Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 12:49

Gisteren werd er een duiksymposium aangekondigd voor 15 euro met een rondleiding door het aquarium van de dierentuin in Arnhem. Leuk. Er stond een prijs bij van 15 euro, dus meteen aangemeld. Het is tenslotte toch 2 uur rijden en dan wordt het al een duur avondje, maar ik wil wel eens in die 'oceaan' kijken:

Afbeelding

En dan meld je je aan en een dag later willen ze 45 euro hebben. Pardon? Dat staat er niet hoor, er staat echt 15 euro, zie de schermprint. En voila, nog geen 15 minuten later is de prijs op de website aangepast naar 45 euro, terwijl er zeker 24 uur 15 euro gestaan heeft. Maar ja, ik heb me aangemeld voor 15 euro. Dus ik ga uiteraard niet opgeven en dan krijg je dit als argument, jaja, veel belangstelling, dus de prijs stijgt. Werkelijk, waar :Y) :
Citaat:
Beste mevrouw XXXX


Door een technische storing is de prijs niet goed doorgekomen op de website.

Maar gezien de grote belangstelling zijn wij genoodzaakt de prijs aan te passen naar € 45,00 per persoon.


Wij zien u graag de 22 september

Excuses voor het ongemak


Met vriendelijke groet,

YYYY
Secretariaat


Ik vind het argument van de prijsstijging wel bijzonder. En kan er ook wel om lachen. Ik heb ze uiteraard gewezen op hun plicht te leveren voor het bedrag wat er stond. En ook dat bij meer belangstelling de prijs eerder zou moeten dalen.

Wie heeft ook wel eens zoiets meegemaakt? En wat was toen het argument?


Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Dani op 17-08-22 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd

Simbaa
Berichten: 3970
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Bijzondere prijsstijging, terwijl het aangevraagd is voor lagere prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:51

Ik zou niet zo moeilijk doen. Dan ga je toch niet als je het te duur vindt? Of denk ik nu te makkelijk :)

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 12:53

Simbaa schreef:
Ik zou niet zo moeilijk doen. Dan ga je toch niet als je het te duur vindt? Of denk ik nu te makkelijk :)

Ik ga ook niet voor 45 euro, maar vind het wel een belachelijke verhoging. En dan het argument van belangstelling. Ik ken al meer die zich opgegeven hebben voor 15 euro en ook 45 moeten betalen. Tja, die gaan ook allemaal niet.

daantjuhhh

Berichten: 27233
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:56

Simbaa schreef:
Ik zou niet zo moeilijk doen. Dan ga je toch niet als je het te duur vindt? Of denk ik nu te makkelijk :)

Nou ik vind de reden ook bijzonder hoor.
Omdat er veel animo voor is moet de prijs omhoog?

Als ik een vakantie boek voor 750€ euro en de maatschappij mailt mij de volgende dag, vanwege veel animo is de prijs nu 1000€. Dan zou ik ook zeggen mooi, maar ik heb geboekt voor 750.

Ik zou er nog een mail tegen aan gooien dat jij het geboekt hebt voor 15€ en dat het aanpassen achteraf niet toepassing heeft op jouw boeking.
Kijken hoe ze reageren.
Mochten ze er niet in mee gaan zou ik zeggen laat maar, dan annuleer ik wel.

Freyr
Berichten: 742
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:57

Huhhhh, ik snap je verwondering absoluut. Ze hadden hier gewoon een les uit moeten trekken dat het voor de volgende keer duurder mag, gezien de grote vraag.

scrabbel

Berichten: 987
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:02

Ik denk dat je niks kunt doen. Ze geven aan dat het een foute prijs was op de site. Meestal hebben ze zich hiervoor ingedekt in de kleine lettertjes. Zou zelf ook zoiets hebben van bekijk het.

mariettek

Berichten: 1708
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:04

Ik lees hem anders: door een typefout (oid) heeft er een verkeerde prijs gestaan. Als er nou 1 persoon zich voor de lage prijs had aangemeld, hadden ze die de korting nog wel gegund. Maar aangezien er heel veel mensen hebben ingeschreven voor de te lage prijs, komt het voor hen niet meer uit.

Ik geef ze groot gelijk. Hoe jammer ook voor jou.

Simbaa
Berichten: 3970
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:06

mariettek schreef:
Ik lees hem anders: door een typefout (oid) heeft er een verkeerde prijs gestaan. Als er nou 1 persoon zich voor de lage prijs had aangemeld, hadden ze die de korting nog wel gegund. Maar aangezien er heel veel mensen hebben ingeschreven voor de te lage prijs, komt het voor hen niet meer uit.

