[AR] Passend bit voor jonge pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Re: Passend bit voor jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:00

Ik sluit me aan bij Joycie. (haha, lekker gemakkelijk ;) )
Wat ik nog wel mee wil geven, mijn pony reageert ook heel erg heftig op een rechte stang. Ik geef een lichte hulp voor halthouden en meneer staat direct op de achterbenen. Hij verdraagt die druk op zijn tong niet.
Heb nu een LP met een wat dunner en gebogen mondstuk zodat de druk dus meer op de lagen komt, en daar reageert hij heel erg fijn op.

Doe de mond van je paard eens open en kijk even. Heb je een paard met een dikke tong, probeer dan eens een bit met een gebogen mondstuk. Bij de ruitersportzaken hier in de buurt kan ik een bit gewoon ruilen als het niet past. Misschien gewoon ff vragen bij je ruitersportzaak?

Groetjes, Lacuna

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:15

@ TS: zoals Lacuna ook adviseerd, probeer eens een bit met een tongboogje of wat lichte tongvrijheid. Heel veel verschillende bitten uitproberen kost idd misschien wat geld, maar zonder uitproberen kom je er nooit achter wat voor jou pony het beste werkt, en dat is zonde. Krijg je ook ergens menles? Vraag anders eens bij jou in de buurt aan menners of ze nog een bitje voor je pony hebben liggen die je even zou mogen proberen. Zo heb ik ook al diverse bitten uitgeprobeerd, en anderen hebben weer bitten van mij geprobeerd.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 01-08-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel verwijderd.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:16

Voor mijn net beleerde pony gebruik ik gewoon een dubbelgebroken bit :) Hij is heel licht in de mond en heb weinig druk nodig. Hij reageert hier super op, dus het zou wel kunnen.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:42

Ik geef er niet om, om eventueel nog een nieuw bitje te gaan halen..
Maar omdat Joyciej al zei dat de LP ook best ging, met wat aanpassingen, probeer ik liever dat eerst eens.

Ik laat even een foto'tje zien van hoe dik het bit is nu. Heb de bandage er één slag om gedaan, dan zie je gelijk hoe het is mét bandage, want die kan ik er altijd nog afdoen.

Afbeelding

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:59

Oei! mondstuk is echt véels te dik voor jou als ik het zo zie, en die bitbandage voegt dan ook helemaal niets toe. Zie dat je de ribbels blijkbaar wel naar achter hebt liggen? Die zou je ook naar voren kunnen doen.

Ik zou op zoek gaan naar een andere liverpool met veel dunner mondstuk, en ook met minder lange scharen. 2 sleuven is prima, maar de lengte v/d scharen moet wel in verhouding zijn.

Ik denk als ik mijn merrie op dit bit zou rijden, dat ze dit ook niet lekker had gevonden.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 18:21

Ik ga morgen maar eens om een trensje, maar dan een maat kleiner dan degene die ik had...
LP komt niet goed volgens mij :n
En op het vorige trensje liep ze goed, dus...

Wat neem ik best? Ongebroken, enkel-of dubbelgebroken?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:45

Waarom zou LP 'niet meer goed komen' volgens jou? Ik snap het niet zo goed wat je nu precies wil..... volgens mij maak je het moeilijker dan het is. Je verkoopt deze liverpool, en gaat kijken naar een andere met een dunner mondstuk. Die zijn er zeker te vinden, en dat gaat je qua geld echt de kop niet kosten.

Of wíl je helemaal niet met een LP rijden??

als je dan voor een trensje gaat, neem dan alsjeblieft gewoon een ongebroken trensje, en laat die gebroken mondstukken voor wat het is. En ook daar is de dikte van het mondstuk belangrijk.

