Vrijwillig uit het leven stappen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Re: Vrijwillig uit het leven stappen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:07

Woest schreef:
Ik denk er soms zelf ook wel aan, maar dan meer de "wil" en niet het willen... moeilijk uit te leggen, ik weet van mezelf dat ik het waarschijnlijk nooit zal doen, maar soms .... ik heb dit omwille van mijn zwaarlijvigheid en ik ga er kapot aan.
Het zijn eigelijk de momenten waarop die het hard maken, maar ik kan gelukkig ook zeggen dat ik er ook snel vanaf kan stappen, vooral als ik bij woest ben.

Heb je hulp of je ouders waar je goed mee kunt praten?? Fijn dat je je paard nog hebt om daar even alles los te laten! Heel veel sterkte Ach gut weet even niet zo goed wat ik moet zeggen, maar probeer er over te praten, sluit jezelf niet af!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:11

Hier een mooi gedichtje over dat onderwerp Lachen

"Noem hun naam"

Streep hun naam niet door
al zijn zij tot stof vergaan.
Streep hun naam niet door
alsof ze nooit hebben bestaan

't Liefste dat ik heb bezeten,
't middelpunt van mijn bestaan,
vraag me niet dat te vergeten
en gewoon weer door te gaan;
want ik wil wel verder leven
maar ik weet niet hoe dat moet.
Ik hoor bij hen die achterbleven.
Overleven vergt veel moed.

Streep hun naam niet door,
noem hun naam en laat me weten
dat ook jij niet zult vergeten,
zo alleen kan ik verder gaan.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:39

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:50

Ik kan me jouw verhaal nog herinneren Jitske, heb ik destijds gelezen. Hoe gaat het nu met jullie? Wat vreselijk wat er gebeurt is. Heel veel sterkte toegewenst!! Mijn broer is ongeveer 3 weken na jouw vader overleden Verdrietig Ik heb destijds (en nog steeds) net als jij ook heel veel steun aan mijn paard gehad!

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:53

In de tussentijd is er nog aardig wat gebeurd. Ongeveer een jaar na m'n vaders dood stierf mijn tante aan een hersentumor, een paar weken later de buurman waar we veel contact mee hadden en begin 2007 kreeg mijn moeder borstkanker.. Ben dan ook blijven zitten en ben daar achteraf blij om.
Inmiddels gaat het gelukkig weer stukken beter met mijn moeder na chemokuren, bestralingen en een operatie. Mijn moeder heeft weer een nieuwe vriend en dat gaat ook super, dus dat is allemaal wel positief eigenlijk.

Jij ook veel sterkte toegewenst! Ach gut

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:48

AnneOmie wat een schitterend gedicht,het geeft voor mijn idee precies het gevoel weer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:42

Dit onderwerp kwam gister wel heel dichtbij....
Ik begeleid kids van 15-18 jaar. Meisje zat op de grond en ik vroeg wat er was... vertelde ze dat haar zus (die ik ook aardig goed ken, ik ben 1 jaar haar begeleiding geweest) gisterochtend om 8 uur, 40 pijnstillers in had genomen.... goddank heeft haar moeder haar op tijd gevonden en met een hartslag van 140 is zij naar het ziekenhuis overgebracht. Ze is nu weer thuis.
Niemand had dit voorzien! Niemand weet waarom ze het deed...
18 jaar oud.

Meisje vertelde ook haar verhaal, toen zij 10 was heeft zij het ook al geprobeert en dan 4 jaar lang. Maar nooit écht doorgezet zoals haar zus.
Haar neef heeft pasgeleden zijn hoofd nog op de rails gelegd... die kon het niet navertellen...

1 familie, zoveel ellende... ik word er verdrietig van en ik weet niet heel goed wat ik ermee aan moet. Ik heb gister heel lang met haar gepraat en ik ben ergens best bang dat zij zichzelf ook wat aan doet (zij is ook bang voor een terugval, maar zoekt gelukkig hulp als ze het voelt).

Nu haar zus nog... hopelijk komt die er weer bovenop en hopelijk verteld ze nu wel eerlijk hoe het met haar gaat en zoekt ze hulp.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:12

Mijn moeder heeft vroeger meerdere keren zelfmoord pogingen gedaan.