Ik geef ze groot gelijk. Hoe jammer ook voor jou.


Zo lees ik het ook :)

Shadow0

Berichten: 43697
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:09

Simbaa schreef:
Ik zou niet zo moeilijk doen. Dan ga je toch niet als je het te duur vindt? Of denk ik nu te makkelijk :)


Mmm, nee, zo werkt het niet. Prijzen moeten kloppen, het is belangrijk dat je als consument kunt vertrouwen op de informatie die er gegeven wordt. Dat is een verplichting die ook door de wet (of anders de regels rondom het aanbieden van producten en diensten) gesteld wordt. Anders kun je nooit een geinformeerde keuze maken.

(Anders wordt het echt onhoudbaar, zeker met een beperkt budget kun je dan nooit een goeie keuze maken. Als je iets anders afzegt omdat dit betaalbaar lijkt, en dan ineens wordt de prijs zomaar 3x zo duur, dan kun je er niet echt op plannen.)

Ook is het oneerlijk naar andere aanbieders die wel een eerlijke prijs rekenen: zij worden overgeslagen omdat ze duur lijken ten opzichte van andere plekken, terwijl zij niet achteraf de prijzen aanpassen. Oneerlijke concurrentie en ook daarom mag het niet. Dat wat je aanbiedt moet je leveren op de manier waarop het is aangeboden.

Shadow0

Berichten: 43697
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:11

scrabbel schreef:
Ik denk dat je niks kunt doen. Ze geven aan dat het een foute prijs was op de site. Meestal hebben ze zich hiervoor ingedekt in de kleine lettertjes. Zou zelf ook zoiets hebben van bekijk het.


Dat kan niet zomaar. Er is alleen een uitzondering voor kennelijke fouten: fouten waarvan de consument ook wel kan indenken dat ze niet kunnen kloppen. Als je een tv ziet voor 3,99 weet je dat het onzin is. Maar dat geldt echt vooral voor zulke overduidelijke fouten. Dingen die heel redelijk zijn (en 15 euro voor een uitje in een aanbieding is heel voorstelbaar) kun je niet zomaar aanpassen. Dan had je het als aanbieder vooraf maar beter moeten controleren.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:11

Kun je beter een los ticket voor Burgers zoo kopen.

mariettek

Berichten: 1708
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:12

@shadow: maar dit is geen prijsstijging. Het was een fout.

Simbaa
Berichten: 3970
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:19

Shadow0 schreef:
Simbaa schreef:
Ik zou niet zo moeilijk doen. Dan ga je toch niet als je het te duur vindt? Of denk ik nu te makkelijk :)


Mmm, nee, zo werkt het niet. Prijzen moeten kloppen, het is belangrijk dat je als consument kunt vertrouwen op de informatie die er gegeven wordt. Dat is een verplichting die ook door de wet (of anders de regels rondom het aanbieden van producten en diensten) gesteld wordt. Anders kun je nooit een geinformeerde keuze maken.

(Anders wordt het echt onhoudbaar, zeker met een beperkt budget kun je dan nooit een goeie keuze maken. Als je iets anders afzegt omdat dit betaalbaar lijkt, en dan ineens wordt de prijs zomaar 3x zo duur, dan kun je er niet echt op plannen.)

Ook is het oneerlijk naar andere aanbieders die wel een eerlijke prijs rekenen: zij worden overgeslagen omdat ze duur lijken ten opzichte van andere plekken, terwijl zij niet achteraf de prijzen aanpassen. Oneerlijke concurrentie en ook daarom mag het niet. Dat wat je aanbiedt moet je leveren op de manier waarop het is aangeboden.


Ja er kunnen heel veel dingen moeten en niet mogen, maar soms kan je je er toch ook bij neerleggen zonder er een probleem van te maken?
“Anders kan je met een beperkt budget nooit een keuze maken”, maar hoe vaak komt dit nou voor?

Ik kan me ook niet voorstellen dat dit is gebeurd om op een oneerlijke manier te concurreren zoals bedoeld wordt in het laatste stuk van je bericht.

Maar als ik zo dit topic lees denk ik te makkelijk :D En daar wordt het leven ook niet slechter van.

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 13:20

Ik heb al een 1* review op google gegeven aan dit bedrijf. Dat doe ik niet zo snel, maar ze willen niet leveren voor 15 euro. Ik heb meer 4 en 5* reviews geschreven. Als iets goed is vermeld ik het ook.
Ze zijn feitelijk verplicht te leveren, maar willen het niet.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-08-22 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Berichten: 1708
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:22

germie schreef:
Ik heb al een 1* review op google gegeven aan dit bedrijf. Dat doe ik niet zo snel, maar ze willen niet leveren voor 15 euro. Ik heb meer 4 en 5* reviews geschreven. Als iets goed is vermeld ik het ook.


