Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gummybear123
Berichten: 90
Geregistreerd: 31-08-17

Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 16:58

Hey!

Iedereen hoort wel over het coronavirus. Nu heb ik zelf een vraag hierover, want ik hoor van alles dat het slecht is voor de economie en dat de waarde van de euro/dollar/etc daalt. Maar hoe kan dit dan precies? Ik ben echt totaal niet economisch aangelegd dus snap eigenlijk niet hoe dit kan. Maar ben er wel heel benieuwd naar :D

Kan iemand mij dit duidelijk uitleggen?

Moderatoropmerking:
Voor algemene vragen en discussie over het Coronavirus is er dit topic: [CV] De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China
We vragen jullie het gesprek hier te beperken tot de vraag van de TS, dus de invloed op de economie. Alvast bedankt!


Let op, moderatoropmerking op p25:

Onderwerp: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?
Moderatoropmerking:
Hierbij een verzoek om de discussie op vriendelijke toon te blijven voeren. Het is begrijpelijk dat de gemoederen soms wat hoog oplopen. Probeer er rekening mee te houden dat dit echter voor iedereen een moeilijke tijd is; blijf vriendelijk naar elkaar en kies er, indien je het pertinent met elkaar oneens bent, voor om het daarbij te laten in plaats van erop door te blijven gaan. Dank!

Boras
Berichten: 9956
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:06

Als mensen bijvoorbeeld heel simpel thuis (moeten) blijven voor het virus.
Dan geven ze aan heel veel zaken geen geld uit waar ze normaal wel geld aan uitgeven en/of ze verdienen geen geld voor hun werkgever omdat ze niet werken.

Heel veel zaken stagneren.

Anderzijds moeten er heel veel extra kosten gemaakt worden.

Natuurlijk zijn er ook altijd sectoren die er wel op verdienen, de een zijn dood is de ander zijn brood.

Ik hoorde zojuist iemand vertellen dat een crisis zoals veroorzaakt door het coronaviru veel landen toevallig wel heel goed uit zou komen. Maar goed klonk het vervolgens, al die doden dat willen zelfs die landen niet. Dat is toch een nare bijkomstigheid.

Ik ben de discussie maar niet aan gegaan. Ik begreep eigenlijk helemaal niet wat ze er nu precies bedoelde.

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:41

Boras schreef:
Als mensen bijvoorbeeld heel simpel thuis (moeten) blijven voor het virus.
Dan geven ze aan heel veel zaken geen geld uit waar ze normaal wel geld aan uitgeven en/of ze verdienen geen geld voor hun werkgever omdat ze niet werken.

Heel veel zaken stagneren.

Anderzijds moeten er heel veel extra kosten gemaakt worden.

Natuurlijk zijn er ook altijd sectoren die er wel op verdienen, de een zijn dood is de ander zijn brood.

Ik hoorde zojuist iemand vertellen dat een crisis zoals veroorzaakt door het coronaviru veel landen toevallig wel heel goed uit zou komen. Maar goed klonk het vervolgens, al die doden dat willen zelfs die landen niet. Dat is toch een nare bijkomstigheid.

Ik ben de discussie maar niet aan gegaan. Ik begreep eigenlijk helemaal niet wat ze er nu precies bedoelde.


Even een toevoeging: als mensen thuis moeten blijven en niet kunnen werken vanwege een besmetting/ziekte moeten werkgevers het loon door betalen. Aan tijdelijk- en vast personeel. Dat geldt natuurlijk niet voor freelancers en zzp’ers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41697
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:46

Gummybear123 schreef:
Hey!

Iedereen hoort wel over het coronavirus. Nu heb ik zelf een vraag hierover, want ik hoor van alles dat het slecht is voor de economie en dat de waarde van de euro/dollar/etc daalt. Maar hoe kan dit dan precies? Ik ben echt totaal niet economisch aangelegd dus snap eigenlijk niet hoe dit kan. Maar ben er wel heel benieuwd naar :D

Kan iemand mij dit duidelijk uitleggen?