Aan de ene kant was ik er erg boos over en vondt ik het egoistisch dat ze voor de makkenlijke weg wilde kiezen en ons in de steek wou laten, en ook dat ze ons voor de keuze stelde om niet de dokter te bellen en haar dood te laten gaan omdat dat was wat ze wilde.
Als kind is zo een keuze maken erg moeilijk want dan moet je kiezen tussen de wens van je moeder, of toch de dokter bellen omdat je haar niet kwijt wilt.
Ook kon ik er erg boos over worden dat wij dat allemaal hebben moeten zien, dat we haar weer vonden als ze pillen had genomen of haar polsen door had gesneden. Daardoor leefde je eigenlijk elke dag in de stress als je ergens was of je moeder nog wel zou leven of hoe je haar aan zou treffen als je thuis kwam.

Aan de andere kant, weet ik hoe moeilijk ze het heeft.
En ze heeft vroeger ook meerdere keren om hulp gevraagd bij instanties, maar heeft het toen nooit gekregen.
Ik weet hoe ongelukkig ze nu is en zou het ook wel begrijpen als ze er een eind aan zou maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:50

jeetje wat een verhaal!

ik vind het heel verschrikkelijk dat je als kind die keuze moet maken,dokter bellen of laten liggen.
dat kan je niet van je kind verlangen!

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:48

Waarom negeren ze mijn verdriet
Waarom doen ze of er niets gebeurt is
Ik voel me alleen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 08:19

Maline...wil je erover praten? Er zijn hier meerdere mensen die je misschien kunnen helpen..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:49

Gosh, wat hebben veel mensen hier met zelfdoding te maken gehad!! Persoonlijk heb ik het gelukkig nooit van dichtbij meegemaakt. Misschien is dat de rede dat ik het niet kan begrijpen. Er is toch altijd iets om voor te leven? Familie, je dieren, de blauwe lucht... en aan problemen komt altijd weer een eind. Te simpel misschien, maar het is wel waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:50

Dat is niet waar Yinari, dat is jouw waarheid... Das wat anders Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 09:01

Yinari, als iedereen er zo over dacht, dan waren er geen zelfdodingen....helaas zijn voor sommige mensen de problemen zo groot dat ze geen nut meer in het leven zien...

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:07

Hier nog iemand.
Mijn moeder heeft tot 2 keer toe een poging gedaan. 1x thuis en toen vond ik haar op tijd en 1x in turkije waar de mensen van het hotel haar op tijd vonden.
Zelf heb ik het ook al en paar X overwogen maar dat is al weer een paar jaar geleden. nu gaat alles goed gelukkig.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:08

Ja, dat weet ik. Ik probeer er alleen achter te komen wat iemand dan beweegt. Die zien geen mooie dingen meer, oké. Maar zouden ze ook niet beseffen wat ze andere mensen ermee aandoen?
En hebben die van vroeger niet meegemaakt dat problemen altijd weer afzwakken? Ik kan er gewoon niet bij. Ik bedoel dat helemaal niet rot, echt niet. Het druist gewoon heel erg tegen mijn gevoel in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:12

Yinari, zeg nou eens eerlijk... Wat is in zo'n situatie belangrijker: jijzelf of je medemens? Op een gegeven moment kies je gewoon voor jezelf. Ongeacht of je daarmee anderen pijn zult doen of niet. Daar is zoiemand zich vast wel van bewust, maar als je echt niet meer wil leven, waarom dan in leven blijven voor een ander? Vaak is dat in eerste instantie nog wel zo, dat mensen in feite in leven worden gehouden voor anderen, maar als je het uiteindelijk echt doet, dan kies je voor jezelf en niet voor je omgeving.

Aan de andere kant: als iemand zelfmoord heeft gepleegd, en mocht de omgeving in zo'n geval het niet begrijpen en het maar egoïstisch vinden... beseft de omgeving dan wel hoe veel pijn zo iemand had dat zo iemand voor zichzelf gekozen heeft?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:14

Rationeel kan ik wel met je mee, Nouks, maar gevoelsmatig niet. Kan er ook niets aan doen (misschien is dat nou wel precies een zin die passend is bij iemand die aan zelfdoding denkt)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 09:26

Yinari, ik kan me ook niet goed voorstellen dat er helemaal niks positiefs, geen enkel lichtpuntje meer te bedenken is wat je zou kunnen tegenhouden op zo'n moment. Helaas heb ik moeten constateren dat er toch zulke mensen zijn. Daar heb ik dan medelijden, maar ook respect voor...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:32

Ik ben in 2005 1 vriendin en 1 kennis kwijtgeraakt op 2 maand tijd.