Je moet het helemaal zelf weten, ik zeg ook niet dat je met een liverpool móet rijden, maar omdat je er de eerste de beste liverpool (met veels te dik mondstuk blijkbaar) hebt ingehangen en ze reageert daar wat heftig op, wil niet zeggen dat dat niets wordt? Misschien moet ze ook nog beetje wennen aan het bit? Ik heb er ook diverse beleerd en die hebben ook de tijd nodig gehad om te wennen aan een bit en/of liverpool.

Daarbij zijn er zoveel andere mogelijkheden; je hebt ook nog een vierrings-trens, bokkenbitje/utrechtse stang (vind ik zelf persoonlijk niet zo lekker werken), b-stang, etc. etc.

Heb je les? zit je bij een menvereniging? Zoals gezegd kan je dus ook met je instructeur overleggen over welk bit het juiste is voor jou pony, en kan je in je omgeving bij mede-menners eens vragen of zij misschien nog ideeen hebben of iets voor je te leen hebben. Heb ik hier al eerder genoemd, maar daar ben je volgens mij niet op in gegaan.

Verder is het bijspijkeren van je bittenkennis misschien ook aan te raden ;) Om alleen een trensje te nemen omdat dat toevallig zo voor de hand ligt, zou ik ook niet doen; volgens mij heb je geen idee van wat er allemaal wel niet mogelijk is ;)

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:11

Hoe dik zou het mondstuk moeten zijn dan? Ik ben er ook niet uit wat voor bit ik voor mijn shetjes moet gebruiken voor mennen, ik heb ook niet veel verstand van bitten en hoor verschillende dingen. Ik kreeg te horen dat een dubbelgebroken trensje vriendelijker is omdat er dan meer bewegingsvrijheid is voor de tong? Maar JoyCie jij zegt dus dat een stang verstandiger is? Mij klinkt dan een ongebroken trensje 'vriendelijker' als een liverpool omdat je dan niet die hefboomwerking hebt? Ik heb dus ook al die bitten nog niet uitgeprobeerd want ik heb hier niemand in de buurt die ment met shetjes en dan zou ik dus al die bitten moeten kopen, vandaar dat ik hier op bokt rondkijk wat hier allemaal voor adviesen gegeven worden en JoyCie lijkt iemand met veel ervaring en kennis van mennen met shetlanders.

Oh ja en waar vind je geschikte bitjes voor de shetten? Op internet al veel sites gezien maar meestal gaan de maten vanaf 11,5.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 01-08-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die kort op elkaar geplaatst zijn.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 19:15

Avossy, hier ook niemand in de omgevind die bitjes heeft liggen in zo'n kleine maten...
En alles een keertje aankopen, wordt een dure bedoening he :)

In ruitersportwinkels heb je ze vaak al vanaf 8-8.5 cm.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:21

Mijn pony's zouden in de staak stand gaan op zo'n bit, veel te dik.
Is het een latex bandage die je er omheen heb? Kunnen gruwelijke tandvlees ontstekingen van komen, zeemleer is veel beter. Daarbij is een zeempje vooral om de lagen te beschermen en moet hij dus helemaal tot de bitringen komen, anders is het nutteloze mondvulling.

Ik zou eerst kijken naar een liverpool met dun mondstuk en iets gebogen (en voor het mooie plaatje is een kleinere bril en sleuven ook wel aan te raden).
Mocht dat echt niet lukken en je wil perce terug naar een trens zou ik voor een ongebroken trens gaan.

Een liverpool is echt een heel fijn bit door de vele verstel mogelijkheden. Liverpools zijn er met 10tallen verschillende mondstukken, daar zit echt we het juiste mondstuk voor jou tussen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:45

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd. Het is inderdaad niet de bedoeling in het topic wie je een pb gestuurd hebt. Dit is onnodige informatie op een discussieforum als Bokt. Daarom zijn deze berichten en de reacties erop verwijderd.
Daarnaast de vraag aan enkele gebruikers om de wijzig functie te gebruiken indien mogelijk en dus niet meerdere berichten na elkaar te posten binnen enkele minuten. Alvast bedankt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:47