Een bedrijf dat lonen moet betalen, maar geen werknemers heeft om te produceren, gaat failliet. Een bedrijf dat producten maakt die niet afgenomen kunnen worden doordat de infrastructuur op slot zit, verdient niks maar heeft wel kosten en gaat failliet. Een winkel dat de huur en lonen moet betalen, maar geen klanten heeft, gaat failliet.

Even heel zwart/wit, hierboven. Maar dat is wel de kant die het opgaat wanneer bedrijven verplicht op slot moeten, werknemers thuis moeten blijven, scholen op slot gaan en er niks geproduceerd/gekocht wordt. Dat gaat van alledaagse dingen als eten en drinken, maar ook verpakkingsmateriaal, medicijnen, kleding, grondstoffen etc. etc..

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:55

De aandelen zijn gekelderd door deze crisis.
En niet iedereen heeft bewust aandelen, maar onbewust wel.
Pensioen bijvoorbeeld.

KLM treft het dubbel. Hun aandelen zijn gecrasht, en het aantal vluchten extreem verminderd ( dat heeft uiteraard met elkaar te maken, maar treft ze wel dubbel )

Verder is er al heel veel genoemd hierboven, dit alles kan leiden tot een recessie en dan zitten we nog wel een paar jaar in de "problemen".

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:59

Zelfstandige ondernemers zijn het meest kwetsbaar.

Er zullen vele, véle malen meer mensen failliet gaan dan dood door Covid-19.

Er wacht ons een crisis welke in potentie erger is dan die van 2008. Met die reden geeft de EU al een enorm fonds voor noodhulp opgezet aan de verschillende landen opdat de burgers enige bijstand geboden kan worden.

Hutcherson

Berichten: 7380
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:24

Als ondernemer met personeel heb je verzuimverzekeringen. die uitkeren als je personeel ziek thuis zit of moet verzuimen.
Dus failliet gaan is denk ik niet zo zeer het punt.
Ik denk dat door het aflassen van grote evenementen waar mensen kaarten voor hebben, al hetgeld dat daar niet wordt uitgegeven.. dat dat vaak de strop is.
Mijn collega zou over 1,5 week naar Spanje gaan. Ondanks geen negatief reisadvies besluit ze niet te gaan
dus ze is haar geld wel kwijt voor de reis en verblijf, maar ze eet daar niets, ze koopt geen souvernirs, ze drinkt niets en gaat ook niets bezoeken. Als toerisme afhaakt door zoiets, dan moet een land het hebben van eigen burgers, en als die dan ook nog in quarantaine zitten... en dus niks kunnen kopen..

edit: het is denk ik ook meer dat mensen nu bepaalde dingen gaan vermijden. wij werken bv in de zorg bij de mensen aan huis.. we merken gelukkig nog niets van afname van aanmeldingen maar dat kan natuurlijk wel gaan komen.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 12-03-20 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:26

Wij maken motorcross stickers. Alle wedstrijden en trainingen gaan niet door. Mensen gebruiken hun stickers niet en kopen dan ook minder snel nieuwe. Gelukkig voor ons was het seizoen al zo goed als begonnen dus de meeste mensen hebben al nieuwe stickers besteld, en hebben we ook andere inkomstenbronnen.

We geven nu wel minder uit, waar ze dan bij andere bedrijven weer meer van merken

purny

Berichten: 27529
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:27

Er is al een soortgelijk topic over het corona virus

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:28

Boras schreef:
Ik hoorde zojuist iemand vertellen dat een crisis zoals veroorzaakt door het coronaviru veel landen toevallig wel heel goed uit zou komen. Maar goed klonk het vervolgens, al die doden dat willen zelfs die landen niet. Dat is toch een nare bijkomstigheid.

Ik ben de discussie maar niet aan gegaan. Ik begreep eigenlijk helemaal niet wat ze er nu precies bedoelde.


