Ik heb dit vooral voor mezelf geschreven, aangezien ik het weer behoorlijk moeilijk had met de dood van m'n vader..
Mijn vader; 24-10-1959 - 11-08-2005
woensdag 10 augustus 2005:
Papa was naar zijn werk, althans, dat dachten wij..
Mijn zusje was met een vriendin bij mijn opa en oma aan het logeren. (ouders van mijn moeder)
Mijn broer en ik hadden die avond ponyclubles. Na de ponyclubles was ik erg moe en nadat ik Britt verzorgd had ging ik dan ook meteen naar bed, dat was tussen half 10 en 10 uur. Papa zou rond half 10 thuiskomen, aangezien hij langer door zou werken ivm het ophalen van een auto die ochtend voor zijn werk. Hoe laat hij thuis zou komen wist ik niet precies, wel wist ik wat voor soort auto hij zou krijgen, blauw/groen, het soort weet ik verder niet meer..
Maar ik maakte me geen zorgen dat hij om half 10 nog niet thuis was, vroeger was hij bijna standaard een uur later dan hij zei thuis, daar maakten we altijd grapjes over. De volgende ochtend werd ik redelijk vroeg wakker. Vreemd genoeg was het eerste wat ik deed naar m'n zusje's kamer lopen en naar buiten kijken, kijken of die auto, waarover papa verteld had dat hij die zou krijgen, er stond. Maar er stond geen andere auto als onze eigen auto. Wat ik op dat moment dacht weet ik nog wel, namelijk; Wat een banketstaaf, hij heeft wéér tegen ons gelogen! Waarom weet ik niet, maar daarna ben ik weer in bed gaan liggen en ben weer in slaap gevallen. Daarna werd ik niet al te vroeg wakker, het was tussen half 10 en 11 uur ergens geloof ik, zeker weten doe ik het niet. Toevallig kwam mijn broer net mijn kamer binnen op het moment dat ik op wilde gaan staan. Ik vroeg, zoals wel vaker, totaal niet meer denkend aan die auto; "Waar zijn papa en mama?" waarop mijn broer antwoordde: "Heb je het nog niet gehoord dan?" ik vroeg; "Wat nog niet gehoord?" "Papa is gisteravond niet thuisgekomen.." Ik was verbijsterd, wat ik daarna verder nog heb gezegd weet ik niet precies meer, ik was op dat moment in ieder geval aardig rustig. Wel weet ik nog dat ik aan mijn broer heb gevraagd waar mijn moeder dan was. Die was beneden, en er waren ook politiemensen beneden wist mijn broer te vertellen. Daarna vertrok mijn broer weer uit mijn kamer en het eerste wat ik deed was een vriendin, waare ik die dag heen zou gaan, smsen dat ik niet kwam. Ze smste terug of ik dan toch naar een andere vriendin ging (daar zou ik eerst misschien heengaan). Ik smste terug dat het daar niet aan lag, dat het helaas iets heel anders was. Vervolgens smste ze me wat er dan was, ik vroeg of ze even op msn kon komen. Allemaal mensen begonnen tegen me te praten op msn, maar ik meldde ze dat ik niet aanspreekbaar was, wat ook al in mijn msnnaam stond.. Die vriendin kwam online en ik vertelde dat mijn vader vermist was. Ze was helemaal verbijsterd. (ze kende mijn vader ook erg goed, en haar ouders ook) Ze vroeg nog of ze het aan haar ouders mocht vertellen, wat ik geantwoord heb weet ik niet meer.. Daarna heb ik msn weer afgesloten, heb me omgekleed en ben naar beneden gelopen, waar mijn moeder huilend aan de keukentafel zat, met een aantal formulieren voor zich. De politiemensen waren net weg. Mama vertelde dat dat al de 2e keer was geweest dat de politie er was. 's Nachts waren ze ookal geweest. Eind van de middag zouden ze weer langskomen, ze zouden eerst kijken of er ergens een melding of iets dergelijks was. Binnen 24 uur van vermissing van een volwassene gaan ze niet zoeken als er geen problemen of iets dergelijks met deze persoon zijn. Mama heeft vanaf toen veel mensen gebeld of papa daar misschien was, maar hij was nergens. Inmiddels waren mijn opa en oma (ouders van m'n vader) naar ons toegekomen. Mijn opa hielp mijn moeder met het invullen van de vermissingspapieren. Mama zocht ook nog een duidelijkere foto van papa op, dat was niet erg makkelijk, aangezien mijn vader meestal de foto's maakte, dat vond hij leuk. Uiteindelijk had mijn moeder dan toch een foto gevonden, een foto van ons vijven, een aantal jaren terug, op vakantie in de Franse Alpen. Ergens in de middag gingen mijn opa en oma weer naar huis. Mijn andere opa en oma waren intussen ingelicht, mijn zusje en die vriendin die mee was logeren niet, dat leek mijn moeder verstandiger op dat moment. Ook het wadloopcentrum was gebeld (mijn vader was wadloopgids). Hij hield van water, dus het kon zijn dat hij daar was, om uit te waaien, maar nee, ook daar was hij niet.. Het liep al tegen de avond, maar de politie was nog steeds niet langsgekomen. Geduren de hele dag heb ik wat gesmst met die vriendin waar ik heen zou gaan, andere vriendinnen wisten van niks, en dat wilde ik op dat moment ook niet. Ik besloot even met Britt te gaan rijden in de wei, even afleiding, even niet huilen, even niet stil zitten en niks doen behalve mezelf gek maken. Ik meldde m'n moeder en m'n broer dat ik in de wei ging rijden, dat was goed. Ik ging naar buiten, poetste Britt uitbundig, zadelde haar op en liep net met haar naar de wei, het was iets voor zeven. Toen kwamen mijn broer en een politieagend eraangelopen, de politieagent vroeg of ik even mee naar binnen wilde komen, hij had niet zulk goed nieuws.. Ik weet nog dat mijn broer Britt wilde gaan afzadelen, dat mocht niet van mij. "Ik ga straks nog wel even rijden denk ik." Halster om Britt's hoofdstel heengedaan en haar weer vastgezet achter de schuur en mee naar binnen gelopen met m'n broer en de politieagent, zonder iets te zeggen met zijn 3en naar de kamer gelopen, waar mijn moeder huilend op de bank zat met daarnaast een politieagente. Mijn moeder m'n broer waren al op de hoogte gebracht, ik had de politieauto niet aan horen - en niet aan zien komen, ook de politieagenten had ik toen nog niet gezien. Ik had het te druk met Britt.. Maar dus eenmaal in de kamer vroeg mijn moeder me huilend of ik het al gehoord had, ik schudde met tranen in mijn ogen van niet. "Papa heeft zichzelf opgehangen.." Ik ging naast mijn moeder op de bank zitten en begon heel hard te huilen, aan de andere kant van mijn moeder zat inmiddels mijn broer. Huilend vroeg ik waar papa zichzelf dan had opgehangen, 1 van de politieagenten vertelde me dat hij zich bij de volkstuintjes had opgehangen, dat is heel dicht bij onze ponyclub. Direct naast de volkstuintjes ligt een weiland, daar rijden we in de zomer meestal met de ponyclublessen. (daar ben ik overigens al wel weer meerdere keren geweest) Daarna de ouders van mijn vader gebeld, weet niet meer of mijn moeder dat heeft gedaan of dat de politieagenten dat toen hebben gedaan. Daarna werd ook de rest van de familie gebeld, eerst de oudste broer van mijn moeder. Mama vroeg hem of hij naar opa en oma wilde gaan en het opa, oma, mijn zusje en die vriendin wilde vertellen en ze daarna hierheen wilde brengen, dat zou hij doen. De rest van de familie was inmiddels ook gebeld en de politie was naar de buren geweest om het te vertellen, daar waren op dat moment toevallig aardig veel mensen. (zoons, dochter + vriendinnen etc) Die kwamen eigenlijk meteen met de agent mee naar ons huis, een poos samen gehuild. Britt toen afgezadeld en weer in de wei gezet. De politieagenten hadden beloofd te blijven tot de familie er zou zijn. Ondertussen smste ik die vriendin waar ik heen zou gaan of ze online kon komen. Ze wilde heel graag, maar mocht niet weg van haar ouders. (ze was op visite bij hun buren) Niet veel later mocht ze weg en smste ze me dat ze online kwam. Ik ging naar m'n kamer en meldde me ook aan op msn. Ik vertelde haar dat papa zelfmoord had gepleegd, ze kon het niet geloven, ikzelf ook niet eigenlijk. Niet mijn vrolijke, spontane, behulpzame vader, niet hij.. maar toch was het echt zo. Ze vertelde het aan haar ouders, haar moeder is tevens bestuurslid van de ponyclub, evenals mijn moeder. Haar ouders konden het niet geloven, maar ze wist ze te overtuigen dat het echt zo was. Ze vertelde me later dat ze toen een tijd met haar moeder heeft gehuild. (mijn vader kwam daar behoorlijk vaak, goede vrienden van ons, als er (weer) iets met de computers was kwam mijn vader daar altijd om ze te maken..) Iets daarna kwam een meisje van de ponyclub online. "Er is een lijk gevonden bij de ponyclub

