Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:47

MizzMontana schreef:
Dank voor de link, ik kon het in het Nederlandse nieuws zo snel niet vinden.

Wat ik me afvraag is of zo’n maatregel juist extra verplaatsing oplevert in eerste instantie. Mensen die toch nog snel proberen te tanken of een jerrycan peut gaan hamsteren.
Misschien is dit in Italië genoeg afgedekt door andere maatregelen als boetes en politie controles, maar dit bericht zou voor bewoners van omliggende landen wel een trigger kunnen zijn om je onnodig te verplaatsen.

Ja, ik vraag me ook echt af of het verstandig is tankstations te sluiten.

Hoe gaan mensen in vitale beroepen naar hun werk komen, vraag ik me dan af.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:56

bigone schreef:
Pocca , domme vragen bestaan niet maar echt kritische vragen is heel iets anders dan even vermelden dat er bvb gevoetbald mag worden terwijl je zelf na kunt lezen dat dat dus niet zo is. En op het moment dat je daar op gewezen word reageer je dat je het allemaal ook niet snapt. En met zes mensen mag je op een bank zitten wanneer hij negen meter lang is, social distance noemen ze dat tegenwoordig .

Dat is niet zo, je moet anderhalve meter afstand houden en dat is niet vanuit jouw hart gemeten maar vanuit jouw zijkant. Dus die bank moet zeker zo'n 12 meter lang zijn.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:55

MizzMontana schreef:
Dank voor de link, ik kon het in het Nederlandse nieuws zo snel niet vinden.

Wat ik me afvraag is of zo’n maatregel juist extra verplaatsing oplevert in eerste instantie. Mensen die toch nog snel proberen te tanken of een jerrycan peut gaan hamsteren.
Misschien is dit in Italië genoeg afgedekt door andere maatregelen als boetes en politie controles, maar dit bericht zou voor bewoners van omliggende landen wel een trigger kunnen zijn om je onnodig te verplaatsen.

Betreft onnodig verplaatsen is Italië nog strenger geworden, staan hoge boetes op van 1000 tot 3000 euro. Dus denk dat mensen wel 2x zullen nadenken om snel nog ff te gaan tanken. Als ze dan ineens allemaal mensen naar het tankstation zien gaan is het kassa...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:52

Het eerste voorbeeld is al binnen. Mensen met een Schox (Zicht assurantien) reisverzekering en annuleringsverzekering hebben bericht gehad van een premieverhoging. Die is dus 25%. 25%! Is wel voor een gezin, maar het is geen normale verhoging.

Echwel

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:58

Wat ik niet daarvan niet snap:
Vakantie is een luxe, een luxe kost geld..
Dus wat maakt dat dan uit

Het is niet iets dat je dagelijks nodig hebt om te leven

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:14

germie schreef:
Het eerste voorbeeld is al binnen. Mensen met een Schox (Zicht assurantien) reisverzekering en annuleringsverzekering hebben bericht gehad van een premieverhoging. Die is dus 25%. 25%! Is wel voor een gezin, maar het is geen normale verhoging.

Dit zie je veel vaker, wanneer er door stormen veel schade aan woningen is of veel autodiefstal dan verhogen ze ook de verzekeringen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:24

Het kan ook andersom: wij hebben van onze reis- en annuleringsverzekering het aanbod gehad deze pas weer te verlengen op het moment dat we zelf aan reizen boeken toe zijn. Nu gaan we die zeker toch niet gebruiken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:26

Voor mij is reizen wel echt een van de belangrijkste dingen in mn leven :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:37

moonsparkle schreef:

Hier ook en vakantie maakt toch zeker voor een heel groot deel uit van de economie. Je ziet dus nu al de eerste verhogingen al en die zijn behoorlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:47

germie schreef:
moonsparkle schreef:

Hier ook en vakantie maakt toch zeker voor een heel groot deel uit van de economie. Je ziet dus nu al de eerste verhogingen al en die zijn behoorlijk.