Er gaan inderdaad weer veel complot theorieen rond.
In feite zijn op dit moment alle wereldleiders druk bezig met de Corona-crisis...
Zaken zoals de Amerikaanse verkiezingen en de olie-oorlog tussen Rusland-Saudi waardoor de olie prijs afgelopen week 'ineens' gigantisch gekelderd is... Niemand die nu tijd heeft daar iets van te vinden ;)

Normaal gesproken vind ik de complot theorieën zo ver gezocht maar in dit geval snap ik de sceptici wel een beetje. Het is allemaal wel heel erg extreem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41697
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:32

Hutcherson schreef:
Als ondernemer met personeel heb je verzuimverzekeringen. die uitkeren als je personeel ziek thuis zit of moet verzuimen.
Dus failliet gaan is denk ik niet zo zeer het punt.
Ik denk dat door het aflassen van grote evenementen waar mensen kaarten voor hebben, al hetgeld dat daar niet wordt uitgegeven.. dat dat vaak de strop is.
Mijn collega zou over 1,5 week naar Spanje gaan. Ondanks geen negatief reisadvies besluit ze niet te gaan
dus ze is haar geld wel kwijt voor de reis en verblijf, maar ze eet daar niets, ze koopt geen souvernirs, ze drinkt niets en gaat ook niets bezoeken. Als toerisme afhaakt door zoiets, dan moet een land het hebben van eigen burgers, en als die dan ook nog in quarantaine zitten... en dus niks kunnen kopen..

edit: het is denk ik ook meer dat mensen nu bepaalde dingen gaan vermijden. wij werken bv in de zorg bij de mensen aan huis.. we merken gelukkig nog niets van afname van aanmeldingen maar dat kan natuurlijk wel gaan komen.

Als bedrijf heb je natuurlijk nog wel wat meer kosten dan enkel personeel. Productiekosten, kosten voor het pand, de verzekering zelf moet betaald worden, als er niks binnen komt is een faillissement helemaal niet zo raar.

Gelukkig zijn we niet zo ver en zit het grootste gevaar in het tegelijkertijd ziek worden waardoor er geen capaciteit is, zoals je nu in Italië ziet.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:35

En daarom zijn ze dus ook terughoudend met het stilleggen van allerlei zaken. Want het ergste wat kan gebeuren bij dit virus is dat de economie helemaal plat komt te liggen door het hoge aantal zieken. Het aantal doden zal meevallen, maar het aantal mensen dat (tegelijkertijd) niet kan werken kan enorm zijn.

Maar om nu alles stil te leggen om te voorkomen dat alles stil komt te staan is dus geen oplossing. Dan is het middel erger dan de kwaal.
Het beste is om het gecontroleerd te laten 'uitbranden'. Dus nu Brabant, straks waarschijnlijk Utrecht, en zo verder tot alle provincies geweest zijn, het liefst na elkaar. Dan hoeft het niet tot een complete lock down te komen en blijft de schade, met name de economische, beperkt.

Sellyxx

Berichten: 1217
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:02

LindyH schreef:
En daarom zijn ze dus ook terughoudend met het stilleggen van allerlei zaken. Want het ergste wat kan gebeuren bij dit virus is dat de economie helemaal plat komt te liggen door het hoge aantal zieken. Het aantal doden zal meevallen, maar het aantal mensen dat (tegelijkertijd) niet kan werken kan enorm zijn.

Maar om nu alles stil te leggen om te voorkomen dat alles stil komt te staan is dus geen oplossing. Dan is het middel erger dan de kwaal.
Het beste is om het gecontroleerd te laten 'uitbranden'. Dus nu Brabant, straks waarschijnlijk Utrecht, en zo verder tot alle provincies geweest zijn, het liefst na elkaar. Dan hoeft het niet tot een complete lock down te komen en blijft de schade, met name de economische, beperkt.


Enigszins interessant dilemma. Ben precies bezig nu met een essay over een ethisch dilemma te schrijven, misschien moet ik mijn onderwerp maar aanpassen :') Niet bedoeld trouwens om mensen tegen de benen te schoppen; het is niet bedoeld om lollig over te doen.

Denk dat de keuze ook afhankelijk is van hoe lang je alles stil zou moeten leggen? Geeft bijv. het stilleggen van 2 weken een gewenst effect? 2 weken is misschien nog wel te overzien maar aan de andere kant kan er economisch gezien ook heel veel gebeuren in 2 weken.

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:37

Gummybear123 schreef:
Hey!