Alsjeblieft; dit doet een enkelgebroken trens:
Afbeelding

en nuttig leesvoer voor de TS:
http://www.bokt.nl/wiki/Menbit

Gebruik ook eens de zoekfunctie van AR op trens/menbit, kom je ook veel relevante info tegen.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:59

Interessant topic. Ik zit ook met dit probleem. Mijn ene shetlander loopt echt super op de LP bit, maar mijn andere pony no way. Hij reageert er ontzettend heftig op en hij gooit ook zijn tong over het bit heen. Bitloos is hij prima te sturen, maar dat vindt ik te gevaarlijk met mennen. Hij is gewoon een erg gevoelige pony. En ik heb niet de mogelijkheid om allerlei bitjes te passen. Dus ik zit in hetzelfde schuitje als jij.
En een myler- bitje, wat zijn daar de ervaringen van?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:05

JoyCie...
zoals die bit daar gevouwen is, dat gebeurt toch als je de ringen naar onder trekt? Toch niet als je er achter zit en je teugels normaal gebruikt?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 01:33

Ik vind het bit ook veels te groot en te zwaar voor je shet en ik denk dat daar het protest vandaan komt. Er zijn wel hele kleine liverpolen verkrijgbaar met 2 sleuven en zelfs met 1 sleuf. Ik zou eerst naar een kleinere liverpool uitkijken en deze niet meer gebruiken

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 06:32

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:26

oef, dit is wel een heel dik/zwaar bit voor zo'n klein mondje en dan nog de latex eromheen? Veel bitten die als "pony-bit" verkocht worden (menbitten zowel als trensjes), zijn alleen maar in de lengte korter gemaakt en niets dunner..heel apart. Zou dus idd op zoek gaan naar een dunnere/lichtere LP, zie er hierboven al 1 in de link staan.

Jenkins schreef:
JoyCie...
zoals die bit daar gevouwen is, dat gebeurt toch als je de ringen naar onder trekt? Toch niet als je er achter zit en je teugels normaal gebruikt?

Het paard loopt immers niet met zijn hoofd horizontaal en neus naar voren, maar met zijn neus naar beneden (zie maar even een plaatje van een nageeflijk paard voor je) dus als je dan aantrekt (naar achter dus en niet naar onder), krijg je het effect zoals op de foto.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:49

nathalie2302 schreef:
oef, dit is wel een heel dik/zwaar bit voor zo'n klein mondje en dan nog de latex eromheen? Veel bitten die als "pony-bit" verkocht worden (menbitten zowel als trensjes), zijn alleen maar in de lengte korter gemaakt en niets dunner..heel apart. Zou dus idd op zoek gaan naar een dunnere/lichtere LP, zie er hierboven al 1 in de link staan.

Jenkins schreef:
JoyCie...

Het paard loopt immers niet met zijn hoofd horizontaal en neus naar voren, maar met zijn neus naar beneden (zie maar even een plaatje van een nageeflijk paard voor je) dus als je dan aantrekt (naar achter dus en niet naar onder), krijg je het effect zoals op de foto.

:j inderdaad, zo is de werking van een enkelgebroken trens dus..... overigens ook als het paard niet nageeflijk loopt.

regina schreef:
Ik heb bij mijn kleine shetlanders van 3 en 5 dit bit gekocht:
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=69 ... rpoolstang Pony

dat mondstuk is een heel stuk dunner en lichtgebogen. mijn ponies reageren er prima op! ik kan deze echt aanraden.

