voor werk is en dat ze de makste uitzoeken, als je niet goed voor je beesten bent krijg je dit iig nooit voor elkaar, ik blijf het knap vinden!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:40

Moderatoropmerking:
Dames, de sfeer in dit topic is niet altijd even fijn. Er wordt veel bijgehaald, over wat in eerdere topics en op andere plaatsen gezegd en gedaan zou zijn. Het zou fijn zijn als we hier gewoon ontopic kunnen blijven, zonder er vanalles bij te halen. Alvast bedankt!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 07:15

De knoop is doorgehakt :) Ik heb dit weekend een boerenkar in shetlanderformaat gekocht. Tweedehands, maar in hele goede staat. We gaan hem nog wat aanpassen. De ruimte tussen de bomen is wat nauw en twee bandjes zijn minder goed omdat hij erg lang heeft stil gestaan. Daarnaast wordt hij gewoon goed nagekeken, gesmeerd etc. Leek mij toch beter dan eerst investeren in een sulky die gerenoveerd moet worden en dan weer geld in een vierwielige kar te steken.

Heb afgelopen week een keer lange, zwaardere takken met haar gesleept, van achteren in de wei naar voren, als een echt boswerkpaard en dat deed ze echt perfect. Het begin was heel even beetje spannend want slepende takken maken aardig kabaal en springen rond, maar al heel snel wat ze gewoon relaxt. Ze bleef ook als een volleerd boswerkpaard keurig rustig staan zolang het nodig was, als ik een nieuwe tak erachter wilde hangen (gewoon mee geexperimenteerd) Ze leek het ook leuk te vinden.
Dat geeft mij wel vertrouwen dat het straks met een wagen ook wel gaat lukken.
Ga natuurlijk wel nog evengoed de komende weken veel de straat op, nog even zonder wagen, om zoveel mogelijk situaties mee te pikken.
Maar de bedoeling is uiteindelijk om haar zoveel mogelijk te laten meehelpen rondom huis, zoals dunnere bomen slepen als die achter in de wei worden gekapt, een bak slepen waar stukjes hout in wordt gegooid bij het opruimen van de wei, takken meenemen, en liefst, als ik ooit het juiste materiaal kan vinden, sneeuwschuiven en ploegen (wil klein stukje in de wei gebruiken voor mais, zonnebloemen e.d.) maar het zal moeilijk zijn om aangepast materiaal te vinden. Maar dat komt later
Verder de kar natuurlijk gebruiken om voer te halen etc. Is makkelijker dan de auto want de molen is dichtbij en ik kan met haar gewoon de hal in rijden voor het opladen,.

Ideeën ivm werk rondom huis heb ik ook wel op zweeds forum opgedaan, waar veel meer mensen met shetlanders blijken te werken voor het slepen van minder zware boomstammetjes en werk rondom boerderij. Vooral omdat shetlanders gewoon veel minder kapot lopen dan zware paarden en overal tussendoor kunnen, waar je anders niet zo goed kunt komen.

Ik wil wel nog voor een nieuw tuig gaan. Ik vind het huidige tuig, dat ik met haar kreeg, een fluttuig. past haar ook niet echt goed. Prima om leeg mee te mennen, maar niet geschikt om echt mee te werken. Liefst wil ik een haam, omdat dat voor dit werk meer geschikt is, maar daar is ook niet gemakkelijk aan te komen in shetmaat en die zijn dus behoorlijk aan de prijs. Maar ik hou gewoon de tweedehands advertenties in de gaten. Liever een goed tweedehands tuig dan een goedkoop nieuw fluttuig (om nog maar te zwijgen over het tuig dat ze nu heeft)

Voor foto's van oa in het bos werkende shetlanders: Klick op het forum, scroll wat naar beneden en klik dan op de kleine fotootjes rechts om ze goed te zien. Heel leuk (vind ik) Bij bepaalde foto's kun je bladeren door op het pijltje rechts op de foto te klikken. http://shetlandsponny.ifokus.se/discuss ... ogskorning
Laatst bijgewerkt door liljebo op 07-10-13 07:31, in het totaal 2 keer bewerkt