Want inleven in de andere partij is te moeilijk?
Dit vind ik van jou een overdreven reactie. Maar dat ben ik.

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 13:24

mariettek schreef:
germie schreef:
Ik heb al een 1* review op google gegeven aan dit bedrijf. Dat doe ik niet zo snel, maar ze willen niet leveren voor 15 euro. Ik heb meer 4 en 5* reviews geschreven. Als iets goed is vermeld ik het ook.


Want inleven in de andere partij is te moeilijk?
Dit vind ik van jou een overdreven reactie. Maar dat ben ik.

Ik vermeld eerder goede reviews dan slechte. Maar in dit geval is een slechte duidelijk op z'n plaats. Ik heb niet voor niets de schermprintjes bewaard omdat gewoon daar de prijs op stond nadat ze over een 3 keer zo hoge prijs begonnen.
Het geeft ook een vorm van (on)betrouwbaarheid aan immers als je een review schrijft over een bedrijf. Ik let er wel op als ik wat bestel, trustpilot of google, ja, daar kijk ik op.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-08-22 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29842
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:25

Shadow0 schreef:
scrabbel schreef:
Ik denk dat je niks kunt doen. Ze geven aan dat het een foute prijs was op de site. Meestal hebben ze zich hiervoor ingedekt in de kleine lettertjes. Zou zelf ook zoiets hebben van bekijk het.


Dat kan niet zomaar. Er is alleen een uitzondering voor kennelijke fouten: fouten waarvan de consument ook wel kan indenken dat ze niet kunnen kloppen. Als je een tv ziet voor 3,99 weet je dat het onzin is. Maar dat geldt echt vooral voor zulke overduidelijke fouten. Dingen die heel redelijk zijn (en 15 euro voor een uitje in een aanbieding is heel voorstelbaar) kun je niet zomaar aanpassen. Dan had je het als aanbieder vooraf maar beter moeten controleren.

Maar recht hebben en recht krijgen is een groot verschil.

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 13:25

Wat jij nu zegt Brainless betekent weer dat de consument dus aan het kortste eind trekt. Dat is wel gemakkelijk als bedrijf.

Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:27

Wat wil je nou, Germie? Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?

Voor mij is hier duidelijk sprake van een vergissing. Gewoon even logisch nadenken.

Een duiksymposium:

- op een bekende A-locatie als Burgers' Zoo (ruimte afhuren)
- met kennisoverdracht door 5 experts binnen hun vakgebied die daarvoor vast een vergoeding willen ontvangen
- inclusief koffie/thee en iets lekkers
- een rondleiding achter de schermen in Burgers' Ocean door betaalde gidsen

Dit moet allemaal worden betaald. En het zou mij niet verbazen als men er ook nog iets aan wil verdienen. Voor niets gaat de zon op, nietwaar?

Een prijs van € 15,00 is niet reëel. Leuk, maar niet reëel. Vind ik. Daarom is deze kwestie volgens mij juridisch gezien een kennelijke vergissing. Voor iedereen (lees ieder weldenkend mens) is duidelijk dat de prijs veel te laag is. Zo'n situatie heet een kennelijke vergissing. De aanbieder hoeft dan niet voor die prijs te leveren.

Hun communicatie is niet heel gelukkig. Waarschijnlijk vanuit een paniekstuip.

Overigens kan de totaalprijs van een evenement best hoger uitvallen als er meer mensen blijken te komen. Denk aan het afhuren van een grotere of meer ruimtes, het afnemen van meer consumpties of het inzetten van meer gidsen.

Hoe het hier achter de schermen werkt, weet ik natuurlijk ook niet. Maar ik hoop wel een beetje nuance in je gedachtegang te hebben kunnen brengen.

€ 45,00 is een meer dan eerlijke prijs voor zoiets. Ik zou (bij)betalen als mijn interesse groot genoeg was.

Wat ik niet zou doen, is hier heisa om maken en grote woorden gebruiken of als ongenode gast bij het symposium verschijnen.

Edit: overtuigd van je eigen gelijk vond je het nodig om snel een negatieve review op het internet te knallen. Het is maar de vraag hoe een jurist hier tegenaan kijkt. Of ben je ook een autodidact op Nederlands recht? Anders had empathie je misschien nog kunnen afremmen. Hopelijk geeft het jouw een goed gevoel.
Laatst bijgewerkt door Boras op 16-08-22 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

ingvdh

Berichten: 6396
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:30

mariettek schreef:
@shadow: maar dit is geen prijsstijging. Het was een fout.