Voor mij is vakantie ook heel belangrijk, maar niet op dit moment.

Ik ben banger voor de algemene gevolgen voor de economie, zoals werkgelegenheid, instorten huizenmarkt, verhoging zorgverzekering, bezuinigingen op pensioenen of sociaal vangnet.
Een reisverzekering is een luxeproduct.

Misschien moet jij je dit eens realiseren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:47

Belangrijkste is gezondheid want zonder kun je niet eens reizen..

Ik hoop echt van harte dat jullie nooit iets ergers gebeurd dan 2 maanden niet kunnen reizen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:48

Er staat nergens dat ik dat niet realiseer, ik heb ook al gezegd dat ik bang ben voor alle prijsverhogingen en werkloosheid en ook de zorgverzekering. Maar wat ik nu noem is een voorbeeld van de eerste verhoging, niet meer en niet meer. Dat staat er ook duidelijk bij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:50

En met verhogingen van alles snap je dat reizen een luxe is die veel zich niet kunnen veroorloven.

Dit hoort je met 2 benen even op de vaste bodem te zetten..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:54

Iedereen legt zijn prioriteiten ergens anders , voor de één is dat reizen , voor de ander is dat elke maand winkelen. Maar hoe je het ook bekijkt , ik denk dat we allemaal in moeten leveren en als dat op bovenstaande zaken is heb je nog geluk. Voor deze pandemie waren er ook al genoeg mensen die niets meer in te leveren hadden.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 25-03-20 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:55

Echwel schreef:
En met verhogingen van alles snap je dat reizen een luxe is die veel zich niet kunnen veroorloven.

Dit hoort je met 2 benen even op de vaste bodem te zetten..

Het gaat er om hoe corona de economie beïnvloedt. Daar is nu het eerste voorbeeld van zichtbaar. Het gaat er niet om of het luxe is of niet, het is de eerste prijsverhoging. De eerste. Er zullen er nog meer volgen. Dat is het enige wat ik er mee wil zeggen. Niet meer en niet minder. Dat staat er ook duidelijk bij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:57

Ja dat besef ik mij terdege, maar als ik hogere kosten krijg om te leven moet ik wat andere dingen schrappen.
Dat is na iedere crisis geweest, ook na instorting beurs enz

Maar met veerkracht kom je daar weer bovenop met zijn allen, alleen heeft luxe dan minder prioriteit

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:17

Moderatoropmerking:
Hierbij een verzoek om de discussie op vriendelijke toon te blijven voeren. Het is begrijpelijk dat de gemoederen soms wat hoog oplopen. Probeer er rekening mee te houden dat dit echter voor iedereen een moeilijke tijd is; blijf vriendelijk naar elkaar en kies er, indien je het pertinent met elkaar oneens bent, voor om het daarbij te laten in plaats van erop door te blijven gaan. Dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:16

Het CBS heeft een verwachting voor de economie berekend en vreest recessie. Afhankelijk van de beperkingen varieert de krimp van 1,2 tot wel ruim7%.
https://nos.nl/l/2328385

Ik hoop dat dit virus wordt aangegrepen om eens goed te kijken naar hoe we onze consumptiemaatschappij hebben ingericht. En dat we ons eens af gaan vragen of continu groei wel haalbaar en wenselijk is. Het gaat altijd ten koste van iets of iemand.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:20

Ach ik heb al 3 recessies meegemaakt, je leert er van en vaak kom je er zelf sterker uit

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:27

Echwel schreef:
Ach ik heb al 3 recessies meegemaakt, je leert er van en vaak kom je er zelf sterker uit

Ik heb er pas één meegemaakt als 13 jarige, nl die van 2008.

Nu als bijna 26 jarige en volledig zelfstandig wonend en rondkomend van een Wajong heb ik dus wel schrik van wat komen gaat.

Wajong is heel erg fijn en best een zeker inkomen (UWV gaat niet failliet) maar het is geen vetpot. Dus ik maak me wel zorgen of de prijzen niet de lucht in gaan schieten!