Iedereen hoort wel over het coronavirus. Nu heb ik zelf een vraag hierover, want ik hoor van alles dat het slecht is voor de economie en dat de waarde van de euro/dollar/etc daalt. Maar hoe kan dit dan precies? Ik ben echt totaal niet economisch aangelegd dus snap eigenlijk niet hoe dit kan. Maar ben er wel heel benieuwd naar :D

Kan iemand mij dit duidelijk uitleggen?


Simpel uitgelegd

Economie kan je zien als de markt bij jou in de stad.
Vraag en aanbod.
Als er veel vraag is naar appels en er beperkt appels beschikbaar zijn, zal de prijs van appels hoog zijn. Want iedereen wil dan appels. En zijn bereid om er meer voor te betalen.

Als er heel veel appels zijn of de appels zijn allemaal rot, dan is er geen interesse in appels. De prijs van appels gaat naar beneden. Er is teveel of ze zijn niet interessant.
Ze gaan dan peren kopen of ander fruit.


Vervang appels door dollars.

Als de economie goed draait in Amerika, dan wordt er veel geld verdiend, dan is er in de rest van de wereld veel interesse in dollars. En zal de waarde van de dollar stijgen.

Door alle beperkingen in de wereld / Amerika is er veel minder handel in en met Amerika en wordt er weinig verdiend. Daardoor is de dollar niet zo interessant meer om te kopen en in te beleggen.

Het grote Kapitaal van banken, pensioenfondsen, beleggers hebben dan geen interesse in dollars,dus de prijs van de dollar keldert.
Zij gaan beleggen in meer waardevaste zaken zoals goud. (peren).

Ik hoop dat je zo een beetje snapt warom geld meer of minder waard wordt.
Laatst bijgewerkt door janouk op 12-03-20 19:41, in het totaal 3 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:38

Ik ben het eens met LindyH. Het platleggen van de economie zou iedereen raken, en het opnieuw opstarten duurt altijd langer dan verwacht. Dat zou betekenen dat er veel bedrijven failliet zouden gaan of flink moeten bezuinigen door werknemers te ontslaan.
In mijn branche, de videografie, zie ik al veel ZZP'ers op Facebook die meerdere afzeggingen hebben ontvangen voor het filmen van evenementen en feesten, want sja, groepen van meer dan 100 mensen.. Voor mij zelf zou het ook érg vervelend zijn als er meerdere huwelijken worden afgeblazen, want elk huwelijk is voor mij de helft van mijn maandinkomen.. En dat geldt voor enorm veel kleine bedrijven.

purny

Berichten: 27529
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:39

Ik zit er wel aan te denken om nu aandelen aan te schaffen gezien de beurs...

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:42

Nu is de tijd om te beginnen met beleggen inderdaad. Mijn vriend heeft gisteren nog wat Shell aandelen bij gekocht, die staat momenteel zelfs lager dan in 2008/2009 :=
Ik verwacht wel dat de meeste bedrijven nog wat verder zullen zakken, dus we houden nog wat spaargeld achter de hand om straks echte koopjes te vinden :D

purny

Berichten: 27529
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:53

8nnemiek schreef:
Nu is de tijd om te beginnen met beleggen inderdaad. Mijn vriend heeft gisteren nog wat Shell aandelen bij gekocht, die staat momenteel zelfs lager dan in 2008/2009 :=
Ik verwacht wel dat de meeste bedrijven nog wat verder zullen zakken, dus we houden nog wat spaargeld achter de hand om straks echte koopjes te vinden :D

Hoe en waar doe je dat dan? En hoeveel aandelen is rendabel

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:58

Sellyxx schreef:
Enigszins interessant dilemma. Ben precies bezig nu met een essay over een ethisch dilemma te schrijven, misschien moet ik mijn onderwerp maar aanpassen :') Niet bedoeld trouwens om mensen tegen de benen te schoppen; het is niet bedoeld om lollig over te doen.

Denk dat de keuze ook afhankelijk is van hoe lang je alles stil zou moeten leggen? Geeft bijv. het stilleggen van 2 weken een gewenst effect? 2 weken is misschien nog wel te overzien maar aan de andere kant kan er economisch gezien ook heel veel gebeuren in 2 weken.