Dan nog moeten ze het aanbieden voor die fout, het is immers hun fout en niet die van Germie.
Ze staat in haar recht daar een punt van te maken.

Er zijn heel wat bedrijven die door dit soort fouten veel geld hebben misgelopen. Hadden ze maar goed moeten controleren toen ze de boel op internet gingen zetten.
Ook de aanbieder kan reëel zijn en het verlies nemen. De volgende keer vragen ze er €75 voor en het is weer rechtgetrokken.

@ Germie, ik zou ipv een review nogmaals mailen dat zij het toch echt voor dat bedrag aan moeten bieden, desnoods zoek je op internet naar voorbeelden die je gelijk aantonen. Ik vermoed dat ze nu nog bluffen maar als je goed beslagen ten ijs komt weten ze echt wel dat zij fout zijn.

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:33

Maar je hebt hem al betaald neem ik aan? Tenminste dat maak ik uit bij de titel

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 13:35

Ik heb al 3 keer gemaild, ze hebben mijn aanmelding geannuleerd. Tja, dus daarom die review geplaatst. Ook anderen mogen niet komen voor die 15 euro.

Zoiets is een hobby voor velen, het is niet bedoeld voor alleen pro's in het vak (al val ik daar als instructeur wel weer onder natuurlijk). Als ze het netjes hadden gedaan, dan hadden ze gewoon gezegd, ok, die zich aangemeld hebben voor 15 euro mogen komen voor dat bedrag. Nu lopen ze dus al die mensen sowieso mis, want die komen niet. Je kunt toch beter 10 mensen extra hebben voor 150 euro dan die 10 mensen niet? Je krijgt immers ook weer horeca omzet hierdoor.

Ik ben overigens vaker bij lezingen geweest op allerlei fronten waarbij de prijs niet boven de 15 euro uit kwam en wat toch op leuke locaties was. Zo heb ik eens een rondleiding door een Eendenkooi gehad en daarna een lezing van het Groninger Landschap. Dus die 15 euro komt op mij zeker wel als reëel over.

Nee, ik heb niet betaald, want ze schreven dat ik 45 euro moest over maken. Ik zo huh? Er staat 15 op jullie website, kijk maar op deze schermprint. En een half uur later was de prijs aangepast. Maar ik heb toch echt de volledige website en een schermprint van die 15 euro bewaard.

Sakura789

Berichten: 2835
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:37

Het argument is bijzonder inderdaad, er lijkt eerder een fout gemaakt te zijn.

In principe sta je in je recht als het een redelijke prijs zou zijn. Bijvoorbeeld als je in een elektronica zaak een TV wil aanschaffen en op het kaartje staat 450 EURO, maar de werkelijke prijs is 4.500EURO, dan sta je niet in je recht. Dat is een fout, te mooi om waar te zijn. Hebben ze een foutief kaartje van 4.250EURO dan sta je wel in je recht en moeten ze je de televisie voor dat bedrag meegeven. Ik kan zelf niet bepalen of 15EURO te mooi om waar te zijn is, of een redelijke prijs. Bij dat laatste zouden ze denk ik dat in rekening moeten gaan brengen.

Stomme fout, maar goed op pad gaan kost nou eenmaal geld en als je dit echt wilt zien, zou ik gewoon lekker gaan. Ervan genieten en niet teveel aan het geld denken. Doe je dat laatste wel, dan zou ik lekker thuis blijven. Dat scheelt nog meer geld. Je mist alleen dan een leuk dagje uit.

Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:39

Voor iedereen prima opgelost zo.

mylittlejoy

Berichten: 3307
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:40

ingvdh schreef:
Dan nog moeten ze het aanbieden voor die fout, het is immers hun fout en niet die van Germie.
Ze staat in haar recht daar een punt van te maken.


Fout, dat hoeven ze dus niet. Wanneer het voor de consument te begrijpen was dat die prijs niet klopt (en laten we wel wezen, 15 euro is niet reëel) hoeft het bedrijf niet te leveren. Kijk hiervoor anders naar het geval van de TV's die per abuis 24 uur lang voor 99 euro ipv 999 euro op de site van de MediaMarkt oid stonden. Ook hier stond de leverancier in zijn recht om de TV niet voor die prijs te leveren.

Overigens vermeldt de screenshot van Germie geen datum, zodat het voor ons niet te zien is of ze deze heeft gemaakt nadat ze mail heeft gehad, of toen ze boekte, omdat ze 'bewijs' wilde hebben dat het voor die prijs erop stond, wat an sich al zou aangeven dat de aangeboden prijs niet reëel was.