Verder natuurlijk de aanbetaling van mijn vakantie wat me zeer waarschijnlijk €90 gaat kosten. Is niet leuk om je geld te zien verdwijnen.

Maar over prijsstijgingen maak ik me het meest druk. Zoals de zorgverzekering dat die niet ineens veel duurder gaat worden volgend jaar....

Huur zal gelukkig zeer waarschijnlijk niet stijgen.

Hopelijk stijgen de huurtoeslag en zorgtoeslag volgend jaar wel mee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:30

Je zult waarschijnlijk leren wat wel en niet nodig is.
Veel mensen zullen extreme luxe moeten inleveren.

Daarom zeg ik je leert er wel van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:35

Echwel schreef:

Dit is wel waar inderdaad. Maar jeetje, een krimp tot ruim 7%...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:35

Echwel schreef:

Dat is waar hoor.

Maar ik ben nu 50 en heb een tijdelijk contract. Dus dat baart mij persoonlijk wel wat zorgen. Ik ben helaas volledig ongeschikt voor de beroepen waar veel vraag naar is zoals zorg en onderwijs.
Maar goed, we overleven het wel weer.

In veel landen zullen de gevolgen veel groter zijn voor de meeste mensen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:45

Echwel schreef:

Mag jij eens gaan vertellen wat voor exteme luxe iemand met een inkomen van €1050 per maand zich kan veroorloven.

Is internet en tv een extreme luxe? Met €43 per maand wel een beste kostenpost en ik heb al het goedkoopste.

Netflix is misschien luxe, maar dat "stoppen" levert maar €2,50 per maand op.

Stroom, water en gas, thermostaat staat hier hoogstens op 19°c en een dekbed voor op de bank. Misschien dat ik de thermostaat komende winter maar op 16°c moet gaan zetten dan?

Ns vrij abonnement wordt toch al opgezegd per komende maandag.

Autotje is luxe, maar wel redelijk noodzakelijk hier in Ossendrecht waar het ov steeds meer uitgekleed wordt. Daarnaast toch wel belangrijk dat ik meer op eigen benen leer staan, pap en mam hebben niet het eeuwige leven helaas.

Mobiel abbo, €17 per maand, kan misschien minder, maar ik wil toch bereikbaar blijven en Google Maps enz kunnen gebruiken.

Hond is luxe, maar zonder mijn maatje, zou het niet heel goed met mij gaan. Maar kost wel zn €200 per maand.

Verder wil ik nog wel een beetje kunnen blijven leven. Dus een keer een broodje eten buiten de deur of een keer een dagje weg gaan. Dat noem ik nou niet bepaald extreme luxe.

Dus Echtwel, ik hoop dat je snapt dat voor zn iemand als mezelf het niet een kwestie gaat worden van ipv 2x per week extreem luxe uit eten naar 1x per 2 weken luxe uiteten, maar een kwestie van: hoe de hell ga ik deze maand weer doorkomen!

Als er daadwerkelijk een flinke recessie komt en prijzen en masse verhoogd gaan worden.

En ik ben echt niet de enigste die misschien verschrikkelijk in de knel komt te zitten.

Sociaal minimum is gewoon geen vetpot en ik huur echt goedkoop, waardoor ik nog een beetje leuk kan leven ipv echt iedere maand verschrikkelijk in de knel te komen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 26-03-20 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:46

Het zal inderdaad niet makkelijk worden, maar waar een wil is, is een weg!
Ik ga er in ieder geval alles aan doen om mijn paard te kunnen blijven betalen, desnoods dan nog maar wat meer dan 40u/w gaan werken. Ik hoop inderdaad vooral dat niet te veel mensen hun baan gaan kwijt raken, dat lijkt me echt vreselijk, vooral omdat je het je werkgever dan ook niet écht kwalijk kan nemen.
Ik ben als laatste erbij gekomen in mijn huidig bureau, dus ik hoop echt dat ik niet de eerste ben aan de deur als het zo ver zou komen ..