Oh, als je een ethisch dilemma wilt heb ik er nog wel eentje.

Dit virus zou namelijk ook economische voordelen kunnen hebben. Het probleem van de vergrijzing zou drastisch kunnen verminderen, de zorg wordt ontlast en de het is gunstig voor de pensioenen. Het zou indirect ook verlichting kunnen geven aan de woningmarkt.

Maar dan moeten we wel toestaan dat sommige mensen eraan zullen overlijden, en ik denk niet dat we dat kunnen.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:04

heel klein en simpel voorbeeldje.....kregen zojuist een appje van onze buurman. Zijn feest morgenavond (hij is 50 geworden) gaat niet door. Feestlocatie heeft het geannuleerd ivm meer dan 100 gasten.
Ik heb zelf volgende week een feest gepland ivm 50 jaar, ik zit ruim onder de 100 gasten, maar of het doorgaat....

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:11

purny schreef:
8nnemiek schreef:
Nu is de tijd om te beginnen met beleggen inderdaad. Mijn vriend heeft gisteren nog wat Shell aandelen bij gekocht, die staat momenteel zelfs lager dan in 2008/2009 :=
Ik verwacht wel dat de meeste bedrijven nog wat verder zullen zakken, dus we houden nog wat spaargeld achter de hand om straks echte koopjes te vinden :D

Hoe en waar doe je dat dan? En hoeveel aandelen is rendabel

Mijn vriend regelt het meeste, maar ik vind het zelf erg interessant om mee te kijken en heb ook wel wat bedrijven uitgezocht.
Hij zit bij Binck, maar dat is wel een van de duurdere beleggingsbanken. Er zijn veel banken waar je zelf je beleggingen kan regelen, maar ik weet niet welke de beste prijs/kwaliteitverhouding heeft. Belangrijk is wel dat de bank is goedgekeurd en je geld verzekerd is door de overheid.
En dan kun je eigenlijk gewoon op zoek gaan naar bedrijven die gunstig geprijsd zijn en waar je van verwacht dat ze het goed gaan doen. Wanneer het rendabel is dat ligt aan veel verschillende factoren, zoals bv de kosten per transactie. Je kan al leuk beleggen met 100 euro per maand bijvoorbeeld, maar als je echt wil profiteren van de crash dan geldt natuurlijk hoe meer hoe beter. Belangrijkste regel: nooit met verlies verkopen. Aandelen kunnen verder zakken, maar zullen ook altijd weer stijgen zo lang het bedrijf niet failliet gaat.
Maar via je gewone bank kun je ook beleggen natuurlijk, dan kiezen de beleggingsexperts van de bank de bedrijven die volgens hun het gunstigst zijn. Het rendement is er minder hoog, maar het kan wel veiliger en vooral makkelijker zijn als je pas begint met beleggen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-03-20 20:15, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Berichten: 27529
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:12

Ah bedankt voor de uitleg. Ik ga er eens naar kijken

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:51

Ik ben sinds september een bloemenwinkel gestart met een vriendin en wij hebben nog niet een grote financiële buffer op kunnen bouwen. Wij hebben geen personeel, maar moet natuurlijk zelf een beetje kunnen uitbetalen om van te leven, tevens lopen er voor ons ook gewoon kosten door zoals huur en g/w/l, hebben een wekelijkse inkopen qua bloemen. We merken sinds deze week al een flinke terugloop van klanten en ik maak me oprecht zorgen of wij dit kunnen doorstaan.

Ik snap uiteraard wel dat dit gewoon overmacht is, maar als het zover gaat dat alls op slot gaat kan ik mijn faillissement aanvragen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:11

Tenzij er veel doden vallen, dan doe je als bloemenwinkel juist wel weer goede zaken.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:16

LindyH schreef:
Tenzij er veel doden vallen, dan doe je als bloemenwinkel juist wel weer goede zaken.


Maar dan moeten er wel bloemen te krijgen zijn. Als onze groothandel dicht zit en de veiling ingestort is ivm import/exlort problemen kan ik nog niks..
Het een is verweven met het andere helaas