Mijn vriendin heeft haar wanhoopsdaad gedaan uit liefdesverdriet, wat men wel vaker hoort.
Ze was zo verliefd op een jongen maar die speelde grandioos met haar voeten, en zo heeft zij zich opgehangen in haar appartement alvorens te gaan werken.
Ik ben haar nog gaan groeten... de eerste keer dat ik iemand ging groeten maar wat lag ze daar zo mooi! Een echte engel!
De begrafenis was enorm pijnlijk zeker als je ziet hoeveel mensen haar graag zagen en nog zien!

De 2e was een ruiter die een eigen handelszaakje had en paarden kocht en weer verkocht en daar blijkt dat hij in financiële problemen zat.
Hij is naar Nederland gereden en in een hotel heeft hij zijn leven stop gezet.

Eigenlijk zijn het er 3 op 2 maand maar de 3e kende ik niet goed.
Ook een amazone die zich in de stal heeft opgehangen.
Hier weet ik de reden niet.

Wie weet komen we hen nog tegen... daar geloof ik wel in!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 13:21

Hier is net vanmorgen een vrouw voor de trein gesprongen (oldenzaal) ....Precies op het moment dat kinderen naar school gingen.
Hoor veel om me heen van:"had ze dat niet ergens anders kunnen doen?" en "kom ze dat niet wat later doen als de kinderen weg waren?". Het enige wat dan in mij opkomt is: Daar denk je op dat moment echt niet meer aan!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:46

Wat een heftige verhalen heb ik hier gelezen zeg.

Een vroegere buurjongen/speelkameraadje in mijn jeugd toen we gingen verhuizen werd het contact minder en ging er alleen nog mee om als we gingen stappen de laatste jaren, heeft ook zelfmoord gepleegd.
Hij is s avonds in het bos op de auto gaan staan sleepkabel aan de boom gemaakt en van de auto gesprongen.
Hij heeft dit gedaan omdat zijn relatie niet zo goed ging, hij was stapelgek op haar maar zij minder op hem.
Ze bedonderde hem waar hij bij stond met stappen.
Ik zei al tegen hem dat je dat pikt, maar hij wist niet hoe hij het moest oplossen omdat hij haar niet kwijt wilde.
Ze woonden ook samen.
Kon elke keer wel zeggen jongen er zijn genoeg leuke meisjes, en je bent echt niet lelijk het was ook een hele lieve jongen die echt voor zijn vrienden door het vuur ging.
Hij is tegen de avond in de auto gestapt, heeft nog tegen haar gezegt dat hij er een einde aan ging maken, maar ze geloofde het niet.
Hij heeft nog contact met zijn ouders opgenomen telefonisch en dat ook gezegt, ze hebben hem gesmeekt om naar huis te komen.
Zou die doen zei hij.
Ouders belden hem steeds terug maar nam niet op later bleek dat hij het toen al gedaan had.
Hun ook steeds met vriendin bellen, maar die zei doet ie toch niet heeft dat wel vaker gezegt.
S morgens hebben wandelaars hem gevonden.
Ik ben niet kwaad op hem, dat hij het gedaan heeft.
Maar neem het haar best wel kwalijk dat ze hem gewoon bedonderde waar hij bij stond, had dan gewoon een einde aan de relatie gemaakt.
Hij is 29 jaar geworden.
Vond op de crematie zo erg he het verdriet van die ouders kon het gewoon niet aanzien echt erg.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:51

Yinari schreef:
Ja, dat weet ik. Ik probeer er alleen achter te komen wat iemand dan beweegt. Die zien geen mooie dingen meer, oké. Maar zouden ze ook niet beseffen wat ze andere mensen ermee aandoen?
En hebben die van vroeger niet meegemaakt dat problemen altijd weer afzwakken? Ik kan er gewoon niet bij. Ik bedoel dat helemaal niet rot, echt niet. Het druist gewoon heel erg tegen mijn gevoel in.

Pas als je in deze situatie gezeten hebt kan je dit soort dingen begrijpen.......
Ik zelf heb ook een lange periode gespeeld met de gedachte er mee te stoppen, echter ik durfde het niet ik vond het niet eerlijk ten opzichte van de mensen die ik zou achterlaten met misschien wel een heleboel vragen. Nu durf ik eindelijk de zonneschijn weer toe te laten in mijn leven

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 14:59

Miep, ik ben blij voor je dat je het niet hebt gedaan..weet niet hoe ik het anders uit moet drukken...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:17

Thanx frisiangirl ik begrijp wat je bedoeld........