Voorin de kerk stonden heel veel bloemen, en ook de 3 voorwerpen, die we van de dominee uit moesten zoeken, 3 dingen die bij papa pasten.. We hadden gekozen voor zijn wadloopstok, wadlopen was echt zijn hobby, zijn gereedschapskist, hij knutselde graag digen met oa hout, en de voorzittershamer, hij was betrokken bij veel verenigingen. Het was een mooie dienst, iedereen was onder de indruk. Na de dienst zijn we naar de begraafplaats gelopen. Mijn 4 ooms, mijn broer en ik hebben de kist naar het graf gedragen. Bij het graf werden nog enkele mooie woorden uitgesproken en iedereen nam voor de állerlaatste keer afscheid. Eenmaal terug bij de kerk werden we gecondoleerd door iedereen. Aan het eind van de middag weer naar huis, wat voelde dat raar zeg..
Het was vanaf toen nog zo'n 2 weken voor de school weer begon. Voor aanvang van het nieuwe schooljaar hadden we al wel gesprekken met de coordinatoren gehad. In die 2 weken heb ik veel steun gehad aan vrienden en vriendinnen, aan alle kaartjes die we kregen, en vooral aan Britt. Voelde ik me niet goed, dan ging ik naar Britt, meestal een buitenrit maken, cross langs de dijk of door het bos, even de problemen vergetend en genietend van het samen zijn met mijn pony, dat geweldige beestje! Toen het schooljaar weer begon hebben we alles gewoon vanaf het begin meegedaan. Dat is nu alweer bijna een jaar geleden en we zijn alledrie over!

Soms zijn er nog wel moeilijke dagen, maar dan vind ik steun bij vriendinnen en/of Britt.
Het verhaal is wel erg lang geworden merk ik, maar het heeft me goed gedaan het te schrijven. Ik was trouwens 14 toen ik mijn vader verloor.
Hierbij wil ik ook een aantal mensen bedanken:

_Rianne_, Kiieek, Mevroutjj, Nikki_ & _Lisanne_ @ bokt,
andere bokkers waar ik veel steun aan heb gehad rond de dood van mijn vader en nog wat mensen die niet op bokt zitten