Dat bit heb ik idd ook aan TS geadviseerd per pb; dat zou nog wel eens wat voor haar pony kunnen zijn. Ikzelf heb nu een liverpool met pompwerking en dun mondstuk, volgens mij zelfs nog dunner dan 10 mm. Bit heb ik van een vriendin kunnen overkopen, maar naar ik mij heb laten vertellen worden deze bitjes niet meer gemaakt.
Maar bovenstaand bitje lijkt mij zowiezo stukken beter dan wat TS nu heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:54

Ik heb die van Ooteman vandaag in m'n handen gehad (en er meteen eentje mee genomen voor op reserve), idd een mooi bit waar veel kleintjes het waarschijnlijk wel fijn op zullen doen.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:16

Dennis schreef:
Ik heb die van Ooteman vandaag in m'n handen gehad (en er meteen eentje mee genomen voor op reserve), idd een mooi bit waar veel kleintjes het waarschijnlijk wel fijn op zullen doen.

Dus ook pony's die heel heftig op een normale LP reageren?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:37

Het is natuurlijk altijd proberen, maar het is echt het type bitje waar ik over het algemeen erg goede ervaringen mee heb.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:31

ik zou geen stangen met hefboom en kinketting pakken,wij menden ook met een gebroken trens en nu soms ook met stangetjes maar dan gewone normale stang zonder poes pas ligt stiller in de mond minder druk op mond hoeken en scharniert niet prikt dus niet in gehemelte.als je een zachte hand hebt kun je er alles in leggen in principe maar als je pony het niet fijn vind dan moet je wat anders pakken je kunt ook dubbel gebroken prikt niet in gehemelte en wat minder druk op mondhoeken doot het midden stukje,succes met de pony

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:33

misschien een lerenbitje dit moet ook erg zacht zijn heb er geen ervaring mee.maar waarom niet mennen bitloos als je pony het er zo goed op doet en hij een bit vervelend vind
joytje_05 schreef:
Interessant topic. Ik zit ook met dit probleem. Mijn ene shetlander loopt echt super op de LP bit, maar mijn andere pony no way. Hij reageert er ontzettend heftig op en hij gooit ook zijn tong over het bit heen. Bitloos is hij prima te sturen, maar dat vindt ik te gevaarlijk met mennen. Hij is gewoon een erg gevoelige pony. En ik heb niet de mogelijkheid om allerlei bitjes te passen. Dus ik zit in hetzelfde schuitje als jij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:45

keona schreef:
ik zou geen stangen met hefboom en kinketting pakken,wij menden ook met een gebroken trens en nu soms ook met stangetjes maar dan gewone normale stang zonder poes pas ligt stiller in de mond minder druk op mond hoeken en scharniert niet prikt dus niet in gehemelte.als je een zachte hand hebt kun je er alles in leggen in principe maar als je pony het niet fijn vind dan moet je wat anders pakken je kunt ook dubbel gebroken prikt niet in gehemelte en wat minder druk op mondhoeken doot het midden stukje,succes met de pony

Wat versta jij onder 'gewone normale stang zonder poespas'? Denk dat je een ongebroken trens bedoeld? Dat is nog altijd een trens, en geen stang ;)
Een ongebroken trens scharniert niet en prikt niet in gehemelte, maar een liverpool of andere stang doet dat ook niet. Vaak wordt voor het mennen toch wel een stang met hefboomwerking gebruikt, omdat je voor de wagen gewoon een stuk minder te vertellen hebt, en je hebt er ook nog eens meters leidsel tussen. Dat is igg voor mij reden genoeg om af en toe net wat meer te vertellen te willen hebben.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:35

keona schreef:
misschien een lerenbitje dit moet ook erg zacht zijn heb er geen ervaring mee.maar waarom niet mennen bitloos als je pony het er zo goed op doet en hij een bit vervelend vind
joytje_05 schreef:

Ja hij loopt bitloos perfect. Maar is dat niet risicovol, stel er gebeurd wat.. Nou reageert hij super op de hulpen en ik wil niet zeggen dat als een pony een LP in heeft, dat hij dan niet kan vluchten. Maar je hebt met een bit geloof ik iets meer te zeggen.

Tjah Wikimien, het is lastig omdat je niet echt bitten uit kunt proberen. En als je nu bitten koopt en hij loopt er niet goed op, dan heb je dat weer. Maar aan de andere kant is het het proberen waard.